رفتن به مطلب

كاربرد برچسب‌ها در خودرو


ارسال های توصیه شده

نويسنده : اميرحسين زنديه

 

 

CrThumb.aspx?Pic=sanatekh%5CImages%5C57%5C780765712752032.jpg&X=250&Y=270هدف از اين نوشتار، معرفي مواد يا قطعاتي است كه روي خودرو نصب شده و به‌رغم ارزش مالي كم، نقش خاصي را در محصول نهايي ايفا مي‌كنند. گرچه اين نقش لزوما داراي عملكردي مشابه عملكرد ديگر قطعات نيست، اما جزو اقلامي است كه از آغاز فرايند توليد خودرو تا رسيدن محصول نهايي به دست مصرف‌كننده، استفاده فراواني دارد و پس از آغاز فرايند مصرف نيز به دلايل گوناگون، مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در اين جستار، ابتدا به تعاريف كلي مي‌پردازيم، سپس دسته‌بندي‌هايي كلي را ارائه مي‌دهيم.

كاربرد برچسب‌ها در خودرو

برچسب‌ها به شكل‌هاي مختلف در محصولات نهايي كليه صنايع مورد استفاده قرار مي‌گيرند. علت استفاده از آنها لزوم آگاهي مصرف‌كننده، تمايز محصولات مختلف از يكديگر، ثبت برند و ايجاد قابليت رديابي توسط توليدكننده است.

اصولا تمامي انواع برچسب‌هاي مورداستفاده در خودرو را مي‌توان به صورت زير دسته‌بندي كرد.

1. برچسب‌هاي رديابي

از زمان ورود خودرو از سالن بدنه‌سازي به سالن مونتاژ، برچسب رديابي اوليه روي خودرو نصب مي‌شود. در خودروهاي مختلف، برچسب رديابي متفاوت است. مثلا پژو 206 داراي باركد و مشخصه‌هاي كاملي است كه تا اتمام زمان مصرف خودرو، همراه آن خواهد بود. در سمند از برچسب رديابي تنها براي نشانه‌گذاري خودرو در خط مونتاژ استفاده مي‌شود. به هر حال، در خطوط مونتاژ استفاده از برچسب‌هايي كه براحتي توسط كارگران قابل فهم باشد، كاري ضروري است.

هنگام خروج خودرو از سالن مونتاژ به سالن تكميل‌كاري و سپس تحويل خودرو به انبار و خروج از انبار به بخش تحويل به مشتري نيز استفاده از برچسب‌هاي رديابي ضرورت دارد. اينكه در هر يك از شرايط فوق از چه برچسبي با چه مشخصات و استانداردي استفاده شود، بستگي مستقيم به نوع كاربرد، محيط مورد استفاده و نيز لزوم رعايت مسائل امنيتي دارد.

نمونه اين برچسب‌ها در ايران خودرو، عبارتند از: برچسب كنترل نهايي، برچسب بازرسي قبل از تحويل (اداره تحويل)، برچسب كنترل كيفيت گيربكس‌سازي، برچسب‌هاي باركددار (VIN NO) تمامي اين برچسب‌ها كد رديابي و سريال دارند.

2. برچسب تاييديه‌هاي كيفي

تفاوت اين دسته از برچسب‌ها با دسته قبلي در اين است كه سريال ندارند و تنها نشان مي‌دهند كه واحد كنترل كيفيت آن را تاييد كرده و استفاده از آن در مرحله بعدي بلامانع است. ممكن است واحد كنترل‌كننده به صورت دستي شماره‌اي را اختصاص دهد، اما به صورت پرينت يا چاپ شده وارد كارخانه نمي‌شود. تمامي قطعاتي كه به صورت محصول نهايي وارد كارخانه خودروسازي مي‌شوند، بايد توسط كنترل كيفي تامين‌كنندگان تاييد شوند. لذا حجم زيادي از اين نوع محصول توسط قطعات وارد خطوط مونتاژ مي‌شود. علاوه بر آن، برچسب‌هايي نيز نظير كنترل كيفيت منيفولد يا كنترل نهايي موتورسازي، مورداستفاده قرار مي‌گيرند.

3. برچسب‌هاي مشخص‌كننده توليدكننده- برند

كاربرد اين دسته از برچسب‌ها در مواردي است كه توليدكننده، در واقع برند خود را از طريق الصاق آنها، معرفي مي‌كند. نمونه مهم اين برچسب، آرم پژو بر روي قالپاق موتور است. اين‌گونه برچسب‌ها تاثير رواني مهمي در مصرف‌كننده دارند و استفاده از آنها با بهترين كيفيت و مواد مختلف توسط خودروسازان انجام مي‌شود. در مورد تامين‌كننده‌ها نيز در مواردي كه برند توليدي شركت اهميت پيدا مي‌كند، دقيقا به همين صورت است. اين برچسب‌ها در مورد مواد مصرفي نظير ضديخ، روغن و نيز قطعات يدكي، بيشتر اهميت مي‌يابد، به طوري كه شركت‌هاي توليدكننده، هزينه‌هاي زيادي را صرف ثبت و جلوگيري از جعل برند خود مي‌كنند. در اين جاست كه استفاده از تكنولوژي‌هاي پيچيده‌تر، براي جلوگيري از امكان جعل يا بالا رفتن هزينه جعل، معنا مي‌يابد.

4. برچسب‌هاي اطلاع‌دهنده در خودرو

اين دسته از برچسب‌ها، متنوع‌ترين برچسب‌ها را در خودرو تشكيل مي‌دهند. كاربرد آنها، اطلاع‌رساني به مصرف‌كننده در ارتباط با خودرو و طريقه عملكرد آن و يا راهنمايي‌هاي لازم و هشدارهاي ايمني است. نمونه اين برچسب‌ها شامل برچسب ميزان باد لاستيك، برچسب هواگيري سيستم خنك‌كننده، برچسب قفل ايمني كودك، برچسب مايعات مصرفي، برچسب نوع سوخت مصرفي و ... است.

اين نوع برچسب‌ها، بسته به محل نصب داراي ويژگي‌هاي متفاوت دمايي و شيميايي هستند. آنها اغلب در معرض نور نبوده و در صندوق عقب يا درون محفظه موتور قرار دارند. از آنجا كه اين برچسب‌ها بايد در طول مصرف خودرو دوام داشته باشند، استاندارد و كيفيت تهيه آنها اهميت خاصي دارد.

5. برچسب‌هاي كوركن

برخلاف ديگر برچسب‌هايي كه تاكنون معرفي شدند، اين دسته از برچسب‌ها داراي كاربردي مشخص بوده و در خودروي خروجي از كارخانه، ديده نمي‌شوند. اين برچسب‌ها، سوراخ‌هاي بدنه خودرو را به طور كامل مي‌پوشانند. اين سوراخ‌ها كه بايد در بدنه وجود داشته باشند و قطرهاي مختلفي دارند، در خطوط مونتاژ به طور كامل پوشانده مي‌شوند تا مونتاژ قطعات نهايي براحتي انجام شود. از سوي ديگر، آنها تا حدودي به عنوان پوشش‌هاي آببندي‌كننده عمل مي‌كنند. در اين برچسب‌ها، راحتي جدايش از روي كاغذ توسط كارگر و چسبندگي مناسب پس از مونتاژ، اهميت دارد. لذا سرعت عمل مناسب كارگر در اين برچسب‌ها، عاملي مهم تلقي مي‌شود.

6. برچسب‌هاي خاص

نمونه اين برچسب‌ها، برچسب مجوز سوخت‌گيري خودروهاي گازسوز است كه پس از انجام تست نشت مخزن، روي خودرو نصب مي‌شود و در صورت انقضاي آن، خودرو مجاز به سوخت‌گيري نخواهد بود. زيرا مخازن گاز خودروها بايد در فواصل زماني معين، مورد بازآزمايي قرار گيرند. گفتني است مراكزي كه به صورت غيرمجاز اقدام به گازسوز كردن خودرو مي‌كنند، اين برچسب‌ها را جعل مي‌نمايند. به همين دليل، رعايت موارد ايمني نظير استفاده از هولوگرام و مشخصه‌هاي ايمني در اين برچسب‌ها، امري ضروري است. نمونه ديگر اين برچسب‌ها، آرم‌هاي طرح ترافيك است. در تمام اين موارد، سازمان‌هاي مسئول بايد علاوه بر مسائل ايمني، كاربرد برچسب را نيز مورد توجه قرار دهند. اين برچسب‌ها به دليل نصب بر روي شيشه خودرو، در معرض تابش نور خورشيد قرار دارند و به همين علت لزوم استفاده از موادي با استانداردهاي خاص در تهيه آنها اهميت دارد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...