رفتن به مطلب

۷ درس که معماران منظر می توانند از استیو جابز یاد بگیرند


ارسال های توصیه شده

در این مطلب به نحوه کار استیو جابز و چگونگی عبور ایده های او از دنیای اپل به معماری منظر نگاهی می اندازیم. استیو جابز، از بنیانگذاران اپل، از علاقه مندان به تکنولوژی و نوآوران در طراحی شناخته شده است. با علاقه او به تکنولوژی و نوآوری، می توان اشتیاق او را به معماری منظر در قالب یک سوال یافت؛ استیو جابز چه چیز درباره طراحی منظر می توانست یاد بدهد؟ ۷ درس از استیو جابز وجود دارد که از ما معماران منظر بهتری می سازد.

 

استفاده او از رنگ

جابز برای پیشی گرفتن از رقیبانش در خلق یک اثر می دانست که باید خالق ظاهری باشد که آن را به تمام معنا ماندگار نماید. او با انتخاب ۵ تم با الهام از رنگهای میوه برای iMac، افزایش فروش ۲۴ درصدی را فراهم آورده است و این امکان را برای مردم مهیا کرد تا برای بکارگیری کامپیوتر خود روش مخصوص خودشان را داشته باشند. بعد از اینکه دیگر شرکت های کامپیوتری درصدد استفاده جسورانه از رنگ در پیروی از جابز برآمدند، او باری دیگر، یک گام پیش رفت و یک نگرش مینیمالیستی درخط تولیدی اپل انتخاب کرد و بعد از آن برگشتی داشت در جهت استفاده از رنگ در خطوط جدیدی از iPod ها.

 

همانند دنیای معماری منظر که در آن روند طراحی همواره در حال تغییر است، توانایی در حفظ طرحهای نو و امروزی بسیار حائز اهمیت است و جابز در این مورد تبحر خاصی داشت. چگونگی استفاده از رنگ نیز در منظر مسئله ای است مهم و خواه ناخواه از طریق گیاهان، کفسازیها و … امکانپذیر است. ولی نباید با استفاده بیش از حد از آنها کاربران را خسته کرد. این نکته برای خلق یک منظر پر جنب و جوش یا خلق یک منظر پر زرق و برق، حائز اهمیت است و جابز در بکارگیری طرحهای پر جنب و جوش و سرزنده، بدون وجود کهنگی، متبحر بود.

 

اجازه ندادن به کارفرما برای دخالت در طراحی ها

در حالی که گوش دادن به نظرات کارفرما و انتظارات آنها از اجرای طرح، همیشه مورد تاکید بوده، اما در نهایت مهم است به یاد داشته باشید شما طراح و متخصصی هستید که نیاز دارید یک طرح را خلق نمایید. خیلی از مواقع، مخاطبین نمی دانند چه چیزی از طرح می خواهند تا موقعی که شما به آنها نشان دهید و این مهمترین نکته معروفیت جابز است که نه فقط برای معماران منظر بلکه برای تمامی طراحان، یک مشاوره کلیدی محسوب می شود.

 

حفظ سادگی و اختصار در طرح

ممکن است جابز در خلق و ارائه محصولات بزرگ که هر دوی آنها به طور ذاتی از نظر فهم و کارکرد ساده هستند، مطرح تر باشد. بنابراین، بعدها وقتی شما در حال ارائه یک ایده به کارفرما هستید قوانینی که جابز همیشه به کارمندان خود یادآور می شود به خاطر بیاورید؛ کوتاه و ساده پیش برو. حفظ سادگی و وضوح، فنون خاصی نیاز ندارد.

 

جابز به دلیل رعایت این قوانین، معروف شد. این قوانین تکنیکی برای ارائه هستند. برای مثال، او به واسطه نشان دادن سه محصول:”آی پد، تلفن و یک دستگاه ارتباطی اینترنتی”، معرف آیفون است. این قانون در ارائه های بعدی، چه در محصولات منتشر شده و چه در توصیفی از یک محصول به کار برده شد، مانند “نازکتر، سبکتر، و سریعتر بودن” و او برای حفظ علاقه مخاطبین خود این روش را ادامه داد.

 

طراحی عملکردگرا

عملکرد چیزی است که زیاد فراموش می شود، زیرا یک طراح احساس می کند محصولاتش باید زیبا و درست باشد. اغلب اوقات معماران منظر در دام یک طراحی زیبا می افتند. اغلب موارد یک ایده منجر می شود که طراح به دنبال “داشته” هایش برود و از عناصری مانند استخر و گیاه و … استفاده نماید، اما با برگشت به عقب به این واقعیت پی می بریم که آنها مشابه آنچه که در تصاویر دیده ایم، هستند. ممکن است این عنصر طراحی زیبا باشد ولی عملکردی نیست.

 

استیو جابز برای تواناییهای خود در انعطاف پذیر کردن طراحی هایش شناخته شده بود و تمایل داشت یک محصول را تنها در راستای بازخورد کاربرانش تغییر دهد و آنها را منتشر کند. او عنوان کرده است که طراحی تنها احساس علاقه کردن و آنچه که به نظر می رسد نیست. طراحی چگونگی عملکرد است و می تواند در یک حرف تا یک معماری منظر به خوبی اجرا گردد.

 

همیشه قیمت بالاتری را پیشنهاد دهید

در محصولاتی که بودجه مهم است نباید کیفیت آنرا با طرحی نامناسب با توجه به بودجه معین شده، زیر سوال برد. در عوض، با وجود کیفیت و طرح مناسب در پروژه و اجرای صحیح، موجب ذخیره شدن بودجه مالی در دراز مدت خواهید شد. یک محصول می تواند به مرحله اجرا برسد حتی اگر بودجه به آن اجازه ادامه کار ندهد. مخاطبین اگر بدانند آنها به یک پروژه با کیفیت بالا دست پیدا می کنند، پاداشی را نیز برای آن در نظر خواهند گرفت، این نکته ای است که از سوی استیو جابز ثابت شده است.

 

چالش ها یعنی موفقیت ها

گاهی اوقات سختگیری کارفرمایان یا پیچیده بودن طرح می توانند شما را به کسب نتیجه ای بهتری سوق دهد. اگر قسمتی از کار به سرعت تعمیر یا به سادگی طراحی شود، اغلب موارد نتایج کسب شده، خسته کننده و معمولی هستند، اما بخشی از سایت که دارای مجموعه ای از پیچیدگیها است، می تواند باعث بروز خلاقیت شود و از طرفی دیگر نتیجه درخشانی را در برداشته باشد. استیو جابز به طور مداوم کسانی را که برای او کار می کنند به چالش کشیده و همه کسانی که در اطراف او هستند را تشویق می کند که هرگز عقب نشینی نکنند.

 

طراحی مهم است

استیو جابز یکی از افراد نادری بود که علاوه بر کارکرد، به زیبا خلق کردن آثار علاقه مند بود. اگر تنها سایتهای عملکردی ایجاد نمایید از کسی هیچگونه واکنش موثری نخواهید گرفت. در واقع، اگر تنها به بعد عملکردی علاقه مند باشید، باید مسیرهای شغلی دیگری را پیش بگیرید. به عنوان یک معمارمنظر نه تنها باید نسبت به چگونگی ساخت سایتها آگاه باشید، بلکه دانستن چگونگی ایجاد سایتی دلپذیر و جذاب برای مخاطب، ضروری است.

 

اگر از مردم درباره محبوبیت آثار اپل بپرسید، اکثریت آنها به طراحیهای آن اشاره خواهند کرد. بعدها در طراحی یک سایت این موضوع را به یاد آورید. وقتی که در طرح یا استرس ارائه به مخمصه افتادید به سادگی می توانید به روشهای استیو جابز رجوع کرده و پیرو تعدادی از ضوابطی که او را کمک کرد تا یکی از معروفترین طراحان شود، باشید.

 

مترجم: سارا منیری

منبع: معمار منظر

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...