رفتن به مطلب

پيشروي در معدن زیرزمینی


ارسال های توصیه شده

سینه کار معدن در تمام طول خود به پیش می رود . این را پیشروی و مقدار آن را در روز پیشروی روزانه می گوئیم . میزان پیشروی روزانه می تواند به اندازه یک راهرو یعنی حدود یک متر و نیز اندازه چند راهرو مثلا 6متر باشد . هرچه سرعت پیشروی بیشتر باشد مقدار و میزان استخراج (به طول و ضخامت ثابت ) بیشتر و در نتیجه هزینه استخراج در ازای هر تن تولید کمتر می شود . معادن قدیمی دارای ارقام کمتر پیشروی و معادن جدید تر ( مکانیزه ) دارای پیشروی روزانه زیادترند .

پیشروی روزانه زیاد ، گذشته از تقلیل هزینه استخراج دارای مزایای زیر است :

الف) کمر بالائی کارگاه استخراج بهتر قابل کنترل است زیرا کوه فرصت کمتری پیدا می کند تا از خود واکنش نشان دهد . این مزیت باعث می شود تا به وسایل نگهداری فشار کمتر وارد شود و یا بتوان از وسایل ارز انتری استفاده کرد .

ب) در یک معدن با رقم تولید ثابت پیشروی روزانه زیاد باعث می شود تا نقاط کار به تعداد کمتری تمرکز شوند .

در هر بار انفجار مقدار معینی از طول تونل حفر می شود که آن را پیشروی گویند و معمولا مقدار پیشروی کمتر از عمق چاله ها می باشد .

بدین صورت که ما برای پیشروی در تونل زغال سنگ هم لایه زغال و هم سنگ باطله از جنس ماسه سنگ داشتیم . ما باید ابتدا لایه زغالی را با دستگاه پیکور برداشت و سپس لایه سنگ باطله را با چال زنی و انفجار از محل به بیرون منتقل می کنیم .

مقدار پیشروی علاوه بر قطر چاه خالی تابع عوامل متعددی از قبیل سطح مقطع حفاری ، قطر چال ، آرایش چال و نحوه خرج گذاری می باشد . هر چه پهنا و مساحت مقطع تونل بیشتر باشد مقدار پیشروی بیشتر می گردد و بازاء پیشروی بیشتر تعداد زیادتری چال در واحد سطح لازم می باشد . در ارتباط پیشروی با مقدار مواد منفجره مصرفی بدیهی است که هر چه پیشروی بیشتر باشد مواد منفجره مصرفی نیز بیشتر می باشد.

35be0c6.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...