رفتن به مطلب

نکات و ترفندهای عکاسی با دوربین گوشی


sweetest

ارسال های توصیه شده

این ۱۰ نکته کلیدی را برای عکاسی بهتر با دوربین موبایل را رعایت کنید.

از نور محیط به درستی استفاده کنید

 

توجه کنید که سوژه شما در بهترین نقطه تابش نور باشد و زاویه را به نحوی تنظیم کنید که خودتان و در مسیر این تابش نباشید و نور به سمت لنز دوربین شما تابیده نشود. بهترین حالت این است که نور از پشت دوربین مستقیما به صورت سوژه بتابد. حتماً با کمی جابه جایی به نقطه بهینه ای می‌رسید که بهترین زاویه تابش نور را دارید.

لنز دوربین را تمیز نگه دارید

 

v7sb8q6vo99m80f32wz.jpg

 

در مورد دوربین‌های عکاسی معمولاً دقت می‌کنیم که لنز را تمیز نگه داریم و با حساسیت بیشتری با آن‌ها برخورد می‌کنیم اما در دوربین های موبایل به خاطر ماهیت آن‌ها و تماس مکرر با دست، اغلب این نکته را نادیده می گیریم و البته بدون داشتن یک لنز تمیز رعایت بقیه نکات بی‌فایده خواهد بود.

از زوم دیجیتال خودداری کنید

 

 

lf48ayqlpsrd9l1be6ig.jpg

اگر می‌خواهید از فاصله کمتری از یک سوژه عکاسی کنید راه‌های بهتری وجود دارد که باید از آن‌ها استفاده کنید. مثلاً می‌توانید عکس را کراپ کنید و این همان کاری است که زوم دیجیتال برای شما انجام می‌دهد اما با این تفاوت که کیفیت عکس شما را خراب می‌کند. بهتر است حتی المقدور به سوژه خود نزدیک شوید و از زوم دیجیتال استفاده نکنید.

 

 

به نور فلاش دقت کنید

فلش های ال ای دی، امکانی هستند که شرکت ها بیشتر از آنچه باید، درمورد آن‌ها تبلیغ می‌کنند و این در حالی است که معمولاً تأثیرات نامطلوبی را بر روی عکس‌های شما می گذارند. البته در محیط هایی که شما با مشکل کمبود نور مواجه هستید به وظیفه خود عمل می‌کنند اما در بسیاری از موارد نیز بی مورد روشن می شوند و عکس شما را خراب می کنند. به همین دلیل در اغلب مواقع اگر آن را خاموش کنید، به مراتب عکس بهتری خواهید گرفت. در مواردی هم که نمی‌توانید تشخیص دهید که آیا نور محیط کافی است یا خیر، حتماً یک عکس با فلش و یکی هم با فلش خاموش بگیرید.

 

 

نرم‌افزار دوربین خود را ارتقا دهید

ممکن است در قدم اول دایره عملکرد شما در نرم‌افزار دوربین، برای اعمال تنظیمات لازم بسیار کم باشد، ولی می‌توانید از نرم‌افزار های جانبی به عنوان مثال CameraZOOM FX برای سیستم عامل آندروید و یا +Camera برای iPhone استفاده کنید

 

 

کیفیت تصویر را کنترل کنید

در شرایطی که قصد ارسال تصویر را ندارید و یا با کمبود حافظه روبرو نیستید، تنظیمات دوربین را بر روی بالاترین سطح رزولوشن قرار دهید.

 

 

Stable Shot را روشن کنید

یکی از مشکلات اساسی در عکاسی با دوربین موبایل، لرزش دست در هنگام عکاسی است و اینکه با توجه به اندازه صفحه نمایش موبایل، تشخیص اینکه تصویر تار شده است یا خیر، راحت نیست. شما می‌توانید به جای اینکه در زمان عکاسی مانند یک تک تیرانداز نفس تان را حبس کنید، گزینه Stable Shot را درون تنظیمات دوربین خود فعال کنید تا به کمک شما بیاید. با فعال کردن این امکان، دوربین تا زمانی که دست شما برای یک مدت کوتاه ثابت نشود عکس نمی‌گیرد

 

 

تراز سفیدی (With Balance)

در شرایطی که نور محیط مناسب نیست یک لایه رنگی بر روی تصویر پدیدار می شود چرا که دوربین در تشخیص صحیح رنگ ها دچار اشتباه می‌شود.

اولین اقدام شما برای اصلاح این مورد این است که بلافاصله بعد از باز کردن درب دوربین عکس نگیرید و زمانی در حدود ۵ ثانیه به لنز دوربین فرصت دهید تا با نور محیط منطبق شود. اما در صورتی که پس از زمان داده شده، همچنان تصویر کدر به نظرمی رسید، لازم است در قسمت تنظیمات دوربین گزینه مناسب را به صورت دستی انتخاب کنید. معمولا گزینه های نور روز(daylight) و هوای ابری (cloudy) و یا فلورسنت (fluorescent) در بخش تنظیمات کمک خوبی هستند.

 

 

تنظیم میزان نور ورودی به لنز (Exposure)

یکی از ضعف‌های اساسی دوربین های موبایل در تشخیش میزان نوردهی مناسب است، مخصوصاً در زمان عکاسی در نور کم. اکسپوژر (Exposur) یکی از بهترین ابزارهایی است که شما برای تنظیم دوربین در نور کم در اختیار دارید. با استفاده از این گزینه می‌توانید میزان نوری که به لنز دوربین وارد می‌شود را افزایش دهید و معمولاً بعد از انجام این کار کیفیت عکس‌های شما به مراتب بهتر خواهد شد.

 

 

عکس‌های خود را باز هم بهتر کنید

همیشه از روی صفحه مانیتور کامپیوتر بهتر می‌شود در مورد عکس قضاوت کرد و آن را اصلاح نمود. الان وقت آن است که عکس‌هایی را که گرفته‌اید به کامپیوترتان منتقل کنید و کمی با آن‌ها بازی کنید. برای اصلاح عکس لازم نیست که در کاربا فتوشاپ حرفه‌ای باشید و با نرم‌افزارهای مختلفی این کار قابل انجام است. Gimp ، Paint.net، و یا حتی iPhoto این کار را برایتان انجام می دهد. البته بسیاری از نرم افزارهای موجود بر روی دوربین ها هم این امکان را برای شما فراهم کرده‌اند ولی این کار روی کامپیوتر و صفحه مانیتور با کیفیت دیگری انجام می شود. کمی تغییر در سطح رنگ‌ها تصاویر شما را طبیعی تر می‌کند و گاهی هم تنها با سیاه وسفید کردن یک عکس آن را به یک عکس بسیار خوب تبدیل می‌کنید.

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

vdlo580ny4eufb9ydkbt.jpg

 

یک عادت رایج بین اکثر مردم وجود دارد که اگر متوجه بشوند عکسی با دوربین تلفن گرفته شده، آن را نادیده می‌گیرند. خیلی‌ها هم مدام دیگران را نصیحت می‌کنند که «به جای دور ریختن پولت با خرید یک تلفن گران، یک ارزانش را بخر و در کنارش هم یک دوربین "واقعی" بگیر.» ولی می‌دانیم که این دوربین‌های "واقعی" اکثراً در گوشه‌ای از خانه افتاده و دارند خاک می‌خورند.

 

 

بسیار خوب است که هر کسی یک دوربین واقعی داشته باشد تا در شرایط خاص مثل سفر یا گردش، بتواند عکس‌های عالی با آن ثبت کنید ولی به هر حال یک عکس خوب، یک عکس خوب است و فرقی نمی‌کند که با چه وسیله‌ای گرفته شده باشد.

 

 

دوربین‌های موجود در تلفن‌های هوشمند ضعف‌ها و قوت‌های خود را دارند، با تأکید روی نقاط قوت و بی اهمیت کردن ضعف‌ها، شما می‌توانید منفی‌خوان‌ها را پیش از شروع بازی‌شان به سکوت دعوت کنید. دوربین‌های به کار رفته در تلفن‌های هوشمند در طول چند سال اخیر خیلی بهتر شده‌اند و حالا شما می‌توانید نتایج بسیاری خوبی با آنها بگیرید، به خصوص اگر بدانید که دارید دقیقاً چه می‌کنید.

 

 

در ادامه مطلب با ما همراه باشید. می‌خواهیم «9 مورد» را با شما در میان بگذاریم تا از این به بعد، قبل از آتش کردن اپلیکیشن عکاسیِ تلفن اندرویدی، یا آیفون یا لومیای خودتان، آنها را در ذهن داشته باشید و عکس‌های بهتری بگیرید.

 

 

[h=3]مورد 1: به سوژه نزدیک شوید[/h]

t43e9cyk9yfrod9cd92.jpg

 

بسیاری از دوربین‌های تلفن‌های هوشمند وقتی آنها را در نزدیکی سوژه نگه دارید فوق‌العاده درخشان عمل می‌کنند. سنسور کوچک عمق میدان نسبتاً عریضی را در اختیار شما قرار می‌دهد بنابراین می‌توانید تمام اشیا را در فوکوس داشته باشید، حال آنکه در وضعیت مشابه دوربین‌هایی با سنسور بزرگتر و لنز‌های بلندتر مشکل خواهند داشت.

 

معمولاً با نزدیک شدن به سوژه، کنترل بیشتر بر وضعیت نوردهی آن شی هم ممکن می‌شود. آیا نورهای روشن پشت سوژه شما باعث می‌شوند دوربین به اشتباه افتاده و سوژه را تیره ثبت کند؟ کافی است با نزدیک شدن به آن، این اثر را حذف کنید. چنین تصاویری در صورت ثبت صحیح، می‌توانند جزئیات زیاد و مؤثری را ثبت کنند.

 

تصویر بالا، مربوط به ساچمه یک تفنگ بادی است که به هدفی فلزی اصابت کرده و صاف شده. می‌بینید که دوربین تلفن چه جزئیات زیادی را در نور یکنواخت ثبت کرده.

لینک به دیدگاه

مورد 2: زوم نکنید، بلکه بعداً قیچی کنید

 

s0i7ghyt2adwlzkjepvw.jpg

 

خیلی از دوربین‌های تلفن‌های هوشمند امکان زوم دیجیتال را در اختیار شما قرار می‌دهند ولی تقریباً همیشه بهترین تصمیم این است که وانمود کنید اصلاً چنین چیزی وجود ندارد. حتی در مشاهده زنده قبل از ثبت عکس هم می‌توان دید که با شروع زوم دیجیتال چقدر کیفیت تصویر افت می‌کند. علت این افت را باید در عملکرد دوربین دانست زیرا با انجام زوم دیجیتال، دوربین فقط از روی قرائن و شواهد حدس می‌زند که تصویر واقعی چه شکلی دارد و به همین خاطر نتیجه از واقعیت بیرونی فاصله می‌گیرد.

 

 

اما وقتی بعد از ثبت تصویر بدون زوم دیجیتال، با قابلیت Crop بخش‌های اضافه را قیچی و تصویر مورد نظر را بزرگ می‌کنید در حقیقت در حال نمونه برداری از پیکسل‌هایی هستید که قبلاً ثبت شده‌اند. خیلی از تلفن‌های هوشمند دوربین‌های 8 مگاپیکسلی دارند، این یعنی شما می‌توانید با قیچی کردن بخش مورد نظر، همچنان رزولوشن بالایی را در اختیار داشته باشید و فقدان ضایعات تصویری که با بزرگ کردن مصنوعی عکس بروز می‌کنند، کمک خواهد کرد تا عکس شما زاییده دوربین یک تلفن هوشمند پنداشته نشود.

 

 

عکس بالا از کوهی در ونکوور گرفته شده و تقریباً نیمی از آن قیچی شده. ولی چنانچه با زوم دیجیتال سعی در ثبت همین کادر تصویر داشتیم، بخش بزرگی از جزئیات درختان از دست می‌رفت. ضمن اینکه عکس از پشت شیشه اتومبیل گرفته شده، پس با دستکاری دیجیتال اعوجاج و شکستگی تصویر هم تقویت می‌شد.

 

 

مورد 3: ویرایش کنید، نه ***** گذاری

z7rgj2x3o95gjla79faf.jpg

 

اگر می‌خواهید عکس‌هایتان منحصر به فرد باشند، آخرین کاری که باید بکنید این است که از *****های تصویری که میلیون‌ها نفر دیگر هم عین‌شان را استفاده می‌کنند، کمک بگیرید. نگارنده فردی آنتی-اینستاگرام نیست و قابلیت به اشتراک گذاری آنلاین تصاویر را بسیار جذاب می‌داند ولی *****های پیش فرض اینستاگرام دیگر به پایان خط رسیده و تکراری هستند.

 

 

می‌توانید از اپلیکیشن‌های ویرایش عکس مثل SnapSeed، Photoshop Express یا iPhoto استفاده کنید که به شما امکان اِعمال تغییرات متعارفی مثل تغییر کنتراست، تیز بودن جزئیات یا درجه گرمی-و-سردی رنگ‌ها را می‌دهند. یعنی درست همان کارهایی که با عکس‌های گرفته شده توسط دوربین‌های بزرگ را انجام می‌دهید. این دیوانگی نیست که عکس‌های خود را قبل از به اشتراک گذاشتن شخصاً ویرایش کنید. بله فقط کمی عجیب است ولی خیلی‌ها انجامش می‌دهند.

 

 

با در پیش گرفتن چنین روشی شما در واقع پا در راه یافتن سبک خاص خودتان نیز می‌گذارید یا حتی سبکی را که الآن با دوربینی غیر از تلفن هوشمندتان پیاده می‌کنید گسترش می‌بخشید و نتیجه این کار خیلی مؤثرتر از استفاده از *****های غلو آمیز بر روی همه عکس‌ها است.

 

 

تصویر بالا از محیط داخلی نرم‌افزار SnapSeed گرفته شده که به شما امکان ویرایش واقعی عکس و نه فقط اِعمال *****های پیش فرض را می‌دهد.

لینک به دیدگاه

[h=3]مورد 4: تاری مصنوعی به تصویر اضافه نکنید[/h]

nrhjatghzkr2bp78evt.jpg

 

عمق میدان همیشه یکی از بزرگترین چالش‌ها برای دوربین تلفن‌های هوشمند باقی خواهد ماند. لنزهایی با زاویه دید عریض و سنسورهایی با اندازه کوچک، ثبت پس زمینه تار را بسیار مشکل می‌کنند و تقریباً همیشه با استفاده از افکت‌های ساختگی، اوضاع بدتر می‌شود.

 

اول اینکه، ایجاد محو شدگی مصنوعی به کمک نرم‌افزارها، معمولاً به طور یکنواخت کل قاب عکس را فرا می‌گیرد. ولی به خوبی می‌دانیم که لنزها این طوری کار نمی‌کنند برای همین افکت‌های نرم‌افزاری خیلی غیر طبیعی به نظر می‌آیند. دوم اینکه، وقتی می‌خواهید شی مورد نظر برای قرار گرفتن در مرکز فوکوس را مشخص کنید، انتخاب کردن دقیق آن مشکل است و در نتیجه اِعمال ***** می‌تواند به نتیجه‌ای ناخوشایند منجر شود.

 

 

اگر می‌خواهید بیننده عکس، روی یک شی خاص متمرکز شود باید آن را در قاب تصویر به نقطه مرکزی تبدیل کنید. سعی کنید پس زمینه را تا حد امکان ساده نگه دارید و حتی اگر برای اینکار مجبور به جابه‌جایی سوژه‌ها شدید باز هم ارزشش را دارد.

 

تصویر بالا نمونه‌ای از ایجاد محو شدگی مصنوعی است.

 

 

[h=3]مورد 5: یک اپلیکیشن دوربین بهتر انتخاب کنید[/h]

rsi2eigz089ms9uwko1.jpg

 

این مورد بیشتر به کار دارندگان آیفون می‌آید تا کاربران اندروید، ولی در هر صورت هدف داشتن کنترل بیشتر است. چند انتخاب استاندارد در این زمینه وجود دارد. Camera Awesome به شما امکان عکس‌برداری پیوسته و نیز جداسازی قفل نورگیری از قفل فوکوس خودکار را می‌دهد و در ضمن مجانی است. اپلیکیشن Camera+ هم تنظیمات مشابهی دارد.

 

 

بعد از انتخاب اپلیکیشن، برای آشنایی کامل و عادت کردن به آن کمی وقت بگذارید تا موقع عکاسی، دچار سردرگمی نشوید.

 

 

تصویر بالا، اسکرین شاتی از فضای داخلی اپلیکیشن Camera Awesome است.

لینک به دیدگاه

[h=3]مورد 6: بی‌خیال فلاش شوید[/h]

cce99u5khz8ny7unba.jpg

 

مشکل فلاش خیلی از دوربین‌های موبایل این است که در اصل -گفتنش سخت است ولی در اصل- آنها اصلاً فلاش نیستند. آنها یک یا دو چراغ LED خوشگل هستند که چندان برای وظیفه‌ای که به عهده شان گذاشته شده مناسب نیستند. روشنایی آنها به کنار، اما وقتی کار می‌کنند باعث خراب شدن گرمی رنگ‌ها شده و یکی از اصلی‌ترین وظایف فلاش را ایفا نمی‌کنند: ثابت ثبت کردن حرکت‌ها در قابل عکس. دوره نوردهی آنها آنقدر زیاد است که دست آخر به شما عکسی تار و بد-نور می‌دهند. لازم به یادآوری نیست که آنها چقدر نزدیک لنز هستند که این خود باعث می‌شود چشم‌های افراد حاضر در عکس، مثل چشم شیاطین شود!

 

خب، پس وقتی در تاریکی دنبال ثبت عکس با آنها هستیم چه کنیم؟ متأسفانه حتی با وجود پیشرفت‌های تکنولوژیک جذاب مثل پیور ویو از نوکیا، باز هم مشکلات عکس برداری توسط موبایل در نور کم پا بر جا دارند. اغلب، بهترین شانس این است که یک منبع نور دیگر پیدا کنید. این شاید چندان عالی یا حتی کافی نباشد ولی به هر حال عکاسی همیشه در پیوند با خلاقیت بوده. پس اگر در یک کنسرت بودید، کمی صبر کنید تا یکی از پروژکتورها گذرش به محل نشستن شما بیافتد. در نهایت اگر منبع نور بیرونی پیدا نکردید، یک فلاش بد بهتر از یک عکس تاریک است.

 

عکس بالا نمونه‌ای از عملکرد بد فلاش‌ها است: پوستی که به زردی گراییده، چشم‌های قرمز، و تار شدگی ناشی از حرکت سوژه.

 

 

[h=3]مورد 7: لنز را تمیز نگه دارید[/h]

4vn4rwuji92w72bqawec.jpg

 

جیب‌های شما جاهای تمیزی نیستند و انواع چرک‌ها عاشق بغل کردن لنز دوربین موبایل شما هستند. در نتیجه کیفیت خیلی از عکس‌ها به این دلیل کاهش می‌یابد. البته برای عکس‌های تاریک این مسئلهٔ مهمی نیست ولی برای عکس‌های روشن، چرا!

 

لنز‌های امروزی به طرزی عالی محکم و ضد خراش هستند بنابراین تمیز کردن آنها با پارچه‌های معمولی مشکلی ایجاد نمی‌کند. هر از گاهی لنز دوربین را تمیز کنید و مطمئن باشید روی کیفیت عکس‌ها اثر می‌گذارد.

 

عکس بالا ربطی به تیتر ندارد، فقط یادتان باشد جیب تنها جایی نیست که لنز دوربین در آن کثیف می‌شود. مراقب لیس زدن آقا سگه هم باشید!

لینک به دیدگاه

[h=3]مورد 8: مواظب شراره‌های رنگی لنز باشید[/h]

7x5d8xujkpez5ddk3ieh.jpg

 

میل به اضافه کردن شراره‌های رنگی لنز به عکس یکی از آن چیزهایی است که الآن بیشتر دیده می‌شود. بله این یک ایراد است ولی در خیلی مواقع می‌تواند جذابیت هم به شمار رود، ولی به شرطی که به طور طبیعی و ملایم ایجاد شود.

 

اگر می‌خواهید در موقع عکاسی رو به منبع نور شدید، شراره‌های رنگی داخل عکس قرار گیرد کافی است آن منبع نور را در قاب تصویر جا به جا کنید (در اصل موبایل را کمی جا به جا کنید). هر چه منبع نور به لبه‌ها نزدیکتر شود، شراره‌ها نیز بیشتر پخش می‌شوند. این بیشتر از تمام موبایل‌ها در مورد آیفون 5 صدق می‌کند که در اصل یک ایراد است ولی می‌تواند مثل یک افکت خاص و طبیعی هم عمل کند.

 

البته که شراره‌های ایجاد شده توسط لنز گاهی باعث خراب شدن جزئیات، کنتراست، و دقت رنگ‌ها می‌شود. گاه این مشکل، تصاویری زیبا درست کرده و گاهی هم تصاویر را خراب می‌کند. در مورد آیفون 5 می‌توانید از یک قاب مخصوص با نام camHoodie Lens Hood Case استفاده کنید تا به کلی این اثر رفع شود؛ تفاوت‌ها را در تصویر زیر می‌توانید مشاهده کنید.

 

 

nqokbbevjpxkp0poiu.jpg

 

 

[h=3]مورد 9: قوانین عکاسی را فراموش نکنید[/h]

 

e1ydqv7k5ud1cgayiagl.jpg

 

این پیشنهاد، که در آخر برای شما نوشته شده یکی از مهمترین و مؤثرترین موارد است. قواعد گرفتن عکس‌های خوب در مورد عکاسی با موبایل هم صدق می‌کنند، اینکه می‌شود با یک دوربین تلفن هم زد نباید باعث شود که هر آنچه در مورد کمپوزیسیون و نور پردازی می‌دانید را نادیده بگیرید.

 

به هر حال مواردی که در اینجا ذکر شد، به شما کمک خواهد کرد تا ویژگی‌های خوب دوربین تلفن هوشمند خود را تقویت کرده و موارد ضعفش را بپوشانید. این را بدانید که در نهایت، توانایی حرفه‌ای و دانش شما است که باعث می‌شود عکس‌هایتان ارزش تماشا داشته باشند.

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 سال بعد...

 

عکاس اهل نایروبی، Abdul Mutuma، خود را عاشق عکاسی معرفی می کند. جمله ای که از عکاسان زیاد دیگری نیز می شونیم. اما آنچه که ابدو را از سایر عکاسان ماکرویی که می شناسیم متمایز می کند، گرفتن عکس های ماکرو شگفت انگیز با تجهیزات کم تر است. او دوربین DSLR و لنز ماکرو گران قیمت ندارد. او حتی از یک دوربین ببین و بگیر با «مُد عکاسی ماکرو» هم استفاده نمی کند. او عکس هایش را با دوربین گوشی Samsung Galaxy S4 و یک لنز ماکرو دست ساز، که خودش هک و ساخت آن را با سوار کردن قطعاتی از یک دوربین ببین و بگیر شکسته انجام داده، می گیرد.

 

macro-photography-using-mobile-01-lenzak.jpgmacro-photography-using-mobile-02-lenzak.jpgmacro-photography-using-mobile-03-lenzak.jpgmacro-photography-using-mobile-04-lenzak.jpgmacro-photography-using-mobile-05-lenzak.jpgmacro-photography-using-mobile-06-lenzak.jpgmacro-photography-using-mobile-07-lenzak.jpgmacro-photography-using-mobile-08-lenzak.jpgmacro-photography-using-mobile-09-lenzak.jpgmacro-photography-using-mobile-10-lenzak.jpgmacro-photography-using-mobile-11-lenzak.jpg

لینک به دیدگاه
  • 2 سال بعد...

ا گسترش روز افزون رایانه ها ، تبلت ها و گوشی های هوشمند و در کل تکنولوژی سبک انجام شدن بسیاری از کارها در حال تغییر هستند . به عنوان مثال شاید تا چند سال پیش برای گوش کردن موزیک در سفر ها ناچار بودیم چند cd با سبک های مختلف موسیقی رایت کنیم و در سفر استفاده کنیم ولی حالا با گسترش روز افزون حافظه ها براحتی چندین گیگ موزیک را بروی فلش با خود حمل میکنیم. در دنیای عکاسی هم همین اتفاق افتاد شاید در حدود 7 ، 8 و یا 10 سال پیش در سفر ها با خود دوربین های بزرگ نگاتیوی با چند حلقه نگاتیو اضافه و چند باتری همراه دوربین حمل میکردیم و برای یک عکس برداری از یک محیط زیبا باید مراحل طولانی را طی میکردیم.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
old camera اما امروزه با گوشی های هوشمندی که در دست داریم به سادگی و تنها در چند ثانیه میتوانیم سوژه خود را انتخاب و شروع به عکس برداری و فیلمبرداری کنیم. اما برای استفاده از همین دوربین گوشی ها که هرکدام از تکنولوژی ها و لنزها و امکانات مختلف بهره میبرند بهتر است نکاتی را در عکس برداری رعایت کنیم تا بتوانیم بهترین عکس ممکن را تهیه کنیم پس در ادامه با
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
با معرفی تعدادی از نکاتی که ممکن است به شما در این راستا کمک کند همراه باشید.

[h=2]نکات عکاسی با گوشی های هوشمند :[/h] [h=4]1. سعی کنید از زوم استفاده نکنید :[/h] همانطور که میدانید دوربین های حرفه ای دارای لنزهای تو در تو و فیزیکی هستند پس در هنگام زوم با آنها درواقع شاهد تغییر فیزیکی لنز برای بزرگنمایی هستیم که افت کیفیت ندارد ولی دوربین های گوشی ها از این امکان بی بهره هستند و از زوم دیجیتال استفاده میکنند که کیفیت را بسیار کاهش میدهد پس تا حد ممکن از این کار خودداری کنید و سعی کنید خودتان را به سوژه نزدیک کنید.

برای مشاهده تصاویر در حالت بزرگ بروی آنها کلیک کنید

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

عکس گرفته شده با زوم

[h=4]2. از مود HDR استفاده کنید :[/h] اگر دستانتان نمیلزرد و شی سوژه شما ثابت است توصیه میکنیم از مود (HDR (high dynamic range گوشی خود استفاده کنید. وقتی با این مود عکس برداری میکنید دوربین شما چند عکس را در یک لحظه میگیرد و با ترکیب کردن آنها عکسی به شما تحویل میدهد که دارای کنتراست رنگی بهتر ، نور و جزئیات بیشتر است حتی تاریکی ها و سایه های تصویر نیز بهتر نمایش داده میشوند فقط این نکته را رعایت کنید که گوشی به هیچ وجه در دستانتان نلرزد وگرنه تصویر نهایی شما تار خواهد شد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

فعالسازی HDR

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

تصویر گرفته شده بدون HDR

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

تصویر گرفته شده با HDR

به خوبی در دو تصویر بالا میتوانید تفاوت رنگهای سبز ، مشکی ، زرد و قرمز را که در تصاویر HDR شارپ تر هستند را حس کنید. [h=4]3. تا حد امکان از flash استفاده نکنید :[/h] استفاده از فلش فقط در مواقع بسیار ضروری به هیچ وجه توصیه نمیشود چرا که همه ما ها به دنبال گرفتن عکسی طبیعی با نور طبیعی هستیم و فلش ابزاری است که باعث میشود تصاویر غیر طبیعی به نظر بیایند. فقط گاهی در مواقعی که نور بسیار کم است و توانایی اضافه کردن نور بیشتر هم نیست میتوانید از آن استفاده کنید ولی در غیر اینصورت استفاده از فلش حتی در شب افراد را بسیار غیر طبیعی و به قولی شبیه روح جلوه میدهد.

نکته : نور فلش بسیار تند و تیز است برای استفاده از نور آن در شب و همینطور گرفتن این تندی نور میتوانید تکه ای دستمال کاغذی و یا کاغذ سفید بروی فلش خود قرار دهید و از آن استفاده کنید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

نرم کردن نور فلش

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

استفاده از فلش در شب

[h=4]4. قانون 1/3 را رعایت کنید :[/h] به نقل از ویکیپدیا :

قانون یک‌سوم
یا
نسبت یک‌سوم
(به
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
: Rule Of Thirds) قانونی در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است که تاکید می‌کند، قرار گرفتن عناصر مهم
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در محل برخورد خطوط افقی و عمودی که
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را به سه قسمت تقسیم می‌کنند، بیش‌ترین توجه را جلب می‌کند.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

اگر
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را از دو راستا به سه قسمت مساوی تقسیم کنیم، هرکدام از خط‌ها، یک مسیر مهم و هرکدام از نقاط برخورد، یک نقطهٔ مهم در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
هستند و بهتر است که نقاط کلیدی و مفهومی
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بر روی این نقاط و خطوط ثبت شود.

این قانون یکی از ساده‌ترین و در عین حال کاربردی ترین قوانینی است که به شما کمک میکند یک عکس فوق‌العاده بگیرید. داستان از اینجا شروع میشود که چشمان ما در کل بیشتر جذب تصاویری میشوند که اگر آنها را به سه قسمت تقسیم کنیم سوژه مورد نظر درست در وسط صفحه قرار نگیرد، در دوربین های عکاسی خطوط گرید وجود دارند سعی کنید سوژه خود را در یکی از 4 محل برخورد خطوط قرار دهید. درواقع این گونه تصاویر چشمنواز ترند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
قانون یک سوم
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
محل مناسب قرار گیری سوژه [h=4]5. از اپلیکیشنهای عکسبرداری بهره ببرید :[/h] اپلیکیشنهای بسیار زیادی در زمینه عکس برداری وجود دارند که به شما کمک میکنند بعد از عکس تصاویر خود را از لحاظ رنگ ، نور ، نرمی تصاویر و … تنظیم کنید . یکی دیگر از امکاناتی که این اپلیکیشنها برای شما فراهم میکنند امکان اضافه کردن افکتهای مختلف به تصاویر شماست که میتوانید از آنها نیز استفاده کنید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
استفاده از افکتهای مختلف پیش از این در اندرویدزوم
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را معرفی کرده بودیم که میتواند در راستای ادیت و اضافه کردن افکت به تصاویر بسیار شما را یاری کند.

[h=4]6. از OIS و یا DIS استفاده کنید :[/h] optical image stablization یا همان تثبیت کننده نوری تصاویر و همینطور digital image stablization تکنولوژیهایی هستند که در اکثر دوربین های گوشی های هوشمند امروزی قرار داده شده است و کار آن جلوگیری از گرفتن عکسهای تار به دلیل لرزش دست و یا دوربین میباشد. اگر گوشی شما دارای همچین آپشنی در منوی تنظیمات است حتما از آن استفاده کنید تا تصاویرتان هرچه واضح تر و با جزئیات بیشتر گرفته شوند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
تثبیت کننده نوری تصویر و اما نکات پایانی :

هنگام استفاده از دوربین گوشی خود سعی کنید از آپشنهای آن به نحوه احسنت بهره ببرید به عنوان مثال بسیاری از گوشی ها دارای مود شب (night mode) هستند که به شما کمک میکنند در شب تصاویر فوقالعاده ای را به ثبت برسانید. به یاد داشته باشید قبل از عکس و یا فیلم برداری حتما لنز دوربین را به خوبی تمیز کنید و در آخر اینکه سعی کنید در گرفتن عکس خلاق باشید ، صحنه ها و منظره های جالب و زیبا را انتخاب کنید و با یک پرسپکتیو و برش زیبا بهترین تصویر را به ثبت برسانید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...