رفتن به مطلب

پروژه های تاثیرگذار در عرصه فضاهای عمومی


ارسال های توصیه شده

هر مکانی متشکل از فضاها و المانهای متفاوتی است؛ اما اگر بدانید چطور این فضاها و المانها را در هم بیامیزید، معماری کرده اید و در نتیجه فضایی را طراحی خواهید کرد که به نحو احسن عمل می کند و محیط اطرافش را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

 

در ادامه نمونه هایی از طراحیهای هر چند ساده را بررسی خواهیم کرد که چگونه این طرحها موجب تاکید بر مکان خود شده اند و آنرا به مکان قابل استفاده تر و لذتبخش تبدیل کرده اند.

 

در این مطلب، چند پروژه را که در سراسر دنیا تاثیر بسزایی بر فضاهای عمومی داشته اند، بررسی می کنیم.

 

دریاچه دانگ دا (Dong Da)، ویتنام

این مکان، ساحل دریاچه ای کثیف در ویتنام و سرشار از آلودگی بود. مکانهایی نظیر این دیگر نظر هیچ کس را برای گذران وقت به خود جلب نمی کند و حتی کسی به شرایط این مکان اهمیتی نمی دهد. تصمیم برای ایجاد تغییرات در دریاچه دانگ دا گرفته شد و تعداد محدودی نیمکت برای دعوت به نزدیک شدن و در نظر گرفتن دریاچه در محل قرار داده شد.

 

طبیعت در این پروژه ما را با خودش و با خودمان آشتی می دهد. یک موج شکن که خود بخشی از این مکان است به ما اجازه می دهد بخشی از دریاچه شویم و خودمان را محاصره شده در طبیعت بیابیم. این پروژه یک نمونه عالی از تبدیل یک مکان پر از آلودگی به مکانی است که حالا مردم در آن از چشم انداز دریاچه لذت می برند و با دیگر المانهای طبیعی در تماس هستند.

woiastr9lzf1dfdetvwz.jpg

 

زمین بازی کالا (KALA)، آلمان

بخشی از یک مکان بودن یا احساس تعلق داشتن به یک مکان برای همه مردم بسیار مهم است و وقتی که به یک مکان احساس تعلق می کنید نسبت به آنچه انجام می دهید یا آنجا که زندگی می کنید، احساس رضایت بیشتری خواهید داشت. این همان احساسی است که شما به یک کودک می دهید وقتی که باعث می شوید او به یک محله احساس تعلق داشته باشد.

 

کالا یک زمین بازی طراحی شده برای کودکان است، ولی با این حال بزرگسالان هم می توانند از آن دیدن کنند. مردم به مکانی که به آن تعلق دارند، اهمیت می دهند. در این مورد کودکان به این زمین بازی اهمیت می دهند چون که نسبت به آن احساس تعلق می کنند. وقتی که کودکی آگاهی و دانش نسبت به نگهداری از مکانی که برای اوست را پیدا می کند و نسبت به فضای بیرونی هم این حساسیت را دارد، در آینده برای ارتقاء اینگونه فضاها تلاش خواهد کرد.

 

المانهای مختلفی از نیمکتها گرفته تا زمین بازی و زمین شنی و … در این زمین بازی طراحی شده اند. این طراحی بچه ها را قادر خواهد ساخت تا دریافت حسی خود را ارتقاء بخشند و احساسات متفاوت و بافتهای جدید را تجربه کنند.

d1w9mk0dpxzw8rac7zr.jpg

 

استرلا هال (Estrella Hall)، آمریکا

پایداری و در هم آمیختن محیط و بنا دو بخش مهم طراحی این پروژه هستند. طراحی منظر این پروژه وقتی که در می یابید جمع آوری آب و راه حلهای اقلیمی بخشی از این پروژه هستند، معنای بیشتری به خود می گیرد. همچنین ترکیب داربست های تیره رنگ و تاکهای انگور زرد و ارغوانی و کنتراست بین رنگها و بافتها، تاثیر خاصی بر مخاطب می گذارد. گیاهان به صورت مناسبی جانمایی شده اند و طراحی سکویی در مجاورت چمنزار برای فعالیتهای بیرون از خانه مناسب است.

 

این پروژه به ما نشان می دهد که چگونه می توان تحت تاثیر منظر قرار گرفت و در عین حال به ما می گوید که ما قادر به طراحی ساختمانهایی هستیم که مکمل طبیعت باشند و حتی بیشتر، ما میتوانیم فضایی را طراحی کنیم که نه تنها بر ضد محیط اطرافش نیست بلکه بخشی از آن می شود.

ys6ayhmw9uom7g1j5zhj.jpg

 

مرکز روستا (Village Centre)، ایتالیا

این پروژه برای ایجاد نزدیکی بیشتر میان مردم و مکان از المانهایی استفاده کرده است که احساسات متقاوتی را در مردم بر می انگیزد. احساسات متفاوت چیزی است که شما هنگام دور زدن در مرکز اینچن تجربه خواهید کرد.

 

در باز طراحی این مرکز با کمک گلدانهای گل، فضا را گرم و روشن کرده اند. پنلهایی که با آب پر شده اند، این امکان را به شما می دهند تا با المانهای طبیعی ارتباط نزدیکتری برقرار سازید و پلتفورمهایی در تزارهای ارتفاعی مختلف، محیط سبزی را ایجاد کرده اند. تمامی این المانهای موجود در این مرکز، امکان تجربه حسی متفاوتی را برای شما فراهم خواهند کرد.

 

یک المان مهم دیگر در این پروژه این است که شما می توانید نه تنها با گیاهان و فضای سبز بلکه با المانهای دیگر محیط و طبیعت مثل اقلیم، آب و هوا و … ارتباط برقرار کنید. این ایده ای فوق العاده برای ایجاد احساس تعلق به محیط است.

vpind1l9lia1wwrz90x.jpg

میدان شهری کلیسا (Church’s Square)، بارسلونا

پروژه طراحی جذابی دارد چون ساده است. یک متریال (سنگفرش) می تواند فعالیتهای زیادی را در خود جای دهد و هر کسی می تواند بخشی از این مکان باشد؛ ولی در عین حال این مکان می تواند به عنوان پارکینگ مورد استفاده قرار گیرد. برای بهره گیری از اختلاف تراز بین میدان و اطراف و در عین حال برای ارتقاء جایگاه میدان به عنوان قلب مکان، المانهایی نظیر رمپ و پله، ارتباط میان کلیسا و ساختمانهای مسکونی اطراف میدان را فراهم کرده است.

 

نورپردازی نقشی مهم برای ارتقاء کیفیت مکان بازی می کند. با استفاده از لامپ، ارتباط بصری میان میدان و کلیسا فراهم شده است. این پروژه به روشنی بیان می کند که چطور عناصر ساده طراحی می توانند با ظرافت از فضا استفاده کنند و با المانهایی با تعداد محدود و ترکیبی از چند متریال ساده، مکانی عملکردی و در عین حال جذاب را ایجاد کنند.

kp74ns2zdi75l7hl4re0.jpg

 

تراس کنار رودخانه (The Riverside Terrace)، روسیه

وقتی خود را در یک شهر صنعتی تصور می کنیم، چیزی جز کارخانه و ترافیک و منظرهای خاکستری در ذهنمان متبادر نمی شود؛ اما Krasnoyarsk با طراحی فضایی خاص و در ارتباط با طبیعت، توانسته است تمرکز را از روی شهر صنعتی بردارد.Tatyshev Island مکانی است برای این امر؛ جایی که می توانید به فعالیتهایی چون اسکیت کردن و دویدن، قدم زدن و مطالعه کردن بپردازید.

 

برای ایجاد فضایی که پاسخگوی فعالیتهای مختلف باشد، جزیره با مسیرهای مختلفی طراحی شده است. مسیری جداگانه برای دوچرخه، پیاده روی و اسکیت کردن. این طراحی پیله مانند برای کسانی که نیاز به توقف و مطالعه، گفتگو و تفکر دارند نیز مناسب است و طراحی ارتباطی قوی میان مکان و کاربر ایجاد کرده است. مهمترین فضای این پروژه تراسی است که جانمایی شده تا منظری به سمت رودخانه داشته باشد. مثل همیشه چوب بهترین متریال برای یادآوری طبیعت به مخاطب است. این طراحی انسان مدار است و برای طیف وسیعی از مردم، طیف وسیعی از المانها و فضاها طراحی شده است.

uo52whfwd5t08pc0kh11.jpg

 

صدای امواج (The Soundwave)، چین

به طور قطع این پروژه نمونه ای از خلاقیت بدون محدودیت است. می توانیم از لذت استفاده از چیزهایی جدید با متریالها و رنگهای نو بهره ببریم و در عین حال می توانیم حسی متفاوت را در میان صدای امواج تجربه کنیم. هر عضوی واکنشی منحصربفرد در مقابل اشعه خورشید به نمایش می گذارد و درخشش المانها امری مهم به ویژه در شب است. آبی که در زیر المانها جاری است، رنگ و جنس عناصر را در خود بازتاب و غنای حسی فضا را در خود امتداد می دهد. یکی دیگر از جنبه های مهم این پروژه، ارتباط بین مجسمه ها و مردم است؛ درست زمانی که مردم وارد فضا می شوند.

ul7qqg88snp1ucwyhk0.jpg

 

محوطه هارتس میل (Harts Mill Surrounds)، استرالیا

در زمان طراحی، معمار و معمار منظر نیاز به داشتن یک دید کلی از طرح نهایی دارند. این دید مهم است؛ برای اینکه می توان در موقعیت حقیقی طرح را بررسی کرد و می توان تصور کرد که طرح در بهترین حالت خود چگونه عمل خواهد کرد. در نمونه موردی محوطه هارتس میل، این امکان فراهم آمده است. این مکان به عنوان فضایی رها شده و غیر قابل استفاده در نظر گرفته شده بود اما نتیجه طراحی کاملاً متفاوت بود.

 

عامل کلیدی این طرح رنگ آن است. رنگ زرد، رنگ مهم و غالب مجموعه است که بسیار درخشان است. اما رنگ زرد تنها عامل موفقیت نیست، در کنار آن رنگ مشکی و خاکستری که در بقیه المانها به کار گرفته شده اند، کنتراست زیبایی را ایجاد کرده اند که بر رنگ اصلی تاکید می کنند.

prhl58jbabf2v6wthbdd.jpg

 

پروژه های طراحی سراسر دنیا

شما با در نظر گرفتن برخی از این ایده ها، فقط به المانها، متریالها و رنگهای درست نیاز دارید تا تاثیری مثبت بر روی یک مکان و اطراف آن داشته باشید. ما باید برای مکان و برای انسانها طراحی کنیم و بین آنها ارتباط برقرار کنیم، طوری که آنها را متعلق به یکدیگر کرده باشیم. به انسان توجه داشته باشیم، به فردی که می تواند همه حواس را درک کند.

 

مترجم: شیوا ابراهیمی

منبع: معمار منظر

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...