رفتن به مطلب

پست های پیشنهاد شده

موشکها هیچ گاه مجهز به Rudder (سطوح عمودي كنترل) و يا راكتهاي كوچك در اطراف خود نيستند. پس چگونه مي توانند پرواز كنند؟ با اين سوال مقاله ي زير در رابطه با كنترل موشكها را شروع مي كنم. چون ترجمه ي اين مقاله را خودم انجام داده ام داراي اشكالات زيادي است. لطف مي كنيد اگر نظر خود را در اين باره بدهيد.

 

 

در موشكها هيچ گاه سطوح هدايت مانند rudder ،aileron يا elevator شبيه چيزي كه در هواپيماها مرسوم است وجود ندارد.موشكها از سطوحي با نام سطوح كنترل آيروديناميكي در طول پرواز استفاده مي كنند تا بتوانند مانوردهي بهتري داشته باشند.براي شروع مقدمه اي درباره ي اصطلاحات فني بكار رفته و اجزاء موشك ارائه مي كنم.

 

 

در واقع قلب موشك بدنه ي آن است كه معادل سازه در هواپيما است.بدنه ي هواپيما شامل هدايت گر،سيستم كنترل،كلاهك انفجاري و سيستم نيرو محركه ي موشك است.بعضي موشكها داراي بدنه بدون سطوح كنترل آيروديناميكي هستند.اما برخي ديگر داراي اين سطوح هستند تا ليفت بيشتر توليد كنند و قدرت مانور دهي بهتري داشته باشند. به طور كلي مي توان كليه ي اين سطوح را به (fin) يا باله در موشك نام گذاري كرد.كه شامل كانارد،وينگ و تيل ميشوند.

3ntvmmndf9h8w1aocb2.jpg

 

شكل بالا نشان دهنده ي نوعي موشك موفق است كه داراي هر سه سطح آيروديناميكي است. مدلهاي بسيار كمي وجود دارد كه در آن هر سه سطح وجود داشته باشند.بر حسب شرايط و كاربرد اين شطوح دو به دو كاربرد پيدا مي كنند.كدام سطوح با يكديگر عملكرد خوبي ندارند؟كدام دو سطح در شرايط مختلف به كار مي روند؟

 

 

معمولا wingبزرگترين سطح آيروديناميكي است كه در نزديكي مركز جرم قرار مي گيرد.canardدر نزديكي دماغه است و tail fin سطحي است كه در آخر موشك قرار داده مي شود.

 

 

بيشتر موشكها مجهز به حداقل سطوح آيروديناميكي هستند. تيل يا دم مخصوص بوجود آوردن پايداري در موشك در هنگام پرواز است.اكثريت موشكها فقط مجهز به دو سطح آيروديناميكي براي ليفت بيشتر و كنترل بهتر هستند.

 

 

در حقيقت كنترل موشك با هواپيما به كلي متفاوت است.هواپيماها داراي سطوح عمودي وافقي ثابت با سطوح كوچك rudder و elevator هستند اما معمولاً در موشكها از سطوح كاملاً متحرك استفاده مي شود.مانند شكل زير:

 

sb2gy7499u45gdv8jov.jpg

 

به عبارت ديگر موشكها در طول پرواز حداقل يك سطح آيروديناميكي دارند كه به دور محور اصلي بدنه ي موشك گردش ميكند.اين كار باعث تغيير زاويه ي حمله ي باله مي شود و نيروي ليفت را تغيير ميدهد.اين تغييرات ميتواند موشك را در مسيرهاي مختلف با قدرت مانور دهي بالا قرار دهد و آن را به هدف مطلوب برساند. براي مثال ميتوان به انحراف سطوح آيروديناميكي در موشك ضدهوايي AIM-9M اشاره كرد.

7egje7drnneb4ckcfqj.jpg

 

گفتيم از كانارد،وينگ و تيل بانام سطوح كنترل آيروديناميكي ياد ميشود.اخيراً براي كنترل موشكها از اين سطوح استفاده نمي شود. در روشهاي جديد كنترل به وسيله ي در گير كردن گازهاي خروجي از موتور با اجسامي محقق مي شود.كه به دو شكل زير است:

 

 

  • كنترل بردار رانش(thrust vector control TVC)-1
  • عكس العمل جت (jet interaction JI)-2

 

مواردي كه گفته شد مقدمه اي بر 4 شكل اصلي سيستم كنترل موشك بودكه شامل: tail control, wing control, canard control, unconventional control است كه در شكل زير ديده مي شوند.

 

c8o7ukkiy40ko25all.jpg

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از ۷۵ اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به عنوان یک لینک به جای

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • جدید...