رفتن به مطلب

مردم کشورهای مختلف دنیا به چه میزان فضای خصوصی نیاز دارند؟


Mohammad Aref

ارسال های توصیه شده

ما آدم‌ها با اینکه موجوداتی اجتماعی هستیم و نمی‌توانیم تنها و منزوی زندگی کنیم، در عین حال نیاز داریم که فردیت خود را حفظ کنیم و محتاجیم که در عین زندگی اجتماعی یا خانوادگی، همیشه یک حریم خصوصی هم برای خودمان داشته باشیم.

cqmknzkz6xwg3p7xrp.jpg

 

در این راستا ما همیشه دوست داریم که افراد، یک فاصله محدود فیزیکی را با ما حفظ کنند. اگر این فضا رعایت نشود و مثلا رهگذرها و دوستان به ما نزدیک‌تر شوند، آن احساس آرامش واقعی را نداریم.

 

تصور کنید که در صفی ایستاده‌اید یا تصور کنید که در حال گرفتن پول از خودپردازهای بانکی هستید، اگر آدم‌های غریبه بیش از حد به شما نزدیک شوند، آن احساس آرامش و امنیت از شما دریغ می‌شود.

k3nrm30zfus6w1g667kh.jpg

 

حالا پزشکی یا کارمندی را در نظر آورید که در مطب یا دفتر خود نشسته و باید کار مردم را راه بیندازد. همیشه این پزشک و کارمند دوست دارند که مردم از فاصله خاصی به آنها نزدیک‌تر نشوند و گاهی این کار را با گذاشتن صندلی در فاصله به خصوصی از میز انجام می‌دهند.

 

اما آیا مردمان کشورهای مختلف دنیا، به فاصله‌های خصوصی متفاوتی نیاز دارند؟

 

جالب است که در این مورد به تازگی تحقیق انجام شده است. در این تحقیق از ۹ هزار نفر در ۴۲ کشور دنیا خواسته شد که به صورت آنلاین، فاصله خصوصی مطلوب را مشخص کنند و بگویند که افراد خانواده، آشنایان یا غریبه‌ها، در چه فاصله مطلوبی از آنها بهتر است بایستند.

 

برای این کار آنها روی صفحه کامپیوتر، تصویر شماتیک دو فرد را نشان دادند و از آنها خواستند که فاصله این دو را در حدی که مناسب می‌دانند، تغییر بدهند.

 

حاصل کار خیلی جالب بود و نشان می‌داد که در فرهنگ‌های مختلف، فضای مطلوب خصوصی، اندازه متفاوتی دارد.

 

بر این اساس، یک شهروند رومانیایی دوست دارد که یک آدم غریبه بیش از ۱٫۲ متر از او فاصله داشته باشد، در صورتی که وقتی یک فرد در فاصله ۷۰ – ۸۰ سانتیمتری یک آرژانتینی یا پرویی باشد، او باز هم احساس آرامش می‌کند!

i73orjmdukirwvgp93u.jpg

 

نکته جالب دیگر بررسی میزان همسانی فضای خصوصی بین آدم‌های غریبه و آشنا و خانواده بود. در عربستان تفاوت خیلی زیادی از نظر فضای خصوصی مطلوب در هنگام همجواری با یک غریبه، آشنا یا عضو خانواده وجود ندارد. همان طور که در تصویر زیر می‌بینید، مثلثی که بیانگر این فواصل است، متساوی الاضلاع شده. در مکزیک هم تقریبا همین طور است. اما مثلا رومانیایی‌ها در حالی که دوست ندارند یک غریبه از ۱٫۲ متری به آنها نزدیک‌تر شود، وقتی یک فرد خیلی آشنا در کنار آنها باشد، فاصله ۵۰ سانتیمتری هم برایشان مناسب است.

t9irchj0lbg4qodlwwu.jpg

 

در مورد ایران فواصل مطلوب (البته طبق این بررسی) به صورت زیر است:

 

آدم‌های غریبه: حدود ۱۱۰ سانتیمتر

آشناها: ۹۰ سانتیمتر

و اعضای خیلی نزدیک: ۵۰ سانتیمتر

 

این را مقایسه کنید با عادت آرژانتینی‌ها:

 

آدم‌های غریبه: حدود ۷۵ سانتیمتر

آشناها: ۶۰ سانتیمتر

و اعضای خیلی نزدیک: حدود ۴۰ سانتیمتر

 

منبع: 1پزشک

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...