رفتن به مطلب

پنج راه طبیعی برای کاهش اضطراب


ارسال های توصیه شده

اگر مضطرب و نگران هستید، حتما برای مسائلی همچون پول، سلامت، کار، خانواده یا عشق بیش از حد فکر می‌کنید؛ پس این پنج راه را برای کاهش اضطراب امتحان کنید.

2895_172.jpg

 

به گزارش خبرنگار تندرست نیوز، روش‌های ثابت شده‌ای برای کنترل علائم اضطراب بدون مصرف دارو وجود دارد. ذهن انسان، برخی مسائل را تصویرسازی و بزرگ‌نمایی می‌کند و در نتیجه اضطراب و نگرانی ایجاد می‌شود. روش‌های بدون داروی بسیاری برای کاهش اضطراب وجود دارد.

 

بابونه

یک فنجان چای بابونه می‌تواند آرام‌بخش باشد. برخی ترکیبات بابونه به گیرنده‌های مغز همانند داروهایی مانند والیوم متصل می‌شوند. حتی می‌توان از بابونه به عنوان مکمل استفاده کرد.

 

طی مطالعه‌ای در یک مرکز پزشکی دانشگاهی در پنسیلوانیا در فیلادلفیا، بیماران مبتلا به اختلال اضطراب عمومی (GAD) که برای هشت هفته از مکمل‌های بابونه استفاده کردند، کاهش معناداری در علائم اضطراب نسبت به بیماران دیگری داشتند که از پلاسیبو (دارونما) استفاده کرده بودند.

 

چای سبز

 

تحقیقات نشان می‌دهد که چای سبز حاوی تیانین می‌تواند به جلوگیری از افزایش ضربان قلب و فشار خون کمک کند. همچنین برخی مطالعات حاکی از این است که چای سبز باعث کاهش اضطراب می‌شود.

 

در طول برگزاری یک همایش در انجمن دانش علوم شناختی، محققان مشهوری از دانشگاه سوینبرن در استرالیا اعلام کردند با انجام یک آزمایش کنترل شده که توسط دارونما انجام شده بود، به این نتایج دست پیدا کردند و متوجه شدند که این نوشیدنی به طور قابل توجهی استرس را کاهش می‌دهد.

 

بادرنجبویه

 

استفاده از بادرنجبویه از قرون وسطی برای کاهش استرس و اضطراب و کمک به خواب متدوال بوده است. طی مطالعه‌ای، افرادی که عصاره‌های رایحه لیمو استاندارد (600 میلی‌گرم) را دریافت کردند، آرام‌تر از افرادی بودند که پلاسیبو (دارونما) مصرف کرده بودند. هرچند مصرف بادرنجبویه، مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما برخی مطالعات نشان داده است که مصرف بیش از حد آن می‌تواند حتی باعث افزایش اضطراب شود. بنابراین بهتر است مصرف آن منطقی بوده و با کم‌ترین میزان ممکن آغاز شود.

 

بادرنجبویه به عنوان چای، کپسول و تنتور فروخته می‌شود. این گیاه بین ماه‌های تیر و مرداد گل می‌دهد. ساقه‌های آن راست و چهارگوش بوده و پوشیده از کرک است. تمام گیاه، عطر لیموی تندی از خود ساطع می‌کند و وطن اصلی آن در شرق مدیترانه است.

 

آزمایش‌های مختلف نشان می‌دهد که این گیاه همانند یک داروی مسکن روی دستگاه عصبی مرکزی عمل می‌کند و به همین دلیل آرام‌بخش است.

 

این گیاه مورد علاقه زنبور عسل نیز هست و نام علمی آن (Melissa) از واژه‌ای یونانی به معنی زنبور گرفته شده است. وقتی زنبور مسافت زیادی از کندو دور می‌شود، با عطر این گیاه مسیر بازگشت خود را پیدا می‌کند. گفته می‌شود که زنبورهای عسل هیچ وقت باغی را که بادرنجبویه در آن می‌روید ترک نمی‌کنند و کندوی معطر به بوی این گیاه، زنبورهای جدیدی را تشویق می‌کند که در آن کندو زندگی کنند.

 

بادرنجبویه داروی مورد علاقه ابوعلی سینا نیز بود که جهت تقویب قلب و انبساط روح تجویز می شد.

 

درمان 21 دقیقه‌ای

 

در مورد این‌که چه مدت زمان نیاز است تا ورزش کردن به طور محسوسی اضطراب را کاهش بدهد، نظرات مختلفی وجود دارد. برخی مطالعات نشان می‌دهد حتی یک دقیقه نیز موثر است! برخی اعتقاد دارند در شرایط اضطراب واقعی وقتی به تردمیل نگاه می‌کنید، بعد از تمرین، احساس آرامش خواهید کرد. یک پزشک آمریکایی به بیماران خود می‌گوید که 20 تا 30 دقیقه فعالیتی داشته باشند که ضربان قلب‌شان افزایش پیدا کند. برای این کار می‌توان از پله، تردمیل، قایق‌رانی یا پیاده‌روی سریع استفاده کرد.

 

گل ساعتی (عاشقانه)

 

گیاه عاشقانه که به گل ساعتی معروف است، در مسیر عشق سودمند نیست، اما یک آرام‌بخش محسوب می‌شود. دولت آلمان، استفاده از این گیاه را برای کاهش نگرانی‌های عصبی توصیه کرده است. برخی مطالعات نشان می‌دهد که می‌توان از گل ساعتی برای کاهش علائم اضطراب و حتی بی‌خوابی استفاده کرد. البته گل ساعتی (عاشقانه) نیز همانند سایر آرام‌بخش‌ها می‌تواند باعث خواب آلودگی شود.

 

این گیاه بومی شرق و جنوب آمریکای شمالی و شرق هند است. گل‌های آن درشت و به شکل ساعت و رنگ گل‌ها قرمز، ارغوانی، آبی و بنفش است. این گیاه حاوی فلاونوئید و آلکالوئیدهای گروه هارمالا و اسید سیانیدریک و نیز دارای پرولین، مالتول و اتل مالتول است.

 

باید توجه کرد که مصرف آن در اطفال زیر 2 سال ممنوع است و البته در افراد بالای 65 سال نیز باید در مقادیر کم مصرف شود. همچنین به دلیل ورود به شیر و اثرات ناشناخته دیگر، مصرف آن در دوران شیردهی نیز ممنوع است.

 

 

 

 

 

 

 

 

گزارش خبرنگار تندرست نیوز،

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...