رفتن به مطلب

فرایند 3 مرحله ای برای اثرگذاری بیشتر سایت چگونه است؟


ارسال های توصیه شده

بررسی عملکرد سایت و توجه به داده­ها

42% از متخصصان بازاریابی، بزرگترین مانع برای جذب کاربر دائمی رو عدم وجود داده های باکیفیت میدونن. تو جهانی که اطلاعات به این راحتی رد و بدل میشن واقعا همچین مشکلی جای تعجب داره. اول از همه ببینید ابزارهای خوبی برای ردیابی ترافیک، حفظ ترافیک، تبدیل به مشتری و از همه مهمتر (از نظر من) رفتار کاربرها استفاده کردید یا نه.

این اطلاعات بهتون کمک میکنند تا بدونید مخاطبتون از کجا میاد، روی سایتتون چطوری رفتار میکنه، آیا به محتوای سایت نگاه میکنه، آیا کاری که ما میخواهیم رو روی سایت انجام میده.

برای شروع به نظر من از روش "دید دور، دید نزدیک" که خودم ابداعش کردم استفاده کنید. ما اول از دور به سایت نگاه میکنیم و تصویر بزرگ و شمای کلی سایت رو میبینیم تا مشکل رو پیدا کنیم.

اینطوری خیلی سریع میشه رفتارهای خلاف قاعده رو شناسایی کرد و با دقت بیشتری مورد مطالعه قرار داد. وقتی چنین رفتاری کشف شد، میریم سراغ دید نزدیک و زوم میکنیم تا ببینیم چه تغییراتی روی سایت موجب این رفتار شدند. با مقایسه دوره های قبل از این رفتار و بعد از اون، میتونیم بفهمیم کدوم محتوا باعث این رفتار شده. انقدر باید زوم بمونید و دقت کنید تا بالاخره به جوابی که میخواهید برسید و اقدامات لازم رو صورت بدید.

 

 

افزودن عناصر جدید و امتحان کردن ایده­ها

ما آدما عاشق چیزهای جدیدیم. وقتی یه چیز جدیدی میبینیم، دوپامین ترشح میشه و بخاطر همین حس خوبی داریم. بخاطر همین هم همیشه از افزودن عناصر جدید به سایت و امتحان کردنشون لذت میبریم. باید انقدر این عناصر رو به سایت اضافه کنیم تا ببینیم کدوم عناصر کاربرها رو بیشتر سرگرم میکنند و نرخ تبدیل به مشتری رو بالا میبرند.

مزیت دیگه ای که تست عناصر جدید میتونه داشته باشه اینه که وقتی مغزمون به یه چیز جدید دقت میکنه، "بخش تازگی" مغزمون فعال میشه. این بخش نزدیک محدوده یادگیری و کورتکس­های حافظه است و تحریکش میتونه توانایی ما رو در یادگیری بالا ببره. یعنی وقتی یه چیز تازه به سایتتون اضافه کنید، احتمال اینکه مخاطب اونو یادش بمونه زیاده.

با این مثال، بعد از اینکه صفحاتی رو که عملکرد خوبی نداشتند تشخیص دادید، یه نگاه دقیقتری به رفتار مخاطب سایتتون داشته باشید، برای اینکار از ابزارهایی مثل نقشه حرارتی یا گرفتن فیلم از صفحه نمایشگر استفاده کنید.

با این ابزار میتونید تعامل مخاطبتونو با محتوای وب سایت تحت نظر بگیرید و تغییرات مورد نیاز برای هدایت مخاطب به مسیر مورد نظر رو اعمال کنید.

گاهی اوقات، کارهایی که باید انجام بشن انقدر واضحند که دیگه نیازی به تست کردن نداره، اما گاهی هم باید تست بشن. اگه لازم بود که تست بشه، یه تست A/B انجام بدید تا صفحه ای رو که بهتر عمل میکنه تشخیص بدید و بعد یه صفحه خوب منتشر کنید.

 

 

تداوم در بهبود سایت

بهبود میتونه در نتیجه تغییرات کوچیک و بزرگی باشه که در سایت اعمال میکنید. تغییرات بزرگ احتمال وقوع خطرشون هم بیشتره و ممکنه مخاطب رو بترسونه و از سایتتون خارج کنه. تغییرات کوچیک هم به ندرت قابل توجهند و تقریبا به نظر مخاطب طبیعی میان.

شاید شما متوجه تغییرات بزرگی که روی فیسبوک افتاده نشده باشید، چون فیسبوک در طول زمان تغییرات کوچکی اعمال کرده تا به اینجا رسیده. تغییرات نامحسوسی که اینور و اونور به چشم میخورن همه سعی دارن داستانها، تبلیغات و سایر انواع محتوا رو بیشتر به چشم مخاطب برسونند.

این تغییرات به نحوی اعمال میشن که در نگاه اول شاید متوجهشون نشید. حتی با وجود اینکه تغییرات بزرگی در طراحی وجود داشته، اما طوری اعمال شدند که خیلی تو ذوق کاربر نزنند و کاربرهاشونو از دست ندن.

برای طراحی وب باید از همین روش استفاده کنید. باید در گذر زمان، عملکرد سایتتونو تحت نظر بگیرید، عناصر رو تست کنید و تغییراتی که میتونن کارایی سایتتونو بالا ببرن و مخاطب رو سرگرم کنند اعمال کنید تا مخاطب رو فراری ندید.

 

 

e74r_custom-web-design_(1).jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...