رفتن به مطلب

اعتماد به نفس واقعی اینگونه است


ارسال های توصیه شده

انسان های واقعا معتمدبه نفس ویژگی های والایی دارند که باید از آنها یاد بگیریم تا کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشیم

 

اول از همه باید بدانید منظور از اعتماد به‌نفس، اعتماد به‌نفس واقعی است نه لاف های بیهوده و خود بزرگ‌بینی های مصنوعی. افرادی که فقط فیلم انسان های بی‌باک و با اعتماد به‌نفس را بازی می کنند، هیچ ویژگی خاصی برای الگو برداشتن ندارند.

 

اما انسان های واقعا معتمدبه‌نفس ویژگی های والایی دارند که باید از آنها یاد بگیریم تا کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشیم. از جمله به موارد زیر باید اشاره کرد.

 

۱. آنها نظرات خود را بیان می کنند، اما نه برای اینکه همیشه حق با آنها است برای اینکه از اشتباه کردن هراسی ندارند.

افراد خودنما و آنهایی که بی جهت به خود می نازند، با سروصدای زیاد کارهای خود را انجام می دهند و ادعاهای بی‌خود دارند و به نظرات دیگران نیز اهمیتی نمی دهند. آنها تصور می کنند عقل کل هستند و همیشه حق به جانب آنها است و می خواهند دیگران نیز به این باور برسند.

 

اما رفتارهای آنها به هیچ عنوان نشان از اعتمادبه‌نفس ندارد و فقط یک زورگوی باهوش هستند.

 

افرادی که اعتمادبه‌نفس واقعی دارند، از اینکه اشتباهات آنها مشخص شود ترسی ندارند و می دانند دانستن واقعیت بسیار بهتر از حق به جانب بودن است. هنگامی که متوجه می شوند در مساله ای اشتباه کرده اند، با احترام از حرف خود کوتاه می آیند و برای اثبات آن اصراری ندارند.

 

افرادی که اعتمادبه‌نفس واقعی دارند، قبول دارند که انسان جایزالخطاست، اما زورگوهای باهوش هرگز این تفکر را قبول نمی کنند.

 

۲. آنها بیش از این که حرف بزنند، گوش می کنند.

گفته می شود، بی کمالی های انسان در سخن پیدا شود/ پسته بی مغز چون لب وا کند، رسوا شود. لاف زدن و خودنمایی نوعی نقاب برای عدم اعتمابه‌نفس آدم ها است. افرادی که اعتمادبه‌نفس واقعی دارند، در بیشتر مواقع سکوت اختیار می کنند و بسیار متواضع و بی ادعا هستند. آنها به افکار خود اشراف کامل دارند و می خواهند با طرز فکر شما آشنا شوند.

 

آنها سوال های استدلالی و خلاقانه می پرسند و به افراد دیگر اجازه می دهند تا تفکر و تعمق روی موضوع داشته باشند. به طور مثال، از شما در مورد کار، نحوه انجام آنها، علاقه مندی های شما به آن و اینکه چه چیزهایی از آن آموخته اید از شما می پرسند و در انتها نیز نظر خود را می گویند که اگر جای شما بودند چه رفتاری می داشتند.

 

افرادی که اعتمادبه‌نفس واقعی دارند، مهارت و دانش بسیاری دارند اما هرگز به آن بسنده نمی کنند و همیشه تشنه یادگیری و به‌روزرسانی دانش خود هستند. این را خوب می دانند بهترین روش یادگیری، کمتر حرف زدن و بیشتر گوش دادن است.

 

به قول مادربزرگ ها، خدا به انسان یک زبان و دو گوش داده است. یعنی بیشتر از این که حرف بزنی باید گوش کنی.

 

۳. اهل خودنمایی نیستند

شاید آنها کار مهمی انجام داده باشند. شاید به خوبی بر یک مشکل و مانع بزرگ فائق آمده باشند. شاید به خوبی بتوانند موارد جزئی و جداگانه را در کنار هم به کارکرد واحد و گروهی برسانند تا بهترین نتیجه حاصل شود. اما انسان هایی که اعتمادبه نفس واقعی دارند، این مسایل برایشان مهم نیست و آن را در بوق و کرنا به همه نمایش نمی دهند. در درون خود احساس رضایت دارند که کارهایشان را درست و کامل انجام داده اند، اما توجه دیگران برایشان مهم نیست.

 

آنها به تایید دیگران نیاز ندارند، زیرا به قدری باهوش و عاقل هستند که خوب را از بد تشخیص دهند. آنها اصولا عقب می ایستند تا دیگران خودنمایی کنند تا شاید بتوانند اعتمادبه‌نفس واقعی در زندگی خود بیابند.

 

۴. آنها بدون ترس از دیگران کمک طلب می کنند

بسیاری از مردم تصور می کنند کمک گرفتن از دیگرات نشانه ضعف آدم ها است. اما افراد معتمد به‌نفس ضعف های خود را به خوبی می شناسند و در آن زمینه ها از دیگران کمک می طلبند. این کار آنها باعث تشویق دیگران نیز می شود. وقتی یک انسان موفق از شما کمک بخواهد، بدون شک بسیار خوشحال می شوید که می توانید به او کمک کنید و هرگز به این فکر نخواهید کرد که او ضعف یا کمبود دانش دارد.

 

۵. آنها همیشه فکر می کنند: «چرا من نه؟»

بسیاری از مردم همیشه منتظر می مانند تا استخدام شوند، مورد تشویق یا ترفیع قرار بگیرند یا .... اما افرادی که واقعا اعتمادبه‌نفس دارند، تقریبا همه دنیا را در دست خود دارند. آنها می دانند چگونه با افراد مهم در ارتباط باشند تا بتوانند در کنار آنها رشد کنند و به اهداف خود برسند. آنها می دانند چطور محصولات خود را تبلیغ کنند تا بیشترین فروش را داشته باشند. آنها خودشان روابط لازمه را می سازند و منتظر نمی نشینند تا دیگران برایشان آستین بالا بزنند. آنها روش و کاری که تصور می کنند درست است را انتخاب می کنند و در ادامه آن به جلو پیش می روند.

 

۶. هرگز انسان های دیگر را تحقیر نمی کنند.

صادقانه و بی تعارف باید بگوییم، افرادی که دایم در مورد دیگران نظرهای منفی دارند و پشت سر آنها غیبت می کنند، می خواهند با این مقایسه خود را در نگاه دیگران خوب جلوه دهند.

 

اما تنها مقایسه ای که افراد بااعتمادبه‌نفس انجام می دهند این است که امروز چه کسی هستند و در آینده چه می خواهند باشند.

 

۷. از اینکه ساده‌لوح به نظر برسند هراسی ندارند.

اصولا آدم هایی که واقعا و ذاتا اعتمادبه نفس دارند، هرگز در شرایطی قرار نمی گیرند که دیگران به خود اجازه دهند آنها را مسخره کنند. آنها همیشه پوشش و رفتار مناسب دارند.

 

۸. آنها اشتباهات خود را قبول می کنند.

افراد با اعتماد به نفس واقعی همیشه اشتباهات خود را قبول می کنند و هیچ وقت خود را مصون از اشتباه نمی پندارند. انسان وقتی اعتماد به نفس دارد، خیلی برایش مهم نیست گاهی بد به نظر برسد. آنها به خوبی می دانند مردم به آنها نمی خندند و آنها را مسخره نخواهند کرد.

 

۹. آنها فقط به دنبال تایید افرادی هستند که واقعا برایشان مهم هستند.

اینکه در شبکه های اجتماعی یا جوامع دیگر شما را تشویق یا تحسین کنند بسیار خوب است. اما اینکه موردتایید افرادی باشید که برایتان مهم است، بسیار باارزش تر و مهم تر است. افرادی که ما برای آنها ارزش بسیار قایل هستیم و نظرات آنها برایمان مهم است، پشتیان های واقعی ما هستند و در پیشرفت ما نقش مهمی دارند.

 

منبع: آفتاب

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...