رفتن به مطلب

این آزمایش جنبه تاریک شخصیت شما را اندازه‌گیری می‌کند!


ارسال های توصیه شده

جنبه تاریک شخصیت به مجموعه‌ای از خصوصیات منفی و خطرناک افراد گفته می‌شود که بر اساس تحقیقات جدید، همگی به یک هسته تاریک در شخصیت مربوط هستند؛ اما نکته جالب اینجاست که این جنبه تاریک قابل‌اندازه‌گیری است!

جنبه تاریک شخصیت آن بخش پلید از خصوصیات فکری و رفتاری افرادی است که با نام‌های خودشیفته، سادیست، بیماران روانی و یا اسم‌های دیگر شناخته می‌شوند؛ چنین اشخاصی به صورت کلی توانایی آسیب رساندن به دیگران را دارند و با وجود تفاوت‌های بین مشکلات شخصیتی آن‌ها، یک میل درونی برای دنبال کردن نیازهای خود به قیمت آسیب رساندن به دیگران در بینشان مشترک است.

این میل درونی که بر اساس تازه‌ترین تحقیقات نام «فاکتور دی» (D-factor) برای آن انتخاب شده، به عنوان یک هسته تاریک و پلید و نوعی وجه اشتراک بین ویژگی‌های منفی شخصیتی به حساب می‌آید. اینگو زلتر (Ingo Zettler)، استاد روانشناسی دانشگاه کپنهاگ و سرپرست تیم تحقیقات مقاله فاکتور دی، در این رابطه می‌گوید که اکثر دانشمندان بر روی تفاوت‌های بین جنبه تاریک شخصیت افراد تمرکز می‌کنند، اما اگر بررسی‌ها بر روی شباهت‌ها متمرکز شوند، فاکتور دی و هسته تاریک شخصیتی به خوبی نمایان می‌شود.

برای بررسی مشخصه فاکتور دی در افراد یک آزمایش آنلاین طراحی شده که در انتهای مطلب آن را معرفی می‌کنیم، اما پیش از آن بحث جنبه تاریک شخصیت که به مقادیر مختلف، شامل تمامی افراد جامعه می‌شود را بررسی خواهیم کرد.

جنبه تاریک شخصیت

در موضوع اندازه‌گیری هوش عمومی افراد مشخصه‌ای به نام «فاکتور جی» (G factor) وجود دارد که به صورت کلی امتیاز افراد در آزمایش‌های مختلف اندازه‌گیری هوش را با هم ترکیب می‌کند. با در نظر گرفتن این امتیاز کلی می‌توان گفت که به عنوان مثال اگر شخصی توانایی بالایی در استدلال سه بعدی داشته باشد، قابلیت‌های او در تحلیل ریاضیات و یا توانایی‌های آنالیزی دیگرش هم در حد مناسبی هستند. از طرف دیگر با توجه به امتیاز فاکتور جی افراد می‌توان موفقیت آن‌ها در زندگی را هم پیش‌بینی کرد.

مشابه فاکتور جی، زلتر و همکارانش برای تحقیق در مورد فاکتور دی افراد با انجام سه تحقیق مجزا چند صد تا چندین هزار داوطلب را در قالب پرسشنامه‌های شخصیتی آنلاین،‌ مورد بررسی قرار دادند. در این پرسشنامه‌ها تمرکز بر روی 9 ویژگی تاریک شخصیتی از جمله خودشیفتگی (Narcissism)، ماکیاولیسم (Machiavellism)، روان‌آزاری (Psychopathy)، خودپرستی (Egoism)، سادیسم (Sadism) ‌و چهار ویژگی دیگر قرار داشت و اطلاعات گسترده‌ای در مورد هرکدام از خصوصیات جمع‌آوری شد. در مرحله بعدی براساس مجموعه داده‌ها مدل‌سازی انجام شد و وابستگی ویژگی‌ها به یکدیگر و صحت نظریه‌ها در مورد فاکتور دی تحلیل شد.

تیم زلتر پس از بررسی‌های مختلف دریافتند که مشخصه فاکتور دی به خوبی تعیین‌کننده جنبه تاریک شخصیت افراد است و ویژگی‌های مورد بررسی با یکدیگر ارتباط نزدیکی دارند؛ یکی از موضوعات جالب‌توجه که در تحقیقات روشن شد این بود که با حذف سوالات مربوط به یک ویژگی منفی خاص مانند روان آزاری و یا حتی حذف تصادفی 75 درصد سوالات پرسشنامه‌ها، امتیاز فاکتور دی فرد تغییر چندانی نمی‌کند و به همین دلیل، این مشخصه برای تعیین وضعیت شخصیتی افراد بسیار مناسب است.

بنابراین با در نظر گرفتن فاکتور دی افراد می‌توان میزان تمایل آن‌ها برای بروز رفتارهای غیراخلاقی را تخمین زد؛ در مراحل بعدی زلتر و تیمش قصد دارند تا تغییر در امتیاز فاکتور دی را در گذر زمان بررسی کنند و تاثیر این مشخصه بر روی رفتار افراد در موقعیت‌های مختلف را بیشتر موشکافی کنند.

 

مقاله مربوط به تحقیقات انجام‌شده در این رابطه در ژورنال “Psychological Review” به چاپ رسیده و آزمایش آنلاین بررسی جنبه تاریک شخصیت افراد هم از طریق

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
قابل‌دسترسی است.

منبع: گجت نیوز

لینک به دیدگاه

مطلب بسیار ارزشمندی است. 

چند سال پیش دانشمندان عصب شناس ، اقدام به مطالعه سلولهای عصبی خاص در نوع خاصی از میمونها موسوم به میمون مرگ کردند. و مطالعه اصلی شان را موسوم به قشر های پیس پیشانی کردند. نتایج حاصل از مطالعه ، حکایت از این داشت که زمانی که میمون ها اقدام به پرت کردن یک توپ کرده و یا اینکه موز میخوردند ، سلولهای عصبی شان بطور همزمان شلیک میکردند. اما نکته مهم این مطالعه اینست که این نوع شلیک عصبی در میمونی هم صورت میگرفت که خودش بدور از این اعمال بوده و تنها شاهد خورده شدن موز توسط میمونی دیگر بود. 

لینک به دیدگاه

همینطور پرت شدن توپ توسط میمونی دیگر ، چنین واکنشی را در میمون ناظر و مشاهده کننده صرف ، موجب میشد. 

این رفتار میمون در ابتدا اعمال هم خوان یا رفتار های مشاهده شده توسط میمون خوانده میشد که بعدا به اصطلاح نورون های بازتابی و آینه ای تغییر نام داد و وجه تسمیه این اصطلاح اینست که این سلول ها سبب میشود که میمون شاهد و ناظر حرکات و اعمال میمون دیگر را در ذهنش منعکس سازد. 

لینک به دیدگاه

مطالعات انجام شده در خصوص انسانها نیز حکایت از این دارد که ما نیز به مثل میمون های مکک ( MACAQUE) از نورون هایی برخورداریم که مثل آینه عمل میکند. این سلولهای شاخص پایه و مایه حس همدلی انسان را شکل میدهند و بعلت کارکرد این ویژه است که فرد میتواند برای لحظاتی خود را در موقعیت طرف مقابلش قرار داده و بدینوسیله کم و کیف حالات روحی فرد را حس کند. 

نکته ترسناک این قضیه همینه که انسان باید با لحاظ کردن این حالت ویژه در خود ،در مواجهه با فردی که اسیر جنبه تاریک شخصیت خود است ،از خودش مراقبت کند. 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...