رفتن به مطلب

آموزش برنامه نویسی ++C – حلقه for


zkhz981

ارسال های توصیه شده

تا حالا برای خیلی از شما پیش آمده است که در ریاضیات می بایست یک نمودار می کشیدید که خب برای دقیق کشیدن نمودار باید مقدار دهی می کردید که با دست خالی خیلی سخت بود . کار حلقه بطور کلی مثل این مثال است به طوری که برای آن شرطی میگذارید و تا زمانی که آن شرط برقرار باشد کد های داخل بلاک ( به هر اکولاد باز و بسته ای که برای یک تابع یا دستور یا هر چیزی می گذارید بلاک یا Block آن گویند) را اجرا می کند.

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد کار حلقه ها تکرار یک دستور خاص است. حلقه ی for هم یکی از این قبیل حلقه هاست که در ادامه با آن آشنا خواهید شد.

ساختار کلی حلقه ی for:

 

[/color]

مبدا یا مقدار آغاز: مقدار آغاز یک متغیر هست که معمولا اسم آن متغیر ها را از حرف ( i:متغیر شمارنده) شروع می کنیم که مبدا حلقه هست بطور مثال با توجه به مسئله ریاضی که گفته شد میخواهید به متغیر x مقدار بدهی. مثلا می گویید که اعدادی که باید بجای x قرار بگیرند از ۰ باید شروع شوند بنابرین مبدا حلقه ۰ می شود.

شرط پایان یافتن حلقه: شرط پایان در واقع تعداد دفعات اجرای حلقه ی For هست که در این مثال اگه ۱۰ باشه کد های در حلقه ۱۰ بار اجرا می شوند. البته ممکن است که کمتر باشند که در قسمت گام حرکت می گویم چرا.

گام حرکت: این قسمت مشخص میکند که هر بار حلقه چند تا چند تا به جلو برود که اگر بگوییم دو تا دو تا کد های حلقه ی For اجرا شود که مکان پایانش ۱۰ بوده است بجای اینکه ۱۰ بار اجرا شود ۵ بار اجرا می شود.

می خواهیم برنامه ای بنویسیم که از ۱ تا ۱۰ را چاپ کند:

خب اگر دقت کرده باشید بدون حلقه کار بسیار سخت می شود چون باید ۱۰ بار cout بگذارید. خب اگر می گویید که اینکار کار آسانی است اگر ۱۰۰ بار باشد چه می کنید؟؟. راحل حلقه ی for است:

 

[/color]

 

:output

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

توضیحات: در اینجا ما یک متغیر از نوع int به نام i تعریف کردیم که می خواهیم آنرا به عنوان شمارنده در حلقه ی for قرار دهیم.

 

مبدا یا مقدار آغازین حلقه: ( i=1 ) همانطور که مشاهده می کنید i از یک شروع می شود.

شرط پایان حلقه:(i

گام حرکت:طبق گفته های قبلیمان در مقاله عملگر ها یک عدد یک عدد به i در هر بار اجرا شدن حلقه اضافه می کند و تا شرط پایان برقرار است این روند ادامه دارد.

نوشتن برنامه ی جمع اعداد ۱ تا ۱۰ با حلقه ی for:

 

 

 

توضیحات: ما در این برنامه دو متغیر تعریف کرده ایم یک متغیر(i) که در حلقه استفاده شود و یک متغیر(sum) که جمع اعداد را در آن بگذاریم. ( i++ ) یعنی در هر دوره یک عدد به i اضافه شود.

ما trace جدول این برنامه را برای شما گذاشته ایم برای آموزش راحت تر:

Untitled11.png

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...