رفتن به مطلب

طرح جامع تهران 1345


ارسال های توصیه شده

طرح جامع تهران 1345 اولین طرح جامع تهران توسط عبدالعزیز فرمانمائیان و موسسه ویکتور گروئن در بخش های مختلی تهیه شد که به نوعی ساختار نحوه توسعه تهران رو رقم زد. این طرح میشه گفت مرجع مناسبی از تاریخچه و نقشه های قدیمی تهران و محلاتش هست و برای کسایی که میخواد رشد و توسعه تهران و مطالعات تاریخی و آسیب شناسی طرح هاشو انجام بده خیلی مفید و لازم هستش.

طرح جامع تهران فرمانفرمائیان جلدهای مختلفی رو داره:

جلد اولش خلاصه و مقدمه ای از طرح و معرفی اون هستش و در 116 صفحه به صورت PDF قرار داده شده.

مطالعات اقتصادی و اجتماعی هم اومده وضعیت اقتصادی و اجتماعی رو به صورت محله ای بررسی کرده شامل سازمان فضایی هر محله، شخصیت اجتماعی و اقتصادی، اطلاعات سرشماریش،مشکلاتش، همبستگی فامیلی و اجتماعی، وضعیت استخدامی، آموزش، تفریحات، خرید و تغییرات مهم ده ساله رو توی هر محله بیان کرده. یه جورایی گزارش نوسازی محله هستش.

در جلد بررسی و ارزشیابی شهرنشینی در دوره معاصر، روش شهرسازی و اصول هدایت توسعه و تجدید حیات شهر و همینطور وضعیت اشتغال و صنعت رو بررسی کرده که شامل 326 صفحه میشه

عوامل شهری هم در ادامه بخش بررسی و ارزشیابی هست که موارد متعددی رو بررسی کرده شامل موارد مختلفی مثل مسکن، صنعت، تجارت، تأسیسات دولتی، اماکن عمومی، بهداشت، آموزش و پرورش، تفریح، کشاورزی، حمل و نقل، تجهیزات، آثار و ابنیه تاریخی و قوانین و مقررات جاری و شهرسازی هستش.

در ادامه بررسی و ارزشیابی، جلد بعدی با عنوان تهران به منزله پایتخت هست که تاریخچه تهران، تهران در حال حاضر، بررسی سیمای پایتختها و نقش آینده پایتخت رو بررسی کرده.

جلد بعدی طرح جامع تهران، پیشنهادهایی در مورد مسائل حاد هست که پیشنهادهای فوری، تجهیزات شهری، تفکیک اراضی، جریان ترافیک و شبکه ترافیک رو بررسی کرده و پیشنهاداتی رو داده. حمل و نقل هم به صورت ویژه تو قسمت دیگه ای آورده شده

ایده کلی شهرسازی
در نهایت ایده کلی شهرسازی در جلد بعدی مطرح شده که آرمانها، امکانات، محدودیت ها و هدف ها رو تو فصل اولش شرح داده. فصل دوم برنامه شهرسازی هست که خلاصه ای از نحوه تحولات، معیارها و برنامه ها توش مطرح شده. فصل سوم هم شکل های مختلف توسعه هستش. تو این فصل نحوه توسعه، رفت و آمد و حمل و نقل، تعداد و نحوه توزیع مراکز شهری و ترکیب عوامل توسعه شهری بیان شده. فصل چهارم با عنوان ایده طرح جامع شامل وسعت و حدود توسعه شهری، مقیاس و تشکیلات توسعه شهری، شبکه های رفت و آمد و حمل و نقل و تجهیزات شهری، عوامل مختلف شهری، مراحل توسعه شهری و شهر به منزله محیطی برای زیستن هست. در نهایت فصل پنجم این جلد اثرات اقتصادی و اداری ایده کلی طرح هست که اجرای طرح، نحوه استفاده از اراضی و مقررات توسعه و تجدید حیات و نوسازی توش بیان شده.

جلد پنجم ضمیمه هایی هم داره که شامل پایتخت ها، مقررات استفاده از اراضی، ترافیک و عوامل مختلف و سازمان طرح جامع تهران (یه جورایی فرآیند مالی و اداریش) و منابع میشه. البته این جلد ضمیمه ها به دو زبان فارسی و انگلیسی هستش.

گزارش فنی که شامل جمع آوری اطلاعات اساسی و لازم هست شامل عوامل تاریخی، عوامل جغرافیایی، عوامل اجتماعی و اقتصادی، عوامل قانونی، عوامل فیزیکی و عوامل رفت و آمد و حمل نقل که در 167 صفحه تهیه شده.


برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...
  • 2 سال بعد...
  • 4 ماه بعد...
در ۱ ساعت قبل، niloofar_sf گفته است :

سلام

موقع دانلود فایل، وقتی روی لینک میزنم هیچ اتفاقی نمیوفته و فایل هم دانلود نمیشه. ممنون میشم راهنماییم کنید.

سلام. باتوجه به محدودیتهایی که کروم برای لینکهای http ایجاد کرده، یا از مرورگر دیگه برای دانلود استفاده کنید یا اگر دانلود منیجر دارید، لینکها رو داخل دانلودمنیجر کپی کنید و دانلود کنید.

لینک به دیدگاه
  • 7 ماه بعد...

سلام. خیلی ممنونم بابت رایگان به اشتراک گذاشتن این اسناد. فقط یک موضوعی، جلد اول مطالعه نوسازی در دست نیست یا من نتونستم پیداش کنم؟ توضیحات نواحی از ناحیه 45 شروع شده و ظاهرا نواحی 1 تا 44 در جلد اوله.

لینک به دیدگاه
۲ ساعت قبل، sara.kheyrollahi گفته است:

سلام. خیلی ممنونم بابت رایگان به اشتراک گذاشتن این اسناد. فقط یک موضوعی، جلد اول مطالعه نوسازی در دست نیست یا من نتونستم پیداش کنم؟ توضیحات نواحی از ناحیه 45 شروع شده و ظاهرا نواحی 1 تا 44 در جلد اوله.

سلام و احترام

متأسفانه جلد اولش رو نداشتیم

لینک به دیدگاه
  • 9 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...