رفتن به مطلب

پارک کلاید وارن، دالاس را به شهری سبزتر تبدیل کرده است


ارسال های توصیه شده

جامعه دالاس با تصمیم به ساختن یک پارک بر روی آزاد راه وودال راجرز (Woodall Rogers) در منطقه‌ شلوغ شهر، گامی بزرگ در عرصه زندگی شهری برداشت. در نتیجه‌ این ابتکار عمل، پارک کلاید وارن، تجربه جدیدی را در رابطه با احیاء شهر ارائه می‌دهد. این طرح نشان می ‌دهد که نباید شرایطی ایجاد شود که زمینهای شهری، به دلیل رکود اقتصادی به حال خود رها شوند. این طرح روندی است که علاوه بر ساختن فضاهای جدید که پاسخگوی کاربران است، عملکردهای جدیدی را نیز برای آنها به ارمغان می‌آورد.

176567s8srnggdgu7n0j.jpg

 

یکی از مشخصه‌های بارز در طراحی پارک این واقعیت است که علی رغم مقیاس بزرگ آن، مکانی آرمانی برای شهروندان است. این پارک همچنین با طرحهای دولتی در ارتباط است. برخی از مدیران شهری حد فاصل بین سطح زمین – یعنی جایی که ساختمانها و خیابانها قرار دارند – و اتوبانی را که در تراز پایین تر است، فرصتی برای ساختن فضای سبز بازی دیدند که ترکیبی از پل عابر پیاده و پارک شهری است. این فضای سبز حوزه تجاری مرکزی بالای شهر را به محدوده هنری مرکز شهر دالاس متصل می کند.

 

ایده اولیه

فاصله زمانی بین سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ دوره ای حیاتی برای مشخص کردن رهبران، شناسایی حامیان مالی و انجام فاز مطالعات پروژه بود. هدف اصلی پروژه ارتقاء سطح کیفیت زندگی با تدابیری مانند کاهش آلودگی صوتی ناشی از ترافیک و آلودگی هوا در پارک ساخته شده بالای بزرگراه در مرکز شلوغ شهر دالاس بود.

cl521vk96356uk9ryy64.jpg

 

افزایش نرخ در بازار زمین

یکی از تاثیرات مورد انتظار پروژه که جامعه دولتی را درگیر کرد افزایش نرخ املاک اطراف بود. وقتی که ایده طرح تکامل یافت و نشان داد که مزایای زیادی برای کل جامعه در بر دارد، افراد بیشتری علاقه مند شدند تا در آن سهیم شوند و سرمایه ‌گذاریهای مالی بالاتری انجام دهند. اگر چه این پارک متعلق به شهر است اما بنیادی تمام مراحل این پروژه را تا اتمام آن در سال ۲۰۱۲ مدیریت کرد.

a559d2umfvp6z51hp32.jpg

 

جیمز برنت که برنده جایزه معماری منظر نیز هست برای طراحی این پارک ۵ هکتاری انتخاب شد. انتخاب این طراح، که به خاطر رویکرد چند رشته ای، مرزهای بحث برانگیز معماری منظر را به چالش می کشد، نشان داد که شهروندان به راه حلهای مبتکرانه ای که پارکها را دوباره به بافت شهری پیوند می دهند، علاقه مند هستند.

 

طراحی یک فضای عمومی در سطح جهانی

با این که مدیران شهری درباره بهترین راه حلهای اجرا شده در دیگر مناطق تحقیق می کردند، اما دیگر به طرحهای قدیمی که مراکز تجارت را از فعالیتهای روزانه و فضاهای عابر پیاده منفک می کرد علاقه ای نداشتند. این مدیران و مسئولان شهری، نماینده شهروندان مطلعی هستند که حرفه معماری منظر موظف است برای فضای عمومی مورد استفاده آنها طرحهای با کیفیتی در سطح جهانی ارائه دهد. نتیجه راه حلی که طراحان ارائه دادند مکانی بود که علاوه بر ایجاد امکانات مختلف برای ساکنان و شهروندان، با فراهم آوردن فضاهای آرام و دلنشین برای بازدیدکنندگان به آنها حس تعلق را القاء می کند. این محیط به این منظور طراحی شده است که به کاربران این فرصت را بدهد که در طول مسیر خود به خانه از تجربه‌ های متنوع در مکانهای متفاوت لذت ببرند.

xey4j01t2l3sqbckbzmn.jpg

 

سازماندهی فضایی

یک تفرجگاه عابر پیاده به عنوان سازمان دهنده پارک، بازدیدکنندگان را به پرسه زدن در قسمتهای مختلف پارک مانند پارک بچه ها یا تماشای جلوه‌ های آب، اتاق مطالعه، رستوران و میدان چند عملکردی دعوت می کند. در امتداد این گردشگاه عابر پیاده تا خیابان مجاور، تجربه بازدیدکنندگان تا باغ گیاه شناسی، پارک سنگ، فضای سبز تفریحی و فضای بازی گسترش می یابد.

 

ترکیب مهندسی و طراحی منظر

ایده ساخت پارک بر روی یک آزادراه فقط با تلاش مشترک مهندسان و معماران منظر ممکن بود. بیش از ۳۰۰ تیر بتنی با ورقه هایی ترکیب شدند و ساختاری را برای حفاظت از خاک به وجود آوردند که امکان ساخت سیستم فاضلاب سطحی را فراهم می کند. سیستم ورقه‌ها و تیرها به عنوان جعبه‌ های کشاورزی عمل می کند و بیش از ۳۰۰ درخت و گیاه بومی که در اندازه ‌های مختلف رشد می کنند را در خود جای داده ‌اند. این گیاهان در خاکهای با ترکیبات ویژه رشد می کنند که به کاهش بار از روی سازه کمک می کند.

 

نتایج مثبت

پارک کلاید وارن با به وجود آوردن خرده فضاهایی با امکانات رفاهی بالا به جای منظر معمول شهری مدرن که تحت سلطه خطوط حمل و نقل قرار گرفته اند، انتظارات مردم را برآورده کرده است. مردم محلی و بازدیدکنندگان اکنون پارکی در اختیار دارند که می توانند در آن، فضای بیرونی را کاوش کنند و از منظر الهام بخش ساختمانهای اطراف لذت ببرند. عموم مردم می توانند مطالب زیادی از این طرح در رابطه با ابتکار عمل جامعه برای ساختن محیط زیست شهری سالمتر، زیباتر و سازنده تر یاد بگیرند که در مدلهای شهری که برای سالها ماشین را بر مردم ارجح می دانستند، موفقیت چشمگیری است.

 

منبع: معمار منظر

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...