رفتن به مطلب

معرفی برخی اصطلاحات پرکاربرد در دنیای وب


ارسال های توصیه شده

سلام :icon_gol:

 

خیلی از ما که تا حدودی با دنیای کامپیوتر و مخصوصا طراحی سایت سر و کار داریم همیشه اصطلاحاتی مثل طراحی وب، توسعه وب، فرانت اند (Front end)، بک اند (Back end)، رابط کاربری (UI - user interface) ،تجربه کاربری (UX - user experience)، نرم افزار تحت وب (Web Application) و خیلی اصطلاحات دیگه به گوشمون میخوره که همگی اون ها با هم یه تفاوت هایی دارند.

 

طراحی وب:

همونطور که از اسمش مشخصه یعنی طراحی ظاهر یک وبسایت یا برنامه (Application) آنلاین که دو بخش کلی رو شامل میشه. بخش اول طراحی گرافیکی و بخش دوم تبدیل طراحی گرافیک به نسخه استاتیک توسط برنامه نویسی html، css و javascript

اما ظاهر یک وبسایت تمام قضیه نیست. امروزه تقریبا 99 درصد وبسایت ها علاوه بر ظاهر خوب نیازمند عملکرد و تعامل با کاربر هستند، مثل اشتراک تو خبرنامه، ارسال فرم تماس، ارسال نظر و خیلی چیزهای دیگه. اینجاست که پای توسعه وب میاد وسط

 

توسعه وب:

توسعه یک وبسایت در واقع یعنی افزودن عملکرد به نسخه مُرده و خام یک وبسایت که به جز متن و شکلک هیچ چیز دیگه ای نداره. فرض کنید در یک سایت یک فرم وجود داره. شما اطلاعات فرم رو پر میکنید و روی دکمه ارسال کلیک میکنید. بعد از کلیک مرورگر اطلاعات داخل فرم رو به سرور اصلی ارسال میکنه و منتظر جواب میمونه. سرور پردازش های لازم رو انجام میده و مثلا میگه که اطلاعات با موفقیت ذخیره شد. بعد مرورگر میاد و به شما پیامی میده که عملیات موفقیت امیز بود. تمام این عملیات توسط توسعه دهنده وبسایت برنامه نویسی شده. از سایر بخش های یک وبسایت که جزو توسعه محسوب میشند میشه به ارسال و نمایش نظرات، اشتراک در خبرنامه، ارسال پست توسط ادمین، فرم تماس با ما، چت آنلاین (اختصاصی خود وبسایت) و برخی موارد دیگه نام برد.

 

Front End:

فرانت اند در واقع همون طراحی هستش که بالاتر گفته شد. Front به معنی جلو و به معنای خاص به بخشی از شی گفته میشه که قابل دیده شدن هستش. در مورد وبسایت هم Front End به بخش ظاهری وبسایت تعلق میگیره. گاهی اوقات به طراحان وب Front End Developer هم گفته میشه که منظور همون طراح ظاهری هستش و ربطی به توسعه نداره اما در حالت کلی فرانت اند به بخشی از سایت گفته میشه که فقط وظیفه نمایش ظاهر وبسایت رو بر عهده داره.

 

Back End:

بَک به معنای پشت و به صورت خاص به بخشی از شی گفته میشه که قابل دیدن نیست. بک اند هم در طراحی وبسایت همون توسعه وب هست که بالاتر اشاره شد. در واقع بک اند معادل توسعه وب هستش. به توسعه دهندگان گاهی اوقات Back End developer هم گفته میشه اما در حالت کلی منظور از بک اند یعنی بخشی از سایت که وظیفه مدیریت عملکرد و تعامل با کاربر رو داره.

 

رابط کاربری یا User Interface:

رابط کاربری رو میشه به نوعی معادل با فرانت اند در نظر گرفت اما این دوتا از نظر مفهومی یکی نیستند. فرانت اند در واقع فقط ظاهر یک وبسایت هست ولی رابط کاربری در مفهوم یعنی نوع رفتار سایت با کاربر. در واقع نحوه قرارگیری المان ها در فضای سایت، وجود یا عدم وجود برخی المان ها مثل جستجو و سایدبار (ستون کناری) و برخی از این دست موارد رو میشه زیرمجموعه رابط کاربری توصیف کرد. به صورت کلی میشه گفت که رابط کاربری مجموعه ای از عناصر هستند که در صفحه وبسایت در مقابل کاربر نمایش داده میشند. نمیدونم منظورم رو خوب رسوندم یا نه ولی امیدوارم متوجه شده باشید. همونطور که گفتم در ظاهر فرانت اند و رابط کاربری یکی هستند اما از نظر مفهومی فرانت اند فقط ظاهر سایت و رابط کاربری ترکیب المان های سایت هستند.

 

تجربه کاربری یا User eXperience:

تجربه کاربری یک مفهوم نسبتا جدید در دنیای طراحی (وب، پوستر، مجله و ...) هستش که قبل از معرفی هم وجود داشت اما اینقدر پررنگ نبود. تجربه کاربری از نظر مفهومی نسخه تکامل یافته رابط کاربری هستش که علاوه بر تعیین ترکیب عناصر موجود در طرح، نحوه ارتباط و جایگذاری این عناصر رو هم توضیح میده. در واقع اگر یک رابط کاربری رو در جهت استفاده راحت تر و مفیدتر کاربر بهینه کنیم به تجربه کاربری میرسیم. تجربه کاربری همونطور که از اسمش پیداست میخواد نحوه تعامل کاربر با سایت رو آسان تر، مفیدتر و زیباتر کنه. در کشورهای جهان اولی (توسعه یافته) اشخاصی با عنوان طراح تجربه کاربری (UX Designer) فعالیت میکنند که وظیفشون بهینه سازی یا طراحی بهینه برای کاربرپسند شدن طرح هستش. در واقع یا رابط کاربری رو تحویل یگیرند و عملیات بهینه سازی رو روی اون انجام میدن و یا خودشون از ابتدا یه طرحی رو میزنن که تجربه کاربری توش رعایت شده باشه. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که دستمزد این اشخاص خیلی بالا هستش. اما در کشورهای جهان سوم مثل ایران افرادی که به صورت جداگانه وظیفه تجربه کاربری رو انجام بدن خیلی محدودن.

 

نرم افزار تحت وب (Web Application):

نرم افزار تحت وب همانطور که از اسمش مشخصه برنامه ای هستش که از طریق وبسایت در اختیار کاربر قرار میگیره و به صورت آنلاین اجرا میشه. یعنی نیازی نیست اون رو روی سیستمتون نصب کنید. برای مثال نرم افزارهای نقاشی آنلاین، نرم افزارهای کنترل حساب بانکی آنلاین (اینترنت بانک)، نرم افزارهای تبدیل فرمت آنلاین، نرم افزارهای کاهش حجم عکس آنلاین و خیلی نرم افزارهای دیگه که دانلودی نیستن.

 

دوستان عزیز هم اگه اصطلاح خاصی بلدن که من فراموش کردم تو همین تاپیک بنویسن و توضیح بدن :a030:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...