رفتن به مطلب

تحولات معماری منظر در سال ۲۰۱۷ و بعد از آن


ارسال های توصیه شده

مدت زمانی از سال ۲۰۱۷ سپری شده و همچنان باید منتظر ماند تا ببینیم امسال چه تحولاتی در معماری منظر رخ می‌دهد؛ موارد زیر حوزه ‌های وسیع ‌تری از معماری منظر را شامل می ‌شوند و مقدمه ‌ای هستند بر آنچه احتمالاً در ماهها و سالهای آینده مشاهده خواهیم کرد.

 

 

سازگاری اقلیمی

رسانه‌ ها و وبلاگها به جای ارائه راه ‌حل برای تغییرات اقلیمی، هنوز بیشتر در مورد آن بحث می‌ کنند. اما اخیراً در پژوهشها و مشاغل مرتبط با معماری منظر شاهد بحثهایی جدی درباره راه‌حل ‌های تغییرات اقلیمی هستیم که از جمله آنها «سازگاری اقلیمی» است. در آینده با پژوهشها، رقابتها و پروژه ‌هایی مواجه خواهیم بود که در آنها از عناصر سازگاری اقلیمی برای خلق طرحهای کلی ‌نگر استفاده می ‌شود؛ چرا که جهان با فشار محیطی فزاینده حاصل از این تغییرات مواجه خواهد شد. همچنین، فضاهای شهری با بهره ‌گیری از ایده‌ هایی برای سازگاری با تغییرات اقلیمی طراحی می ‌گردد.

 

 

راه‌ حلهای محلی در مقیاس وسیع

با افزایش تراکم جمعیت شهرها (در کشورهای توسعه ‌یافته و در حال توسعه)، شاهد انجام پروژه‌ هایی در مقیاس وسیع خواهیم بود که تلاش می‌ کنند نیازهای این جوامع رو به رشد (از جمله مسکن، حمل و نقل، مسائل اجتماعی، فضای سبز، ایجاد شغل و غیره) را در سطح محلی برآورده سازند. اما همچنان نیاز خواهد بود با تأمین مالی بخشهای خصوصی و دولتی، از این پروژه‌ها پشتیبانی شود؛ البته این پروژه‌ها احتمالاً در کلانشهرها کمتر اما در شهرهای متوسط و کوچک بیشتر اجرا خواهند شد، چرا که زیرساختهای شهرهای متوسط و کوچک به تدریج در حال ضعیف شدن است و نمی‌توان مشکلات زیست‌محیطی آنها را به دلیل فشار افزایش جمعیت، به صورت گام به گام حل نمود. برعکس، باید به هویت منحصربفرد شهرهای قدیمی در برخی از کشورهای توسعه ‌یافته (مانند ژاپن، چک، ایتالیا، اوکراین و غیره) توجه نشان داد تا بتوان آنها را بر اساس انتقال جمعیت و همچنین انتقال مشاغل به مراکز مالی و فنی بزرگتر احیاء نمود. مردم محلی این کشورها همچنین می‌توانند با همکاری دولتهای خود و طراحان حرفه ‌ای، راه ‌حلهایی را برای داشتن شهر و جامعه ‌ای بهتر ارائه دهند.

 

 

شیوه‌ های جایگزین ترابری

با افزایش استفاده مردم از ترابری اشتراکی و نیز رقابت خودروسازان مشهور و کسب و کارهای نوپا (استارت ‌آپ‌ ها) برای تولید وسائل نقلیه اختصاصی (مانند خودرو، کامیون، اتوبوس و غیره)، دولتها طرحها و مقررات مرتبط با مدیریت این فناوریها و شیوه طراحی فضاهای مربوط به آنها را اصلاح خواهند کرد. توسعه ترابری اشتراکی و وسایل نقلیه اختصاصی، نیاز به ایجاد خطوط عریض جاده ‌ای و فضاهای توقف خودرو را کاهش می‌ دهد اما نیازمند افزایش تعداد و اندازه محیط ‌های لازم برای پیاده کردن سرنشینان خودروها یا سوار کردن مسافران در فرودگاهها، ایستگاههای مترو، ادارات، محل استقرار فروشگاهها، مناطق توریستی و غیره خواهد بود. مسئولین شهرها همچنین به دنبال کاهش عرض خطوط جاده ‌ای با هدف فضاسازی برای وسائلی مانند دوچرخه و سایر وسائل نقلیه جایگزین (که شاید هنوز طراحی نشده ‌اند) خواهند بود.

 

 

مناطق روستایی و راه‌ حلهای آن

مناطق روستایی همچنان منابع غذایی جوامع محلی و بین ‌المللی بشمار می ‌روند. اما شهرهای روستایی با افزایش اندازه مزارع و اینکه فناوری موجب رفتن کشاورزی به سمت گردشگری، پژوهش و سایر صنایع در حال توسعه خواهد شد، باید به فکر جوامع در حال کاهش خود باشند. متأسفانه جمعیت نواحی روستایی و جنگلی در جوامع توسعه‌ یافته و در حال توسعه، به دلیل فشار ناشی از افزایش تقاضا برای زمینهای دامپروری و کاشت محصولات کشاورزی، به روند کاهشی خود ادامه خواهد داد.

 

 

جوامع در حال کوچ و شهرهای موقت

جهان به دلیل جنگ (برای مثال، مهاجران افغان و سوری) و اقلیم (برای مثال، سیل و بیابان ‌زایی)، با تغییرات جمعیتی شگرفی مواجه بوده است. این تغییرات معماران منظر را ملزم می‌کند با مطالعه شهرهای چادری و نیز جشنواره ‌هایی مانند «مرد سوزان» (Burning Man)، راه‌ حلهای خلاقانه ‌تری برای ایجاد شهرهای موقت (نیمه ثابت) ارائه دهند. تأکیداتی که بر شهرهای فعلی وجود دارد، به دلیل افزایش زیاد جمعیت، اغلب موجب ایجاد تأثیرات بلندمدت می ‌شود. اما می‌توان از این فشار به عنوان فرصتی برای ارائه راه‌ حلهایی به منظور مقاوم‌ سازی شهرها استفاده نمود.

 

 

مقیاس انسانی و یکتایی محلی

در بخش قبل در مورد «وسعت مقیاس» صحبت شد که تنها به وسعت پروژه ‌ها مربوط می ‌شود. یک طرح در مقیاس خود به دنبال ایجاد فضاهایی در مقیاس انسانی است که در آنها از یک هویت محلی منحصربفرد (مانند فرهنگ، محیط زیست، سازگاری محیطی و قرابت) استفاده می‌ گردد. در چند دهه گذشته، بسیار بر زبان بین‌المللی طراحی تمرکز شده است، چرا که تعیین فضا با دشواری مواجه شده بود. خوشبختانه، این مردم محلی هستند که در آینده از فرهنگ و یکتایی محلی خود برای خلق فضاهایی نمایانگر یکتایی شهرشان استفاده خواهند کرد. اگر نارضایتی از نظامهای سیاسی در سال ۲۰۱۶، امسال و سالهای بعد نیز ادامه یابد شاهد هجوم جمعیت به سطح محلی (یا استانی) خواهیم بود که بیشتر در شهرها و فضاهایی که خلق می ‌شوند، نمود خواهد یافت.

 

 

طبیعت

طبیعت به نقش مهم خود در معماری منظر ادامه خواهد داد و متخصصانی خواهند آمد که همچنان طرحهایی را با الهام از طبیعت (وانمایی زیستی) خلق می‌ نمایند. تحول رو به افزایش در این خصوص، استفاده از بی ‌نظمی و ناپایداری طبیعت به عنوان شیوه ‌ای ساختارمند برای خلق مناظر زیبا خواهد بود.

 

 

داده‌ها و پژوهش

اگرچه پژوهش تا دهه ‌ها بخشی از معماری منظر بوده است، کاهش بهای حسگرها و نیز جمع ‌آوری داده‌ ها موجب خواهد شد مطالعات جزئی ‌تری برای فراهم آوردن تصویری کلی از رویدادهای شهرها و فضای درون آنها در طول شبانه ‌روز صورت گیرد؛ که با نتایج جالبی درباره تعاملات اجتماعی و تأثیر عناصر متنوع شهری از جمله عابرین پیاده، ترابری، زیست ‌توده‌ ها، شکل ساختمانها، مصالح و غیره همراه خواهد بود. شهرها همچنین به تأثیرگذاری خود بر وبسایتها و رسانه‌های اجتماعی در تعدیل پاسخ به گزارشها و شکایتهای شهروندان ادامه خواهند داد.

 

 

توصیف منظر

ادامه ارائه تجسمات سه بعدی (پرسپکتیوها) (به صورت دستی، دیجیتال یا ترکیبی از هر دو) به عنوان شیوه اصلی بیان طرحهای منظر، در آینده نیز جزئی از تحولات این حوزه خواهد بود؛ طراحان استفاده از ترکیب تصاویر هواپیماهای بدون سرنشین با پویانمایی سه بعدی (با استفاده از نرم ‌افزارهایی مانند لومیون) برای خلق رندرها و شبیه‌ سازی تصاویر هوایی را آغاز خواهند نمود؛ ابتدا شیوه «واقعیت مجازی» پا به عرصه گذاشت، به این طریق که مشتریان طرحهای تکمیل‌شده را در محل پروژه یا دفاتر طراحان مشاهده می‌ کردند اما در آینده با روش «واقعیت افزوده» روبرو خواهیم بود؛ فناوری که مشتریان از طریق آن می ‌توانند طرح اولیه را در محل مشاهده کنند و دیگر منتظر تکمیل طرح نباشند.

 

 

امیدواریم در آینده تحولی صورت گیرد که معماران منظر بیشتر وقت خود را به تولید رندرهایی واقع ‌گرایانه ‌تر که تراکم جمعیت و فعالیت در آنها کمتر دیده شود، اختصاص دهند (اخیراً رندرها بیش از حد برنامه‌ریزی شده، بسیار پرجمعیت نشان داده می‌ شوند و خودرویی نیز در آنها به چشم نمی ‌خورد.) همچنین امیدواریم معماران منظر بیشتر به معماران توصیه کنند ساختمانها را بی‌ جهت پر درخت نشان ندهند (صفحات سازه ‌ای ساختمان به تنهایی قادر به نمایش عمق خاک برای درختانی مانند بلوط نیستند.)

 

 

مدل‌ سازی اطلاعاتی ساختمان (بی.آی.ام)

استفاده از مدل ‌سازی اطلاعاتی ساختمان (بی.آی.ام) در صنعت معماری منظر در آینده افزایش خواهد یافت، چرا که تقاضای مشتریان و دولتها به دلیل افزودن میزان بهره ‌وری، کاستن از تلفات ساختمانی و نیز ارزیابی چرخه عمر و ارتقای نرم ‌افزاری افزایش می ‌یابد. بهره ‌گیری از مدل ‌سازی اطلاعاتی ساختمان در سال ۲۰۱۷ همچنان مبتنی بر نیاز خواهد بود (وقتی پروژه ‌ای به آن نیاز دارد، به کار گرفته می ‌شود)؛ اما به دلیل کاستی ‌های این نوع مدل‌ سازی (نبود منحنی یادگیری و عدم مدل ‌سازی زمین و سطح)، نرم ‌افزار آن همچنان نیازمند ارتقاست تا بتوان پروژه‌ ها را بیش از پیش با نیازهای معماری تطبیق داد.

jq5cqx5sb8sudv16cehr.jpg

 

ارتقای امکانات

شرکتها و دولتها در آینده از طریق جمع ‌آوری داده‌ ها‌، تجزیه و تحلیل آنها و نیز بکارگیری شیوه‌ ها و امکانات بهتر جهت کاهش هزینه‌ ها و نیز آلودگی از طریق حرکت به سمت تجهیزات برقی و دوگانه ‌سوز، از جمله چمن ‌زنهای چرخشی، چمن ‌زنهای چندگانه بزرگ و سامانه ‌های خودکار تصفیه و دفع ضایعات، به دنبال شیوه‌ هایی کاراتر خواهند بود.

 

 

منظرسازی مناطق مسکونی

مردم در آینده نیز استفاده از باغهای خود به عنوان محلی برای استراحت را آرزو خواهند کرد و به استفاده از فضاهای تفریحی با فناوریهای جدید از جمله دیودهای گسیل نور ارگانیک (اُلِدها)، رادیوهای بی‌ سیم، وای فای و امکاناتی نظیر آتش‌ چالهای نیازمند نگهداری اندک، آبنماهای باغی، دیوارهای سبز (که متأسفانه استفاده از نوع ساختگی آن رو به افزایش است) ادامه خواهند داد. همچنین، شاهد ادامه حرکت به سمت طراحی باغهایی با عدم نگهداری یا نگهداری اندک (چیزی شبیه به یک ترکیب متضاد) که افزایش استفاده از سطوح مصنوعی را در پی خواهد داشت و نیز استفاده از چمن ‌زنها و علف‌کن‌ های خودکار خواهیم بود. در کل، بیشتر بر عناصر محلی و با رفتارهای متغیر با فاصله گرفتن از تمیزی و جذابیت ظاهری آنها تأکید خواهد شد.

 

 

مواردی که در این متن مطرح گردید، تنها تعدادی اندک از تحولات معماری منظر در آینده است که دارای تأثیر متقابل بر یکدیگر هستند. ما معماران منظر، آینده را روشن می‌بینیم، کلید حل مشکلات جهان در دستان ماست و با داشتن مهارت در حوزه‌ های مختلف و نیز دانش و تجربه در حوزه تخصصی خود، راه‌ حل این مشکلات را خواهیم یافت.

 

 

مترجم: مریم عظیم پور

منبع: معمار منظر

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...