رفتن به مطلب

آشنایی با TDM (مدیریت تقاضای حمل و نقل)


ارسال های توصیه شده

در دهه‌ 1970 میلادی مفهومی در صنعت حمل و نقل متولد شد كه ماحصل شكست روش‌های سنتی و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت حمل و نقل بود. نام این مفهوم «مدیریت تقاضای سفر» است. در این مقطع زمانی برنامه‌ریزان حمل و نقل دریافتند كه هر چقدر بر میزان اتوبان‌ها و راه‌ها می‌افزایند، به همان نسبت و حتی بیشتر به تعداد خودروها و سفرها افزوده می‌شود و مشكلات ترافیكی همچنان پا بر جاست. لذا به جای افزایش «عرضه» راه حل را در كنترل و مدیریت «تقاضا» دیدند.

مدیریت تقاضای سفر علاوه بر ابعاد اقتصادی دارای ابعاد فرهنگی و اجتماعی است. یعنی برنامه‌ریزان حمل و نقل اگر چه با افزایش هزینه های پاركینگ و وضع عوارض برای استفاده از اتوبان‌ها در جاده ها و ورود به مراكز شهرها هزینه‌ استفاده از خودروی شخصی را افزایش دادند تا افراد با مشوّق‌های اقتصادی به سمت حمل و نقل عمومی ترغیب شوند. از سوی دیگر با تأكید بر ارزش‌های انسانی و نوع‌دوستی و حفظ محیط زیست و با تكیه بر سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی به كنترل و كاهش استفاده از خودروی شخصی اقدام كردند. در واقع استفاده از فاكتورهای اقتصادی در جهت بسنده كردن انسان‌ها به « نیاز» و مهار كردن «حرص» بود و استفاده از مشوق‌های فرهنگی و اجتماعی، شكوفایی «اخلاق و ارزش‌های انسانی» را در برداشت. 

مدیریت تقاضای سفر یا مدیریت تقاضای حمل و نقل از مفهوم كلی‌تری به نام مدیریت سیستم‌های حمل و نقل نشأت گرفته است. هدف اولیه مدیریت سیستم‌ حمل و نقل، ایجاد كارایی بیشتر در استفاده از تأسیسات موجود از طریق بهبود مدیریت و كاربری وسایل نقلیه و جاده ها است. مدیریت سیستم حمل و نقل به همه‌ استراتژی‌هایی كه هر دو وجه زیرساخت‌های موجود اتوبان‌ها را شامل می‌شوند اعم از:

  • طرف «تقاضا» یعنی تغییر شیوه سفر مردم
  • طرف «عرضه» یعنی تغییر خود زیرساخت‌های موجود

مدیریت تقاضای حمل و نقل كه به آن مدیریت تحرك‌پذیری نیز گفته می‌شود به استراتژی‌های گوناگونی اشاره دارد كه رفتار سفر را تغییر می‌دهند. اعم از این كه مردم چگونه، چه موقع و چه جایی سفر كنند. هدف از مدیریت تقاضای حمل و نقل، افزایش كارایی سیستم حمل و نقل و دستیابی به اهداف مشخص است.مدیریت تقاضای حمل و نقل اشاره به راه های کارآمد سازی ظرفیت راه ها از طریق کاهش تقاضای وسیله نقلیه است. رویکردهای TDM در نظر می گیرد که چقدر انتخاب های روش سفر مردم تحت تاثیر الگوهای کاربری زمین، طراحی توسعه، میزان پارکینگ موجود، هزینه پارکینگ و هزینه های مرتبط، راحتی و مقبولیت و دسترس پذیری روش های جایگزین سفر هستند. راهبردهای متنوع TDM آن عوامل را تحت تاثیر قرار می دهند به طوریکه راه های جایگزین با رانندگی، قابل رقابت تر می شوند و به طور بالقوه تکیه بر وسایل نقلیه موتوری را کاهش می دهند.

TDM یک طیف گسترده ای از سیاست ها، برنامه ها، خدمات و محصولاتی است که چگونگی، چرایی، زمان و مکان سفرمردم را تحت تاثیر قرار می دهد تا رفتارهای سفر را پایدارتر سازد. " 

اهداف و منافع کلی مدیریت تقاضای سفر:

مدیریت تقاضای سفر منافع فراوانی از دیدگاه سازمانهای متولی بخش های حمل ونقل ، محیط زیست، انرژی، استفاده كنندگان از راه ها و سایر افراد جامعه ایجاد می كنند. اغلب این روش های ارائه شده دارای منافع گسترده و با دامنه تأثیر گوناگون هستند. از جمله می توان به موارد زیراشاره كرد:
١- افزایش سلامت عمومی با كاهش آلودگی هوا و سطح پایین تر استرس
٢- بهبود و تسهیل جابجایی منطقه ای و در نتیجه آن سلامت اقتصاد ملی
٣- تسهیل دسترسی مشتریان
٤- كاهش سفر به مركز تجاری با توسعه تكنولوژی ارتباطات
٥- كاهش تراكم و كاهش تقاضای پاركینگ
6- گسترش ساعات خدمات رسانی با بكارگیری ساعات كاری جابجا شونده.
در نهایت می‌توان گفت هدف اصلی از روش‌های مدیریت كوتاه مدت سیستم‌های حمل و نقل، بهبود كارایی سیستم و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای حمل و نقل از طریق بهینه‌سازی جایجایی‌هاست.

منبع: تین نیوز

لینک به دیدگاه

شماره 146 نشریه دانش شهر با موضوع مدیریت تقاضای سفر (TDM) بود که توسط دکتر محمدرضا عدل پرور، مهندس رضا بزرگمهرنیا، مهندس امیر روحی تهیه شده است و فایل PDF اون رو از لینک زیر می تونید دانلود کنید.

مقدمه
مبانی نظری

  • تعاریف و کلیات
  • پیاده سازی مدیریت تقاضای سفر (TDM)
  • انواع شیوه های مدیریت تقاضای سفر
  • توسعه یک استراتژی جامع مدیریت تقاضای سفر (حمل و نقل)
  • معرفی ابزارهای مدیریت تقاضای سفر

مدیریت تقاضای سفر در شهر تهران
جمع بندی و پیشنهادات

دانلود مجله

لینک به دیدگاه

جزوه آموزشی شناسایی روش های مدیریت تقاضای سفر در حمل و نقل شهری که توسط سروش صدرایی در سال 1386 در سومین دوره آموزشی دبیران شوراهای ترافیک شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تهیه شده رو به صورت PDF در 46 صفحه از لینک زیر می تونید دانلود کنید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

کتابچه آموزشی مدیریت تقاضا که توسط معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج تهیه شده است و آموزش هفتم از مجموعه آموزش های مسمتر اون نهاد هست رو به صورت PDF در 7 صفحه از لینک زیر می تونید دانلود کنید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...