رفتن به مطلب

یادگیری زبان فرانسه در خانه با ٨ گام موثر


mahsaaa70

ارسال های توصیه شده

گام اول: عاشق زبان فرانسه شوید

کلید صحبت کردن به زبان فرانسوی چیست؟ عشق! فرانسوی، زبان عشق است و شما برای صحبت کردن به هر زبانی، باید عاشق آن زبان شوید یا حداقل یک دلیل واقعا محکم برای رها نکردن آن در شرایط دشوار پیدا کنید.

 

دلیل بزرگ شما برای یادگیری زبان فرانسه باعث می‌شود در مواجهه با فرازونشیب‌های یادگیری این زبان جدید، همچنان انگیزه داشته باشید. هر زمان که در یادگیری فرانسوی ناامید شدید، از خودتان بپرسید: «دلیل اصلی من برای یادگیری زبان فرانسه چه بود؟» هرکسی دلیل خاص خودش را دارد.

 

اینها چند دلیل واقعا خوب برای علاقه‌مند شدن به زبان فرانسه هستند:

 

سفر کردن به کشورهای مختلف؛ فرانسوی، زبان رسمی بیش از ۲۵ کشور دنیاست و در بسیاری از کشورهای دیگر نیز به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد؛

حرف زدن با دوستان و افرادی که به زبان فرانسه صحبت می‌کنند؛

برای مطالعه‌ی آثار ادبی کلاسیک فرانسوی (مانند آثار ویکتور هوگو، امیل زولا، الکساندر دوما و گوستاو فلوبر)؛

برای برقراری ارتباط با افرادی که زبان مادری‌شان فرانسوی است؛

برای آشنا شدن با فرهنگ فرانسوی.

می‌خواهید فرانسوی یاد بگیرید؟ دلیل شخصی و معنادار خودتان را پیدا کنید و برای ادامه دادن مسیرتان در سفر یادگیری زبان، از آن استفاده کنید.

 

گام دوم: یک فرانسه‌ی کوچک در خانه‌تان درست کنید

برای آنکه کاملا درگیر زبان فرانسه شوید، لازم نیست حتما در فرانسه زندگی کنید. در واقع شما می‌توانید در هر جایی که زندگی می‌کنید، خودتان را با زبان فرانسوی احاطه کنید.

 

نکات زیر به شما کمک می‌کنند یادگیری زبان فرانسه در خانه را برای خودتان ساده‌تر کنید و در زبان فرانسه غرق شوید:

 

تنظیمات زبان تلفن همراه‌تان را به فرانسوی تغییر بدهید، می‌توانید همین کار را با کامپیوترتان نیز انجام بدهید.

در شهرتان به‌دنبال افراد فرانسوی‌زبان بگردید. اکثر شهرهای کوچک و بزرگ دنیا، یک انجمن مخصوص فرانسوی‌زبانان دارند. شاید در شهر شما هم چنین انجمنی وجود داشته باشد.

فیلم‌ها و شبکه‌های فرانسوی‌زبان را تماشا کنید. برای سرعت بخشیدن به روند یادگیری زبان فرانسه، می‌توانید زیرنویس برنامه‌ها را فعال کنید.

به رادیوی فرانسوی‌زبان گوش کنید. شما می‌توانید با گوش کردن به آهنگ‌های فرانسوی، تا حد زیادی فرانسوی یاد بگیرید.

 

گام سوم: لغت‌نامه‌ی فرانسوی مخصوص خودتان را بنویسید

اگر روی کلمات و عبارات فرانسوی مربوط به زندگی خودتان تمرکز کنید، فرانسوی را بسیار سریع‌تر یاد خواهید گرفت. به‌علاوه در هنگام انجام گفت‌وگوهای واقعی به زبان فرانسه، قادر خواهید بود درمورد خودتان صحبت کنید. به همین دلیل توصیه می‌کنم یک لغت‌نامه‌ی فرانسوی مخصوص خودتان درست کنید. این لغت‌نامه، مجموعه‌ای از کلمات و عباراتی است که مربوط به خودتان هستند.

 

پیشنهاد می‌کنم در صفحات ابتدایی لغت‌نامه‌ی شخصی‌تان، موارد زیر را بنویسید:

 

ملیت‌تان را مشخص کنید؛ مثلا من یک ایرانی هستم.

درمورد فعالیت‌های مورد علاقه‌تان توضیح بدهید؛ مثلا من دوست دارم در اوقات فراغت مطالعه کنم.

دلایل‌تان را برای یادگیری زبان فرانسوی بنویسید؛ مثلا من می‌خواهم فرانسوی یاد بگیرم، چون عاشق آثار ادبی کلاسیک هستم.

درباره‌ی شغل‌تان بنویسید؛ مثلا من یک معلم هستم.

اطلاعات جالب دیگری درمورد خودتان بنویسید؛ مثلا درباره‌ی زبان‌های دیگری که یاد گرفته‌اید یا مکان‌های خارق‌العاده‌ای که سفر کرده‌اید، بنویسید.

 

گام چهارم: خجالت را کنار بگذارید!

اگر قبلا هرگز با صدای بلند به یک زبان خارجی صحبت نکرده باشید، ممکن است احساس ناخوشایندی پیدا کنید. این مسئله درمورد زبان فرانسه بیشتر صدق می‌کند، چون شامل صداهایی است که حتی در زبان انگلیسی نیز وجود ندارند. اگر تابه‌حال فقط به یک زبان صحبت کرده‌اید، حرکت دادن لب‌ها و زبان‌تان برای ایجاد صداها و آواهای ناآشنا، ممکن است برای‌تان راحت نباشد.

 

این مسئله مانع پیشرفت‌ برخی از زبان‌‌آموزان می‌شود. آنها از اینکه جملات را غلط بیان کنند یا دچار اشتباه شوند، خجالت می‌کشند. با صحبت کردن به زبان فرانسه حتی در مواقعی که احساس خجالت می‌کنید، می‌توانید به این ترس پایان بدهید و زبان فرانسوی را خیلی سریع‌تر یاد بگیرید.

 

گام پنجم: از ترفندهای یادگیری زبان استفاده کنید

ترفندهای زبان، میانبرهایی هستند که به شما کمک می‌کنند یک زبان را سریع‌تر یاد بگیرید.

اینها برخی از ترفندهای مورد علاقه‌ی من هستند که به شما کمک می‌کنند فرانسوی را سریع‌تر یاد بگیرید:

 

روش سیستم‌های تکرار مکانی یا SRS: یک روش عالی برای حفظ و یادگیری کلمات جدید، استفاده از فلش‌‌کارت‌های مجازی است. ابزار SRS مورد علاقه‌ی من، آنکی (Anki) است. آنکی یک نرم‌افزار فلش‌کارت رایگان است که به شما امکان می‌دهد خودتان فلش‌کارت‌های جدید درست کنید. با استفاده از آن می‌توانید لغت‌نامه‌ی فرانسوی شخصی‌تان را به فلش‌کارت‌های مجازی تبدیل کنید.

روش Mnemonics یا تقویت حافظه از راه تصویرسازی ذهنی: کاخ حافظه، یک راه مؤثر برای حک کردن کلمات فرانسوی در مغزتان است.

تکنیک پومودورو: اوقات مطالعه‌تان را به جلسات ۲۵ دقیقه‌ای تقسیم کنید. این کار به شما تمرکز بهتری می‌دهد بنابراین می‌توانید در زمان کوتاه‌تر، چیزهای بیشتری یاد بگیرید.

 

گام ششم: با افرادی که زبان مادری‌شان فرانسوی است، گفت‌وگوهای واقعی داشته باشید

مؤثرترین راه برای یادگیری یک زبان جدید، آن است که از روز اول صحبت کنید. صحبت کردن با افرادی که زبان مادری‌شان فرانسوی است، تأثیر بسیار بیشتری در یادگیری‌تان دارد.

 

اما از کجا می‌توانید چنین افرادی پیدا کنید؟ بسیار ساده است. در هر جایی که زندگی می‌کنید، می‌توانید افرادی را به‌صورت آنلاین پیدا کنید و با آنها زبان فرانسوی را تمرین کنید. من برای پیدا کردن افراد فرانسوی‌زبان، از روش‌های زیر استفاده می‌کنم:

 

italki: این اولین جایی است که برای پیدا کردن فرانسوی‌زبانان به آن رجوع می‌کنم. شما می‌توانید به‌طور رایگان، فردی پیدا کنید و زبان فرانسوی را با او تمرین کنید یا با قیمت مناسب در جلسات درس آنلاین شرکت کنید.

Meetup.com: این وب‌سایت یک شبکه‌ی اجتماعی است که امکان برگزاری جلسات آفلاین را فراهم می‌کند.

CouchSurfing: یکی دیگر از راه‌های مورد علاقه‌ی من برای ملاقات با فرانسوی‌زبانان است.

HelloTalk: این برنامه‌ی رایگان موبایل به شما کمک می‌کند فرانسوی‌زبانانی را پیدا کنید که در حال یادگیری زبان مادری شما هستند.

 

گام هفتم: از رابط‌های مکالمه‌ای استفاده کنید

مکالمه‌ها چیزی فراتر از ردوبدل کردن حقایق آشکار و ضروری هستند. در غیر این صورت بسیار خسته‌کننده می‌شدند. مثلا گفت‌وگوی خشک و ساده‌ی شما با همکارتان می‌تواند به این صورت باشد:

 

+ «آخر هفته‌‌ات چطور بود؟»

 

– «خوب بود.»

 

+ «مال من خوب نبود.»

 

– «اوه!»

 

خسته‌کننده است، مگر نه؟

 

حاضرم شرط ببندم که شما به زبان مادری‌تان این‌گونه صحبت نمی‌کنید. به احتمال زیاد شما به اطلاعاتی که می‌خواهید ارائه بدهید، عباراتی اضافه می‌کنید که حال روحی یا میزان نزاکت شما را نشان می‌دهند یا با ظرافت، موضوع مورد بحث را عوض می‌کنید.

 

همان گفت‌وگوی بالا اما این بار به‌صورت طبیعی‌تر و با استفاده از رابط‌های مکالمه‌ای:

 

+ «خب آخر هفته‌ات چطور بود؟»

 

– «بد نبود، ممنون که پرسیدی. مال تو چطور بود؟»

 

+ «راستشو بخوای خیلی خوب نبود.»

 

– «متأسفم که این رو می‌شنوم. چه اتفاقی افتاد؟»

 

دیدید گفت‌وگو چقدر بهتر پیش رفت؟

 

هردو مکالمه اساسا اطلاعات یکسانی را منتقل می‌کنند، اما مکالمه‌ی دوم از رابط‌های مکالمه‌ای استفاده می‌کند. اینها عبارت‌های کوتاهی هستند که برای طبیعی‌تر کردن گفت‌وگو به‌کار می‌روند تا جملات، ناموزون و بریده‌بریده به نظر نرسند.

 

رابط‌های مکالمه‌ای در گفت‌وگوی بالا عبارتند از: «ممنون که پرسیدی»، «مال تو چطور بود؟»، «در واقع»، «راستش» و «متأسفم که این رو می‌شنوم». اینها عباراتی هستند که مردم بارها در گفت‌وگوهای روزمره‌شان به‌کار می‌برند.

 

اگر شما این رابط‌های مکالمه‌ای را در فرانسوی یاد بگیرید، گفت‌وگوهای شما کیفیت بهتری پیدا خواهند کرد. شما می‌توانید توجه طرف مقابل را جلب کنید و کاری کنید که جملات‌تان پخته‌تر به نظر برسند. با این کار، گفت‌وگوی طولانی‌تری خواهید داشت و بنابراین بهتر به زبان فرانسه مسلط می‌شوید.

 

گام هشتم: روی جنبه‌های آسان فرانسوی تمرکز کنید

یادگیری زبان فرانسه، آسان‌تر یا سخت‌تر از هیچ زبان دیگری نیست. اما اگر فقط روی جنبه‌های دشوار آن تمرکز کنید، ممکن است این مسئله را به‌سرعت از یاد ببرید.

 

هرگاه مأیوس شدید، درمورد دلایلِ ساده بودن یادگیری زبان فرانسه فکر کنید.

 

فرانسوی یک زبان ساده است، چون:

 

برخلاف زبان روسی، حالت‌های فاعلی، مفعولی و غیره ندارد؛

برخلاف بسیاری از زبان‌های آسیایی و آفریقایی، یک زبان نواخت‌بر نیست (در زبان‌های نواخت‌بر، واژگانی وجود دارند که با زیر و بَم شدن صدا، معنایشان تغییر می‌کند)؛

لغات مشترک زیادی با زبان انگلیسی دارد؛

از الفبای لاتین استفاده می‌کند؛

برخلاف زبان آلمانی که سه نوع اسم دارد (مذکر، مؤنث و خنثی)، زبان فرانسه فقط دو نوع اسم دارد (مؤنث و مذکر).

این حقایق را در هنگام یادگیری زبان فرانسه به خاطر بسپارید تا جنبه‌های سخت‌تر این زبان، آن‌قدرها هم بد به‌نظر نرسند.

 

همه‌ی کسانی که تابه‌حال یاد گرفته‌اند به زبان فرانسه صحبت کنند (حتی فرانسوی‌زبانانی که در کودکی فرانسوی یاد گرفتند)، قبلا یک مبتدی بوده‌‌اند. همه‌ی آنها موفق شدند صحبت کردن به زبان فرانسه را بیاموزند، پس شما هم می‌توانید.

 

فقط باید تا جایی که ممکن است از کلمات فرانسوی استفاده کنید، هرقدر می‌توانید خودتان را در فرانسوی غرق کنید و از همه مهم‌تر، خودتان را باور داشته باشید.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

__________________

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...