رفتن به مطلب

نانو مغناطیسی برای تشخیص بافت سرطانی غدد لنفاوی


ارسال های توصیه شده

نانومغناطیسی برای تشخیص بافت سرطانی غدد لنفاوی ساخته شد ... :icon_gol::icon_gol:

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری دانشگاه صنعتی شریف موفق به تولید نوعی نانو مغناطیس شدند که قادر است بافت سالم را از بافت های سرطانی در غدد لنفاوی تشخیص دهد. به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر مهروز ملک محقق این طرح با اشاره به نتایج مثبت این آزمایش در نمونه های حیوانی گفت: روش متداول درمرحله بندی و درمان سرطان های مختلف از جمله سرطان پستان، جراحی بافت بدخیم و بیرون آوردن غدد لنفاوی است که ممکن است این بافت یا بخشی از آن سالم باشد.

 

وی با بیان اینکه روش های معمول تصویر برداری به میزان 50 تا 60 درصد، سرطانی بودن غدد لنفاوی را نشان می دهد، افزود: تشخیص دقیق میزان درگیری این بافت و حفظ غدد لنفاوی سالم اهمیت زیادی در کاهش عوارض درمان و همچنین در تعیین پیش آگهی بیماری و نوع درمان دارد.

 

این محقق با اشاره به این پروژه اظهار داشت: در این طرح میزان دقت تصویربرداری به کمک نانوذرات مغناطیسی تا 98 درصد میزان سرطانی بودن عضو را نشان می هد به این صورت که نانوذرات مغناطیسی به شکل تزریق داخل ورید یا زیرجلدی وارد بدن و سپس به لنف وارد می شود و در صورتی که کارکرد گره لنفاوی درست باشد، در آنجا به وسیله سلول ها بلعیده شده و در تصویر MRI ظاهر می شود اما در غدد لنفاوی سرطانی به علت جایگزینی بافت به وسیله سلول های بدخیم، گره لنفاوی قادر به جذب ذرات مغناطیسی نیست و همین امر تشخیص بافت سالم و درگیر را ممکن می سازد.

 

ملک ادامه داد: این روش در انواع موشها آزمایش شد و نتایج کاملا رضایت بخش بوده به گونه ای که کیفیت و کارآیی آن در حد نمونه های معتبر خارجی است.

 

به گفته وی با توجه به قیمت بالای این ماده که به عنوان روش تشخیصی نسل آینده به شمار می رود، دانشگاه علوم پزشکی تهران ساخت نانومغناطیس های مورد نیاز را طی یک طرح تحقیقاتی با حمایت ستاد نانوفناوری به دانشگاه صنعتی شریف سپرد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...