رفتن به مطلب

چطوری فعالیت ورزشی میزان dna ما را تغییر می‌دهد.


masi eng

ارسال های توصیه شده

پژوهش های جدیدی که در مجله Epigenetics به چاپ رسیده است فواید ورزش را روی متیلاسیون ژن‌ها تعریف می‌کند. البته مشخص و آشکار است که محیط (ازجمله رژیم غذایی، آلاینده‌ها و شیوه زندگی) روی متیلاسیون ژن‌ها تاثیر دارد و بیان ژن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما در مورد اپی ژنتیک و ورزش چطور؟

می‌دانیم که برای حفظ سلامت خود باید به‌ صورت مرتب ورزش کنیم اما تا به امروز مشخص نبود که چگونه امر ورزش می‌تواند برروی بیان ژن‌ها نیز تأثیرگذار باشد.

در تحقیق فوق محققان سوئدی از موسسه (Stockholm) Karolinskaاز بین مردان و زنان جوان و سالم، ۲۳ نفر را انتخاب نمودند. سپس محققان از افراد مذکور خواستند تا فقط با یک پا دوچرخه ثابت بزنند و پای دوم آنان به‌عنوان کنترل در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. در این تحقیق داوطلبان می‌بایست با سرعتی متوسط در زمان 45 دقیقه، 4 بار در هفته و به مدت 3 ماه دوچرخه ثابت می‌زدند. همچنین باید قبل و بعد از ورزش از عضلات نمونه‌برداری می‌شد.,:

همان‌طور که انتظار می‌رفت پس از انجام این حرکت ورزشی در پایی که حرکت ورزشی را انجام می‌داد تغییرات فیزیکی رخ داد. علاوه بر این مشخص شد پس از ورزش در سلول‌های ماهیچه متیلاسیون ژن‌ها دچار تغییر شده است. یعنی بیش از 5000 منطقه در DNA ماهیچه، همراه با الگوی جدیدی در گروه‌های متیل شده بود در صورتی که این تغییرات در پای دیگر این افراد مشاهده نمی‌شد. بعلاوه با انجام این حرکت ورزشی تغییرات بسیاری در مناطق enhancers ژنوم رخ داد، این مناطق جهت تنظیم و افزایش بیان ژن مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین پس از ورزش بیان ژن در هزاران ژن اصلاح شد، بسیاری از این ژن‌ها در متابولیسم انرژِی، پاسخ‌دهی به انسولین و تورم در ماهیچه‌ها نقش دارد.

درنتیجه می‌توان گفت ورزش روی متیلاسیون ژن‌ها تأثیر دارد و باعث می‌شود متیلاسیون ژن‌ها کمابیش فعال شود، بر این اساس می‌توان اثر مثبت ورزش را روی سلامت از دیدگاه اپی ژنتیک توصیف نمود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...