رفتن به مطلب

رمزگشایی بیومکانیک مورچه‌ها


ارسال های توصیه شده

رمزگشایی بیومکانیک مورچه‌ها ... :icon_gol::icon_gol::ws2:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
دانش- همشهری آنلاین:

محققان راز توانایی مورچه‌ها در حمل اجسام بزرگ را کشف کردند به گزارش بی‌بی‌سی، محققان با استفاده از فیلم‌برداری پرسرعت دریافتند که این توانایی مورچه‌ها در کنترل کردن حرکت سر و گردن در آن‌ها نهفته است.

تاکنون دانشمندان به کاربردهای ناحیه گردن در بسیار از حشرات پی نبرده‌ بودند ولی مطالعات اخیر نشان می‌دهد این عضو در مورچه‌ها به آنها کمک می‌کند تا هنگام جابجا کردن اجسام بزرگ تعادل خود را حفظ کنند[

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
]

برای مثال خانواده‌ای از مورچه‌ها با نام Atta Vollenweideri که کارشان بریدن علف است، قطعه‌های علفی را حمل می‌کنند که بسیار سنگین‌تر و دراز تر از بدن آن‌هاست.

مسافتی که این مورچه‌ها برای بردن قطعات علف به لانه خود طی می‌کنند بعضی اوقات به 100 متر نیز می‌رسد.

این مورچه‌ها برای اینکه ظرفیت حمل خود را به حداکثر برسانند، قطعات درازتر را انتخاب می‌کنند. همین امر باعث شده که آن‌ها دقت شگفت‌انگیزی در برقراری تعادل این بارها از خود به خرج دهند.

کرین مول از دانشگاه کمبریج که این تحقیق را همراه با دو محقق دیگر از دانشگاه کمبریج و دانشگاه وورزبرگ آلمان انجام داده می‌گوید: "در این مطالعه به طور آزمایشی می‌توانستیم نشان دهیم مورچه‌ها کارگری که علف‌ها را جابجا می‌کنند، معمولاً می‌افتند."

این محققین برای اینکه راز حمل علف توسط مورچه‌ها را دریابند از فیلم‌برداری سریع برای مشاهده دقیق حرکات سر مورچه‌ها استفاده کردند.

مول می‌گوید: "برای اینکه تعادل مورچه حفظ شود، مرکز ثقل ترکیبی مورچه و بار آن باید بالاتر از سطح پاهای پشتیبان آن باقی بماند."

در ادامه مطالعه آن‌ها دریافتند که مورچه‌ها اجسام درازتر را نسبت به اجسام کوتاه با جرم مشابه، با زاویه بیشتری حمل می‌کنند.

ابزار اصلی مورچه‌ها در تغییر دادن این زاویه گردن آن‌هاست. این عضو به آن‌ها کمک می‌کند تا زمانی در که در سرپایینی با سربالایی حرکت می‌کنند زاویه بار خود را تغییر دهند تا تعادلشان حفظ شود.

این مطالعه همچنین به حقایق بیشتری در مورد بیومکانیک مورچه‌ها دست یافته‌ و در ژورنال Comparative Physiology A منتشر شده‌است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...