رفتن به مطلب

ساماندهی فضاهای شهری با استفاده از روش کدهای فرم بنیاد با تأکید بر پایداری فضاهای شهری


ارسال های توصیه شده

مقاله ساماندهی فضاهای شهری با استفاده از روش کدهای فرم بنیاد با تأکید بر پایداری فضاهای شهری (مطالعه موردی: مرکز اصلی محله چیذر تهران) در اولین همایش ملی فضاهای عمومی شهری پایدار در سال 1392 ارائه شده که فایل pdf اون رو از پیوست می تونید دانلود کنید.

 

چکیده:

کدهای فرم بنیاد از جمله ابزارهای نوشهرگرایی هستند که جهت مقابله با آثار منفی که منطقه بندی سنتی داشت در اوایل دهه 1990 توسط پیتر کتز مطرح شدند. این کدها که بر پایه اصول نوشهرگرایی از جمله احیای مراکز شهری، ایجاد محلات پیاده مدار و توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی، تشویق کاربری های مختلط و ... هستند، در واقع استانداردهای ضابطه مندی می باشند که به صورت جدول، تصویر و دیاگرام بیان می شوند که قابل فهم تر بوده و سبب افزایش مشارکت مردمی می گردند. در مقابل منطقه بندی سنتی که متمرکز بر روی کاربری ها است، کدهای فرم بنیاد بر فرم فیزیکی تمرکز دارند که ثبات و پایداری بیشتری نسبت به کاربری دارد و همچنین قابلیت اجرایی و قانونی داشته که جایگزین مناسبی برای اسناد راهنمای طراحی شهری هستند و در مقیاس های مختلف از جزئیات معماری تا منطقه متغیر می باشند.

 

محدوده مورد مطالعه ما مرکز اصلی محله چیذر واقع در قسمت جنوبی منطقه یک شهرداری تهران و در شرق هسته اصلی این منطقه (میدان تجریش) می باشد. این محله از محله های قدیمی شهر تهران می باشد و از شمال به محله دزاشیب، از جنوب به اتوبان صدر، از غرب به محله قیطریه و از شرق به فرمانیه و بزرگراه کامرانیه محدود می شود. این محله علی رغم قرار گیری در منطقه ای که اغلب قطعات آن درشت دانه هستند، از بافت ارگانیک و ریز دانه ای برخوردار است که دسترسی ها در آن، بخصوص در قسمت های جنوبی به سختی تأمین شده است.

 

در پژوهش حاضر با تاکید بر تاثیر کدهای فرم بنیاد در ساماندهی و پایداری فضاهای شهری، به ارزیابی و ساماندهی مرکز اصلی محله چیذر (حد فاصل میدان ندا تا میدان امام زاده) پرداخته شده است و با رفع مسائل و مشکلات مرکز اصلی محله، طرح پیشنهادی با بکارگیری روش کدهای فرم بنیاد ارائه شده است که باعث ایجاد محله ای پایدار با ساختار کالبدی مطلوب و رعایت اصول نوشهرگرایی شده است.

 

واژگان کلیدی: کدهای فرم بنیاد، نوشهرگرایی، محله چیذر، پایداری فضاهای شهری، ساماندهی فضاهای شهری

 

نویسندگان: فائزه بهنامی فرد، محمد عارف خیابانی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...