رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

تقریباً همه کسانی که با کامپیوتر کار می‌کنند اطلاعاتی ارزشمند و یا حداقل چند ساعت کار خود را بخاطر قطع برق از دست داده‌اند و به این علت یو پی اس را می‌شناسند. UPS در نظر عموم کاربران دستگاهی است که موجب می‌شود با قطع برق، کامپیوتر خاموش نشود. این مقاله به شما کمک می‌کند دانش خود در مورد یو پی اس را با دانش روز این فناوری هماهنگ کنید. سعی کنید به سوالات زیر اول خودتان پاسخ دهید و بعد پاسخ را بخوانید.

 

 

 

یو پی اس مخفف چه کلماتی است و چرا به یو پی اس نیاز داریم؟

 

 

یو پی اس مخفف عبارت Uninterruptible Power Supply و به معنی منبع تغذیه بدون وقفه است. این دستگاه برق مورد نیاز برای استفاده دستگاه‌هایی مانند کامپیوتر، ادوات پزشکی و تجهیزات امنیتی و... را مستقل از اینکه برق ورودی وجود داشته باشد یا خیر برای مدت محدودی تامین می‌کند.

همچنین شرایط برق ورودی را از نظر سطح ولتاژ، تغییرات ولتاژ و جهش‌های ناگهانی بهبود می‌دهد. در صورتی که یو پی اس ما هوشمند باشد علاوه بر موارد فوق می‌تواند دستگاه‌های متصل به خود را در زمان مناسب و به طرز صحیح خاموش نماید. در مورد اهمیت استفاده از یو پی اس همین بس که آمار نشان می‌دهد بیشتر از 40 درصد مشکلات از بین رفتن اطلاعات، به مشکل قطع برق بر می‌گردد

یک یو پی اس بزرگ بهتر است یا چند یو پی اس کوچک؟

 

قیمت یو پی اس ها نسبت به توان خروجی‌شان افزایش می یابد، برای مثال اگر توان خروجی دو برابر شود قیمت بیش از دو برابر افزایش می‌یابد. لذا اگر در یک شرکت یا سازمان تعدادی کامپیوتر وجود دارد و قصد این است که آنها را به یو پی اس مجهز کنیم، بهتر است یک یو پی اس کوچک در محل هر کامپیوتر نصب شود، همچنین با استفاده از تعدادی یو پی اس کوچک در صورت بروز مشکل، دامنه آن به یک کامپیوتر محدود می‌شود و کل شبکه ما دچار اختلال نمی‌گردد.

 

این روش تا زمانی کارایی دارد که نیاز به یو پی اس با تکنولوژی خاصی نباشد. (تکنولوژی‌های مختلف در ادامه همین متن شرح داده می‌شود). اگر کاربرد خاصی نیاز به یو پی اس با تکنولوژی بالا را طلب کند، از آنجا که یو پی اس‌ها تکنولوژی بالا در توان‌های پایین معمول نیستند می‌توان مجددا به یک یو پی اس قوی مرکزی با تکنولوژی بالا فکر کرد.

 

 

 

چند نوع یو پی اس وجود دارد و این انواع از نظر فناوری چه تفاوت‌هایی باهم دارند؟

 

یو پی اس‌ها از یکی از فناوری‌های زیر استفاده می‌کنند:

 

1- آف لاین

 

 

در این نوع یو پی اس مصرف کننده بصورت عادی از برق شهر استفاده می‌کند.

و به محض قطع برق یو پی اس وارد مدار شده و عهده دار برق رسانی به مصرف کننده می‌شود.

 

 

 

2- لاین اینتراکتیو (Line Interactive)

مجهز به ترانس افزاینده و کاهنده جهت ثابت کردن ولتاژ برای دستگاه مصرف کننده، هنگام قطع برق ورودی، یو پی اس بدون وقفه‌ای برق مطلوب و مورد نیاز مصرف را تامین می‌نماید.

لینک به دیدگاه

چرا به یوپی اس نیاز داریم؟

 

کیفیت غیر ایستا و متغیر برق میتواند بر روی عملکرد کامپیوترها موثر باشد.

در این راستا وجود یو پی اس نه تنها به عنوان یک منبع تغذیه بلاوقفه، که به عنوان محافظی در برابر تغییرات ولتاژ ورودی نیز بسیار مهم و قابل توجه خواهد بود.

و در نهایت وجود چنین خصوصیاتی است که میتواند از کاربر در مقابل رخدادهایی چون از بین رفتن و یا تخریب اطلاعات سیستم، حتی بدون حضور مستقیم وی ایمن سازد.

 

 

یو پی اس ها چند دسته اند؟

 

دسته بندی انواع مختلف یو پی اس غالبادر سه قسمت انجام می شود : Off-line وon-lineوline-interactive

 

 

یو پی اس off-line چییست؟

 

این نوع از یو پی اس ها تنها به هنگام قطع برق و به عنوان منابع جایگزین فعال می شوند.

 

 

یو پی اس on-line چیست؟

 

در شرایط طبیعی، تامین خروجی در این نوع یو پی اس ها پس از تصحیح ورودی (پاک سازی ورودی از انواع نویز و احیانا تصحیح سطح ولتاژ ورودی ) انجام می پذیرد. تنها در مواقعی چون بروز نقص فنی، سرریز بار یا افزایش خارج از رنج دما یو پی اس به مد bypass خواهد رفت.

 

 

یو پی اس line interactive چیست؟

 

در شرایط عادی این یو پی اس ها ورودی از طریق bypass به ترنسفرماتور منتقل می شود. در این هنگام ترانسفورماتور به عنوان شارژر عمل می کند و در نهایت از همین طریق خروجی ac تامین می گردد.

 

روش انتخاب یک یو پی اس صحیح چگونه است؟

 

دانستن مشخصات فنی یو پی اس های مجود در رنج مورد نظر.

مشخصات کامل و صحیح مصرف کننده

در نظر گرفتن یک ظرفیت صحیح برای تغییرات ( افزایش ظرفیت ) مصرف کننده ها.

انتخاب صحیح تولید کننده و عرضه کننده.

انتخاب یو پی اس بر مبنای نیازمندیهای واقعی.

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

انواع مختلفی از تجهیزات الکتریکی،مانند کنترل کننده های منطقی برنامه پذیر (PLCها)و کامپیوترها در مقابل کیفیت منابع تغذیه شان بسیار حساس هستند. قطع ناگهانی و نوسانهای کوچک ولتاژ برق یا تغییرات در فرکانس آن میتواند باعث آسیب جدی به این دستگاهها شود و حتی باعث شود اطلاعات ذخیره شده در حافظه نیز از دست برود.

انرژی الکتریکی تولید شده در مرکز تولید هم صاف و هم پایدار است،اما در فرایند انتقال و توزیع،همین انرژی الکتریکی در معرض اثرات تخریبی متفاوتی قرار میگردد.توفانهای الکتریکی،بارهای مصرفی بسیار قابل تغییر و پر اغتشاش و پدیده های دیگر،باعث می شوند که قدرت الکتریکی از همان کیفیت اولیه برخوردار نباشد.

این نوع از مشکلات تغذیه را می توان با نصب یک منبع تغذیه غیر قابل قطع (UPS)بین منبع قدرت شبکه و تجهیزات بار مصرفی،از بین برد.به این ترتیب نه تنها ولتاژ تغذیه ای صاف و بدون اغتشاش به مصرف کننده می رسد،بلکه در صورت قطع کامل برق نیز بار بحرانی در حالت پایدار باقی خواهد ماند.در سامانه UPS با استفاده از فن آوری الکترونیک قدرت،ولتاژ DC را از ردیف باتری ها دریافت کرده و آن را به ولتاژ AC تبدیل می کند و این ولتاژ AC در خروجی UPSقابل دریافت است.تبدیل مجدد قدرت از شکل DC به AC توسط یک واحد مبدل DCبهAC با کنترل میکروپروسسوری انجام می شود و این شکل AC کنترل شده را می توان برای تغذیه تجهیزات مورد استفاده قرار داد.بدلیل این تبدیل مجدد قدرت،از AC به DC و سپس ازDC به AC،قدرت خروجی ضرورتا از تغذیه شبکه قدرت شهری ایزوله است بنابراین تجهیزات مصرف کننده قدرت نسبت به تغییرات شبکه حساس نخواهد بود.

پشتیبانی توان توسط یک باتری داخلی که در موقع قطع برق شهری به قسمت ورودی دستگاه UPS به طور اتوماتیک وصل می شود،محقق می گردد.باتری آماده به کار می تواند سامانه تغذیه را به مدت 10 دقیقه روی بار کامل فعال نگه دارد،اما در صورتی که بار مصرفی سبکتر باشد این زمان می تواند طولانی تر شود.در شرایطی که مدت زمان قطع تغذیه برق شبکه از زمان بیشینه پشتیبانی پیشی گیرد،به محض اینکه باتری تخلیه شود،سامانه ی UPS غیر فعال می شود.در این موقع دستگاه UPS،علایم صوتی هشدار دهنده مبنی بر اینکه دستگاه بایستی به صورت عملی خاموش شود را پخش می کند.

این نوع UPS،در صورتی که برق شبکه AC دوباره برگردد،به طور اتوماتیک شروع مجدد به کار می کند و باتری را برای استفاده بعدی شارژ و آماده به کارمی کند.

UPS%20Group%20Shot.jpg

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
UPS ) چیست ؟

 

اگر به عبارت (UPS) UNITERRUPTIBLE POWER SUPPLIES توجه نمائیم و معنای لغوی آن را استخراج نمائیم . UPSبعنوان منبع تغذیه بدون وقفه معنی می شود و دستگاهی است متشکل از قطعات حالت جامد (Solid –State) که بین منبع برق ورودی و بار وصل شده و از بروز اختلالات برق ورودی (شهر یا ژنراتور ) از جمله قطع کامل آن جلوگیری می کند .

Mains Supply UPS System Load

چون این سیستم از قطعات Solid-State تشکیل شده است غالبا" بعنوان UPS استاتیک شناخته می شود این سیستم نقطه مقابل سیستمهای دوار هستند که بر تکنولوژی موتور / ژنراتور متکی می باشد . سیستمهای دوار هنوز موجود بوده و موارد استفاده خاص خود را دارند ولی در سالهای اخیر این سیستمها بعنوان Back Up سیستمهای UPS استفاده می شود و در این جا بحث ما در مورد سیتسمهای UPS استاتیک است .

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

به همان اندازه که تجهیزات میکروپروسسوری وارد بازارهای تجاری و صنعتی می شوند ، تعداد و انواع بارهایی که جزء طبقه بندی بارهای حساس قرار میگریند سریعا" در حال افزایش است . گسترش پردازش on-line معاملات و تجارت الکترونیکی در شرایطی که انجام تجارت 24 ساعته نیازمند نیرویی با کیفیت نامحدود می باشد ، صحت این مطلب را تائید میکند .

برخی از انواع بارهای حساس عبارتند از :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

نویز حالت مشترک ناشی از بروز اختلال بین خطوط منبع و زمین است . نویز حالت معمولی نتیجه اختلال بین ولتاژهای فاز به فاز و فاز به نول است و میتواند در اثر اصابت صاعقه ، خاموش و روشن کردن بار ، اشکالات کابل و مجاورت با تجهیزات فرکانس رادیویی و غیره ایجاد شود .

انرژی نویز فرکانس بالا که وارد سیم ارت شده است ، میتواند بر روی مدارهای حساسی که ارت منبع تغذیه را به عنوان مرجعی برای سیستم کنترل داخلی به کار می برند ، تاثیر بگذارد . این نوع تاثیر گذار مخرب تنها به وسیله نیروی برق تحمیل نمی شود بلکه کابلهای ارتباطی و سایر اتصالات خارجی نیز قادرند چنین تأثیری را ایجاد کنند . این اثرات عموما با قراردادن فیــلترهای حذف اضافه ولتاژ لحظه­یی در تجهیزات حساس و بکار بردن کابلهای مناسب و برقراری اتصالهای ارت به حداقل می رسد .

[TABLE]

[TR]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
Hang کردن کامپیوتر و در نتیجه از دست رفتن اطلاعات گردد

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(Surges) :

 

Surge ولتاژ اضافه شده به موج اصلی برق یا مقادیر بالاتر از مقدار عادی خط اصلی برق می باشد که بیش از یک سیکل ادامه می یابد . Surge معمولا" پس از آن که یک دستگاه بزرگ خاموش میشود و یا به دنبال Switch کردن بار در مراکز فرعی ایجاد می شود .

[TABLE]

[TR]

[TD] به علت زمان نسبتا طولانی ، Surge میتواند قدرت عملکرد اجزای مربوط به منبع تغذیه به سوئیچینگ کامپیوتر را کاهش داده و باعث کاهش طول عمر آنها شود . [/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

افت لحظه یی ولتاژ (Sage) :

 

افت ولتاژهایی که به مدت چند سیکل ادامه داشته باشند Sage نامیده می شوند . Sage از لحاط شکل مانند Spike های منفی می باشد ولی طول مدت آن بیشتر است .

[TABLE]

[TR]

[TD] وقوع افت ولتاژ بسیار متداول است . این امر ناشی از Switch کردن یک بار بزرگ مانند دستگاه های تهویه هوا یا راه انداختن موتورهای الکتریکی است . در صورتی که ولتاژ منبع اصلی آنقدر پایین بیاید که کامپیوتر نتواند ولتاژی دریافت کند ، افت ولتاژ باعث re-boot شدن کامپیوتر میشود . [/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

هارمونیکها :

 

هارمونیکها عموما توسط بارهای غیرخطی به وجود می آیند که از برق شهر جریانهایی با دامنه بالا می کشند . بارهای حاوی یکسو کننده های کنترل شده ، منابع تغذیه Switching و به ویژه ماشینهای الکتریکی را میتوان به عنوان منابع ایجاد این نوع تاثیر نام برد – برای مثال میتوان به کامپیوترها ، دستگاه های فتوکپی ، پرینترهای لیزری و موتورهای دوار با سرعت متغیر اشاره کرد .

[TABLE=width: 541]

[TR]

[TD=width: 541] هارمونیکها باعث افزایش نامناسب جریان می شوند و این افزایش اثر خود را در دماهای بالا نشان داده و باعث خرابی اجزای تشکیل دهنده و افزایش حرارت دستگاه ها می شود . [/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

اکثر PC ها توسط منابع سوئیچینگ تغذیه میشوند و مشکلات مربوط به هارمونیکها ، با افزایش تعداد کامپیوترها به صورت تصاعدی بالا میرود . در موارد حاد ، دمای تولید شده به وسیله هارمونیکها میتواند سیمهای اصلی نول سایت را خراب کند مگر آن که سیمها از ابتدا به اندازه کافی ضخیم در نظر گرفته شوند . جایی که تعداد کامپیوترها در سایت زیاد باشد استفاده از یوپی اس دارای THD جریان ورودی کم ، (مثلا کمتر از 10% ) ضروری است .

لینک به دیدگاه

[h=1]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(Brownouts):[/h] Brownout ها همانند Sage ها هستند ولی طول مدت آنها بیشتر است و معمولا مهمتر هستند . افت ولتاژطولانی زمانی ایجاد میشود که منبع اصلی تولید برق قدرت تامین توان مورد نیاز شبکه مصرف را ندارد و شرکت برق ولتاژ شبکه سراسری را کم می کند

[TABLE]

[TR]

[TD=width: 536] بسته به وضعیت شرکت تولید کننده برق منطقه یی و در شرایط بحرانی ، افت طولانی ولتاژ ممکن است چندین ساعت ادامه یابد .

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

[h=1]قطع برق شهر (Blackouts ) :[/h] Blackout عبارت است از قطع کامل جریان برق و در هنگام وقوع آن منبع نیروی برق کاملا از کار می­افتد این وضعیت در اثر بروز اشکال در خطوط نیرو ، حوادث ، طوفان همراه رعد و برق و سایر شرایط پیش می آید.

[TABLE]

[TR]

[TD=width: 536] Blackout دارای اثراث کاملا مشهود و گاهی مخرب است

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

× خلاصه

موارد قابل توجهی از اختلالهای احتمالی انرژی الکتریکی وجود دارد که میتواند بر عملکرد یک بارحساس تاثیرداشته باشند .

وجه تشابه تمام اختلالهای یاد شده این است که مطلقا قابل پیش بینی نیستند هر اقدامی که برای حفاظت از منبع تغذیه بار حساس انجام گیرد باید در تمام مدت استفاده از بار موثر باشد . بطور کلی کامپیوترها دارای محدوده بالا و پائین مشخصی برای تغییرات دائمی ولتاژ موثر برق ورودی هستند که بین 50%+ تا 10%+ است و به ساختار آنها بستگی دارد . علاوه بر مقادیر بالا ،کامپیوترها میتوانند نوسانهای خارج از محدوه مجاز را برای مدت بسیار کوتاهی تحمل کنند و هر چه مدت نوسانها کوتاهتر باشد دامنه آنها بزرگتر است .

در منبع تغذیه بعضی از کامپیوترها انرژی ذخیره شده کافی وجود دارد تا بتوانند در صورت بروز Sage ، وقفه های انرژی بیشتر از نیم سیکل (10ms) ولتاژ dc خروجی را تأمین نمایند . البته تمام دستگاه ها از این ویژگی برخوردار نیستند .

اگر هدف استفاده کننده از کامپیوتر کاهش دفعات قطع برق و به حداقل رساندن خطا است ، سیستم الکتریکی باید همواره تحت کنترل باشد .

لینک به دیدگاه

مشكلات برق شهر

يكي از مشكلات برق شهر نوسانات شديد لحظه اي است . اين رخداد كه دلايل گوناگوني از جمله صاعقه و القاي كابل هايارتباطي دارد موجب صدمات جدي به وسايل الكتريكي مي شود چه بسا زماني كه دستگاهي از جمله رايانه خاموش بوده و به دليل اين كه دوشاخه آن به پريز متصل بوده صدمه ديده است . به همين دليل توصيه مي شود در زماني كه دستگاه ها خاموش هستندآنها را از پريز برق جدا كنيد . از ديگر مسائل موجود نويز الكتريكي است كه ممكن است موجب قفل شدن ( hang

) رايانه و در نتيجه از دست رفتن اطلاعات شود . افت لحظه اي ولتاژ كه در اثر روشن شدن يك وسيله

الكتريكي قوي به وجود مي آيد نيز مي تواند موجب راه اندازي مجدد رايانه شده كه از بين رفتن اطلاعات را دربر خواهد داشت . توجه داشته باشيد كه كوچكترين نوسانات برق كه جتي ممكن استنا محسوس باشد مي تواند براي CPU مضر بوده و موجب سوختن و يا نيم سوز شدن ترانزيستورهاي موجود در آن شود . به همين دليل است كه پساز مدت ها كار با رايانه مثلاً پس از يك سال متوجه مي شويد كه رايانه شما نسبت به روزهاي نخست خود كند تر شده و بيشتر قفل مي كند براي جلوگيري از صدمات ناشي از اختلالات برق شهر مطمئناً به شما خريد يك UPS توصيه نمي شود بلكه يك محافظ تقويت كننده برق حدوداً 700 وات براي يك ريانه و دستگاههاي جانبي ان كافي به نظر مي رسد . اما UPS علاوه بر خاصيت هاي شوك گيري،تقويت و تنظيم برقشهر خصوصيات منحصر به فرد ديگري دارد كه گاهي آن را براي

رايانه هاي موجود در موسسات ضروري مي كند .

 

وظيفه UPS

UPS هاي كوچك معمولاً

درون خود، يك باتري دارند كه هنگام وجود برق در حالت عاديآن را شارژ مي كنند هنگام قطع برق يا افت ولتاژ زماني كه ولتاژ از يك مقدار كمتر شود UPS بهع طور اتوماتيك منبع تغذيه رايانهرا از برق شهر به باتري موجود درون خود تغيير مي دهد اين كار طي مدت زماني حدود يك يا 2 ميلي ثانيه انجام مي پذيرد و در نتيجه رايانه متوجه قطع جريان الكتريكي نشده و به كار خود ادامه مي دهد . UPS هاي متفاوت با طول مدت پشيباني متفاوتي وجود داردكه بنا به نياز و كاربد نوع مورد نظر استفاده مي شود برخي UPSها تنهابراي مدت كوتاهي مثلاً 5 دقيقه به رايانه برق رساني مي كنند . اين فرصت خوبي براي ثبت و ذخيره كارهاي انجام شده است . برخي ديگر نيز تا 45دقيقه دوام تغذيه دارند واين امكان را به كاربران مي دهند كه طي اين مدت كارخودرا تكميل و به پايان برسانند . براي ادارات و موسسات بزرگ تر ومهمتر نيز UPS هايي طراحي شده است كه مدت زمان بسياري رايانه هاي موجود را د رهنگام قطع برق از بابت تغذيه پشتيباني مي كنند . خوب است بدانيد كه براي كار هاي بزرگ UPS داراي باتريدرون ساخته نبوده و تنها حكم يك شارژ كننده و سؤييچ كننده را دارند . براي اين UPS ها باتري هاي بيروني در نظر گرفته شده كه بنا به نوع نياز و به تعداد معين به UPS متصل مي شوند . مي دانيد كه هنوز منبعي براي ذخيره جريان متفاوت ساخته نشده است باتريمتصل به UPS نيز جريان مستقيم با DC دارند اما اكثر لوازم خانگي از جمله رايانه بابرق متناوب شهر كار مي كنند . بنابراين UPS يك مبدل نيز دارد كه جريان DC رابه AC تبديل مي كند اين ها تنها وظايف UPS نيستند . UPS قابليت كنترل جريان و ولتاژ و تنظيم و تقويت انها را نيز دارد . در يك كلام مي توان گفت UPS به رايانه مي گويد كه نگران هيچ چيز از جانب برق شهر و اختلالات ومشكلات آن نباش من تمامي كارها راانجام داده و يك جريان تصفيه شده سالم به شما تحويل مي دهم.

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...

انواع توپولوژی یوپی اس :

لازم به ذکر است یادآور شویم اغلب مردم به اشتباه بر این باورند که تکنولوژی یوپی اس محدود به دو نوع standby (off line ) & online می باشد ، درحالیکه تکنولوژیهای متعددی در مورد یوپی اس مطرح است که در این مبحث خلاصه ای از کارکرد و خصوصیات هر توپولوژی را بازنگری و مقایسه می کنیم .

انواع توپولوژی :

  • 1- standby (off line ) & standby ferro
  • 2- line interactive
  • 3- double conversion
  • 4- delta conversion

تکنولوژی standby (off line )

این توپولوژی عموماً برای تغذیه کامپیوترهای شخصی بکاربرده می شود همان طور که در بلوک دیاگرام شکل 1 نمایش داده شده است در شرایط عملکرد عادی (هنگامیکه منبع توان ورودی در بازه مجاز است ) ، توان از منبع ورودی به transfer switch و خروجی دستگاه یوپی اس انتقال داده می شود و در زمان خرابی منبع ورودی و یا خارج شدن ولتاژ و فرکانس از رواداریهای مجاز ، توان خروجی توسط اینورتر و انرژی ذخیره شده باتری تامین میگردد واینورتر تنها هنگامی شروع به کار میکند که منبع ورودی دچار خرابی گردد .

در این تکنولوژی توان خروجی از کیفیت چندان مناسبی برخوردار نیست و عمومأ در توانهای کم تولید می گردد.، اما راندمان بالا و قیمت پایین از مزایای این طراحی است.

تکنولوژی standby ferro

در این تکنولوژی ترانسفورمری با طراحی و عملکردی خاص بنام فرورزونانت بکاررفته که با به اشباع رفتن هسته ترانس ، ولتاژ تثبیت شده ای در خروجی فراهم میگردد،همان طور که دربلوک دیاگرام

شکل2دیده میشود در شرایط عادی کارکرد، توان از منبع AC ورودی به سیم پیچ اولیه ترانسفورمر فرو منتقل شده و از ثانویه ترانسفورمر، توان خروجی ***** شده با رگولاسیون مناسب به بار مصرفی انتقال می یابد. در زمان خرابی منبع ورودی ، اینورتر شروع به کار کرده و با استفاده از انرژی ذخیره شده باتری وترانسفورمر خروجی توان مورد نیاز تامین میگردد .

ایزولاسیون بسیار خوبی که ترانس فرورزونانت جهت تامین خروجی *****شده ایجاد مینماید از بکار بردن هرگونه تجهیزات *****ینگ دیگری مناسبتر است، از اینرو *****اسیون عالی برق شهر و قابلیت اطمینان بالا از نقاط قوت این تکنولوژی است .

یوپی اس های فرورزونانت با بکار گرفتن بعضی ژنراتورها و بارهای کامپیوتری که ضریب توان ورودی شان اصلاح شده است ، دچار ناپایداری می شوند ، همچنین به دلیل اتلاف حرارتی بالا ، راندمان پایین و حجیم بودن این دستگاهها ، طی چند سال اخیر محبوبیت این طراحی کاهش یافته است.

این تکنولوژی درتوانهای 3~15 KVA طراحی و تولید می شود.

Figure 2 - standby ferro

تکنولوژی line interactive

این توپولوژی درسایتها ، شبکه وسرورها (تجهیزات IT ) بیشترین استفاده را دارد . همان طور که در بلوک دیاگرام شکل3دیده میشود، در این طراحی اینورتر همواره روشن و به خروجی یوپی اس متصل است ودر حالت عملکرد عادی وظیفه شارژ باتریها را عهده دار است و زمانیکه توان ورودی از بازه مجاز تعریف شده خارج گردد ، پیوستگی توان خروجی از اینورتر و انرژی ذخیره شده باتریها تامین میگردد.

معمولا جهت فراهم شدن رگولاسیون ولتاژ مناسب در خروجی در این طراحی از ترانسفورمرهای tap changing نیز استفاده میشود.در مقایسه با توپولوژی standby تجهیزات *****ینگ بیشتری تعبیه شده و ناپایداری خروجی و نویزهای سوییچینگ نیز کاهش یافته است .

در مجموع راندمان بالا ، قیمت پایین ، ضریب اطمینان بالا و توانایی اصلاح ولتاژ نامناسب ورودی ، این طراحی را در توانهای 0.5~5 KVA برتر و غالب می داند .

Figure 3 – Line Interactive UPS

تکنولوژی double conversion

همان طور که در بلوک دیاگرام شکل4دیده میشود این طراحی از جهاتی مشابه سیستم standby است با این تفاوت که در شرایط عملکرد عادی نیز اینورتر توان خروجی را تامین مینماید . در این طراحی ابتدا توانAC ورودی توسط رکتیفایر به DC و سپس توسط اینورتر، DC به AC تبدیل می گردد و امکان عملکرد دو سویه وجود ندارد .

به هنگام خرابی منبع ورودی ویا خارج شدن توان ورودی از رواداریهای مجاز، نیز اینورتر پیوستگی توان خروجی را با استفاده از انرژی ذخیره شده باتریها تامین مینماید، در این طراحی عملا transfer time نخواهیم داشت .این تکنولوژی مشخصه های کاری ایده آلی را در خروجی (مستقل از تغییرات ولتاژ و سرعت تغییرات فرکانس ورودی ) فراهم می سازد و در توانهای بالاتر از 1 kVA طراحی و تولید می گردد ، اما به دلیل کارکرد مداوم اینورتر ، فرسایش قطعات و المانهای پاور ، ضریب اطمینان این سیستم کاهش می یابد ، بازده کم و تلفات انرژی و هزینه بالا نیز از دیگر معایب این تکنولوژی است .

[TABLE=width: 100%, align: right]

[TR]

[TD]Ac source

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

[TABLE=width: 100%, align: right]

[TR]

[TD] Out put

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

 

 

Figure 4 – Double Conversion On-Line

تکنولوژی delta conversion

واژه دلتا که یک نماد یونانی است به معنای تفاضل یا اختلاف می با شد و نامگذاری تکنولوژی دلتا کانورژن نیز بر اساس بالانس توان خروجی با مقایسه شکل موج ورودی و خروجی در هر نقطه و جبران تفاضل موجود بوسیله کانورترهاست .

این توپولوژی که در بلوک دیاگرام شکل 5 دیده میشود حدود 10 سال پیش جهت مرتفع ساختن معایب تکنولوژی دابل کانورژن طراحی وتولید شده است ،در شرایط عملکرد عادی توان خروجی با همکاری اینورتر اصلی و دلتا اینورتر تامین می گردد .

ودر شرایط خرابی منبع ورودی ، مشابه سیستم دابل کانورژن پیوستگی توان خروجی توسط اینورتر اصلی و با استفاده از انرژی ذخیره شده باتریها حاصل می شود .

[TABLE=width: 100%, align: right]

[TR]

[TD]Ac source

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

[TABLE=width: 100%, align: right]

[TR]

[TD] Out put

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

 

 

Out put

Figure 5 – Delta Conversion UPS

در این طراحی کانورترها به صورت دوسویه عمل می کنند یعنی دلتا کانورتر و کانورتر اصلی توانایی تبدیل AC به DC و DC به AC را بطور همزمان دارند.

در طراحی دلتاکانورژن ، دلتاکانورتر یک کانورتر جریان است که دو وظیفه را به عهده دارد. وظیفه اول کنترل مشخصه های توان ورودی است که کشیده شدن جریان بصورت سینوسی و کاهش هارمونیکها و در نتیجه کاهش تلفات گرمایی و استهلاک کمتراز فواید آن می باشد .

دومین وظیفه کنترل و تنظیم جریان ورودی جهت تامین جریان شارژ باتریهاست .

اینورتر(کانورتر) اصلی نیز یک اینورتر ولتاژ با تکنولوژی PWM است که مهمترین وظیفه آن تنظیم و تثبیت ولتاژ در نقطه بالانس توان با تلرانس 1%± است .

کیفیت خوب مشخصه هاي توان خروجی و راندمان بالا ، كاهش تلفات ، اصلاح ضريب توان ورودي ، كنترل ديناميكي و سازگاري با ژنراتور نيز از مزاياي قابل ملاحظه این تکنولوژی اس

مقايسه انواع توپولوژي :

 

[TABLE=width: 663, align: left]

[TR]

[TD]

[/TD]

[TD]Practical

Power

Range

[/TD]

[TD]Average MTBF

[/TD]

[TD]Operating

[/TD]

[TD]Cost Per

VA

[/TD]

[TD]Efficiency

[/TD]

[TD]Out Put

Regulation

[/TD]

[TD]Galvanic

Isolation

DC/AC

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Standby

[/TD]

[TD]2 KVA or

Less

[/TD]

[TD]15 years

[/TD]

[TD]VFD

[/TD]

[TD]Low

[/TD]

[TD]>97%

[/TD]

[TD]No

[/TD]

[TD]No

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Standby ferro

[/TD]

[TD]3-15KVA

[/TD]

[TD]15 years

[/TD]

[TD]VI

[/TD]

[TD]High

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]Yes

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Line

Interactive

With

stabilizer

Economy

[/TD]

[TD]5 KVA or

Less

[/TD]

[TD]5 years

[/TD]

[TD]VI

[/TD]

[TD]Low

[/TD]

[TD]>97%

[/TD]

[TD]5~10%

[/TD]

[TD]No

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Line

Interactive

With

stabilizer

Classic

[/TD]

[TD]5 KVA or

less

[/TD]

[TD]15 years

[/TD]

[TD]VI

[/TD]

[TD]Medium

[/TD]

[TD]>97%

[/TD]

[TD]5~10%

[/TD]

[TD]Yes

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Double

Conversion

Economy

[/TD]

[TD]To

Hundreds

KVA

[/TD]

[TD]5 years

[/TD]

[TD]VFI

[/TD]

[TD]Medium

[/TD]

[TD]85~94%

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]No

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Double

Conversion

Classic

[/TD]

[TD]To

hundreds

KVA

[/TD]

[TD]15 years

[/TD]

[TD]VFI

[/TD]

[TD]High

[/TD]

[TD]80~92%

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]Yes

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Delta

Conversion

Economy

[/TD]

[TD]To

hundreds

KVA

[/TD]

[TD]10 years

[/TD]

[TD]VFI

[/TD]

[TD]Medium

[/TD]

[TD]>95%

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]No

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Delta

Conversion

Classic

[/TD]

[TD]To

hundreds

KVA

[/TD]

[TD]20 years

[/TD]

[TD]VFI

[/TD]

[TD]High

[/TD]

[TD]>90%

[/TD]

[TD]

[/TD]

[TD]Yes

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

 

 

 

نتيجه گيري :

انواع گوناگون يوپي اس جهت مصارف مختلف مناسب هستند و يك توپولوژي خاص براي تمامي مقاصد ايده آل نمي باشد محتواي جدول مقایسه مزايا و معايب هر توپولوژي رانمایش می دهد .

با مقايسه مشخصه ها و قابليتهاي انواع تكنولوژيهاي يوپي اس‏ ، جهت كاربردها ومصارف متفاوت ، ميتوان توپولوژي مناسب را انتخاب نمود . البته کیفیت تولید و طراحی نیز در کارامد بودن تکنولوژی انتخابی بسیارحائز اهمیت و تعیین کننده می باشد .

لینک به دیدگاه

یو پی اس برگرفته از مجموعه کلمات uninterruptible power supply منابع تغذیه بدون توقف است. به عبارت دیگر وجود یو پی اس در کنار یک کامپیوتر ( یا مصرف کننده برقی ) به معنای امکان ادامه کار در شرایط نرمال برای مصرف کننده به هنگام قطع و یا تغییرات شدید ولتاژ ورودی خواهد بود.

 

چرا به یوپی اس نیاز داریم؟

کیفیت غیر ایستا و متغیر برق میتواند بر روی عملکرد کامپیوترها موثر باشد.

در این راستا وجود یو پی اس نه تنها به عنوان یک منبع تغذیه بلاوقفه، که به عنوان محافظی در برابر تغییرات ولتاژ ورودی نیز بسیار مهم و قابل توجه خواهد بود.

و در نهایت وجود چنین خصوصیاتی است که میتواند از کاربر در مقابل رخدادهایی چون از بین رفتن و یا تخریب اطلاعات سیستم، حتی بدون حضور مستقیم وی ایمن سازد.

 

یو پی اس ها چند دسته اند؟

دسته بندی انواع مختلف یو پی اس غالبادر سه قسمت انجام می شود : Off-line وon-lineوline-interactive

 

یو پی اس off-line چییست؟

این نوع از یو پی اس ها تنها به هنگام قطع برق و به عنوان منابع جایگزین فعال می شوند.

 

یو پی اس on-line چیست؟

در شرایط طبیعی، تامین خروجی در این نوع یو پی اس ها پس از تصحیح ورودی (پاک سازی ورودی از انواع نویز و احیانا تصحیح سطح ولتاژ ورودی ) انجام می پذیرد. تنها در مواقعی چون بروز نقص فنی، سرریز بار یا افزایش خارج از رنج دما یو پی اس به مد bypass خواهد رفت.

 

یو پی اس line interactive چیست؟

در شرایط عادی این یو پی اس ها ورودی از طریق bypass به ترنسفرماتور منتقل می شود. در این هنگام ترانسفورماتور به عنوان شارژر عمل می کند و در نهایت از همین طریق خروجی ac تامین می گردد.

 

 

روش انتخاب یک یو پی اس صحیح چگونه است؟

· دانستن مشخصات فنی یو پی اس های مجود در رنج مورد نظر.

· مشخصات کامل و صحیح مصرف کننده

· در نظر گرفتن یک ظرفیت صحیح برای تغییرات ( افزایش ظرفیت ) مصرف کننده ها.

· انتخاب صحیح تولید کننده و عرضه کننده.

انتخاب یو پی اس بر مبنای نیازمندیهای واقعی.

لینک به دیدگاه

[TABLE=align: right]

[TR]

[TD]یو پی اس چیست؟[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][TABLE=width: 100%, align: right]

[TR]

[TD]دستگاهی الکترونیکی است به منظور تامین پیوسته انرژی برای دستگاه‌های مصرف کننده که به اختلالات موجود در شبکه و قطع برق حساس بوده و به دلیل ضرورت و حساسیت‌های فوق العاده زیاد جزو تجهیزات حیاتی مجموعه‌های کامپیوتری، مخابراتی، کنترل و ابزار دقیق، ازمایشگاهی و بیمارستانی می‌باشند.

کاهش یا افزایش ناگهانی ولتاژ، تغییر فرکانس، انواع اعوجاج لحظه ای یا دايم، نمونه‌هایی از مشکلات ایجاد شده بر روی شبکه‌های برق شهری می‌باشند. دستگاه های الکترونیکی پیشرفته و حساس (نظیر سیستمهای کامپیوتری، تجهیزات مخابراتی و پزشکی) با توجه به کاربردهای ویژه و حساسی که دارند نیازمند تجهیزات ضروری مانند منبع تغذیه بدون وقفه و نسبتا دقیق بوده تا ولتاژ و فرکانس ثابت و قابل اطمینان را تامین نماید.

دستگاه UPS از وسایل ضروری کامپیوترها محسوب می‌شود. به عنوان مثال در صورت وجود کوچکترین اغتشاش در برق شهر بخش کنترل کامپیوتر، با تولید یک پالس موجب خاموش و روشن شدن مجدد (Restart) کامپیوتر می‌‌گردد. لذا با این عمل اطلاعاتی که در حافظه RAM سیستم وجود دارد، از بین رفته و زیان های جبران ناپذیری به کاربر وارد شده و حاصل کار کاربر در چند لحظه از بین می‌رود.

در مورد سایر سیستم‌های حساس نظیر دستگاه‌های مخابراتی و شبکه‌های اطلاعاتی نیز با قطع یا تغییر مشخصات منبع تغذیه، هماهنگی بخشهای مختلف دستگاه بهم خورده و بر اثر قطع و وصل‌های متوالی، علاوه بر صدماتی که به قطعات دستگاه وارد می شود، عملکرد کل سیستم با اختلال مواجه می‌گردد. با توجه به مطالب فوق، نیاز به وجود دستگاهی که بتواند جایگزین مناسبی برای برق شهر در مواقع اضطراری گردیده و با حذف اختلالات شبکه تغذیه مدارات حساس را بر عهده گیرد، نمایان می شود.

این دستگاه یوپی اس نام دارد و جهت استفاده کاربران، انرژی DC را به AC تبدیل می کند. لازم به ذکر است که در مواقع قطع برق میتوان از ژنراتوهای AC جهت تغذیه دستگاه‌ها استفاده نمود ولی این منابع با توجه به مشکلاتی نظیر شناور بودن ولتاژ و فرکانس، حجم بزرگ، الودگی صوتی، دودزا بودن، زمان طولانی وصل شدن بعداز قطع برق و لزوم سرویس و باز بینی دایمی عملا کاربردی در دستگاه‌های حساس ندارد. دستگاه‌های UPS با ابعاد کوچک و بدون نیاز به سرویس دایمی و بدون ایجاد آلودگی‌ها با تثبیت ولتاژ و فرکانس، وسایل بسیار مناسبی جهت حفاظت سیستم‌ها در مقابل اختلالات برق شبکه می‌باشد.

به منظور افزايش مدت زمان برق ‌دهی در یو پی اس ها از كابينت باتری مجهز به باتری استفاده می‌باشد.

[/TD]

[TD] [/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

از جمله مشخصات یک یو پی اس مناسب:

1) سیستم حفاظتی:

• حفاظت در مقابل رعد و برق و افزایش ناگهانی ولتاژ برق

• حفاظت در مقابل برگشت ولتاژ روی دوشاخه ورودی در حالت استفاده از باتری

• حفاظت در مقابل دو فاز شدن برق ورودی

• حفاظت از دستگاه‌های مصرف کننده در مقابل تغییرات ولتاژ خروجی خارج از محدوده مجاز

• حفاظت در مقابل تغییرات ولتاژ و فرکانس برق ورودی

• حفاظت در مقابل افزایش بیش از حد مجاز دمای داخل دستگاه

• حفاظت در مقابل نویز های Common Mode موجود در برق شهر

• حفاظت در مقابل اضافه بار و اتصال کوتاه در خروجی

• حفاظت در مقابل اتصال معکوس باتری

• حفاظت در مقابل اتصال کوتاه شارژر

• حفاظت در مقابل اتصال کوتاه باتری

• حفاظت در مقابل تخلیه غیر مجاز باتری

• حفاظت در مقابل ولتاژ بالاتر از حد مجاز شارژ باتری

• حفاظت از خط تلفن/فکس/مودم/شبکه

 

2) سیستم هشدار دهنده نوری و صوتی:

• تامین برق خروجی از باتری

• تامین برق خروجی از برق شهر

• نمایشگر ظرفیت باتری

• اضافه بار و اتصال کوتاه

• نمایشگر میزان توان مصرفی

• تضعيف باتری

• ولتاژ و یا فرکانس ورودی خارج از محدوده مجاز

• ولتاژ بالاتر از حد مجاز شارژ باتری

• خراب بودن باتری

• حالت خطا

• افزايش دمای داخلی دستگاه

• برق ورودی نرمال

• تامین برق خروجی از طریق سوئیچ Bypass

• عدم اتصال به ارت مناسب

• اتصال نادرست به فاز و نول برق شهر

• زمان Shutdown شدن و يا به خواب رفتن

• تضعيف باتری

• حالت خطا

• افزایش ولتاژ باتری و یا شارژر آن از حد مجاز درحالت برق

• اضافه بار

• اتصال معکوس باتری

• در حال Shutdown شدن و يا به خواب رفتن

• عملکرد تست

• عدم اتصال مناسب با ارت

• اتصال نادرست به فاز و نول برق شهر

• افزايش دمای داخلی دستگاه

 

3) قابلیتهای ویژه:

• توانايی کار با ژنراتور

• مجهز به سيستم Watchdog

• حذف نويزهای تداخلی الکترومغناطيسی EMI و راديوئی RFI

• اصلاح ضريب قدرت ورودی (PFC)

• ماژولار بودن سیستم جهت تعمیرات آسان و صرفه‌جوئی در وقت

• مجهز به ترمینال مخصوص جهت اتصال به کابینت باتری

• دارای حجم و وزن پایین

• مجهز به شارژر سوئیچینگ

• مجهز به پورت ارتباطی هوشمند RS232

• مجهز به نرم‌افزار قدرتمند UPSwing Pro جهت ذخیره نمودن، بستن فایل های باز و خروج از شبکه در شرایط بحرانی و امکان کنترل و مانیتورینگ يوپی‌اس توسط آن

• مجهز به باتری سیلد اسید داخلی (برخی مدل‌ها)

• مجهز به دکمه‌ی تست جهت اطلاع از سلامت باتری

• مجهز به کنترل هوشمند میکروپروسسوری

• قابلیت راه اندازی يوپی‌اس بدون وجود برق شهر

• روشن شدن شارژر با اتصال يوپی‌اس به برق شهر بدون نیاز به روشن کردن يوپی‌اس

• امکان اضافه نمودن UPS Device Manager ها مانند SNMP Card

• امکان انجام Bypass دستی جهت تعمیر و یا سرویس دستگاه بدون نیاز به خاموش نمودن بارها (برخی مدل‌ها)

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...