رفتن به مطلب

دانشمندان وجود قاره مرموز زیلاندیا ، هشتمین قاره زمین را تایید کردند!


ارسال های توصیه شده

زیلاندیا (Zealandia) نام قاره‌ای مرموز در نزدیکی استرالیاست که دانشمندان پس از 9 هفته تحقیق و حفاری، آن را به عنوان هشتمین قاره کره زمین معرفی کرده‌اند.

 

این محققان که از سراسر دنیا گرد هم آمدند تا بستر دریا را در استرالیا و نیوزیلند بررسی کنند، پس از بررسی فسیل‌های زمینی به این نتیجه رسیدند که بخش بزرگی از مناطق اطراف زلاندنو همیشه زیر آب مدفون نبوده و تمامی نشانه‌های جغرافیایی یک قاره جدا را دارد.

 

جیمی آلان (Jamie Allan)، یکی از دانشمندان بنیاد دانش ملی آمریکا (National Science Foundation) در بیانیه‌ای گفته است که زیلاندیا به عنوان قاره‌ای مدفون در زیر اقیانوس‌ها، با حفاری‌های جدید دانشمندان اسرار 60 میلیون ساله خود را برملا کرد.

cenbo9iosv4qe18a99p.jpg

 

در اوایل سال جاری میلادی بود که پژوهشگران با بررسی شواهد مختلف از وجود هشتمین قاره زمین که به عنوان منطقه‌ای نسبتا کوچک کشور زلاندنو را احاطه کرده و در شرق قاره استرالیا قرار دارد، خبر دادند؛ زمین این منطقه به صورت میانگین، هزار متر زیر سطح اقیانوس است. در میان شواهد موجودی که باعث تایید شدن زیلاندیا به عنوان یک قاره شده، می‌توان به پوسته این بخش از زمین اشاره کرد که نسبت به پوسته کف اقیانوس‌های اطراف بسیار کم‌عمق‌تر است و همچنین، چینش جغرافیایی آن هم خصوصیاتی قاره‌ای دارد. به علاوه، به دلیل وجود یک پوسته‌ی باریک اقیانوسی بین استرالیا و زیلاندیا می‌توان اطمینان داشت که این دو قاره از یکدیگر جدا هستند.

 

با این حال از آنجایی که این بخش از کره زمین کمی دورافتاده و تا حدی کشف نشده است، تعداد کمی از جغرافی‌دانان به بررسی ویژگی‌های آن پرداخته‌اند.

rl5hhv25jqq83jj3rp.jpg

 

برای پیدا کردن پاسخی برای سوال‌های مطرح‌شده در مورد این قاره مرموز، پژوهشگران از یک مجرای حفاری تحقیقاتی با نام “JOIDES Resolution” استفاده کرده و از رسوبات کف دریا در شش منطقه مختلف زیلاندیا نمونه‌برداری کردند.

 

حاصل این حفاری‌ها کشف فسیل‌های با ارزشی بود که نشان داد زیلاندیا همیشه در زیر دریا مدفون نبوده است.

 

جرالد دیکنز (Gerald Dickens)، یکی از اعضای تیم حفاری و دانشمندی از دانشگاه رایس تگزاس در این رابطه گفته است که بیش از 8 هزار نمونه در طول این بررسی مورد آزمایش قرار گرفت و صدها فسیل هم شناسایی شد؛ کشف پوسته‌های میکروسکوپی ارگانیسم‌هایی که در آب‌های کم‌عمق زندگی می‌کنند و همچنین مطالعه هاگ‌ها و گرده‌های گیاهان خشکی‌های نیوزیلند نشان داد که شرایط جغرافیایی زیلاندیا در گذشته بسیار متفاوت بوده است.

 

دانشمندان باور دارند که سه قاره استرالیا، قطب جنوب و زیلاندیا در حدود 100 میلیون سال پیش بخش از یک قاره بزرگ‌تر بوده‌اند؛ حفاری‌های جدید هم نشان داد که در حدود 80 میلیون سال قبل هشتمین قاره زمین از مناطق اطراف جدا شده و چند میلیون سال بعد به زیر آب رفته است.

 

بخش دیگری از پژوهش انجام‌شده اطلاعات جالبی را در مورد چگونگی گسترش گیاهان و جانوران در اقیانوس آرام جنوبی آشکار می‌کند. محققان معتقدند که تا پیش از این، حیوانات زیادی از آب‌های کم‌عمق این منطقه برای مهاجرت به قاره‌های دیگر استفاده می‌کردند.

 

منبع: گجت نیوز

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...