رفتن به مطلب

فرایند پیری پيشگويي می‌شود


ارسال های توصیه شده

فرایند پیری پيشگويي می‌شود .... :icon_gol::icon_gol::ws2:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
دانش- همشهري آنلاين:

گروهی از دانشمندان برای اولین بار با استفاده از نظریه منطق فازی مطرح شده توسط پرفسور لطفی‌زاده مدلی رایانه‌ای را ارائه کردند که می‌تواند فرایند پیری سلولها را پیشگویی کند ..

 

فرایند پیری از طریق روشهای تاکنون ناشناخته‌ به طیف وسیعی از مکانیزمهای سلولی آسیب می‌رساند. اکنون گروهی از پژوهشگران دانشگاه درکسل در فیلادلفیا و بیمارستان کودکان در بوستون موفق شدند با استفاده از منطق فازی یک مدل رایانه‌ای را ارائه کنند که می‌تواند به درک بهتر فرایند پیری کمک کند.

به گزارش خبرگزاري مهر، منطق فازی یا منطق نامعلوم را نخستین بار پروفسور لطفی زاده به دنیا عرضه کرد. منطق فازی منطقی است که در آن می‌توان به هر ارزشی یک درجه حقیقی بین صفر و یک داد. برای مثال، یک نوزاد، جوان با ارزش یک است. یک 18 ساله، جوان با ارزش 8/0 است و یک 65 ساله جوان با ارزش 15/0 است.

پروفسور لطفی‌زاده ریاضیدان آذری در 1921 در شهر باکو متولد و در ایران بزرگ شد. وی از دبیرستان البرز تهران دیپلم گرفت و سپس به دانشگاه تهران راه یافت. در سال 1944 به آمریکا نقل مکان کرد و سال 1959 در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی مشغول تدریس شد. این دانشمند در سال 1973 نظریه چالش برانگیز منطق فازی را مطرح کرد.

lotfi1-0401-bani.jpg

پروفسور لطفی‌زاده

اکنون تیم تحقیقاتی مدرسه مهندسی پزشکی زیستی، علوم و سیستهای بهداشتی دانشگاه درکسل معتقدند که هدف مهم روشهای محاسباتی برای توسعه مدلهای یکپارچه برپایه منطق فازی می‌تواند به درک بهتر فرایند پیری فنوتیپهای مکانیزمهای مولکولی کمک کند.

این محققان که برای اولین بار از منطق فازی در عرصه پیری استفاده کردند بر این باورند که این روش می‌تواند در بیودینامیک سلولی کاربردهای مهمی داشته باشد.

این دانشمندان سکویی به نام BIONET (شبکه زیستی) را به زبان برنامه نویسی "جاوا" و با تداخل گرافیگی و

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
GNU توسعه دادند.

با استفاده از تئوریهای آلگوریتمها و برنامه‌های جانبی این مدل رایانه‌ای در عرصه پیری، این دانشمندان توانستند شبکه‌ها و اتصالات مولکولی حاضر در سلولها را رمزگشایی کنند.

در این مدل، منطق فازی می‌تواند اطلاعات ورودی غیردقیق را به کار گیرد و با کمک آنها تصمیمات دقیقی را ارائه کند. به طوری که یکسری از قواعد به دست آمده از داده‌های تجربی را دریافت کرده و با استفاده از این قواعد، تداخلات مولکولی را شرح می‌دهد.

درحقیقت این اولین گام به سوی پیشگویی فرایند پیری در سلول‌ها است

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...