رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

[h=1]لئوناردو دا وینچی[/h]

 

 

[TABLE=class: infobox vcard, width: 22]

[TR]

[TD=class: fn, bgcolor: #6495ED, colspan: 2, align: center]لئوناردو دا وینچی[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2, align: center]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 85px, align: right]نام[/TD]

[TD]لئوناردو دا وینچی[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 85px, align: right]نام اصلی[/TD]

[TD]لئوناردو دی سر پیرو دا وینچی[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 85px, align: right]نام(های)

دیگر[/TD]

[TD]لئون دا[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 85px, align: right]زادهٔ[/TD]

[TD]۱۵ آوریل ۱۴۵۲

روستای وینچی،

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، ایتالیای کنونی[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 85px, align: right]درگذشت[/TD]

[TD]۲ مه ۱۵۱۹ میلادی (۶۷ سال)

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 85px, align: right]ملّیت[/TD]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 85px, align: right]رشته[/TD]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 85px, align: right]آثار برجسته[/TD]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 85px, align: right]امضا

[/TD]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لئوناردو دی سر پیرو دا وینچی (

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
-
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
)
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، نقاش، مجسمه‌ساز، معمار، موسیقی‌دان، ریاضی‌دان، مهندس، مخترع، آناتومیست، زمین‌شناس، نقشه‌کش، گیاه‌شناس و نویسنده
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
دوره
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بود. نبوغ او شاید بیش از هر چیز دیگری مورد توجه بوده است. لئوناردو معمولاً به عنوان نمونهٔ بارز یک مرد رنسانس معرفی می‌شود.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
از او به طور گسترده بزرگترین نقاش تاریخ یاد می‌کنند. عده‌ای نیز او را با استعدادترین شخصی می‌دانند که تا کنون در این جهان زندگی کرده است.

دا وینچی را

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
«فرد رنسانسی» دانسته‌اند. وی فردی بی‌نهایت خلاق و کنجکاو بود. او نظریات خود را در مجموعه یادداشتهایی که بالغ بر هزاران صفحه می‌باشند، ثبت کرده است. او طرحهای مبتکرانه‌ای را برای ساخت سلاحهایی مانند توپ‌های بخار، ماشین‌های پرنده و ادوات زرهی ارائه کرده بود، هرچند که بسیاری از آنها هرگز ساخته نشدند.

دا وینچی اولین طراح هواپیما و صدها اثر معماری دیگر به‌شمار می‌رود. یکی از طرح‌های ابتکاری او لباس غواصی و زیر دریایی جنگی است. او همچنین مسلسل، تانک نظامی، ساعتی که به ساعت دا وینچی معروف است، کیلومترشمار و چیزهای دیگر را طراحی یا اختراع کرد و با استفاده از خط معکوس برای طراحی‌های خود یادداشت‌هایی را نوشته است، که آنها را فقط در مقابل آینه می‌توان خواند. شهرت جهانی دا وینچی بیشتر به‌خاطر نقاشی‌های

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است. مارکو روسکی دربارهٔ او می‌گوید: در حالی که گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد لئوناردو وجود دارد، چشم‌انداز او از جهان اساساً منطقی است و نه اسرار آمیز، و این که روش‌های تجربی به کار گرفته شده او برای زمان خودش غیرمعمول بود.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

زندگی

 

[h=3]دوران کودکی[/h]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

خانهٔ دا وینچی در کودکی

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

نقاشی که به عنوان اولین کار دا وینچی شناخته می‌شود

 

 

لئوناردو دا وینچی در سال

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در روستای
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
زاده شد. او فرزند نامشروع یک ثروتمند، با نام پیرو فرانسیسو دی انتونیو دا وینچی و یک زن دهقان به نام کاترین بود. بین ۱۴۹۳ و ۱۴۹۵ لئوناردو زنی به نام کاترین را در میان افراد وابسته به خود را در اسناد مالیاتی خود ذکر کرده است. زمانی که او در ۱۴۹۵ فوت کرد، لیست هزینه‌های مراسم تشییع جنازه نشان می‌دهد که این زن مادر او بود.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در مورد دوران کودکی لئوناردو اطلاعات زیادی در دست نیست. او ۵ سال اول زندگی خود را با مادرش گذراند، سپس در سال ۱۴۵۷ نزد خانوادهٔ پدرش، پدربزرگ، مادربزرگ و عمویش زندگی کرد. پدر او با یک دختر شانزده ساله ازدواج می‌کند، همسر دوم پدرش لئوناردو را خیلی دوست می‌داشت اما در سن جوانی درگذشت.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
او تحصیلات ابتدایی را در مدرسه دهکدهٔ محل سکونتش گذراند. با اینکه در مدرسه چندان موفق نبود، ولی شور و هیجان زیادی نسبت به طبیعت نشان می‌داد.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
دا وینچی به صورت غیررسمی هندسه و ریاضیات را نیز آموخت. وقتی او شانزده ساله بود پدرش برای بار دوم با دختر بیست ساله‌ای به نام فرانسسکا لنفردینی ازدواج کرد.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

[h=3]دوران جوانی[/h]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

پرتره‌ای از لئوناردو دا وینچی در دوران جوانی

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

تعمید مسیح، یکی از آثار دا وینچی در کارگاه وروکیو

 

 

او را به شاگردی به هنرکده‌ای در

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
فرستادند تا نزد آندرئا دل وروکیو (
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
)، که نقاش و پیکرتراش بود، آموزش ببیند. وروکیو از شهرت بسیاری برخوردار بود؛ به گونه‌ای که ساخت بنای یادبود «بارتولومئو کولئونی»، سردار نظامی شهر ونیز را به او سپردند. در آتلیه‌ای که قابلیت ساخت چنین شاهکارهایی را داشت، لئوناردوی جوان می‌توانست چیزهای زیادی بیاموزد. بدون شک در آنجا با رموز فنی
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و کارهای فلزی آشنا شده و آموخته‌است که چگونه با مطالعه و مشاهده دقیق مدل‌های برهنه و پوشیده، تابلوها و تندیس‌هایی را پدیدآورد. شمار زیادی از نقاشان و پیکرتراشان خوب، از هنرآموزان کارگاه موفق «وروکیو» بودند، ولی «لئوناردو» بسیار بهتر از یک نوجوان با استعداد بود، به گونه‌ای که در هفده سالگی در کار پیکر تراشی و سایر امور مربوط به آن به استاد ماهری تبدیل شده بود و قادر بود ابزارهای پیچیده و ماشین‌های مورد نیاز را پدیدآورد.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
او همچنین به پژوهش دربارهٔ گیاهان و جانوران مختلف پرداخت تا بتواند از آنها در تابلوهایش استفاده کند؛ علاوه بر این، دانش گسترده‌ای دربارهٔ نورشناسی، ژرفا نمایی و استفاده از رنگ‌ها کسب کرد. چنین آموزشی کافی بود که از هر نوجوان با استعدادی یک هنرمند برجسته بسازد. او پس از اتمام آموزش به شهر میلان رفت.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
لئوناردو در سال ۱۴۷۲ به عضویت گروه قدیس
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
درآمد. مرکز این گروه یا اتحادیه، که عمدتاً از داروفروشان، پزشکان، و هنرمندان تشکیل شده بود، در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
سانتا ماریانوئووا بود. احتمالاً لئوناردو در آنجا فرصتی برای آموختن کالبدشکافی به دست آورد. در ۱۴۷۸ شورای شهر از او خواست
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
سان برناردو در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را نقاشی کند ولی بنا به دلایلی، این مأموریت را انجام نداد. لئوناردو در بسیاری از پروژه‌های مختلف برای لودویکو استخدام شد. از جمله آماده‌سازی شناورها برای موقعیت‌های خاص، طرح‌هایی برای یک گنبد برای کلیسای جامع میلان و یک مدل برای یک بنای تاریخی مربوط به ورزش سوارکاری بزرگ فرانچسکو اسفورزا که هفتاد تن برنز برای ریخته‌گری آن استفاده شد. این بنا برای چندین سال ناتمام ماند که برای لئوناردو غیرعادی نیست و در سال ۱۴۹۹ به پایان رسید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

[h=3]دوران کهنسالی و مرگ[/h]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

آرامگاه دا وینچی در کلیسای سنت هابرت در شهر آمبویس، فرانسه

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اثر
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
.

 

 

دا وینچی اواخر عمر خود را در

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
سپری نمود مکانی که
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در آنجا فعالیت داشتند.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
فرانسوای اول (François premier)،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را به تسخیر خود درآورد. در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
همان سال لئوناردو به نزد فرانسوای اول و پاپ
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
فراخوانده شد. به لئوناردو سفارش جدیدی برای ساخت یک
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مکانیکی داده شد، شیری که می‌توانست به طرف جلو گام بردارد و قفسه سینه‌اش را باز کرده و خوشه‌ای از گل‌های سوسن را نمایان سازد.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در سال ۱۵۱۵ به خدمت فرانسوا درآمد و در خانه‌ای ییلاقی در کلوس لوس در نزدیکی اقامتگاه سلطنتی جای گرفت. او سه سال پایانی عمر خویش را به همراه ملزی شاگردش در آنجا گذرانید و حقوقی معدل هزار
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(واحد
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آن زمان در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
) دریافت می‌کرد.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
دا وینچی در روز دوم ماه مه سال
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در حالی که تبدیل به یکی از دوستان صمیمی فرانسوا شده بود در کلوس لوس درگذشت. واساری اینگونه می‌نویسد که
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
سر دا وینچی را در هنگام مرگ در آغوش گرفت هرچند که این داستان عاشقانه و رومانتیک که بسیار باب طبع فرانسویان و بسیاری از هنرمندان است بیشتر به افسانه شبیه‌است تا واقعیت.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
واساری همچنین می‌نویسد که دا وینچی به هنگام مرگ تقاضای حضور یک
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای اعتراف به گناهان می‌کند.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بر طبق خواستهٔ او شصت فقیر
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
او را حمل می‌کنند. او در کلیسای سنت هابرت تدفین می‌شود. ملزی به عنوان وارث او شناخته می‌شود و تمامی پول‌ها، نقاشی‌ها، وسائل و دیگر آثار او به ملزی تعلق می‌گیرد. البته لئوناردو شریک قبلی و قدیمی‌اش، سالای و همچنین خدمتکارش را فراموش نکرد و به هرکدام از آن دو، نصف تاکستان خویش را بخشید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

[h=2]زندگی شخصی و روابط[/h]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

پرترهٔ ایزابلا دسته

 

 

دا وینچی دوستان زیادی داشت که هم اکنون به خاطر زمینه‌های کاری و یا اهمیت تاریخ خود امروزه به نوعی شناخته شده هستند؛ اما با این حال به نظر می‌رسد که به جز ایزابلا دسته، دوستی صمیمی و نزدیکی با زنان نداشته است. دا وینچی در حالیکه به همراه ایزابلا به یکی از نقاط

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کرده بود، از او پرتره‌ای می‌کشد که به نظر می‌رسد قرار بوده طرح اولیهٔ یک نقاشی باشد که هم اکنون گم شده است.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

[h=3]گرایش جنسی و تأثیرات آن بر هنرش[/h]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

یحیای تعمید دهنده

 

 

گذشته از دوستی و روابط او با دوستانش، دا وینچی زندگی خصوصی خود را پنهان نگاه داشته بود. گرایش جنسی او، به موضوعی برای تجزیه و تحلیل و حدس و گمان تبدیل شده بود. این روند در اواسط قرن ۱۶ شکل گرفت و در قرن‌های ۱۹ و ۲۰ دوباره احیا شد، که مهمترین پژوهش در اینباره توسط زیگموند فروید انجام شده‌است

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بیشترین رابطهٔ دا وینچی، با دو پسر جوان که شاگردان خود او بوده‌اند یعنی سالای و ملزی بوده‌است. ملزی احساس دا وینچی به او را عشق و شهوت بیان می‌کند. مدارک دادگاه سال ۱۴۷۶ نشان می‌دهد که وقتی دا وینچی بیست و چهار ساله بوده به همراه ۳ مرد دیگر تحت قوانین سودومی دوران رنسانس به
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
متهم می‌شود اما بعدها از این اتهام تبرئه می‌شود.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
از آن تاریخ به بعد بحث‌های زیادی پیرامون همجنس‌گرا بودن دا وینچی و تأثیرات آن بر آثارش، به ویژه وجود حالت دوگانهٔ مردانه و زنانه و شهوت مشهود در تابلوی یحیای تعمید دهنده و باکوس و دیگر آثار وی، بخصوص آثار آمیخته با شهوت وی شده‌است.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

[h=3]شاگردان[/h]جیان جیاکومو کاپورتی د اورنئو یا همان سالای از سال ۱۴۹۰ همراه با دا وینچی زندگی می‌کرد. تنها پس از گذشت یک سال از پیوستن سالای به دا وینچی، او لیستی از خرابکاری‌ها و تخطی‌های سالی فراهم کرد. لئوناردو او را دزد دروغگو کله‌شق و دله خطاب کرد. پس از اینکه او دست کم پنج بار با پول‌های دا وینچی فرار و آن‌ها را صرف کارهایی همچون خرید لباس کرد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اما با این حال دا وینچی همواره نسبت به سالای رفتاری بسیار محبت‌آمیز داشت. سالای به مدت سی سال همراه با او زندگی کرد.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
سالای تعدادی از نقاشی‌های خود را به نمایش گذاشت هرچند که
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
یکی از نقاشان معروف
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
عقیده داشت که دا وینچی فنون
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را به خوبی به او آموخته است
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اما کارهای سالای نسبت به کارهای دیگر شاگردان دا وینچی از خلاقیت هنرمندانهٔ کمتری برخوردار بود. در سال ۱۵۱۵ او مدل کاملاً برهنه‌ای از مونا لیزا را کشید و نام ان را مونا وانا نهاد.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

در سال ۱۵۰۵، دا وینچی شاگرد دیگری را به نام کنت فرانسیسکو ملزی اختیار نمود. کسی که ادعا می‌شود محبوب‌ترین شاگرد در نزد وی بوده‌است. او به همراه دا وینچی به

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مسافرت کرد و تا آخر عمر دا وینچی در کنار او باقی‌ماند. پس از مرگ دا وینچی تمامی کارهای او به ملزی رسید و او از آنها به خوبی نگهداری کرد.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

لینک به دیدگاه

[h=2]نقاشی[/h]لئوناردو یک

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
پرکار نبود، در حقیقت او پرکارترین
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بود. او مقاله‌های زیادی در مورد کوچکترین مسائل و طرح‌هایی با کوچکترین جزیات را در مورد مسائلی که توجهش را جلب می‌کرد، نگهداری می‌نمود. علاوه بر این مقالات و طرح‌ها، مطالعات زیادی پیرامون
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
انجام داده‌است که از آنان برای کشیدن برخی از تابلوهای معروف خود همچون
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و «شام آخر» استفاده نموده‌است.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
قدیمی‌ترین
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
دا وینچی، a Landscape of the Arno Valley است که در سال ۱۴۷۳ کشیده شد و رودخانه، کوه‌ها، یک قلعه و مزارع کشاورزی را در جزئیاتی دقیق نشان می‌دهد.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

[h=3]مونالیزا[/h]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برجسته‌ترین اثر دا وینچی، مونالیزا، مشهور به لبخند ژوکوند

 

 

دا وینچی برای کشیدن تابلوی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
از سال ۱۵۰۳ آغاز به کار کرد و اتمام آن تا ۱۵۰۷ به طول انجامید. شهرت دا وینچی به خاطر اثر ماندگار وی در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، بوده‌است.

تابلوی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
احتمالاً پر آوازه‌ترین
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
از چهرهٔ فردی در جهان است. از سدهٔ نوزدهم یا حتی پیش از آن به بعد، این چهرهٔ رمز آمیز، بخشی از فرهنگ عامهٔ غربی شده است. لاجوکوندا (ژوکوند) همسر زانوبی دل جوکوندو ی بانکدار، که پس از بازگشت لئوناردو از
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نقاشی شده، به حال نشسته در میان دو پایهٔ یک ایوان سرپوشیده شبیه‌سازی شده است. این زن با نمای نیم قد و دستهای روی هم نهاده و چشمان خیره شده به تماشاگر، نشان داده شده است. ابهام و راز این " خنده " ی پر آوازه، واقعاً نتیجهٔ شیفتگی لئوناردو به سایه روشن جوّ و مهارتش در نمایاندن آن است. شاید در سدهٔ رومانتیک پرور نوزدهم، بیش از حد دربارهٔ این " خنده " ی راز آمیز بحث شد، ولی کسی به علاقهٔ سراپا علمی
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به ماهیت نور و سایه اشاره‌ای نکرد. از طرف دیگر، به احتمال زیاد خود لئوناردو نیز از تأثیر شگفت‌انگیزی که در این تابلو بر تماشاگر می‌گذارد، لذتها برده است؛ این اثر یکی از تابلوهای محبوبش بود و هیچگاه نمی‌توانست آن را از خودش جدا کند. طراحی بی نظیری که در زیر سایهٔ گریزان حاضر است، از لحاظ نمایاندن سر و دستها - که استثنائاً فوق‌العاده زیبا هستند - یک پیروزی بزرگ به شمار می‌رود. این احتمال نیز وجود دارد که نیت هنرمند، سردرگم کردن بیننده یا شیفتن وی و مجاز ساختنش به تفسیر آزادانهٔ این شخصیت نهفته بوده باشد.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

نسخهٔ کنونی تابلوی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
دارای ابعاد ۷۷×۵۳ سانتیمتر است. نسخه‌ای که او تهیه کرده بود از نسخه فعلی، بزرگتر بود چرا که در گذر زمان دو ستون از طرفین چپ و راست این تابلو بریده شده‌است. به همین دلیل به هیچ وجه مشخص نیست که مونالیزا در این تابلو نشسته‌است. همچنین باید اشاره کرد که بسیاری از قسمت‌های این تابلو به مرور زمان خراب و یا دوباره نقاشی شده‌است. اما با این وجود شخصیت اصلی
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
همچنان محفوظ مانده‌است.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

در ۲۱ اوت ۱۹۱۱ تابلوی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
توسط یک دزد
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
دزدیده شد و به
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برده می‌شود. پس از گذشت دو سال این تابلو در زادگاه خود یعنی
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
دیده می‌شود و پس از انجام برخی فعالیت‌های اداری و قانونی تابلو دوباره به
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بازگردانده می‌شود.

در سال ۱۹۵۶ شخصی اقدام به پاشیدن

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به قسمت پایینی تابلو نمود که مرمت آن سال‌ها به طول انجامید. در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی شهرهای
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
میزبان این تابلو بوده‌اند.

[h=3]شام آخر[/h]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(۱۴۹۸م) -
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، ایتالیا

 

 

لئوناردو نقاشی دیواری

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را برای سفره خانهٔ
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
یا
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نقاشی کرد. این نقاشی با آن که تا حدی از میان رفته است و این تا حدی نتیجهٔ کم تجربگی هنرمند در گزینش مواد کارش بوده است، و با آنکه بارها بخشی از ان را ترمیم کرده‌اند، از لحاظ صوری و عاطفی، گیراترین اثر او به شمار می‌رود. این نقاشی، نخستین ترکیب بندی بزرگ پیکره‌ای در دورهٔ
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و تفسیر قطعی مزمون آن است. این اثر هنری نشانگر صحنه‌هایی از
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
روزهای پایانی عمر
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است آنطور که
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به آن اشاره کرده‌است. این
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بر پایهٔ
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، باب ۱۳ آیهٔ ۲۱ است آنجا که
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
می‌گوید که یکی از ۱۲ حواری‌اش به وی خیانت خواهد کرد. مسیح و دوازده حواریش در اتاقی ساده و جادار، پشت میزی دراز به موازات سطح تصویر نشسته‌اند. صحنهٔ فوق‌العاده نمایشی این نقاشی، با گنجاندن گروه حواریون در محیطی عبوس و آرام، تأکید بیشتری یافته است. نقاشی دیواری شام واپسین و بخشی از زندگی لئوناردو که به آفریدن آن انجامید، بر روی هم، آمیزه‌ای از تکامل هنری سدهٔ پانزدهم و نخستین بیان سبک رنسانس پیشرفته در ایتالیای اوائل سدهٔ شانزدهم هستند. این نقاشی پر آوازه‌ترین تابلوی مذهبی به شمار می‌رود.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

پیکره‌تراشی‌ها و معماری

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در روزگار خویش، به عنوان یک
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
شهرت کاملی داشت، ولی هیچ‌یک از مجسمه‌های ساخت وی باقی نمانده است و هیچ ساختمانی وجود ندارد که بتوان ساختش را به وی نسبت داد. از مشاهدهٔ انبوه نقشه‌های وی برای ساختمانهای متراکم در مرکز، چنین بر می‌آید که لئوناردو از لحاظ علاقه به این نوع ساختمان با دیگر معماران دورهٔ
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
وجه مشترک داشته است. در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، لئوناردو به احتمال زیاد با
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ی معمار در تماس بوده است و وی نیز به هنگام کشیدن طرح‌های اولیه اش برای کلیسای بزرگ
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
حتماً یکی از طراحی‌های لئوناردو را در نظر داشته است.

اما در عرصهٔ

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، لئوناردو طراحی‌های متعددی از پیکره‌های عظیم سوار بر اسب از خود برجای گذاشت، که یکی از آنها به مراحل کمال رسید و به صورت مدلی برای یادبود خاندان
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
درآمد؛ این پیکرهٔ سوار بر اسب که از سوی فرانسویان به هنگام اشغال
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در ۱۴۹۹ هدف گیری شده بود تکه‌تکه شد. لئوناردو از این رفتار فرانسویان با کارش، برآشفت و از میلان رفت و مدتی به عنوان مهندس نظامی برای
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در دورهٔ تلاش وی برای تسلیم شهرهای
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به دستگاه
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، کار کرد. سرانجام لئوناردو به میلان بازگشت و به خدمت فرانسویان درآمد. آنگاه به دعوت
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، شاه فرانسه، راهی آن کشور شد و آنجا به سال ۱۵۱۹ در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، بی آنکه اثری برهنر آنروز فرانسه گذاشته باشد، چشم از جهان فروبست.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

پژوهش‌های علمی

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(۱۴۸۵ م)
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

مستندات چگونگی پرواز پرندگان (نوشته‌ها در مقابل آینه قابل خواندن است)

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نقاشی‌های بسیار اندکی را تکمیل کرد؛ کمال جویی، تجربه گرایی ناآرام و کنجکاوی بلندپروازانه، سبب پراکندگی کوششهایش شدند. با این حال، پروندهٔ بزرگی از اندیشه‌هایش در طراحی‌های موجود در یادداشت‌هایش برجا مانده است؛ و یکی از آنها در سالهای ۱۶۶۰–۶۹ در شهر
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کشف شد. علاقهٔ او به علم در آخرین سالهای زندگی اش روز به روز فزونی می‌گرفت، و خودش نیز شناخت سراسر طبیعت را در مرکز علائقش قرار داده بود. پژوهش‌هایش در عرصهٔ
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، به کشیده شدن طراحی‌های فوق‌العاده دقیق و زیبا انجامید که از آن میان می‌توان به طراحی مدادی جنین در رحم اشاره کرد، که علی‌رغم پاره‌ای خطاها، چنان با واقعیت انطباق دارد که امروزه نیز می‌توان در آموزش
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مورد استفاده اش قرار داد. گرچه لئوناردو نخستین دانشمند جهان امروزی نبود، مطمئناً مبتکر
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
علمی، مخصوصاً در عرصهٔ نمایش اندرون و تک تک اجزاء و اندامها بوده است. دربارهٔ اهمیت این جنبه از کار لئوناردو،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
چنین گفته است :" ... کالبد شکافی به عنوان یک علم بدون داشتن روشی برای حفظ مشاهدات در پرونده‌های نموداری و به صورت کامل و دقیق و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، غیرممکن بود ."
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نخستین بار دا وینچی بود که متوجه شد سالهای عمر هر درخت معادل تعداد حلقه‌هایی است که در مقطع افقی تنهٔ آن پدید آمده است. لئوناردو اولین کسی بود که اندام‌های بدن انسان را با برش مقطع طراحی کرد. گفته‌اند او برای درک بیشتر آناتومی بدن، اتودهای فیگوراتیو بسیاری از بدن مردگان می‌زد.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برخی از مسائلی که لئوناردو بر روی آن‌ها پژوهش انجام داد به شرح زیر می‌باشد:
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

  • مطالعه پیرامون
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    و بحث‌های آن
  • مطالعه بر روی
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    ارگان‌های داخلی و رگ‌ها.
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    آن زمان به دا وینچی جسد مردگان را برای
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    می‌داد و او در حدود سی جسد را
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    نمود و از بسیاری از اندام‌ها طرح‌هایی کشید. این طرح بعدها به محققین و هنرمندان کمک بسیاری برای کشیدن و شناخت بهتر
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    نمود.
  • مطالعه بر روی
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    همچون اسب‌ها سگ‌ها و خرس‌ها
  • شناخت حالات چهرهٔ
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • چگونگی پرواز
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • آب و هوا و پدیده‌های آب و هوایی
  • چگونگی جاری شدن آب
  • مطالعه بر روی گیاهان و ساختار آنها
  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    ، سایه، آیینه‌ها و
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    و اجسام جامد

طرح‌های مهندسی و اختراعات

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

طرح یک ماشین پرنده از لئوناردو دا وینچی

 

 

دا وینچی علاوه بر

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به عنوان یک
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نیز مشهور است. او در نامه‌ای به
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اظهار داشت که قادر به تهیه و ساخت دستگاه‌هایی برای دفاع از شهر و همچنین محاصرهٔ شهر دشمن است. هنگامی که او به
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
گریخت، شاگردی را پیدا کرد که با کمک او توانست یک سنگر متحرک را طراحی کند. او حتی طرحی برای منحرف کردن مسیر رودخانهٔ آمو داشت، پروژه‌ای که
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نیز بر روی آن کار کرد.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مقالات دا وینچی شامل تعداد بسیار زیادی از اختراعات عملی و قابل اجرا و غیر عملی، شامل آلات موسیقی، پمپ‌های هیدرولیک، توپ‌های بخار، سپرهایی خاص و... می‌گشت.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

تعداد زیادی از دست نوشته‌های دا وینچی مربوط به طرح‌ها و نقشه‌های اختراعات او هستند. برخی از ابداعات او به شرح زیر است:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    برخی از لباس‌های مربوط به کارناوال‌ها و فستیوال‌ها و برخی از لباس‌های رزهی
  • ماشین آلات جنگی همچون طراحی یک تانک زره‌پوش، یک تیرانداز غول پیکر و دستگاه خوف‌انگیز که با حرکت خود پاهای سربازان را قطع می‌کند. البته هیچ‌یک از این وسائل در زمان لئوناردو ساخته نشد.
  • سدها و کانال‌ها آب
  • یک پل چوبی که قابلیت حمل داشت و می‌شد آن را از هم باز و دوباره سرهم کرد.
  • وسائلی که با بال‌هایی قابلیت
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    داشتند مانند
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    ، چتر نجات و
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    . چتر نجات ابداع دا وینچی، و اولین طرح دستگاه پرس کار دا وینچی است و در قرن بیستم ساخته شد و کار کرد.
  • خط معکوس یکی دیگر از اختراعات دا وینچی است. او برای این که کسی نتواند نوشته‌هایش را بخواند، نوعی خط را اختراع کرد که برعکس نوشته می‌شد و برای خواندن آن از آینه باید استفاده می‌شد. دا وینچی می‌توانست به طور همزمان بایک دستش نقاشی بکشد وبا دست دیگرش متن بنویسد.

دیگر اختراعات او شامل مسلسل،

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، ساعت،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، تلمبه می‌شوند.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

منبع

لینک به دیدگاه

«لئوناردو داوینچی» را بیشتر به‌عنوان خالق نقاشی مشهور و رازآلود «مونالیزا» یا همان «لبخند ژکوند» می‌شناسند؛ اما واقعیت‌هایی درباره شخصیت و توانمندی‌های این چهره ماندگار وجود دارد که کمتر کسی از آن‌ها خبر دارد.

 

اگر نمی‌دانستید که این هنرمند بزرگ ایتالیایی مخترع مسلسل و تلمبه بوده، به‌خاطر روحیات لطیفش پرنده‌ها را می‌خریده و آزاد می‌کرده و برای برطرف کردن عطش کنجکاوی‌اش، مرده‌ها را کالبدشکافی می‌کرده است، این گزارش را بخوانید.

 

* لئوناردو داوینچی یک گیاهخوار سفت و سخت بود. او این رژیم غذایی خاص را در زمانی که اصلا معمول نبود، پیش می‌گرفت. پژوهشی که در سال 2010 درباره زندگی و رژیم غیرمعمول او انجام شد، نشان داد احتمالا او به‌خاطر سکته قلبی که پشت سر گذاشت، گیاهخوار شد.

 

داوینچی به «بدخوانی» مبتلا بود، یعنی در نوشتن، خواندن و هجی کردن کلمات مشکل داشت. البته خوشبختانه استعداد نقاشی‌اش خوب بود!

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

طراحی‌های داوینچی از بدن انسان

 

 

این هنرمند و مخترع بزرگ ایتالیایی اولین فردی بود که علت آبی بودن رنگ آسمان را توضیح داد. اگر برای‌تان جالب است، علت این پدیده علمی این‌گونه توضیح داده شده است: نور خورشید به‌وسیله مولکول‌ها و ذرات گرد و غبار موجود در آسمان که معمولا در مقایسه با طول‌ موج‌های نور مریی بسیار کوچک هستند، پراکنده می‌شود. به این ترتیب، نور طول‌ موج‌های کوتاه (مانند نور آبی) بسیار شدیدتر از نور طول‌ موج‌های بلندتر به‌وسیله این ذرات پراکنده می‌شوند. وقتی به آسمان صاف نگاه می‌کنیم، بیشتر این نور پراکنده شده است که به چشم ما می‌رسد. بنابراین دامنه طول‌ موج‌های کوتاه پراکنده‌شده و حساسیت چشم انسان به رنگ، به دیدن رنگ آبی منجر می‌شود.

 

برای دلخوشی مدافعان حقوق حیوانات هم که شده بهتر است بدانید، داوینچی پرنده‌های قفسی را می‌خرید و آزاد می‌کرد.

 

خالق «مونالیزا» به‌ اصطلاح معروف «ذوالیمینین» بود؛‌ یعنی می‌توانست با دست راست معمولی و با دست چپ، برعکس بنویسد. او برای طرح‌های خود به‌وسیله‌ خط معکوس، یادداشت‌هایی را نوشته که فقط آن‌ها را در آیینه می‌توان خواند. مقالات داوینچی شامل تعداد بسیار زیادی از اختراعات عملی و قابل اجرا و غیرعملی شامل آلات موسیقی، پمپ‌های هیدرولیک، توپ‌های بخار، سپرهایی خاص و ... است. دیگر اختراعات او شامل مسلسل، بادسنج، ساعت و تلمبه است.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

طراحی‌ جنین

 

 

این شخصیت برجسته برای این‌که از چگونگی کارکرد بدن انسان سردرآورد‌، به کالبد شکافی اجساد می‌پرداخت و از همین راه به درک جدیدی از ساختار بدن انسان رسید. داوینچی اولین فردی بود که متوجه شد سال‌های عمر هر درخت معادل تعداد حلقه‌هایی است که در مقطع افقی تنه آن پدید آمده است. او اولین کسی بود که اندام‌های بدن انسان را با برش مقطع طراحی کرد. گفته‌ می‌شود او برای درک بیشتر آناتومی بدن، اتودهای فیگوراتیو بسیاری از بدن مرده‌ها می‌زد.

 

پژوهش‌های او در عرصه کالبدشکافی، به خلق طراح‌هایی فوق‌العاده دقیق و زیبا ختم شد که از آن میان می‌توان به طراحی مدادی «جنین در رحم» اشاره کرد. این اثر با وجود برخی اشکال‌ها، چنان با واقعیت انطباق دارد که امروزه نیز می‌تواند در آموزش پزشکی مورد استفاده قرار گیرد. «اروین پانوفسکی» درباره این بُعد از توانمندی‌های داوینچی نوشته است: در آن زمان کالبدشکافی به‌عنوان یک علم بدون داشتن روشی برای حفظ مشاهدات در پرونده‌های نموداری و به صورت کامل و دقیق و سه‌بعدی، غیرممکن بود.

 

مدارک تاریخی حاکی از آن است که داوینچی و میکل‌آنژ رقیب و دشمن هم بودند. «جوناتان جونز» در کتاب «نبردهای شکست‌خورده: لئوناردو‌، میلکل‌آنژ و دوئل هنری که رنسانس را تعریف کرد» نوشته است: این دو هنرمند آنچنان نسبت به هم حساسیت داشتند که بیشتر اوقات در جمع، یکدیگر را مورد اهانت قرار می‌داد.

مونالیزا بیشتر خوشحال است و کمی منزجر! «لبخند ژکوند» قرن‌هاست مورد توجه علاقه‌مندان به هنر قرار دارد و علت اصلی آن حس عجیبی است که چهره این زن رنسانسی به مخاطب منتقل می‌کند. مجله «دیسکاوری» چند سال پیش مقاله‌ای چاپ کرد که در آن درصد حس‌های مختلف صورت «مونالیزا» را به تفکیک بررسی کرد.

 

پژوهشگرانی از دانشگاه آمستردام و ایلینویز با به‌کارگیری یک نرم‌افزار اعلام کردند در شاهکار داوینچی 83 درصد حس خوشحالی، 9 درصد انزجار، 6 درصد ترس و 2 درصد عصبانیت مشاهده می‌شود.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

مونالیزا

 

 

گمانه‌زنی‌های زیادی درباره‌ مدل این تابلوی نقاشی مطرح شده است، مثلا این‌که داوینچی در خلق این اثر کمال صداقت را داشته و در به تصویر کشیدن زیبایی این زن اغراق نکرده یا این‌که به ادعای کارشناسان هنری چین، زمینه‌های پشت تصویر برگرفته از نقاشی‌های چینی است. کارشناسان همچنین مدعی شده‌اند که داوینچی برای به تصویر کشیدن شاهکار هنری‌اش از یک مدل مرد، صورت مادرش و حتی تصویر خود در آیینه استفاده کرده است.

 

داوینچی که چنگ‌نواز چیره‌دستی بود، اولین‌بار به‌عنوان یک موسیقی‌دان به دربار میلان معرفی شد‌، نه یک نقاش! «واساری» شاگرد معروف داوینچی، او را یک نوازنده متبحر می‌دانست. لئوناردو در سال 1482 چنگی نقره‌ای را به‌شکل سر اسب ساخت و از سوی «لورنزو دو مدیسی» مأمور شد این ساز را به‌عنوان پیشکش صلح به دوک میلان هدیه کند.

 

«مونالیزا»یی که مردم دسته‌دسته برای دیدنش راهی موزه «لوور» پاریس می‌شوند، نقاشی مورد علاقه داوینچی بوده، تا حدی که گفته می‌شود او هر جا می‌رفت، این تابلو را همراه خود می‌برد. وجود مثلثی طلایی در نقاشی برجسته داوینچی یکی از نظریاتی است که قرینگی کامل این تابلو را به اثبات می‌رساند. با وصل کردن نقاط طلایی این نقاشی، شکلی جام‌مانند ظهور می‌کند که گفته می‌شود همان جام مقدس مسیحیان است. «دن براون» در کتاب پرفروش «رمز داوینچی» خود به این تئوری پرداخته است.

 

سرقت تابلوی «لبخند ژکوند» در سال 1911 شهرت این اثر را جهانی کرد، اما چاپ کتاب «رمز داوینچی» به قلم «دن براون» بود که بازار حدس و گمان‌ها درباره راز سر به مُهر این بانوی قرن شانزدهمی را تا سر حد ممکن داغ کرد.

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

لئوناردو داوینچی(۱۵ آوریل ۱۴۵۲ - ۲ مه ‌۱۵۱۹) از دانشمندان و

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ایتالیاییدوره رنسانس است که در رشته‌های
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، ریاضی، معماری، موسیقی، کالبدشناسی، مهندسی، تندیسگری، و هندسه شخصیبرجسته بود...

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

لئوناردو داوینچی(۱۵ آوریل ۱۴۵۲ - ۲ مه ‌۱۵۱۹) از دانشمندان و

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ایتالیاییدوره رنسانس است که در رشته‌های
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، ریاضی، معماری، موسیقی، کالبدشناسی، مهندسی، تندیسگری، و هندسه شخصیبرجسته بود.

داوینچیرا کهن‌الگوی«فرد رنسانسی» دانسته‌اند. ویفردیبی‌نهایت خلاق و کنجکاو بود. ویطراح اولیه صدها اثر معماریو هم‌چنین طرح اولیه هواپیما به ‌شمار می‌رود. یکیاز طرح‌هایابتکاریاو لباس غواصیو زیر دریاییجنگیاست. او همچنین مسلسل، تانک نظامی، ساعتیکه به ساعت داوینچیمعروف است، کیلومتر شمار و چیزهایدیگر را اختراع کرد.

لئوناردو داوینچیبرایطرحهایخود بوسیله خط معکوس یادداشت هاییرا نوشته است که فقط آنها را در آینه میتوان خواند. بیشتر شهرت جهانیاو به‌خاطر

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
‌هایشام آخر و مونالیزا است.

لئوناردو داوینچیدر سال ۱۴۵۲ در یک روستایتوسکانیزاده شد. پدرش کارمند دولت و مادرش در مهمانخانه ایخدمتکار بود. او دوران کودکیرا نزد پدربزرگش و تحصیلات ابتداییرا در مدرسه دهکده محل سکونتش گذراند و با حل مسائل مشکل ریاضینشان داد که از هوش زیادیبرخوردار است. او را به شاگردیبه هنرکده‌ایدر فلورانس فرستادند تا نزد آندرئا دل وروکیو (۱۴۳۵-۱۴۸۸) که نقاش و پیکرتراش بود، آموزش ببیند.

داوینچیپیکرتراشیرا از استادان فن آموخت و سپس به میلان رفت. پس از بازگشت به فلورانس در مدت ۴ سال تابلویمعروف مونالیزا را خلق کرد (که در موزه لوور پاریس نگهداریمیشود).

وروکیو استاد پیکرتراش داوینچیبسیار نامدار بود به گونه‌ایکه شهر ونیز ساخت بناییادبود بارتولومئو کولئونیرا به او واگذاشت. کولئونیسرداریبود که بیش از دلاوریهاینظامی، از جهت اعمال نوعدوستانه خود حق بر گردن مردم ونیز داشت.

در آتلیه‌ایکه قابلیت ساخت چنین شاهکارهاییرا داشت، لئوناردویجوان محققا می‌توانست چیزهایزیادیبیاموزد. بدون شک در آنجا با رموز فنیکارهایریخته گریو کارهایفلزیآشنا شده و آموخته‌است که چگونه با مطالعه و مشاهده دقیق مدلهایبرهنه و پوشیده، تابلوها و تندیس‌هاییرا پدید آورد.

او همچنین به پژوهش درباره گیاهان و جانوران مختلف پرداخت تا بتواند از آنها در تابلوهایش استفاده کند؛ فزوده بر آن، دانش گسترده‌ایدر باره نورشناسی، ژرفا نماییو استفاده از رنگها کسب کرد. چنین آموزشیکافیبود که از هر نوجوان با استعداد دیگریهنرمندیبرجسته بسازد، و در واقع شمار زیادیاز نقاشان و پیکر تراشان خوب از هنر آموزان آتلیه موفق وروکیو بودند.

لئوناردو در سال ۱۴۷۲ به عضویت گروه قدیس لوقا درآمد. مرکز این گروه یا اتحادیه، که عمدتاً از داروفروشان، پزشکان، و

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
تشکیل شده بود، در بیمارستان سانتا ماریانوئووا بود. احتمالا لئوناردو در آنجا فرصتیبرایآموختن کالبدشکافیبه دست آورد. در ۱۴۷۸ شورایشهر از او خواست نمازخانه سان برناردو در کاخ وکیو را
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کند. ولیبنا به علتی، این مأموریت را انجام نداد.

از دامنه وسیع آفرینشگریذهن لئوناردو اطلاعاتیدر دست است، زیرا شاگردان و مریدانش، دفاتر پیش طرح‌ ها و یادداشتهایاو را به دقت برایما حفظ کرده‌اند، دفاتریبا هزاران صفحه مملو از نوشته‌ها و طراحی‌ها و گزیده کتابهاییکه می‌خوانده، و پیش نویس کتابهاییکه قصد نگارششان را داشته‌است. هر چه بیشتر از این اوراق را بخوانیم کمتر دستگیرمان می‌شود که چگونه آدمیزاده‌ایتوانسته‌است در همه آن حوزه‌هایگوناگون پژوهشگری، به کمال برسد و در تقریباً همه آنها خدمات ارزنده و مهمی انجام داده باشد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

نقاش معروف ایتالیایی

آرزو كردن شرط نیست، شرط تحقق آرزو است.لئوناردو داوینچی

نقاش باید نهانخانه داشته باشد؛ زیرا هنگامی كه در نهانخانه با خود هستید، خودتان هستید و هنگامی كه همراه با شخص دیگری هستید، نیمی از خودتان می‌باشید. لئوناردو داوینچی

تنها سخنگوی جهان طبیعت، آزمایش است، پس باید همیشه به تجربه پرداخت و هركار را به هزار شكل آزمود.لئوناردو داوینچی

اگر پیوسته و بدون درنگ كار كنید، توان داوری خود را از دست می‌دهید.لئوناردو داوینچی

آنچه را نقاشی می‌كنید باید بشناسید و از آن، آگاهی كافی داشته باشید. لئوناردو داوینچی

 

ثابت ماندن در یك‌جا سبب از دست رفتن قوه‌ی ادراك شما می‌شود. اندكی فراتر بروید تا چیزهای دیگری را نیز ببینید كه در آنها نبود سامان و تناسب، قابل مشاهده است. لئوناردو داوینچی

من از سودمند بودن دست نمی‌كشم. لئوناردو داوینچی

می‌توان در هر زمینه‌ای كسب دانش كرد. لئوناردو داوینچی

عشق سرشار در صورتی به وجود می‌آید كه از آنچه دوست دارید،آگاهی فراوان داشته باشید.لئوناردو داوینچی

درست همان گونه كه اگر آهن را بكار نگیریم، زنگ می‌زند، همان‌ گونه كه آب راكد می‌گندد و یا به هنگام سرما یخ می‌بندد، اگر از آگاهی و مغز خود بهره نگیریم، آن را از دست می‌دهیم.لئوناردو داوینچی

همان‌گونه كه روز خوب، خواب خوش در پی دارد، زندگی هم اگر به ‌خوبی سپری شود، مرگی آمرزیده در پی خواهد داشت.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

سرشت آدمهای خوب، گرایش به دانستن است. لئوناردو داوینچی

پرها می‌توانند انسانها را مانند پرندگان به پرواز درآورند و به سوی بهشت ببرند. این از ادبیاتی‌ است كه با قلم‌پرهایشان نوشته شده است.لئوناردو داوینچی

سبب اندوه است كه اشخاص در حد میانه نیز به حواس خود توجه نمی‌كنند. نگاه می‌كنند، ولی نمی‌بینند، گوش می‌دهند، ولی نمی‌شنوند، لمس می‌كنند، ولی احساس نمی‌كنند، غذا می‌خورند، ولی مزه ی آن را حس نمی‌كنند.لئوناردو داوینچی

والا‌ترین لذت بر این پایه است: لذت درك و شناخت.لئوناردو داوینچی

نگذارید خشم و بدخواهی شما سبب نابودی زندگی شود؛ زیرا كسی كه به زندگی ارج ننهد، خود، شایسته‌ی آن نیست.لئوناردو داوینچی

انسانها هرچه حساس‌تر باشند، رنج بیشتری می‌كشند. لئوناردو داوینچی

اندیشه‌ها به سوی امید می‌چرخند. لئوناردو داوینچی

 

دشواری ها نمی توانند مرا شكست دهند. هر مشكلی در برابر اراده ی بی چون و چرای من تسلیم می شود. لئوناردو داوینچی

بازدارنده‌ها و دشواریها، كمر مرا خم نمی‌كند.لئوناردو داوینچی

توانمندی و قدرتِ هنر از محدودیت زاده می شود و در آزادی می میرد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

انسانها به نسبت ظرفیتی كه برای كسب تجربه دارند عاقل به شمار می روند. كسانی خوشبخت هستند كه از تجربه ی دیگران استفاده می كنند و تجربه ی دیگران را دوباره تجربه نمی كنند. لئوناردو داوینچی

250px-Possible_Self-Portrait_of_Leonardo_da_Vinci.jpg

لینک به دیدگاه

[h=2]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/h]

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

” لیزا جرالدینی” همسر “فرانچسکو دل جکوند” و تاجر ابریشم شهر “فلورانس” اولین مدل نقاشی “داوینچی” در اثر معروف مونا لیزا است و وی از داوینچی خواسته بود پرتره همسرش را ترسیم کند.

فارس: باستان شناسان در صومعه‌ای در ایتالیا بقایای جسد اولین مدل نقاشی ” لئوناردو داوینچی” را کشف کردند. به گزارش شبکه تلویزیونی یورونیوز، باستان شناسان در صومعه‌ای در شهر “فلورانس” ایتالیا بقایای جسد” لیزا جرالدینی” اولین مدل نقاشی لئوناردو داوینچی را کشف کرده‌اند.

 

” لیزا جرالدینی” همسر “فرانچسکو دل جکوند” و تاجر ابریشم شهر “فلورانس” اولین مدل نقاشی “داوینچی” در اثر معروف مونا لیزا است و وی از داوینچی خواسته بود پرتره همسرش را ترسیم کند.

 

وی پس از فوت همسرش راهبه شد و سرانجام در سن ۶۳ سالگی درگذشت.

 

“سلیوانو وینچلی” باستان شناس مسئول این طرح گفت: ما مجموعه تاریخی مشخصی در خصوص چگونگی دفن لیزا جرالدینی در پانزدهم ژوئیه سال ۱۵۴۲ در اختیار داریم.

 

وی افزود: این اسکلت با کربن ۱۴ مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد اما آزمایشهای تاریخ شناسی که روی آن انجام داده‌ایم نشان می‌دهد که این اسکلت مربوط به دورانی است که تابلوی مونا لیزا طراحی شده است.

 

این سومین اسکلتی است که باستان شناسان ایتالیایی به لیزا جرالدینی نسبت می‌دهند.

لینک به دیدگاه

اولی کسی ک در تریخ لقب پلیمث یا علامه گرفته!

البته یه عده ی چیزی درست کردن، ب اسم فرماسونری. باز عده دیگه کلا راه افتادن، جمع و تفریق میکنن ت بگن یکی فراماسون هست یا نه:ws3: نون دونی دیگ.

بگذریم.

 

هر چ بوده و هست. اویل اگ مخاستم وصفش کنم میگفتم مکانیک بوده! اما الان فقط میتونم بگم هنرمند بوده! واقعا چطور میشه ی نفر این همه ایده های خلاقانه داشته باشه ک بتونه تا حد بسیار قابل قبولی بسط شون بده، بجز دروازه هنر!

 

هنر برتر از گوهر آمد پدید.

هر ک هنر نداند، چ داند؟! انکه داند، چ نداند؟؟

 

البته هنر صرفا ی چیزی ب وحود اوردن نیست.

یک اثر هنری، فقط می تونه زیبا باشه و حالت دیگه نداره.

 

ب قول ی داستان، نظرت متفاوت نباشه

 

یکی بگه حیف رنگ

یکی بگه حیف وقت

یکی بگه حیف بوم نقاشی

یکی بگه حیف نون :ws3:

 

 

زیبایی، زیباست!:icon_gol:

لینک به دیدگاه
اولی کسی ک در تریخ لقب پلیمث یا علامه گرفته!

البته یه عده ی چیزی درست کردن، ب اسم فرماسونری. باز عده دیگه کلا راه افتادن، جمع و تفریق میکنن ت بگن یکی فراماسون هست یا نه:ws3: نون دونی دیگ.

بگذریم.

 

هر چ بوده و هست. اویل اگ مخاستم وصفش کنم میگفتم مکانیک بوده! اما الان فقط میتونم بگم هنرمند بوده! واقعا چطور میشه ی نفر این همه ایده های خلاقانه داشته باشه ک بتونه تا حد بسیار قابل قبولی بسط شون بده، بجز دروازه هنر!

 

هنر برتر از گوهر آمد پدید.

هر ک هنر نداند، چ داند؟! انکه داند، چ نداند؟؟

 

البته هنر صرفا ی چیزی ب وحود اوردن نیست.

یک اثر هنری، فقط می تونه زیبا باشه و حالت دیگه نداره.

 

ب قول ی داستان، نظرت متفاوت نباشه

 

یکی بگه حیف رنگ

یکی بگه حیف وقت

یکی بگه حیف بوم نقاشی

یکی بگه حیف نون :ws3:

 

 

زیبایی، زیباست!:icon_gol:

 

پدیده ای بوده برای عصر خودش

و صد البته هنوز برای همین عصر

کلا تمام اقشار جامعه میتونند از وجودش استفاده بهینه ببرند و البته جسارت و شجاعتش هم کم نبوده .

همین درست کردن و کشیدن آناتومی خودش با کلی دردسر همراه بوده .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...