رفتن به مطلب

الگوریتم جدید هوش مصنوعی می‌تواند سیستم کپچای وب‌سایت‌ها را دور بزند


Mohammad Aref

ارسال های توصیه شده

سیستم کپچا که روزگاری برای مقابله با روبات‌های اینترنتی ساخته شد؛ اکنون توسط هوش مصنوعی هک می‌شود.

 

کپچا سیستمی امنیتی است که وب‌سایت‌ها درون صفحات ثبت‌نام و خدمات خود قرار می‌دهند تا از حمله‌های روبات‌های اینترنتی جلوگیری شود. در این سیستم امنیتی؛ از ترکیب حروف و اعداد یا تصاویر استفاده می‌شود و کاربران باید آن‌ها را حدس بزنند.

6d4it5lcgc9k3zqugbxo.jpg

 

در سیستم‌های کپچای جدید؛ از کاربر سوالاتی نیز پرسیده می‌شود. تا کنون؛ روبات‌های اینرنتی نمی‌توانستند این اعداد و حروف را حدس بزنند.

 

وقتی کپچاها فریب می‌خورند

اما محققان شرکت ویکاریوس (Vicarious) توانستند الگوریتم هوش مصنوعی طراحی کردند که اعداد و حروف سیستم کپچا را براساس شکل و قیافه آن‌ها حدس بزند.

 

شرکت ویکاریوس در زمینه هوش مصنوعی کار می‌کند ولی جالب است بدانید توسط چه افرادی تاسیس شده است؟ موسسان ویکاریوس کسی جز جف بزوس، موسس آمازون و مارک زاکربرگ، مدیر فیسبوک نیستند.

1d0ryadx1mr7a9s78q.jpg

 

این شرکت با استفاده از شبکه‌های عصبی توانسته است کامپیوترها را در تشخیص و تجزیه و تحلیل تصاویر توانمند سازد. این شبکه‌های عصبی از صدها لایه تشکیل شده‌اند و هر لایه می‌تواند یک معمای ساده را حل کند. در نتیجه؛ یک شبکه عصبی می‌تواند پیچیده‌ترین معما را حل کنند.

 

در الگوریتم جدید هوش مصنوعی ویکاریوس؛ تصویر کپچا تحلیل شده و اعداد و حروف از یکدیگر مجزا می‌شوند. در گام بعدی؛ سیستم سعی می‌کند از روی شکل و قیافه هر عدد یا حرف؛ آن را حدس بزند.

 

برای اولین بار؛ شرکت ویکاریوس در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد با دقت بالای ۹۰ درصد می‌تواند معماهای سیستم‌های کپچا را حل کند.

 

اما پس از آن؛ شرکت‌هایی مانند گوگل شروع به افزایش پیچیدگی کپچاها کردند به‌طوری‌که برخی مواقع انسان‌ها نیز نمی‌توانستند آن‌ها را حل کنند. گوگل می‌گوید در سیستم‌های کپچای جدید؛ فقط ۸۷ درصد افراد می‌توانند ان‌ها را حل کنند.

 

اما اکنون دوباره شرکت ویکاریوس مدعی است با الگوریتم شبکه عصبی جدید خود می‌تواند بالای ۶۶.۶ درصد سیستم‌های کپچا را دور بزند.

 

بعدی است چنین الگوریتمی به طور عمومی منتشر شود ولی اگر این‌ اتفاق رخ بدهد؛ سریعا شاهد شکسته شدن قفل کپچای وب‌سایت‌ها و حملات گسترده و بی‌امان روبات‌ها خواهیم بود.

 

از سوی دیگر؛ اگر روزانه شاهد افزایش پیچیدگی کپچاها در سایت‌ها باشیم؛ کاربران نمی‌توانند به راحتی از یک سیستم کپچا عبور کنند و دردسر تازه‌ای برای وب‌سایت‌ها درست می‌شود.

 

منبع: 1پزشک

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...