رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

سلام دوستان عزیز:icon_gol:

دیشب یه فرصتی پیدا کردم واین پاورپوینت جالب رو که درزمینه معرفی وبررسی توربینهای بخار بودرو ترجمش کردم

امیدوارم برای دوستان عزیز مفید باشه

موفق باشیم

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...

دوستان تعدادی اطلاعات در مورد تعمیرات مکانیک نیروگاه توی لینک گذاشتم حتما دانلود کنید...

بهره برداری مکانیک نیروگاه وتعمیرات مکانیک نیروگاه

امیدوارم که مفیدبرای دوستان باشد...

موفق باشیم:icon_gol:

لینک به دیدگاه
  • 6 ماه بعد...

دانلود جزوه کاربردی وکامل توربین گاز

 

درس توربین،کمپرسور واتاق احتراق(محفظه احتراق یا چمبر)

 

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

دراین جزوه اموزشی بسیار عالی درمورد تاریخچه توربین گازی واستفاده ازنیروگاههای گازی،انواع توربین گازی،اجزا مختلف توربین گاز،مشکلات بهره برداری وتعمیراتی توربین های گازوپارامترهای دخیل درکاربرد وبهره برداری توربین های گازی اشنا خواهید شد

با کمپرسور توربین ومحفظه احتراق اشنا میشوید...پدیده هایی چون استال وسرج برایتان بخوبی تشریح میشوندوبطور کلی انچه را که درزمینه توربین های گازی لازم دارید فراخواهیدگرفت

 

 

برای دانلود جزوه اموزشی توربین گاز به لینک زیر مراجعه فرمایید

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

پسورد :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

تشریح توربین

 

توربين گاز آنسالدو مدل V94.2 توربينی گازی می باشد که قابلیت کار با سوخت مایع ( گازوییل ) و سوخت گاز طبیعی را دارد اجزای اصلی آن عبارتند از : محفظه ورودی هواAir intake) ( ، کمپرسور از نوع محوری دارای 16 استیج ، دو عدد محفظه احتراق از نوع سیلویی که در دو طرف توربو کمپرسور قرار گرفته اند توربین که دارای 4 استیج می باشد و همچنین دیفیوزر و اگزاست که از اجازی تشکیل دهنده توربین V94.2 می باشند . همچنين اين توربين مي تواند در يك نيروگاه سيكل تركيبي مورد استفاده قرار بگيرد .

كمپرسور و توربين از قطعات اصلي هستند كه درون يك پوسته هستند و تشكيل يك روتور مشترك را ميدهد كه روي دو ياتاقان دو انتها ي خود قرار دارد . اين روش هم محوري آسان را فراهم ميآورد .

يك پوسته مركزي كه از يك طرف به پوسته انتهايي نگهدارنه پره هاي ثابت كمپرسور كمپرسور متصل است و از طرف ديگر به پوسته انتهايي توربين متصل است و محفظه پرفشار را بوجود مي آورد روتور توربين و كمپرسور را در ميان گرفته است . با توجه به صلب بودن پوسته مركزي ؛ پوسته هاي نگهدارنده پره هاي ثابت كمپرسورو پوسته نگهدارنده پره هاي ثابت توربين به شكلي طراحي شده اند كه درون اين پوسته اجازه انبساط آزاد حرارتي را دارند .

مجموعه ياتاقانهاي تراست و ژورنال كه با يكديگر در زير پوسته ياتاقان در ابتداي كمپرسور قرار دارد ؛ این مجموعه یاتاقان جهت جبران نیرو های محوری و شعاعی به کار می روند .

پوسته اگزوز شامل يك محفظه دوكي شكل است كه باعث عبور راحت هوا از خروجي توربين مي شود . مسیر های روغن منتهی به یاتاقان توربین و همچنین مسیر هوای آببندی یاتاقان توربین از این مسیر ها عبور می کند .

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

پسورد :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

سيستم کنترل اسپيدتروينک مارکIV از تکنولوژی های الکتروهيدروليکی و مايکروپروسسوری استفاده می نمايد . در اين سيستم از ميکروپروسسور INTEL 8086 , 80286 (پروسسورهای اصلی که سيگنالهای آنالوگ و لاجيک مورد نياز جهت کنترل و حفاظت و Sequencing توربين گازی را محاسبه می کند) استفاده گرديده است .سنسورهايی جهت نظارت بر حسن انجام کار توربين گاز در روی توربين نصب شده اند سخت افزارهای موجود در پانل کنترل مارک IV سيگنالهای آنالوگ و لاجيک اين سنسورها را به اطلاعات ديجيتالی تبديل نموده و جهت محاسبه توسط پروسسورها از آنها استفاده می کند.

نرم افزار ( برنامه های کامپيوتر ) اين محاسبات را تعريف می نمايند ، سپس سخت افزارها نتايج ديجيتالی اين محاسبات را به سيگنالهای آنالوگ يا لاجيک تبديل مي کنند تا بتوانند دستگاهها را فعال نمايند .

بطور کلی ، سيگنالهای آنالوگ وضعيت سرووالوها و سيگنالهای لاجيکی انرژی دار کردن رله ها را عهده دار می باشند . سيستم کنترل اسپيدترونيک مارک IV از پروسسورهای متعددی استفاده می نمايد ، مدرنيزه کردن سخت افزار و نصب سنسورهای اضافی سبب شده تا سيستم کنترل مارک IV بتواند بيشتر از حدود ده برابر سيستم های کنترل مدار يک تکه در مقابل نواقص سيستم کنترل قابل اطمينان تر باشد

کنترلرهای سه کنترلر يکسان و در عين حال پروسسورهای مستقلی می باشندکه فانکشن های حياتی کنترل و حفاظت توربين را انجام می دهد .

به اين معنی ، اين فانکشن ها ملزم هستند بهره برداری از توربين را در زمانی که سيکل راه اندازي کامل گرديده را ادامه داده و توربين را تحت کنترل در آوردند . جهت کليه فانکشن های حياتی رأی2 از 3 پيش بينی گرديده است تا بهره برداری قابل اعتمادی را بانجام رساند .

چنانچه نقصی در يکی از کنترلر ها بوجود آيد، دو کنترلر ديگر کار کنترل توربين را ادامه خواهند داد . در اين صورت نقص بدون اينکه سبب توقف واحد شود مرتفع گرديده و کنترلرها پس از بهبود به وضعيت کاری خودش بر می گردد . سنسورهای زيادی بين کنترلرهای و و تقسيم گرديده اند ، چرا که کنترلرها بطور مستقلی شرايط توربين را ارز يابی می کند .

 

بعنوان مثال سه عدد پيکاپ مغناطيسی هر يک مستقلاً بر سرعت توربين نظارت می کند. سيگنال سرعت از پيکاپ اولی کنترلررا تغذيه می کند ، سيگنال سرعت از پيکاپ مغناطيسی دوم به کنترلر و سومين پيکاپ مغناطيسی کنترلر را تغذيه می کند .

 

دانلود جزوه اموزشی سیستم کنترل توربین گاز

 

 

پسورد :

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

در سال های اخیر سازندگان تجهیزات تولید برق گام های بلند قابل توجه و توسعه یافته مطلوبی در خصوص اثرات هزینه بر محصولات احتراق با بهبود عملکرد و کاهش انتشار گازهای خروجی برداشته اند . بیشتر این پیشرفت ها در توربین های گازی ، توربین های بخار ، ژنراتورهای بخار بازیابی گرما ، بویلرهای سنتی ، سیستم های رفع آلوده کننده ها و عمل آوری آب و تجهیزات عمل آوری سوخت قابل ذکر است .

بیش از 30 سال از تولید برق توسط نیروگاه های توربین گاز گذشته است. توربین های گاز در چندین سطح گسترده مورد کاربرد قرارمی گیرند . بزرگترین تولیدکننده های برق با این نوع توربین ها از 50 مگاوات تا 250 مگاوات یا بیشتر برق تولید می کنند.

برای کاربرد صنعتی هنگامی که هم شامل تولید برق و هم شامل راندن کمپرسور می شود، واحدها معمولاً بین 5 مگاوات تا 40 مگاوات تولید دارند.

برای برق اضطراری در ساختمان ها، بیمارستان ها و دیگر مشاغل ترکیب شده تعدادی توربین از 50 کیلو وات تا 5 مگاوات نصب می شود .

بعد از چندین پیشرفت غیرمنتظره فنی، نیروگاه های برث سیکل ترکیبی حالا با نزدیک به 60 % بازده خالص ) مبتنی بر کاهش ارزش حرارتی سوخت( یک مرحله برجسته و قابل توجهی برای تولید برق از سوخت های فسیلی محسوب می شوند. یک مرحله تولید ثانویه، انجام تبخیر کامل در سیکل ترکیبی توسعه یافته است. در این مرحله از یک توربین گازی استفاده می شود که توسط ذغال سنگ تغذیه می گردداین توربین قابلیت ماهرانه ای درمحصورکردن انتشارات دی اکسیدکربن رادارد.

متن کامل مقاله را درلینک زیر دانلود ومطالعه فرمایید

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...

مبانی ازمون های غیرمخرب وکاربردهای نیروگاهی انواع تست غیرمخرب درنیروگاهها

 

دراین فایل 103 صفحه ای ضمن اشنایی با انواع عیوب ، منشا ایجاد عیوب درساختارها وفلزات وقطعات مختلف صنعتی ، ازمون های مختلف غیرمخرب معرفی شده وشرح کوتاه وکاملی برای هریک ازانواع روشهای تست غیر مخرب Non destructive tests بیان میشود.

سپس به تشریح روشهای ارزیابی غیرمخرب معمول پرداخته شده ودرنهایت به کاربردهای تست غیر مخرب درنیروگاهها وبالاخص نیروگاههای گازی تیپ V 94.2 پرداخته شده است

امید است این جزوه زمینه ای باشد برای پایش بهینه ومراقبت صحیح از تجهیزات درصنایع مختلف

از دوستان علاقه مند وصاحب نظر درخواست میشود مطالب ودیدگاههای خودرا دراین زمینه به ایمیل بنده ارسال فرمایند تا هم به اسم خودشان یا شرکت مطبوعشان منتشر شود وهم باعث ایجاد همفکری وحصول نتایج کاملتری باشد

موفق باشیم

لینک دانلود جزوه اموزشی ازمون های غیرمخرب وکاربردهای نیروگاهی تست غیرمخرب

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

پسورد :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

توربو ماشین ها از مباحث کاربردی و مفصل رشته های مختلف مهندسی علی الخصوص مهندسی مکانیک درتمامی گرایشهای ان میباشد که کاربردهای ویژه ان را درصنایع انرژی ،نفت وگاز ،نیروگاه وصنایع تولیدی میبینیم

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

اشنایی با کاربردها، تجهیزات وعملکرد توربوماشین ها برای تمامی مهندسین فنی الزامی میباشد

جزوه ای که برای دانلود تقدیم حضورتان میگردد به محاسبات توربین ، پمپ وکمپرسورها به عنوان اجزای اصلی دنیای ماشینری میپردازد

جزوه محاسبات توربین ، پمپ وکمپرسور را ازلینک زیر دریافت نمایید

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

ترمودینامیک نیروگاههای گازی

 

جزوه ای که تقدیم حضورتان میشود اموزش وبررسی مباحث کاربردی ترمودینامیک وترمودینامیک توربین گاز میباشد.

دراین جزوه ضمن پرداختن به اصول ومبانی کلاسیک ترمودینامیک به مباحث کاربردی علم ترمودینامیک درنیروگاههای گازی،توربین گاز ومحفظه احتراق پرداخته شده است.

سیکل برایتون یک سیکل استاندارد شامل دو فرآیند فشار ثابت و دو فرآیند آنتروپی ثابت(آیزنتروپیک) می باشد که برای مدل کردن نیروگاههای گازی بکار می رود. فرآیندهای فشار ثابت مربوط به انتقال حرارت و فرآیندهای آیزنتروپیک مربوط به کمپرسور و توربین می باشند.

سیکل توربین گاز با بازیاب حرارت

استفاده از بازیاب حرارت باعث افزایش راندمان می شود. ولی در عمل به خاطر مشکلاتی نظیر لزوم صرف هزینه اولیه نسبتاً زیاد، اشغال فضای زیاد، ایجاد افت فشار در مسیر حرکت سیال و ... مورد استفاده قرار نمی گیرد.

در توربینهای عکس العملی نازلها(پره های ثابت) فقط جهت جریان را تغییر می دهند.

در توربینهای ضربه ای هیچگونه افت فشار(انبساط گاز) در پره های متحرک رخ نمی دهد. در حالیکه در توربینهای عکس العملی، انبساط در پره های ثابت نیز همانند پره های متحرک رخ می دهد. در توربینهای عکس العملی فشار استاتیکی هم در پره ثابت و هم در پره متحرک کاهش می یابد. در این نوع توربین پره های ثابت بطورت نازلهایی عمل می کنند که جریان را با سرعتی اندکی بیشتر از سرعت پره های متحرک به سمت پره های متحرک هدایت می نمایند.

توربین ضربه ای یک توربین عکس العملی با درصد عکس العمل صفر است. در عمل داشتن توربینی با درصد عکس العمل 1 امکان پذیر نیست چرا که سرعت روتور بسیار بالا خواهد رفت و طراحی توربینهایی با سرعتهای بسیار بالا در مقیاسهای صنعتی مقدور نیست.

معمولا درجه عکس العمل توربینها برابر 0.5 است.

 

 

جزوه ترمودینامیک توربین گاز را ازلینک زیر دریافت نمایید

دانلود جزوه ترمودینامیک

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

پسورد :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

سيستم خنك كنندگی اصلی بعنوان اصلی ترين مجموعه موثر در سيكل واحد بخار ميباشد كه تداوم بهره برداری مطمئن از واحد بخار با وجود هرگونه نقص و اشكال در اين سيستم غير ممكن ميباشد .

هدف اصلي سيستم خنك كنندگی اصلی خارج نمودن انرژی حرارتی غير قابل دسترسی سيستم در چرخه ترموديناميكی ميباشد .

راندمان بالای اين سيستم ، بازدهی مطلوب بخشهای ديگر را بدنبال خواهد داشت.

جزوه اموزشی سیستم خنک کاری نیروگاه حرارتی را ازلینک زیر دریافت نمایید

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

توربین گاز

 

توربین های گازی اساس ساخت نیروگاههای سیکل ترکیبی برای تولید بهینه تر وبا راندمان بالاتر توان الکتریکی به حساب میایند.

درفایلی که تقدیم حضورتان میگردد به بررسی تخصصی محفظه احتراق نیروگاههای گازی combustion chamber ، شعله بین ها که وظیفه پایش مداوم وضعیت شعله واحتراق درمحفظه های احتراق توربین گازی را به عهده دارند، بررسی جرقه زن ها ignitor ونحوه پایدارسازی شعله درمدهای مختلف بهره برداری ووضعیت های متفاوت شعله ها (دیفیوژن یا پرمیکس) ، بررسی بسکت ها ولاینرها وبررسی انالیزشده محفظه احتراق ، بررسی مشعل ها ونازل های سوخت ونشان دهنده های شعله یا FLAME DETECTOR وتئوری وطراحی محفظه احتراق ، بررسی راندمان احتراق وبررسی پروفیل درجه حرارت خروجی از توربین ، بررسی حدود توانایی محفظه احتراق ونگهداری محفظه احتراق از بابت پارامترهایی چون خوردگی ،اکسیداسیون وترک خوردگی پرداخته شده است.

 

برای دانلود فایل اموزشی توربین گاز به لینک زیر مراجعه فرمایید

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

پسورد :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

انواع نیروگاه‌هایی كه در سطح جهان به امر تولید برق اشتغال دارند عبارتند از

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

1) نیروگاههای بخاری

 

2 ) نیروگاههای آبی

 

3 ) نیروگاههای گازی

 

4 ) نیروگاههای سیكل تركیبی

 

5 ) نیروگاههای اتمی

 

6 ) نیروگاههای خورشیدی

 

7 ) نیروگاههای بادی

 

8 ) نیروگاههای پمپ ذخیره ای

 

9 ) نیروگاههای جذر و مدی دریا

 

10 ) نیروگاههای زمین گرمایی ( ژئوترمال )

 

11 ) نیروگاههای موجی ( موج دریا )

 

12 ) نیروگاههای دیزلی

 

13 ) نیروگاههای مگینتوهیدرودینامیكMHD

 

14 ) نیروگاههای بیوماس

 

15 ) و…

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

به طوری كه از نام این نیروگاهها بر می‌آید هریك ازآنها برای تولید برق، فن آوری ویژه ای دارند كه درجای خود توضیح خواهیم داد

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در حال حاضر انواع نیروگاههایی كه در كشور ما ایران دردست بهره برداری قراردارند عبارتند از: نیروگاههای آبی، گازی، دیزلی، بادی، خورشیدی،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و به زودی نوع اتمی آن نیز شروع به كارخواهد كرد.

 

ولی قبل ازاینكه وارد بحث نیروگاهها، تولید، انتقال و توزیع برق شویم، بهتراست كمی درباره كاربردهای گوناگون انرژی ها و تبدیل آنها به انرژی برق و روشهای تولید آن سخن بگوییم.

 

استفاده از انرژیهای خدادادی موجود درطبیعت، همیشه مورد نظربوده است. مطالعات گوناگونی برای تغییر شكل انرژی، به طوری كه به كارگیری آن ساده باشد، صورت گرفته است. حاصل این كوشش ها، انرژی الكتریكی است كه ازتبدیل سایر

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ها به دست می آید.

 

امروزه یكی ازمهم ترین شكل های انرژی كه درتمام جهان مود استفاده قرار می گیرد ، انرژی برق است. همان طور كه دركتاب های علوم خوانده ایم، انرژیها قابل تبدیل به یكدیگرند .مثلاً انرژی مكانیكی را می توان به انرژی الكتریكی تبدیل كرد. به همین ترتیب انرژی شیمیایی و حرارتی را و برعكس.

 

عوامل زیرسبب می شوند كه استفاده ازبرق ساده تر و راحت تر از سایر انرژیها باشد

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

جزوه 57 صفحه ای اشنایی با انواع نیروگاه هارا ازلینک زیر دانلود نمایید:

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...