رفتن به مطلب

ســـرطان دهــان,علائم اولیه وچگونگــی پیشرفتــــ


ارسال های توصیه شده

خب بهتره اینجـــوری استارتـــ کنم مدتـــ ها پیش یکی از عزیزانم مشکــوکـــ به این بیمـــآری شــد برای خودش که خداروشکـــر نبــود و اما باعث شــد توجه منم بهش جلبـــ بشه. ی مدتـــ بعد از اون جریان خانومی رو با این بیمــآری تو instagram دیدم ایشـــون تمامی مراحل شروع تا بعـــد از پیگری و درمان رو گذاشتــه بودن با توضیحـــات حال و احوال ...ازته دلم براش ارزوی سلامتی دارم, جوان هست و زیبا ...متاسفانه به دلیل استرس و فکر و هزار و یک داستان مسخره دیگه شــاهد از دستـــ دادن عزیزانی توسط این خطرناک موذی(سرطان) هستــیم که اکثرا به هیچ عنوان زمان از دستـــ دادنشون نبوده.من طبق چیزایی که خوندم و شنیـــدم راجب این سرطان اطلاعاتی رو میــذارم و خواهشـــا بخونیـــد بشنــآسید و مراقب باشید هم برای خودتون هم عزیزان و اطرافیانتون .

▪️طبق شنیـــده هام

علائم اولیه این بیمـــآری زخم های دردناکـــ و بی دلیل رو پاهاستــــ اگه توجهــی نشون ندید لکه های سفیـــدی با رویه سفتـــ و زبر توی دهـــان زیر زبون روی لثه حتی داخل گره های لنفاوی دیده میشه که بعد زخم های خونی و بدی رو ایجاد میکنه... بیشتــر بین اقایون دیده شــده و در نهایت مجبور به جراحی فک و برداشتن فک پائین میشن.

 

▪️طبق چیزایی که خونـــدم

علائم سرطان دهان متفاوت هستند، اما هر فردی که موارد زیر را برای بیش از دو هفته تجربه کند باید به منظور بررسی دقیق به پزشک مراجعه کند:

دشواری در جویدن یا بلع

یک توده یا زخم در دهان، گلو یا لب ها

یک وصله سفید یا قرمز در دهان

دشواری در حرکت دادن زبان یا آرواره

کاهش وزن بی دلیل

زخمی که بهبود نمی یابد یا خونریزی دارد

تحریک پذیری، درد، یا توده هایی در هر قسمت دهان یا روی لب ها

این علائم ممکن است به واسطه شرایط دیگری مانند آلرژی یا یک عفونت نیز شکل بگیرند و در صورت مواجهه با آنها نباید بلافاصله نگران ابتلا به سرطان شد.

 

▪️دلایل و عوامل خطرآفرین سرطان دهان

کارشناسان فکر می کنند که جهش ها در DNA یک سلول با تحریک رشد غیر عادی و مرگ سلولی علت سرطان دهان میشود

در شرایطی که عامل تحریک کننده جهش اولیه در بسیاری موارد همچنان نامشخص باقی مانده است، عوامل خاصی می توانند خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش دهند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از تنباکو و الکل

هر نوع استفاده از تنباکو که شامل ورود مواد سرطان‌ز‌ا به دهان می شود به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش می دهد. مصرف الکل نیز می تواند این خطر را افزایش دهد.

سن

خطر ابتلا به سرطان دهان با افزایش سن بیشتر می شود و میانگین سن تشخیص این بیماری 62 سال است.

ویروس پاپیلومای انسانی

این یک عفونت قابل انتقال از طریق رابطه جنسی است که پیوندهایی قوی با برخی انواع سرطان دهان دارد.

قرار گرفتن در معرض خورشید

خورشید پرتوهایی را منتشر می کند که می توانند موجب سوختگی لب ها شده و احتمال ابتلا به سرطان های دهان را افزایش دهد.

جنسیت

مردان نسبت به زنان دو برابر احتمال بیشتری دارد به سرطان دهان مبتلا شوند. دلیل این شرایط همچنان نامشخص است.

 

▪️پیشگیری (گـــرچه اینا تئوری هستش و خیلی فرد باید قوی وباروحیه باشه که اگه متوجه شــد بتونه پیشگیری کنه)

 

همانند بیشتر سرطان های دیگر، همواره امکان پیشگیری از سرطان دهان وجود ندارد.

برخی عوامل خطرآفرین برای سرطان دهان مانند افزایش سن یا مرد بودن اجتناب ناپذیر هستند. با این وجود، از عوامل سبک زندگی که می توانند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پرهیز از تنباکو

ترک الکل

دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم

استفاده از محصولات ضد آفتاب یا مرطوب کننده های لب

رعابت بهداشت دهان و دندان

مراجعه منظم به دندانپزشک

 

▪️علایم سرطان دهان و درمان آن از زبان یک عضو هیات علمی دانشگاه| افراد سیگاری در معرض ابتلا به سرطان دهان هستند

سرطان دهان یک واژه کلی است که به مجموعه ای از سرطان ها در حفره دهان گفته می شود و می تواند منشاء های مختلفی مانند استخوان، غدد بزاق و لنفاوی داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، استادیار بخش بیماری های دهان، فک و صورت دانشکده دندانپزشکی شیراز، گفت: سرطان دهان از بافت های مختلف دهان نشات می گیرد، اما حدود ۹۰ درصد سرطان های حفره دهان را سرطان سلول سنگفرشی یا سرطانی که از لایه سطحی مخاط منشاء می گیرد، تشکیل می دهد.

دکتر «فهیمه رضازاده» سرطان سلول سنگفرشی را یکی از شایع ترین سرطان های بدن عنوان کرد که شیوع آن حدود سه درصد است، یعنی از هر ۱۰۰ نفر، سه نفر احتمال ابتلا به این سرطان را دارند و افزود: نکته مهم دیگر این است که این بیماری پس از تصادف، سکته های قلبی و مغزی و برخی از سرطان ها، یکی از ۱۰ علت شایع مرگ و میر در جوامع محسوب می شود.

او با هشدار نسبت به افزایش میزان مرگ و میر سرطان دهان، گفت: مراجعه به موقع، می تواند این میزان را کاهش دهد، البته مراجعه نکردن افراد به پزشک، پایین بودن سطح آگاهی و کم توجهی آنان، نسبت به این بیماری، علت این افزایش است.

دکتر رضازاده، بیان کرد: سرطان دهان بیشتر در افراد بالای ۴۰ سال ایجاد می شود و یک سرطان وابسته به سن است، به عبارتی با افزایش سن، احتمال مواجهه با عوامل خطر بالا می رود و با تجمع تغییرات ژنتیکی در بدن، فرد مستعد تر می شود.

این استادیار دانشکده دندانپزشکی شیراز اضافه کرد: در آخرین مطالعات انجام شده، شیوع سرطان دهان در آقایان بیشتر از خانم ها و بیشترین محل بروز این نوع سرطان، زبان و کف دهان است.

دکتر رضازاده با بیان اینکه سرطان دهان مشابه دیگر سرطان هاست و علت شناخته شده ای ندارد، افزود: یک سری عوامل خطر در بروز آن نقش دارد که مهم ترین و اصلی ترین فاکتور خطر آن، سیگار است، سیگار هم برای فرد سیگاری و هم برای اطرافیان آن خطر دارد.

▪️بیشترین مبتلایان به سرطان دهان چه کسانی هستند؟

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه، ۸۰ درصد افرادی که تشخیص سرطان دهان برای آنان داده شده، افراد سیگاری هستند که این آمار نشان می دهد سیگار ریسک فاکتور مهمی است، البته ترک سیگار در یک فرد(به ویژه جوانان) در لحظه باعث می شود پنج تا ۱۰ سال بعد، ریسک خطر ابتلا به این نوع سرطان کاهش یابد.

استادیار بخش بیماری های دهان، فک و صورت دانشکده دندانپزشکی شیراز، گفت: امروزه محصولات جدیدی به اسم تنباکوهای غیر تدخینی با مدل های مختلف در بازار وجود دارد که به دلیل نبود آگاهی افراد به ویژه نوجوانان و جوانان از خطرات آن، مصرف بسیار بالایی دارد و نکته قابل توجهی که خانواده ها باید دقت کافی داشته باشند، این است که مصرف این نوع محصولات در خانم ها به ویژه دختران کم سن و سال شیوع بیشتری دارد.

دکتر رضازاده ریسک ابتلا به سرطان دهان را در افراد مبتلا به بیماری کم خونی پلامر وینلسون، ۲۰ برابر بیشتر از افراد دیگر عنوان کرد و گفت: همچنین ریسک ابتلا به این نوع سرطان در افرادی که تحت عمل پیوند سلول های خونی یا سلول های بنیادی قرار گرفته اند، ۱۴ برابر بیشتر از افراد دیگر است.

او یکی از عوامل خطری که در سطح پایین قرار دارد را تحریکات دهان مانند دندان شکسته، دندان پر کرده تیز و دندان مصنوعی برشمرد و ادامه داد: البته این عوامل به تنهایی ایجاد سرطان نمی کند، هر عاملی که باعث زخم در دهان شود و آن زخم بیشتر از یک ماه در دهان باقی بماند، یک علامت خطر است که بیمار باید به پزشک مراجعه کند، همچنین آفت های دهانی، عوامل ایجاد کننده مختلفی دارد، اما مرتبط با سرطان دهان نیستند.

▪️نشانه های سرطان دهان

این پزشک متخصص، بیان کرد: وجود یک توده در حال رشد در دهان، زخم های مزمن بدون درد بیش از یک ماه، ضایعه سفید در دهان و قرمزی بدون درد، از نشانه های این سرطان است و احساس ناراحتی در دهان، بدحسی و بی حسی در مخاط دهان مانند زبان یا بی حسی لب و با پیشرفت آن، اختلال در بلع و صحبت کردن، ضعف و کاهش وزن و خونریزی در دهان، می تواند از دیگر نشانه های این نوع سرطان باشد.

او ادامه داد: سرطان دهان یک علامت خاص و مشخصی ندارد، به همین دلیل بیماران اغلب دیر مراجعه می کنند، بنابراین مراجعه به موقع بیماران با مشاهده هرگونه تغییری در مخاط دهان می تواند منجر به تشخیص زودتر و درمان موثرتر شود.

دکتر رضازاده یادآور شد: با وجود درمان پذیر بودن اکثر موارد سرطان های دهانی، پیشگیری مهم ترین وجه این بیماری است، این نکته به ویژه در برخی بیماران که تاریخچه خانوادگی ابتلا به سرطان دارند و یا خود فرد مبتلا به ضایعات دهانی پیش سرطانی است، اهمیت بیشتری دارد، همچنین تغذیه مناسب سرشار از میوه و سبزی، رژیم غذایی مفید و پرهیز از سیگار و الکل، احتمال ابتلا به سرطان دهان را کاهش می دهد.

 

 

http://

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

http://

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

http://

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

http://

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

پ ن : باوجــود تمــــام خستگیـــها پوچی ها و تاریکی های زمونه, نفرت ها و حسای بد, عشق و شادیها ..غم و ... بزرگترین و مهم ترین ِ  هر فرد, هر موجودیتـــ ,ســـلامتیشه , و واقعـــا از ته دلم آرزو میکنـــم هیچکـــس به این سبکــــ بیماری ها گرفتار نشــه هیچوقتــــ .ســلامتی همه جـــآنداران آرزوستــــ .

 

منبع : عصــرایران

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...