رفتن به مطلب

انسان‌ها برای فرار از آب و هوای خشک، از آفریقا مهاجرت کردند


ارسال های توصیه شده

انسان‌های باستان در حدود ۶۰۰۰۰ سال قبل برای فرار از آب و هوای خشک، آفریقا را ترک کردند – این یافته با پیشنهادهای قبلی مبنی بر اینکه انسان‌ها قادر بودند آفریقا را ترک کنند زیرا آب و هوای مرطوبِ پس‌ از آن باعث می‌شد معمولاً از شاخ خشک‌شده آفریقا و خاورمیانه عبور کنند، متناقض است.

huigui64hqbb2rzifdgy.jpg

نقاشی‌های روی سنگ مربوط به قرون وسطی در غار ماندا گلی در کوهستان انندی، چاد، آفریقای مرکزی.

 

در حالی که انسان‌ها ممکن است پیش از این آفریقا را ترک کرده باشند، اما تحقیقات ژنتیکی نشان می‌دهد که مهاجرت اصلی از آفریقا احتمالاً بین ۵۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰۰ سال قبل رخ داده است. به گفتۀ دکتر پتر دمنوکال از دانشگاه کلمبیا، «به مدتی طولانی پیشنهاد شده که مهاجرت از آفریقا به خاطر دوره‌های مرطوبی که راه‌های سرسبزی را به اوراسیا ایجاد کرده بود، آسان شده بود. به عبارت دیگر، آب و هوا مردم را بیرون برده بود. ممکن است مجبور شویم این مدل را به این مدل اصلاح کنیم که در آن مردم به دلیل شرایط نامساعد، تحت فشار قرار گرفتند.»

 

دکتر دمنوکال و همکارانش با تجزیه و تحلیل هسته رسوبی اقیانوس که از انتهای غربی خلیچ عدن، سومالیِ کنونی، به دست آمده بود، آب و هوای شاخ آفریقا تا ۲۰۰۰۰۰ سال قبل را بررسی کردند. نویسنده اصلی، دکتر جسیکا تیرنی از دانشگاه آریزونا، گفت: «همیشه در مورد اینکه تغییرات آب و هوا روی زمان خروج گونه‌های ما از آفریقا تاثیر داشته یا خیر، سوالی وجود داشته است. داده‌های ما نشان می‌دهد که وقتی بیشترِ گونه‌های ما آفریقا را ترک کردند، شمال شرقی آفریقا خشک بوه، نه مرطوب.»

 

این محققان لایه‌های رسوبی مواد شیمیایی به نام آلکنون‌ها، که از نوع خاصی از جلبک‌های دریایی ساخته شده است، را تجزیه و تحلیل کردند. دکتر تیرنی توضیح داد: «جلبک‌ها، ترکیب آلکنون‌ها را با توجه به دمای آب، تغییر می‌دهند. نسبت آلکنون‌های متفاوت نشان‌دهندۀ دمای سطح آب در زمانی که جلبک‌ها زنده بوده‌اند، می‌باشد و همچنین دماهای منطقه‌ای را نشان می دهد.»

2lok8jzpajnxdjvq9nu.jpg

 

این نویسندگان به منظور کشف الگوهای بارش باستانی منطقه از هسته رسوب، موم برگ باستانی که از گیاهانِ زمینی وارد اقیانوس وارد شده بود را تجزیه و تحلیل کردند. از آنجا که گیاهان ترکیب شیمیایی موم روی برگ‌های خود را با توجه به خشک یا مرطوب بودنِ آب و هوا تغییر می‌دهند، موم برگ از لایه‌های هسته رسوب، رکوردی از نوسانات گذشته در بارندگی را نشان می‌دهد. این تیم دریافتند که تقریباً ۷۰۰۰۰ سال پیش، آب و هوا در شاخ آفریقا از مرحلۀ مرطوب به نام «صحرای سبز» به آب و هوایی حتی خشک‌تر از آب و هوای فعلیِ این منطقه، تغییر یافت. این منطقه سردتر هم شد.

 

این دانشمندان گفتند: «ما دما و خشکیِ ۲۰۰۰۰۰ سال قبل در منطقۀ شاخ آفریقا را بازسازی کردیم. داده‌های ما نشان می‌دهد که شرایط گرم و مرطوب از ۱۲۰۰۰۰ تا ۹۰۰۰۰ سال قبل می‌توانسته موج‌های اولیۀ مهاجرت انسان به مشرق و عربستان را تسهیل کند؛ که شواهد سنگی و فسیلی هم از این نظر حمایت می‌کنند. با این حال، رویداد اولیۀ خروج از آفریقا، که توسط مطالعات ژنتیکی (۵۵۰۰۰-۶۵۰۰۰ سال قبل) محدود شده است، در طول دوره زمانی سرد و خشکی اتفاق افتاده است. این موضوع، رابطه آب و هوا و مهاجرت را پیچیده کرده است.» این مطالعه در نشریۀ Geology منتشر شده است.

 

ترجمه: زهرا جهانبانی - بیگ بنگ

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...