رفتن به مطلب

ترکیب عرصه‏ عمومی و خصوصی در طرح لوکس توسعه اطراف کنگره‏ سنگاپور


ارسال های توصیه شده

هر کدام از ما می‏‏ تواند هزار ایده و آرزوی خود را با ۱ میلیارد دلار پول برآورده کند. وقتی دولتمردان سنگاپور با چنین شرایطی مواجه شدند، تصمیم گرفتند کاری برای مردم پایتخت خود بکنند. آنها پول را در توسعه‏ مجدد کنگره (Capitol) و سایت تاریخی بسیار مهم و جذابی در ناحیه مرکز شهری پایتخت، سرمایه‏ گذاری کردند.

 

طرح جدید بر اساس احترام به عناصر موجود در کنگره طراحی شده است. طرح استراتژیک عرصه‏ عمومی و منظر کنگره، با رویکردی احترام ‏آمیز به وضعیت میراثی و شهری و با در نظر گرفتن دیدها به تئاتر کنگره، در کنار دید به خارج از محدوده به کلیسای سنت اندرو، توسعه یافته است.

0wubyaaqws2bj1bq8yk3.jpg

 

سه ساختمان در سایت موجود است: ساختمان کنگره، خانه‏ استمفورد و تئاتر کنگره. این سه ساختمان با ساخت جدیدی که با تئاتر یکپارچه شده است، تکمیل خواهند شد. این ترکیب جدید، ۴ المان مشخص خواهد داشت: خانه های لوکس (مسکن Eden یا باغ عدن)، هتلی فوق لوکس (Patina یا پتینه)، مرکز خریدی با فروشگاههای اصلی برندها (Capitol Piatzza یا میدان کنگره) و تئاتر کنگره فعلی.

 

این پروژه برخلاف هزینه بالای خود می تواند برای عموم مردم سنگاپور سود داشته باشد و این توسعه‏ مجدد یکی دیگر از پروژه‏ های گرانقیمت برای اقلیت ثروتمند سنگاپور نیست. این پروژه‏ گرانقیمت قرار نیست صرفاً سایتی لوکس باشد؛ بلکه با عرصه‏ عمومی بازسازی شده، شامل میدان شهری جدید با تمرکز بر اتفاقات و فعالیتهای شهری، در کنار باغ – بامها و تراسهای مسکونی تکمیل می ‏شود.

36d4zurvkivskgdx1fzb.jpg

 

با این روش، توسعه‏ مجدد، جذابیتی جدید برای عامه مردم فراهم می ‏کند. میدان شهری جدید در قلب طرح و در مرکز توجه توسعه است. این میدان به عنوان فضای شهری خلاقانه و اصلی درک می ‏شود که مقصدی جدید در سنگاپور خواهد بود؛ فضایی برای وقایع و تئاتر، برای جشن فرش قرمز، مکانی برای جمع شدن و مکانی برای استراحت در سایه.

6c82wn7spz66aczkt61.jpg

 

بخش مرکزی این فضای عمومی با استفاده از توسعه‏ مجدد کنگره، چه در روز و چه در شب، مکانی خارق‏ العاده خواهد شد. میدان مرکزی دیواره هایی آبی برای ایجاد منظری شنیداری در کنار مبلمانی که برای تشویق مردم به ملاقات کردن و جمع شدن به دقت جانمایی شده ‏اند، خواهد داشت.

 

اتصال با چیدمان کفسازی

ایجاد طرحی همسان برای مکانی با تنوع در سبکها، آسان نیست. برای اطمینان از وحدت طرح جدید، چیدمان کفسازی فاکتوری کلیدی است.

mtv3rx7k8vqd464vdp2.jpg

 

خطوط روان کفسازی، الهام گرفته از الگوهای طبیعی و شکل گرفته از دو شبکه دایره ‏ای که در سطح سایت حرکت می‏ کنند، با تشویق حرکت و ارتباط، اتصال دهنده‏ بخشهای متنوع توسعه و تبدیل ‏کننده آنها به یک مکان سراسری است.

 

میراث در یک گالری

در کنار میدان، گالری مقصدی دیگر برای غذاخوری و رویدادهای مختلف است. گالری خیابانی مسقف است که توسط سقف پر نور با سازه‏ خرپایی و همتراز شده با پنلهای شیشه ‏ای، در برابر شرایط جوی محافظت می ‏شود. طرح القاء کننده بازارهای رو باز منحصربفرد و تاریخی سنگاپور است. این القاء با گیاهان کروی شکل و سایه ‏بانهای معلق کامل می ‏شود. ویژگی دیگر این است که این گیاهان کروی و سایه ‏بانهای معلق، حرارت را تنظیم می‏ کنند.

 

در کنار میدان و گالری که هر دو برای عموم مردم طراحی شده ‏اند، لایه‎ سوم، خانه ‏های مسکونی باغ عدن، در برگیرنده‏ یک سری باغهای موضوعی است؛ شامل باغ بازتاب ‏شناسی با مسیر پا برهنه‏ حسی، پیاده ‏راهی معطر و باغ حرارتی. حاشیه‏ استخرهای هلالی شکل با گیاهان قرمز رنگ پوشیده شده و درختانی خاص بر روی بامها کاشته شده ‏اند.

kryk3cm9o7pv4h32t728.jpg

 

ترکیب عرصه ‏های خصوصی و عمومی

طراحان با ترکیب پروژه ‏ای لوکس با عنصری عمومی و قابل دسترس، باعث شدند مردم سنگاپور از توسعه‏ لوکس و جدید مرکز شهر سود ببرند. ترکیب عرصه ‏های خصوصی و عمومی، فعل و انفعال و تغییری جذاب را ضمانت می ‏کند. این سایت به ما نشان می‏ دهد که با استفاده از طراحی می ‏توان مردمی با پیشینه و شغلهای متفاوت را در توازن دور هم جمع کرد و علاوه بر این، نمایشها، رویدادها و بسیاری دیگر از برنامه ‏های آینده‏ سنگاپور در محیط جدید، شگفت انگیز و مجللی برگزار خواهد شد.

 

مترجم: محیا بهرامی

 

منبع: معمار منظر

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...