رفتن به مطلب

مختصری در مورد کیست های سینه ی خانومها


Doctor_Shovan مهمان

ارسال های توصیه شده

Doctor_Shovan مهمان

کیست پستان

این کیستها در سالهای قبل از یائسگی بیشتر دیده میشوند. ما هنوز نمی دانیم به چه علتی کیست ها ایجاد میشوند اما کیست ها فقط یک انسداد مجاری تخلیه کننده نمی باشند.

اکثر کیستها، توده های صاف و متحرکی هستند. بعضی از آنها آنقدر بزرگ هستند که بتوان به آسانی آنها را مشاهده نمود و آنها می توانند دردناک نیز باشند.

معمولاً شناسایی کیست ها با استفاده از سونوگرافی و ماموگرافی راحت می باشند.

سونوگرافی پستان بهتر است روزهای ۷ تا ۸ از سیکل ماهیانه انجام شود.

در زمان انجام سونوگرافی پستان در صورت انجام ماموگرافی یا سونوگرافی قبلی ، به همراه داشتن مدارک قبلی ضروری است.

پزشکان با وارد کردن یک سوزن باریک در پستان (بدون تزریق ماده بی حس کننده) و کشیدن مایع داخل کیست با استفاده از یک سرنگ، باعث ناپدید شدن کیست می شوند.

مایعی که در کیست ها وجود دارد ممکن است زرد، سبز یا آبی تیره باشد. اگر مایعی که از کیست خارج میشود خون آلود باشد، این مایع برای انجام آزمایشاتی به آزمایشگاه فرستاده خواهد شد زیرا به ندرت ممکن است یک سرطان در دیواره کیست وجود داشته باشد.

کیستهایی که دارای مایع خون آلود هستند معمولاً با عمل جراحی برداشته میشوند. از هر شش خانم که به کیست دچار میشود، سه تای آنها دیگر هرگز کیست دیگری را نخواهند داشت. دو نفر از این شش نفر خانم، در طی زندگی شان بین سه تا پنج کیست خواهند داشت.

یک نفر از این شش خانم، بیش از پنج کیست در طی زندگی اش خواهد داشت. خبر خوب این است که لزومی ندارد که در هر بار کیست را تخلیه نماییم، به شرطی که پزشک بداند به غیر از کیست، مشکل دیگری وجود ندارد.

خانمهایی که یک یا چند کیست را دارند، نسبت به بقیه خانمها در خطر بیشتری برای ابتلاء به سرطان پستان نیستند (البته تا حدودی این خطر وجود دارد اما قابل توجه نمی باشد).

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان

بیماری فیبروکیستیک پستان

 

بیماری فیبروکیستیک پستان با درد سینه ،کیست های متعدد وتوده های غیر سرطانی تظاهر میابد. اغلب زنان خصوصا در قسمت فوقانی خارجی سینه توده هایی دارند. همراهی این توده ها با درد و کیست پستان بیماری فیبروکیستیک پستان نام دارد.

بطور طبیعی طی سیکل قاعدگی سطح هورمون های استروژن و پروژسترون تغییر میکند.

افزایش سطح هورمون ها باعث بزرگ شدن غدد مترشحه شیر و مجاری آنها واحتباس آب در سینه ها میشود و با کاهش سطخ هورمون ها پستان به وضعیت عادی باز میگردد.(این امر میتواند توجیه کر بزرگی و دردناکی سینه ها در بخشی از سیکل ماهیانه باشد) ایجاد فیبروکیست ها میتواند نتیجه تحریکات مکرر این هورمون ها باشد.

در زنان دچار بیماری فیبروکیستیک پستان ممکنست منطقه دارای توده بزرگشده و موجب احساس سنگینی ،ناراحتی، درد در زمان لمس یا درد سوزشی شود. علایم پس از منوپوز(یائسگی) رفع می شوند.

بیماری فیبرو کیستیک تاثیر کمی در بروز سرطان پستان دارد اما وجود آن تشخیص بیماری را مشکل تر میکند.

گاها نیاز به انجام بیوپسی و برداشتن توده احساس میشود.درناژ کیست ها هم مقدور است اما میزان عود بالاست.درمان خاصی برای بیماری در دسترس نبوده و ضروری هم به نظر نمیرسد

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان

توده های خوش خیم پستانی

فیبرآدنوما

 

فیبرآدنوم‌ها توده‌های گرد، سفت و لاستیکی، خوش‌خیم هستند که از رشد بیش از حد بافت غددی و همبند ناشی می‌شوند.

فیبرآدنوم‌ها معمولا بدون درد هستند و ممکن است با فشار دادن کمی حرکت کنند. این توده‌ها به تغییرات هورمونی پاسخ می‌دهند، به‌طوری که‌ در طی حاملگی بزرگ شده و بعد از یائسگی چروک می‌شوند.

زنان در هر سنی ممکن است به آن دچار شوند، اما شایع‌ترین سن، معمولا سنین زیر ۲۰ تا ۳۰ سال است.

فیبرآدنوم ممکن است خودبه‌خود ناپدید شود. اما اگر نشود، یا بزرگ‌تر شود یا اگر شما درباره وجود آن مضطرب باشید، پزشکتان برداشت جراحی آن را توصیه خواهد کرد

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان

بیماری فیبروکیستیک پستان

بیماری فیبروکیستیک پستان عبارت است از یک بیماری شایع پستان در خانم ها که مشخصات آن معمولاً عبارتند از: توده های غیرسرطانی و نیز درد. این بیماری می تواند از سنین بلوغ تا حوالی ۵۰ سالگی رخ دهد (حدود ۲۰% خانم هایی که در سنین قبل از یائسگی قرار دارند دچار این بیماری هستند).

این بیماری غالباً پس از یائسگی برطرف می شود (مگر این که هورمون درمانی با استروژن انجام گیرد). این بیماری از آنجایی که شایع است ، دیگر به عنوان بیماری در نظر گرفته نمی شود و معمولاً نگرانی از بابت آن وجود ندارد.

علایم شایع

توده ها معمولاً در هر دو پستان وجود دارند. ممکن است تنها یک توده وجود داشته باشد، اما معمولاً چندین توده وجود دارد.

- وقتی که روی این توده ها با نوک انگشتان فشار آورده می شود، بافت آن مقاومت نشان می دهد و فشرده نمی شود. این توده ها ممکن است به هنگام لمس دردناک باشند.

- درد در کل پستان ، خصوصاً درست قبل از شروع عادت ماهانه

- این توده ها غالباً قبل از عادت ماهانه بزرگ می شوند و بعد از آن کوچک می شوند.

- اندازه توده ها متغیر است . اگر توده ها نسبتاً بزرگ و در سطح پستان باشند، می توان آنها را به راحتی حرکت داد.

- توده های عمقی را شاید بتوان از سرطان پستان افتراق داد.

- ترشح از نوک پستان

علل

ناشناخته هستند، اما بروز آن احتمالاً به استروژن و دیگر هورمون های تولید شده توسط تخمدان ها مربوط است . میزان دریافت چربی نیز شاید نقش داشته باشد.

عوامل افزایش دهنده خطر

در بعضی از تحقیقات نشان داده شده است که نوشیدن قهوه و سیگار کشیدن موجب افزایش بروز این بیماری و گستردگی زیادتر آن می شود. اما در بعضی دیگر از تحقیقات ، این عوامل خطر به اثبات نرسیدند.

پیشگیری

در هر حال تا زمانی که تکلیف این مسأله دقیقاً روشن نشده است ، بهتر است سیگار نکشید و از نوشیدنی های کافئین دار پرهیز کنید.

پس از تشخیص ، پستان ها باید هر ماهه توسط خود فرد از نظر به وجود آمدن توده های جدیدتر یا تغییر درتوده های قبلی بررسی شوند. در صورت بروز هرگونه تغییری به پزشک باید اطلاع داده شود.

ماموگرافی به طور منظم

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان

عواقب مورد انتظار

توده های پستانی مرتباً ظاهر و پس از مدتی برطرف می شوند. البته بعضی از توده ها از بین نمی روند و به طور دایمی باقی خواهند ماند. این توده ها سلامتی را به خطر نمی اندازند.

گاهی می توان بعضی از کیست ها را با سوزن تخلیه کرد، که نهایتاً باعث می شود توده از بین برود. اگر توده پس از تخلیه کردن ، به طور کامل از بین نرود، احتمال دارد سرطانی باشد و باید از آن نمونه گرفته شود و تحت بررسی میکروسکوپی قرار گیرد

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان

عوارض احتمالی

ندرتاً اتفاق می افتد که بعضی از توده ها ظاهراً خوش خیم به نظر می رسند اما در واقع سرطانی هستند. بنابراین برای رد سرطان غالباً لازم می شود بررسی های تشخیصی انجام گیرند.

درمان

- بررسی های تشخیصی عبارتند از ماموگرافی ، سونوگرافی (برای افتراق ضایعات کیستیک از ضایعات توپر مفید است )، و نیز اقدامات تشخیصی مثل نمونه برداری یا تخلیه کیست

- پستان ها باید درست قبل یا به هنگام شروع عادت ماهانه هر ماهه توسط خود فرد معاینه شوند. در صورت بروز هرگونه تغییری در توده هایی که قبلاً تشخیص داده شده اند، به پزشک خود مراجعه کنید.

- سالانه حداقل یک بار برای معاینه پستان یا سایر بررسی ها به پزشک خود مراجعه نمایید. اگر سابقه سرطان در خانواده شما وجود دارد، امکان دارد نیاز به انجام معاینات به فواصل کمتر باشد.

- امکان دارد گذاشتن کمپرس سرد روی توده ها برای تخفیف درد کمک کننده باشد.

- هم در روز و هم در شب باید از یک سینه بند مناسب استفاده شود.

- گاهی توصیه می شود تومورهای خوش خیم یا ضایعات محتوی چربی نکروز شده در آورده شوند.

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان

در این شرایط به پزشک خود مراجعه نمایید

 

اگر هر کدام از موارد زیر رخ دهند:

- در پستان توده های تشخیصی داده نشده وجود داشته باشد.

- متوجه تغییراتی در توده شده اید، یا توده های جدید ظاهر شد

- ترشح از نوک پستان وجود داشته باشد.

- دو سال است که معاینه پستان توسط پزشک انحام نشده است .

- شما دچار علایم جدید و غیرقابل توجیه شده اید. داروهای مورد استفاده در درمان ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشند

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان

نحوه ی انجام آزمایش پستان ها

آزمایش پستان ها هر یک ماه یکبار به نظر کافی است و خوب است که این آزمایش در یک زمان مشخص از ماه صورت گیرد چون پستان ها در چرخه ی قاعدگی دستخوش تغییر می شوند. بهترین زمان برای انجام این آزمایش یک هفته پس از شروع عادت ماهیانه است.

این آزمایش دو قســمت دارد: ظاهر پستان ها و چگونگی آنها بـا لـمس کـردن. قســمت ظاهری آنـها سـاده اسـت. قـبـل از لبـاس پـوشـیدن، جـلوی آیـنـه بایستید و دست ها را در کنار بدن قرار دهـید. به دقت به سیـ-ـنه هایتان نگاه کنید. ببینید آیا چیز غیرعادی در آنـها مشاهده می کنید یا خیر، مثلاً در نوک پستان ها یـا گـود رفتگی یا تغییر خاصی روی پوست آن. بعد از زوایای مختلف به سیـنـه هایتان نگاه کنید. طرز قرار گرفتن دست هـا را تـغـیـیر دهــید، کنار نگاه دارید، بالا ببرید، یا روی رانهایتان بگذارید. و خوب به حالت پستان ها دقت کنید.

قسمت بعدی چگونگی پستان ها از طریق لمس کردن است. در دست گرفتن سیـ-ـنه ممکن است در ابتدا کمی برایتان غیر عـادی باشد. بعضی دختر خـانم ها حتی ممکن است از این کـار احسـاس خـجـالت کنـنـد. امـا هـیـچ دلـیـل بـرای خجالت کشـیدن نیـست. بــرای اطمینان از سلامتیتان باید این کار را

انجام دهید.

برخی خانم ها فکر میکنند این قسمت از آزمایش پستان را بهتر است زمانیکه در حمام هستند انجام دهند. راه درستی است چون نه تنها احساس راحتی بیشتری خواهید داشت، بلکه کف و صابون کمک می کند تا بهتر بتوانید دست هایتان را روی سیـ-ـنه ها حرکت دهید. هر کدام از

سیــنه هایتان را جداگانه بررسی کنید.

اگر کار را با پستان راست شروع می کنید، دست راستتان را بلند کرده و پشت سرتان قرار دهید و از دست چپ برای بررسی سیـ-ـنه استفاده کنید.

یکی از راه های آزمایش پستان این است که پستان را مثل یک دایره فرض کنید. انگشتانتان را به حالت مارپیچی از بیرون این دایره به سمت داخل حرکت دهید و تدریجاً به سمت نوک پستان ها نزدیک شوید. ببینید چه تغییر غیرعادی در پستان ها نسبت به آزمایش دفعه قبل مشاهده می کنید.

از میزان فشار متفاوت استفاده کنید، آرام، متوسط و سخت. اینکار کمک می کند تا بتوانید لایه های مختلف بافت درون پستان را خوب بررسی کنید. با فشار کم شروع کنید، فشار را بیشتر کرده تا حد متوسط پیش روید، و با فشار سخت تر برای بررسی درونی ترین لایه ها، کار را تمام کنید.

پس از اتمام، دست چپ را پشت سر قرار داده و با دست راست به همین منوال آزمایش سیـ-ـنه چپ را انجام دهید.

ایـن آزمـایش را مـی توانید هنگام دراز کشیدن روی تخت نیز انـجام دهـیـد. از همان روش بالا، ( یـعنی بـلنـد کردن دسـت مـوافق و استـفـاده از دسـت مخالف برای آزمایش پستان ها) استـفاده کنید. بهتر است حین آزمایش دست خود را از روی سـیـنه بـلنـد نکنید تا حتی یک نقطه از پستان جا نماند. باید

زیـر بـغلتان را نیز برای وجود هرگونه برآمدگی یا توده آزمایش کنید.

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان

هنگام آزمایش پستان ممکن است دستتان به توده ها و برآمدگی هایی برخورد کند. این مسئله ای طبیعی است. مثل سایر چیزها، پستان ها نیز در افراد مختلف متفاوت هستند. پستان برخی دختران بزرگ و برخی دیگر کوچکند. برای بعضی کاملاً متقارن و برای بعضی دیگر متفاوت از همند.

اکثر قریب به اتفاق خانم های جوان پستان های سالمی دارند، مهم نیست سیـ-ـنه هایشان چه فرمی داشته باشد یا چه برآمدگی هایی در آنها احساس شود. اما اگر واقعاً نگران سلامت پستان هایتان هستید، اجازه دهید پزشکتان نیز آزمایش پستان را برایتان انجام دهد

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...