رفتن به مطلب

نوعی از داروی سرطان آزمایش‌های انسانی را با موفقیت پشت سر گذاشت


ارسال های توصیه شده

دانشمندان به تازگی خبر خوشحال‌کننده آزمایش موفقیت‌آمیز نوعی داروی سرطان بر روی انسان‌ را منتشر کرده‌اند که به شکل مخصوص برای مداوای غده‌های بدخیم طراحی شده است.

 

به تازگی خبر رسیده که دارویی به نام “BLU-667” که برای درمان سرطان ساخته شده، از فاز اول تست‌های انسانی با موفقیت عبور کرده است. این دارو به صورت خوراکی مصرف می‌شود و نتایج نشان می‌دهند که استفاده از آن مشخصا برای مداوای سرطان‌های تیروئید و ریه که به سختی درمان می‌شوند،‌ بسیار موثر است.

1xqdqm4vw2k0fc8sfgzi.jpg

 

توسعه داروی سرطان BLU-667‌

این داروی سرطان غده‌های به وجود آمده از طریق مشکلات گیرنده‌های سلولی RET را هدف قرار می‌دهد؛ این گیرنده‌ها باعث بروز نوع خاصی از سرطان می‌شوند و همانطور که ویوک سابیاه (Vivek Subbiah)، سرپرست تیم تحقیقاتی اخیر گفته، تا به امروز نیاز شدیدی به داروهای مخصوص مقابله با سرطان‌های نوع RET وجود داشته و این نیاز همچنان برطرف نشده است.

 

اختلال در کار گیرنده‌های RET درصد قابل‌توجهی از انواع سرطان‌های تیروئید و ریوی را به وجود می‌آورد و در حالی که فقط از طریق شیمی‌درمانی و برخی دیگر از روش‌های نیمه موفق با آن مقابله می‌شود، عوارض جانبی تمامی روش‌های قدیمی جلوگیری از رشد این سرطان به حدی شدید هستند که کیفیت زندگی بیمار بسیار تحت تاثیر قرار می‌گیرد و از طرف دیگر، احتمال درمان سرطان موردنظر با تکنیک‌های قبلی بسیار پایین است.

l2m8z3w1ig9umkm9wz5b.jpg

 

تمام این‌ها در حالی است که داروی سرطان BLU-667 به طور مشخص از فعالیت گیرنده‌های معرفی‌شده جلوگیری می‌کند و بدون تاثیر گذاشتن بر روی عملکردهای دیگر سلولی، به حدی موثر است که از طریق آن جهش‌های ژنتیکی که بدن برای مقابله با دارو ایجاد می‌کند را هم خنثی خواهد کرد.

 

برای انجام فاز اول آزمایش‌های انسانی محققان داروی سرطان BLU-667 را بر روی 43 مبتلا به نوعی تومور که قابل‌درمان نبود امتحان کردند و همچنین، 26 داوطلب با سرطان مدولاری تیروئید، 15 شخص مبتلا به نوعی از سرطان ریه و همچنین دو فرد بیمار هم که دچار نوع دیگری از سرطان مرتبط با RET بودند، تحت درمان قرار گرفتند و همانطور که اشاره شد، نتایج به دست آمده بسیار امیدوارکننده بودند.

 

سابیاه می‌گوید که کاهش حجم تومور و تاثیرات مثبت پایدار در اکثر بیماران دیده شد و کسانی که با شیمی‌درمانی و دیگر روش‌های پیشین وضعیت بدتری پیدا کرده بودند، از این روش نتیجه بهتری گرفتند؛ در تمامی انواع سرطانی هم که موردبررسی و مداوا قرار گرفته بود، میزان اثرگذاری دارو بیشتر از 30 درصد گزارش شد.

 

نتایج دستاورد خوشحال‌کننده اخیر در ژورنال “Cancer Discovery” به چاپ رسید و در گردهمایی سالانه انجمن تحقیقات سرطان آمریکا هم ارائه شده است.

 

منبع: گجت نیوز

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...