رفتن به مطلب

دانه چیا و کاهش وزن


ارسال های توصیه شده

دانه چیا و کاهش وزن

 

 Chia000

 

 

احتمالا شما هم این روزها نام دانه ی چیا را شنیده اید و یا عکس اسموتی هایی که روی آنها دانه چیا به چشم می خورد را بسیار دیده اید. در سالهای اخیر دانه ی چیا به عنوان یک ماده مغدی فوق العاده معرفی شده است.

چیا در واقع عضو خانواده نعناع و بومی مکزیک است. دانه های چیا مانند غلات کامل مصرف می شوند، اما در واقع یک شبه غله است. دانه چیا غنی از کربوهیدرات است و هنگامی که خیس شوند، حجیم شده و یک ژل ضخیم ایجاد می کنند.

 

آیا دانه چیا به کاهش وزن کمک می کند؟

 

اظهارات بسیاری در اینترنت وجود دارد که تخم چیا سبب کاهش اشتها و کاهش وزن می شود. طبق این اظهارات چون دانه چیا غنی از فیبر است بنابراین باعث افزایش احساس سیری و در نتیجه کاهش اشتها می شود.

دو قاشق غذاخوری از دانه های چیا تقریبا 10 گرم فیبر دارد. این حدود 40 درصد از مصرف روزانه توصیه شده است. رژیم های غذایی با فیبر زیاد با کاهش وزن ارتباط دارند. با توجه به تحقیقات سال 2015، خوردن 30 گرم فیبر روزانه ممکن است به شما در کاهش وزن به اندازه یک رژیم سخت و سنگین کمک کند.

مطالعات انسانی کمی بر روی دانه های چیا و کاهش وزن وجود دارد. در سال 2009 تاثیر دانه های چیا بر کاهش وزن وفاکتورهای ریسک بیماری انجام شد. برای این مطالعه 90 فرد بزرگسال با اضافه وزن، قبل اولین وعده غذایی روزانه و بعد از آخرین وعده غذایی 25 گرم چیا خیس خورده مصرف کردند. متاسفانه نتایج هیچ تاثیری بر وزن و توده بدن و یا فاکتورهای ریسک بیماری نشان نداد.

دانه های چیا همچنین دارای کالری و چربی هستند. دو قاشق غذاخوری دارای 138 کالری و 9 گرم چربی (1 گرم اشباع شده) هستند. اگر به طور متعادل از دانه چیا مصرف کنید به احساس سیری و کنترل پرخوری کمک می کند. اما اگر زیاد از حد از دانه چیا استفاده کنید موجب بالا رفتن کالری دریافتی روزانه خواهید شد.

 

 

Chia04

 

 

راه های استفاده از دانه های چیا

 

دانه های چیا تقریبا هیچ طعمی ندارند، بنابراین می توان به دستورهای غذایی زیادی آنها را اضافه کرد. می توان آنها را به آب یا آبمیوه اضافه کرد. قبل از مصرف مطمئن شوید که به طورکامل حجیم شده باشند. دانه های چیا را هیچ وقت به صورت خشک مصرف نکنید، به ویژه اگر دچار مشکل بلع هستید. به گفته دکتر ربکا راول، چون دانه های چیا چون آب جذب می کنند، دانه های خشک آن ممکن است در مری حجیم شده و انسداد ایجاد کنند.

می توانید دانه های چیا را به خوراکی های زیر اضافه کنید:

اسموتی ها

اوت میل (جو دوسر)

سالاد

سس سالاد

ماست

سوپ

کلوچه و مافین

نان خانگی

پودینگ چیا

هنگام استفاده از دانه های چیا، به یاد داشته باشید دانه های کاملا حجیم شده را استفاده کنید.

 

نتیجه

دانه های چیا یک شبه غله مغذی می باشند که می توانند بخشی از برنامه کاهش وزن وسلامتی باشند. اما آنها یک راه حل سریع برای کم کردن سایز نیستند. و اگر شما بیش از حد از آنها استفاده کنید، ممکن است اثر معکوس داشته باشند. به یاد داشته باشید که تنها یک ماده غذایی منحصر به فرد نمی تواند موجب کاهش وزن و سلامتی شود.

دانه چیا می تواند به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم و رژیم ورزشی شما باشد.

نکته :

دانه های چیا ممکن است باعث ایجاد تداخل با داروهای فشار خون یا رقیق کننده های خون مانند وارفارین شوند. در صورت مصرف هر یک از این داروها ، دانه های چای را نخورید.

 

#دانه_چیا #رژیم_غذایی #سلامتی #اکسیر #جوانی

سایت مرجع :  

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.


این مطلب توسط تیم تخصصی اکسیر ترجمه و گردآوری شده است و تمام حقوق مادی و معنوی این مقاله متعلق به مجله اکسیر میباشد.
هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ( www.eksir.net ) و درج لینک مطالب غیرقانونی بوده و مورد پیگرد قرار میگیرد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...