رفتن به مطلب

تعرفه‌های جدید اینترنت dsl و فیبرنوری در ایران اعلام شد


ارسال های توصیه شده

پس از چند ماه بحث و نظرسجی؛ وزیر ارتباطات امروز جدول تعرفه‌های جدید اینترنت ADSL و VDSL و فیبرنوری را اعلام کرد.

 

محمدجواد آذری جهرمی؛ مطالبق همیشه؛ پیش از اعلام رسمی رگولاتوری، جدول تعرفه‌های جدید اینترنت موسوم به اینترنت غیرحجمی یا مصرف منصفانه (Fair Usage Policy) را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد.

nlaou988gco1g0n9lbum.jpg

 

وزیر ارتباطات، فقط چند خط توضیح درباره این جدول داده و جزییات بیشتر را موکول به اعلام رسمی رگولاتوری و ابلاغ به شرکت‌های سرویس‌دهنده اینترنت کرد.

 

موضوع اینترنت غیرحجمی از اوایل تیرماه و با مصاحبه محمود واعظی؛ وزیر ارتباطات پیشین ایران کلید خورد. در مردادماه نرخ‌های مدل جدید اینترنت ADSL و فیبرنوری در ایران اعلام شد که با شکایت و اعتراض انبوه کاربران روبرو شد.

wwbhj4gokww9n3qeqgm.jpg

 

چون برخلاف صحبت‌های انجام شده؛ هم سقف حجم داشت و هم قیمت‌ها نسبت به سرویس‌های کنونی افزایش یافته بودند. اعتراض‌ها نسبت به جدول جدید تعرفه‌های اینترنت این‌قدر بالا گرفت و رسانه‌ها در تحلیل‌های مختلف نشان دادند که حق کاربران نادیده گرفته شده است که آذری جهرمی؛ به محض دریافت رای اعتماد از مجلس؛ اولین کار خود را بازنگری در تعرفه‌های اینترنت غیرحجمی یا مصرف منصفانه قرار داد.

 

رگولاتوری از مردادماه در حال کار روی این جدول است و در مقاطع مختلفی از کاربران و شرکت‌های اپراتوری نظرسنجی کرده است. حتا خود وزیر ارتباطات؛ چندین بار در صفحات شخصی شبکه‌های اجتماعی خود نظر مستقیم کاربران را درباره حجم، سرعت و نرخ اینترنت جویا شد.

 

مدل اینترنت مصرف منصفانه

حاصل تلاش چندین ماه تیم رگولاتوری و وزارت ارتباطات را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

asi5tcv9stpmg21762le.jpg

 

البته؛ همان‌طور که گفتیم اطلاعات بیشتر و کامل‌تر این طرح قرار است از سوی رگولاتوری اعلام شود.

 

وزیر ارتباطات در اینستاگرام خود بیان می‌کند که در مدل جدید اینترنت مصرف منصفانه برای هر بسته یا سرعت اینترنت یک سقف حجم مصرف شامل ترافیک داخلی و بین‌الملل در نظر گرفته خواهد شد. قرار است این سقف حجمی را میان ۱۸ شرکت ارایه‌دهنده اینترنت DSL و فیبر نوری ایران به رقابت بگذارند.

 

کاربران نباید از سقف تعیین شده عدول کنند وگرنه با کاهش سرعت اینترنت روبرو می‌شوند. مطابق انتظار، حجم ترافیک داخلی روی شبکه ملی اطلاعات حداقل دو برابر ترافیک بین‌الملل خواهد بود.

 

به گفته وزیر ارتباطات؛ قرار است تعرفه‌های جدید اینترنت تا پیش از دهم آذرماه توسط اپراتورها اعمال شوند. اپراتورها باید جزییات کامل سرویس‌های خود را در اختیار مصرف‌کننده قرار دهند. هر اپراتور می‌تواند برای رقابتی‌تر شدن فضای اینترنت کشور؛ تخفیف‌ها و مزایای دیگری به کاربرانش بدهد.

rp9fyss25f3173at59n.jpg

 

گفتنی است تعرفه‌های جدید اعلام شده فقط برای اینترنت DSL و فیبرنوری است و اینترنت موبایل را شامل نمی‌شود.

 

همیشه با اعلام تعرفه‌های جدید اینترنت؛ سوال‌ها و ابهام‌های جدی مطرح می‌شود. چون هنوز دقیقا سقف حجم هر سرویس مشخص نشده است؛ نمی‌توان اظهارنظر کرد که اینترنت نسبت به گذشته ارزان‌تر شده یا گران‌تر و به نفع کاربران هست یا خیر!

 

همین‌طور ابهام‌های زیادی درباره نحوه اعمال این تعرفه‌ها از سوی اپراتورها وجود دارد. بسیاری از کاربران سرویس‌های یک ساله گرفته و هزینه‌ای را از پیش پرداخت کردند. وضعیت این سرویس‌ها چگونه خواهد شد؟

 

انتظار داریم در روزهای آینده اطلاعات و جزییات بیشتری درباره تعرفه‌ها و مدل جدید اینترنت ایران رسانه‌ای بشود تا بتوان یک تحلیل درست از آینده و چشم‌انداز اینترنت ADSL داشت!

 

منبع: 1پزشک

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...