رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

قير محلول(CUTBACK) از اختلاط قير خالص با حدود 30 تا 35 درصد نفت سفيد (بطور متوسط) حاصل شده و بعنوان Binder در لايه هاي مختلف آسفالت و همچنين براي توليد آسفالت سرد و انواع ديگر آسفالت مورد استفاده قرار مي گيرد. ميزان مصرف آن در حال حاضر در ايران در حدود 400 هزار تن در سال برآورد شده و پيش بيني ميشود با شروع توسعه پروژه هاي بازيافت آسفالت اين ميزان به حدود يك ميليون تن در سال برسد.

مشكلات ناشي از استفاده از قير محلول

· ضايع شدن حدود 12،000 تن نفت سفيد در سال

· وارد شدن حدود 12،000 تن هيدروكربن از طريق تبخير نفت سفيد محلول در قير به هوا

· وارد شدن بخشي از نفت سفيد در قير به زمين و آلوده شدن خاك و سفره هاي زير زميني

· خطرات ناشي از استفاده از قير محلول براي كاربران آن مثل آتش گيري، سوختگي ناشي از تماس با قير داغ و تنفس بخار نفت سفيد با غلظت بالا در كارگاه

قير امولسيون

از اختلاط قير خالص در آب با استفاده از مواد شيميايي موسوم به امولسيفاير، در واحدهاي خاص قير امولسيون حاصل مي شود. در اين محصول در حدود65% قير به صورت ذرات شناور با قطر بين 0/1 تا 5 ميكرون در آب شناور است. امولسيفاير از بهم چسبيدن ذرات قير جلوگيري مي كند.

مزاياي استفاده از قير امولسيون

اين قير به صورت سرد يا با دماي نسبتاً كم روي سطح جاده پاشيده مي شود. با تبخير يا جذب آب و با توجه به ماهيت الكترو استاتيكي قطرات نيرو و سطح مصالح سازنده جاده، قطرات قير در سطح جاده بهم چسبيده و لايه مورد نظر چسبنده قيري را ايجاد مي نمايد. از اين نوع قير به همين صورت در توليد انواع آسفالت نيز استفاده مي شود.

از امولسيونهاي قيري در صنايع كشاورزي نيز مي توان بهره فراوان برد زيرا يكي از نگرانيهاي كشاورزان در هنگام آبياري هرز رفت آب در نهرهاي بدون زه كشي مي باشد كه با جاري كردن امولسيون براي يكبار در داخل نهرها، لايه قيري در سطح آنها ايجاد مي گردد كه بطور چشم گيري از هرز آب جلوگيري مي نمايد.

نتيجه گيري

قيرهاي محلول به لحاظ وجود بيش از 30 درصد فرآوردهاي سبك نفتي از قبيل بنزين، گازوئيل در آن زيانهاي فراواني به محيط زيست، اقتصاد ملي، ايمني كارگران و حتي كيفيت اجراي پروژه ها وارد مي نمايد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...