رفتن به مطلب

چگونه نمک کمتری مصرف کنیم؟


afa

ارسال های توصیه شده

شاید اگر این نکته را بدانید که، تنها با حذف چند گرم نمک از رژیم غذایی روزانه تان می توانید درصد بالایی از احتمال ابتلایتان به انواع بیماری های قلبی عروقی را کم کنید، کاملا دور نمک و نمکدان را خط بکشید. شاید هم با خودتان بگویید که حذف نمک از غذا یعنی خوردن غذاهای بی مزه و اصلا نخوردن این غذاها بهتر از خوردنشان است!

ولی با این ۱۲ راه حل ساده می توانید هم طعم غذا را حفظ کنید، هم میزان مصرف نمک را به حداقل برسانید تا به قول معروف: نه سیخ بسوزد، نه کباب.

۱- بگذارید غذاهای فرآوری شده ای مثل کالباس، همبرگر، ناگت مرغ یا حتی میگو که سرشار از نمک هستند، کمترین جا را در سبد خریدتان داشته باشند. زیتون شور، محصولات کنسرو شده، سس سویا، انواع پیتزاها و حتی سوپ های آماده هم سرشار از نمک اند و بهتر است مصرفشان را محدود کنید.

۲- به جای استفاده از سس های پر از نمک و چربی، به سالادتان سرکه یا آب لیمو ترش بزنید.

۳- روی سیب زمینی سرخ کرده یا تنوری، یک هشتم قبل نمک بریزید و آن را با کمی آویشن، پودر زتجبیل و سیر مزه دار کنید.

۴- به سس ماکارونی، مرغ یا ماهی تان با پودر سیر، پودر پیاز، پودر کرفس، فلفل و آب لیموترش طعم بدهید.

۵- میوه های طعم داری مثل کیوی، پرتغال یا آلو را پیش از میوه های بدون طعمی مثل خیار بخورید تا نیاز به نمک پاشیدن روی میوه را احساس نکنید.

۶- زنجبیل، کاری یا انواع سبزیجات خشک مثل پونه یا نعناع هم می توانند جایگزین های خوبی برای نمک به شمار آیند.

۷- در ابتدای طبخ غذا کمترین میزان نمک را به آن بیفزایید و اگر در انتها غذا را چشیدید و دیدید نمک اش کم است، مقدار دیگری به آن اضافه کنید. کلا به علت تبخیر آب غذا، بهتر است نمک را در آخرین مرحله به آن بیفزایید تا همیشه غذایتان شور یا خوش نمک نباشد.

۸- نمک پاش را روی میز غذا نگذارید. خودتان و اعضای خانواده تان را عادت بدهید کمتر از نمک پاش استفاده کنید. به جای نمک پاش می توانید یک ظرف آب لیمو، آب غوره یا فلفل روی میز غذا قرار دهید.

۹- افرادی که علاقه فراوانی به نمک دارند و نمی توانند از نظر روانی نمک پاش را از سفره غذایشان حذف کنند، می توانند درون نمک پاش را با یک پنجم نمک، یک پنجم پودر سیر، یک پنجم پودر پیاز، یک پنجم زنجبیل و یک پنجم آرد برنج پر کنند تا به این ترتیب میزان نمک مصرفی شان را کاهش دهند.

۱۰- ریحان و نعناع از سبزی های معطر و خوش طعمی هستند که شما می توانید همراه غذایتان آنها را میل کنید تا کمتر هوس نمک کنید.

۱۱- می توانید به جای تنقلات شور، انواع مغز های خام و میوه های خشک را بخورید.

۱۲- روش پختتان را اصلاح کنید. بخارپز کردن، تنوری کردن و طبخ غذا با آب کم، حداقل نمک را می طلبد؛ در حالی که در غذاهای آبکی مجبورید نمک بیشتری استفاده کنید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...