رفتن به مطلب

مونواکسید کربن با یک اتم فلزی به co2 تبدیل می‌شود


ارسال های توصیه شده

تبدیل CO به CO2 یکی از واکنش‌های مورد توجه در صنعت خودرو است که با یک کاتالیست اتمی ممکن خواهد بود.

2ji2s558xdb7hk230pa.jpg

 

محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن و دانشگاه تافتس برای اولین بار نشان دادند که اتم یک فلز می‌تواند به‌عنوان کاتالیزور در تبدیل مونواکسید کربن به دی‌اکسید کربن، طی یک واکنش شیمیایی عمل کند. این واکنش شیمیایی همان واکنشی است که در اگزوز خودروها برای حذف گازهای مضر صورت می‌گیرد.

 

نتایج این تحقیق که در ژورنال Nature Catalysis منتشر شد، می‌تواند نقش بهبوددهنده‌ای در طراحی مبدل‌های کاتالیزوری و همچنین تأثیرات قابل توجهی در بخش محاسبات مربوط به کاتالیزورها داشته باشد.

 

کاتالیزور چطور با دمای پایین کنار خواهد آمد؟

هر چه بازدهی موتورها افزایش پیدا می‌کند، دمای احتراق در آن‌ها هم کم‌تر می‌شود. البته این مسئله کار را برای مبدل‌های کاتالیزوری سخت‌تر می‌کند و باعث می‌شود که گازهای مضر بیشتری تولید شود. شرکت‌های سازنده‌ی خودرو همواره در گیرودار مجوزهای سخت‌گیرانه‌ی سلامت انسان‌ها بوده‌اند. یک نمونه‌ی آن فولکس واگن است که متهم به طراحی یک برنامه‌ی نرم‌افزاری شد که در آن آمار گمراه‌کننده‌ای از انتشار گازهای گلخانه‌ای تولیداتش می‌داد!

 

در این میان، ژان سابین مک ایون، معاون دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه واشنگتن و همکارش چارلز سیکز، استاد شیمی دانشگاه تافتس به بررسی اتم‌های فلزی و کارایی آن‌ها در دماهای پایین پرداختند.

 

مک ایون گفت:

 

بخش عمده‌ی آلاینده‌ی شیمیایی مضری که از اگزوز خودرو خارج می‌شود شامل مونواکسید کربن و اکسید نیتروژن است که هنگام روشن کردن موتور خودرو آزاد می‌شود. در دماهای پایین امکان خنثی کردن این ترکیبات سمی خیلی سخت می‌شود.

 

این دو پژوهشگر، در مقاله‌ی خود نشان دادند که با استفاده از اتم‌های پلاتین روی بستر اکسید مس، واکنش حذف مونواکسید کربن و تبدیل آن به CO2 در دماهای پایین ممکن می‌شود. اتم پلاتین باعث تثبیت مونواکسید کربن (CO) می‌شود و اکسید مس، اکسیژن لازم برای تبدیل CO به CO2 را فراهم می‌کند.

 

سیکز در این خصوص می‌گوید:

 

این مطالعه می‌تواند معیاری برای طراحی نسل بعدی مبدل‌های کاتالیزوی در دماهای پایین باشد. از آنجا که در مبدل‌های کاتالیزوری از فلزات کمیاب و گران‌قیمتی مانند پلاتین استفاده می‌شود، استفاده از این عناصر به شکل اتمی می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد.

 

تحقیقات آن‌ها به‌طور قطع، به یک بحث طولانی مدت در دنیای علم مربوط می شود؛ زیرا باید مشخص شود که تک‌اتم فلزی می‌تواند نقش کاتالیست را در واکنش تبدیل CO به CO2 در دماهای پایین از خود نشان دهد یا چنین واکنشی نیاز به ساختار خوشه‌ای اتم‌ها دارد.

 

منبع: زومیت

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...