رفتن به مطلب

گوگل امکان بازدید مجازی از مدل‌های سه‌بعدی بناهای تاریخی جهان را فراهم کرد


Mohammad Aref

ارسال های توصیه شده

همه می‌دانیم که بناهای تاریخی و قدیمی در سراسر جهان با تهدید نابودی روبرو هستند. جنگ، بلایای طبیعی و گردشگری می‌تواند اماکن تاریخی و معروف را از بین ببرد.

 

بنیاد غیرانتفاعی CyArk با رهبری Ben Kacyra سعی کردند بناهای تاریخی معروف جهان در ۱۸ کشور را اسکن و دیجیتالی کنند تا به نوعی آرشیو شوند و اگر زمانی بنای اصلی از بین رفت؛ اسنادش موجود باشد.

 

تیم CyArk با با انوع روش‌ها مانند اسکن لیزری، فتوگرامتری، تصویربرداری معمولی یا با پهپاد و اسکن نوری توانستند مدل‌هایی مجازی و سه‌بعدی از این بناها بسازند.

ow728fo27tvashyd0sy2.jpg

 

این تلاش‌ها ادامه دارد و در حالی که تیم CyArk توانسته از بسیاری بناهای تاریخی مانند معبد آناندا در میانمار، کاخ اعظم سوریه، اثر باستانی چیچن ایتزا مربوط به تمدن مایا در مکزیک و بسیاری آثار باستانی دیگر عکس‌برداری و مدل‌سازی کند؛ ولی هنوز بناهای زیادی باقی ماندند که باید دیجیتالی شوند.

 

پلتفرم Arts & Culture

گوگل نیز با همکاری موسسه CyArk، امکان دسترسی به نسخه‌های سه‌بعدی بناهای باستانی آماده شده را از طریق پلتفرم Arts & Culture خود فراهم کرده است. کاربران می‌توانند این مدل‌های سه‌بعدی بناها را به طور مجازی و از طریق کامپیوتر، اسمارت‌فون یا هدست‌های واقعیت مجازی بازدید کنند و در آن‌ها به گشت‌وگذار بپردازند.

fhtx3almox91zouvzksa.jpg

 

فعالیت شرکت CyArk در دیجیتالی کردن آثار باستانی جهانی؛ علاوه بر فراهم کردن امکان بازدید مجازی سه‌بعدی این بناها؛ می‌تواند در مرمت و بازسازی‌شان بسیار مورد استفاده قرار گیرد.

 

در سال ۲۰۱۶ و طی یک زلزله مهیب، بخشی از معبد آناندا در میانمار تخریب شد ولی چون پیش از آن، تیم CyArk توانسته بود مدل سه‌بعدی و کاملی از این معبد تاریخی تهیه کند؛ اکنون بازسازی آن از روی این مدل‌ها به سادگی قابل انجام است.

jtlmexlqj50hc6phd6ha.jpg

 

دادهای جمع‌آوری شده توسط CyArk بسیار ارزشمند بوده و می‌تواند برای نسل‌های آینده هم باقی بماند.

 

در زمان نوشتن این مطلب، از طریق پلتفرم Arts & Culture گوگل می‌توانید ۲۵ بنای تاریخی و باستانی جهانی را در ۱۸ کشور مختلف دنیا بازدید کنید. به علاوه، این ابزار به شما امکان دسترسی به داده‌های جمع‌آوری شده توسط CyArk را می‌دهد.

j4gt2izc24p4sklycxr.jpg

 

برای مشاهده این بناها وارد

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
شوید و برای دسترسی یا دانلود این اطلاعات می‌توانید از این
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
استفاده کنید.

 

منبع: 1پزشک

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...