رفتن به مطلب

عنکبوت همنو‌ع خوار تازه‌ای‌ کشف شده که شبیه پليکان است


ارسال های توصیه شده

عنکبوت‌ پلیکانی قاتل که تصور می‌شد منقرض شده‌ است و تنها به شکل فسیل یافت می‌شود، اکنون در ماداگاسکار زنده پیدا شده‌ است.

hefirjq2fo3ob1605z5.jpg

 

تا پیش از این تصور میشد عنکبوت عظيم‌الجثه پليکانی منقرض شده باشد؛ ولي پژوهشگران از کشف ۱۸ گونه جديد خبر دادند که در ماداگاسکار زندگی می‌کنند. اين عنکبوت‌ها پليکانی ناميده می‌شوند زيرا دارای سر عجيب و قطعات دهانی بزرگ شبيه سر پليکان هستند.

 

نخستين بار در سال ۱۸۵۴ عنکبوتی در فسيلي متعلق به ۵۰ ميليون سال پيش کشف شد و تصور می‌شد که موجودی عجيب از عصر کهن باشد. اما در سال ۱۸۸۱ در ماداگاسکار عنکبوت‌های پليکانی زنده مشاهده شدند و به خاطر شکل ظاهری خاصشان مورد توجه قرار گرفتند. آن‌ها موجوداتی به‌نسبت کوچک، دارای طولی بين دو تا هشت ميليمتر و سر و گردن عجیبی‌ هستند که دو آرواره‌ی بزرگ به آن متصل شده است.

m8jblz3s336wq32ct.jpg

 

اين عنکبوت‌ها به‌ خاطر رفتار شکارشان، عنکبوت‌ قاتل نيز ناميده می‌شوند. آن‌ها هنگام شب روی تار عنکبوت‌های ديگر به دنبال شکارند. هنگامی که آن‌ها شکار خود را پيدا می‌کنند، به‌گونه‌ای تار عنکبوت را تکان می‌دهند که حالتی شبيه گير‌افتادن طعمه در تار پديد آيد و زمانی که عنکبوت صاحب تار برای بررسی می‌آيد، عنکبوت پليکانی با آرواره‌های بلند خود عنکبوت نگون‌بخت ديگر را شکار می‌کند.

 

زيستگاه اين نوع عنکبوت‌ها، جنگل‌های دور‌افتاده‌ی استراليا، آفريقای جنوبی و ماداگاسکار است و اين پراکندگی محدود آن‌ها موجب شده تاکنون چيز زيادی در موردشان کشف نشده باشد.

 

در نتيجه‌ی تلاش مراکز علمی و موزه‌های فعال در اين زمينه، صدها عنکبوت پليکانی ماداگاسکاری مورد تجزيه‌و‌تحليل قرار گرفته‌اند و طبقه‌بندی و تشريح گونه‌های آن‌ها انجام شده است. تاکنون ۲۶ گونه از اين عنکبوت‌ها در دو جنس گزارش‌شده، شناخته شده‌اند که ۱۸ گونه، کاملا جديد هستند.

 

تمام اين عنکبوت‌ها دارای ظاهری شبیه پليکان‌هستند؛ ولي اين ۲۶ گونه‌ی مختلف توسط ويژگی‌های ديگری همچون طول آرواره، تفاوت‌های اسکلتی و الگوهای متفاوت شکمی از همديگر قابل متمايز می‌شوند.

 

گونه‌هايی که هنوز زندگی می‌کنند، به‌طرز قابل توجهی شبيه به فسيل‌هايی مربوط به ۱۶۵ ميليون سال پيش هستند و چون زمانی کشف شده‌اند که تصور می‌شد منقرض شده‌اند، می‌توان آن‌ها را به‌عنوان يک تاکسون لازاروس در نظر گرفت. در ديرينه‌شناسی‌، تاکسون لازاروس گونه‌ای است که برای يک يا چند رکورد فسيلی ناپديد و بعدا دوباره ظاهر می‌شود. مطالعه در اين زمينه در ماداگاسکار هنوز ادامه دارد. این کشور يکی از مناطق متراکم و متنوع در زمينه زيستی است که اکنون در معرض خطرات ناشی از تخريب جنگل قرار دارد. پژوهشگران بر اين باورند که هنوز گونه‌های زيادی در آنجا زندگی مي‌کنند که برای ما ناشناخته‌اند.

 

مقاله‌ای که در آن، ۲۶ گونه‌ی جدید اين نوع عنکبوت تشريح شده‌اند در ژورنال ZooKeys منتشر شده‌ است.

 

منبع: زومیت

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...