رفتن به مطلب

تبدیل گروه‌های خونی مختلف به گروه خونی عمومی ممکن شد


ارسال های توصیه شده

مشکل کمبود خون در انواع مختلف یکی از مشکلاتی است که زندگی افراد زیادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. گرچه افراد مختلف در سراسر دنیا به اهدا خون می‌پردازند اما بعضی اوقات خون کافی در همه انواع موجود نیست. اما این مشکل با تبدیل گروه‌های خونی مختلف به گروه خونی عمومی قابل حل است.

پژوهشگران به تازگی با استفاده از آنزیم‌های موجود در مجرای گوارشی راهی را یافته‌اند تا خون‌هایی که از نوع کم‌مصرف هستند را به خونی با گروه مورد نیاز و کم یاب تبدیل کنند.

تفاوت گروه خونی به چه دلیلی است
تفاوت در گروه‌های خونی مختلف به دلیل قندهای متفاوتی است که روی سطح سلول‌های قرمز خون وجود دارد.

درواقع گروه خونی a دارای قند خاصی است. گروه خونی b هم دارای یک نوع قند خاص دیگر است. گروه خونی ab اما هر دو قند گروه‌های a و b را دارد.

جالب اینجاست که گروه خونی o هیچ قندی روی سلول‌های قرمز خود ندارد.

چرا گروه‌های خونی مختلف نمی‌توانند از هم خون دریافت کنند
همین تفاوت قندی که روی سلول‌های قرمز خون وجود دارد باعث عدم تطابق گروه‌های خونی متفاوت می‌شود.

درواقع فردی که دارای گروه خونی a هست هرگز نمی‌تواند از گروه خونی b خون بگیرد. این مسئله به دلیل تفاوت قند است و فرد پذیرنده این گروه خونی متفاوت را رد خواهد کرد.

گروه خونی o اما هیچ قندی ندارد بنابراین به راحتی می‌توان از این گروه خونی برای تمامی گروه‌های خونی استفاده کرد. از این رو گروه خونی o به گروه خونی عمومی مشهور شده است.

تبدیل گروه‌های خونی مختلف به گروه خونی عمومی o
برای اینکه بتوان از همه خون‌های موجود برای سایر گروه‌های خونی هم بهره برد باید آن‌ها را به گروه خونی عمومی o تبدیل کرد. درواقع با حذف قندهای گروه‌های خونی مختلف می‌توان این گروه‌های خونی را به گروه خونی o تبدیل کرد.

پژوهشگران برای این تبدیل، آنزیم تجاری را نیافته‌اند اما به نظر می‌رسد که آنزیم‌های پوشش مجرای گوارشی بتواند برای این کار مفید باشد. پوشش مجرای گوارشی ما دارای قندهایی است که در گروه‌های خونی مختلف موجود است. جالب اینکه آنزیم‌های باکتریایی موجود در مجرای گوارشی انسان قادر هستند که قندها را از جداره پوششی روده جدا کنند.

پژوهشگران موفق شده‌اند با استفاده از همین موضوع آنزیمی را جداسازی کنند که بتواند قندهای موجود در گروه‌های خونی a، b و ab را جداسازی کرده و آن‌ها را به گروه خونی o تبدیل کند.

اگر این آزمایشات جواب بدهد و تبدیل گروه‌های خونی مختلف به گروه خونی عمومی ممکن شود یک مشکل بزرگ در زمینه پزشکی حل خواهد شد.

منبع: ویرامگ

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...