رفتن به مطلب

عایق پشم سنگ


ارسال های توصیه شده

پشم سنگ و محیط زیست

 

در انتخاب عایق حرارتی سازگار با محیط زیست باید مواد مورد استفاده در عایق حرارتی و روش تولید آن را بررسی کرد. به همین دلیل انتخاب یک عایق حرارتی سازگار با محیط زیست یک کار مشکل است و با توجه به تغییرات سریعی که در این عرصه به وجود می آید، انتخاب صورت گرفته باید هر چند ماه مورد بازبینی قرار گیرد. رعایت این نکات در هنگام انتخاب عایق و طراحی عایق کاری باعث بهبود محیط زیست خواهد شد.

1- ضخامت به مقدار کافی باشد. ضخامت عایق حرارتی باید به اندازه ای باشد که میزان اتلاف حرارت را به حداقل برساند، این بهترین راه برای حفظ محیط زیست توسط عایق کاری و کاهش مصرف سوخت است. اگر عایقی از نظر حفظ محیط زیست بهتر باشد اما ضخامت عایق کمتر باشد و اتلاف حرارت آن بالاتر باشد، انتخاب خوبی برای عایق کاری حرارتی نمی باشد و باید عایقی انتخاب شود که میزان اتلاف حرارتی کمتری داشته باشد تا مصرف سوخت را بیشتر کاهش دهد.

2- در مواقعی که ضریب انتقال حرارت عایق حرارتی بالا است یا به عبارت دیگر R-value عایق کم است، ضخامت عایق حرارتی را باید افزایش داد. اگر دو عایق حرارتی داشته باشیم که یکی با محیط زیست سازگار نباشد و ضریب انتقال حرارت پایینی داشته باشد و دیگری با محیط زیست سازگار باشد اما ضریب انتقال حرارت بالایی داشته باشد. باید عایق سازگار با محیط زیست با ضریب انتقال حرارت بالا را انتخاب کرد و ضخامت آن را افزایش داد.

3- از عایق های حرارتی حاوی HCFC استفاده نکنید. هر چند که صدمات HCFC به لایه ازون حدود 90% کمتر از CFC است، اما همچنان برای محیط زیست مضر است و به لایه ازون آسیب وارد می کند.

4- در سازه ها با اسکلت فلزی، به جای پر کردن محفظه با عایق، روی فریم فلزی را با غلاف عایق بپوشانید تا

5- از عایق هایی استفاده کنید که درصد بیشتری از مواد بازیافتی در ساخت آن ها استفاده شود. در پر کردن محفظه ها از پشم سنگ فله ای و سلولوزی که در صد مواد بازیافتی بیشتری نسبت به پشم شیشه دارند، استفاده کنید.

6- در صورت استفاده از عایق های الیافی، از پوشش های ضد رطوبت بدون درز هوایی سرتاسری استفاده شود تا از ورود ریزگرد و الیاف به محیط ساختمان جلوگیری شود.

7- از عایق حرارتی استفاده کنید که همزمان عایق صوتی نیز باشد، تا آلودگی صوتی نیز کاهش یابد. پشم سنگ یک عایق صوتی حرارتی دو منظور می باشد که همزمان از انتقال حرارت و انتقال صوت جلوگیری می کند.

سازگاری پشم سنگ با محیط زیست

بین تمام انواع عایق های حرارتی و صوتی که تا کنون ساخته شده است،

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بی ضررترین عایق حرارتی است و با محیط زیست سازگار است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به دلیل خاصیت ضد آبی که دارد محیط مناسبی برای رشد آفت ها، قارچ ها، باکتری ها و حشرات موذی فراهم نمی کند. بر خلاف عایق های دیگر،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به پوست آسیبی نمی رساند و مانع از سوزش آن نمی شود.

 

پشم سنگ محیط مناسبی برای رشد آفت، قارچ،‌ باکتری و حشرات موذی نیست و به عنوان یک ماده غیرآلی در برابر این انگل‌ها مصونیت دارد. بین انواع عایق‌هایی که تا به حال در دنیا ساخته شده‌اند، پشم سنگ بی‌ضرر ترین آنهاست و با محیط‌زیست کاملا سازگار است. برخلاف عایق‌های دیگر در این گروه، پشم سنگ آسیبی به پوست نمی‌رساند و باعث سوزش آن نمی‌شود. هم‌چنین با تمام مصالحی که در ساختمان و صنایع به کار می‌روند سازگار است و تماس آن با این مصالح مشکلی به وجود نمی‌آورد.

 

 

در صورت اشتنشاق پشم سنگ، سیستم تنفسی بدن آنرا به سهولت دفع می کند و بنابراین خطری برای سلامتی انسان ندارد. عایق پشم سنگ بعد از نصب، الیافش در هوا پخش نمی شود و با مصالحی که در ساختمان بکار میرود سازگار است و هنگامی که در تماس با آن ها قرار می گیرد مشکلی به وجود نمی آورد. بعنوان مثال باعث آسیب رساندن به روکش کابل های برق و لوله های ساختمانی نمی شود.

در ساخت عایق پشم سنگ از CFCها که باعث آسیب به لایه ازن می شود، استفاده نشده است.

مطالعاتی که بر روی پشم سنگ انجام شده نشان داده است که هیچ ارتباطی بین تماس داشتن با پشم سنگ و بیماری های تنفسی و سرطان در انسان وجود نداشته است. تحقیقات عملی زیادی که صورت گرفته است ثابت کرده که در زمان تولید (به شرط رعایت ضوابط توصیه شده در هنگام تولید)، نصب و بکار گیری پشم سنگ، این عایق کاملا بی ضرر است.

مانند هر محصول دیگریکه میتواند تولید گرد و خاکهایی در هوا کند، نگرانی هایی در مورد اثرهای سلامتی و امنیتی پشم سنگ هست. مطالعات علمی تایید میکنند که در صورتیکه روشهای توصیه شده درزمینه تولید رعایت شود این مواد از جهت تولید، نصب واستفاده کامل ابی ضرر هستند.

 

عایق حرارتی پشم سنگ به دلیل کاهش مصرف انرژی در ساختمان ها و کارخانه ها، باعث کاهش نیاز به مصرف سوخت می شوند. کاهش مصرف سوخت باعث کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن می شود که این کاهش گرمایش زمین کمک می کند و از طرف دیگر میزان دود و باران های اسید نیز کاهش می یابد.

 

از امتیازات پشم سنگ در کشت گیاه بدون خاک می توان به موارد زیر اشاره کرد :

پشم سنگ بصورت ماده ای با ویژگی های مشخص و استاندارد قابل تولید است .

تحت تاثیر ترکیبات شیمیایی و یا میکرو ارگانیسم ها تجزیه نمی شود .

هوادهی ریشه در آن به خوبی صورت می گیرد .

به دلیل حفظ رطوبت کافی , گیاهان کمتر تحت تاثیر کم آبی موقت قرار می گیرند .

پشم سنگ ماده ای سبک استریل و عاری از عوامل آلوده کننده است

 

هایدروپونیک به روشهای پرورش گیاهان در محیط بدون خاک اطلاق می شود. در این روش ها معمولا موادی برای حفظ و نگهداری سیستم ریشه ای به کار می رود و تغذیه گیاه از طریق محلول غذایی که به محیط اضافه میشود صورت می گیرد. ماده به کار رفته به عنوان بستر رشد ممکن است یک ماده آلی (پیت موس ، پوست درخت ، فوم و …) و یا یک ماده غیر آلی (ماسه ، پرلیت ،ورمی کولیت ، پشم سنگ و پشم سرباره) باشد. امروز در سراسر جهان در گلخانه های هایدروپونیک از پشم سنگ و سرباره برای پرورش برخی صیفی جات از جمله ، گوجه فرنگی ، خیار ، فلفل و تولید گلهای شاخه بریده (رز ، میخک ، داوودی و …) بطور وسیعی استفاده می شود. کاربردهای کشاورزی و کمک به بهبود زیست محیطی سواحل نیز از کاربردهای دیگر سرباره و سنگ آهن است. سرباره به سبب داشتن ترکیباتی مفید برای کشاورزی از جمله اکسید مولیبدن ، می تواند سبب بهبود خاک های زراعی و به تبع آن افزایش تولید محصولات کشاورزی شود

لینک به دیدگاه

عایق کاری سقف ها یک روش موثر برای به حداقل رساندن کاهش اتلاف حرارت در ساختمان ها است. از جمله عایق های که در این موارد استفاده می شود عایق صوتی حرارتی پشم سنگ است. این عایق حرارتی مزایای زیادی دارد از جمله راندمان بالا در کاهش اتلاف حرارت، جاذب صدا و عایق صوتی بودن، ضد حریق بودن، طول عمر بالا و دوستدار محیط زیست بودن.

از عایق پشم سنگ می توان هم برای مرمت و عایق کاری سقف های موجود (سقف انبارها و دیگر ساخت و سازها) و هم برای عایق کاری سقف های جدید استفاده کرد.

عایق کاری سقف مسطح با پشم سنگ

 

عایق بکار رفته برای سقف های مسطح اغلب عایق پشم سنگ تخته ای می باشد که برای کاهش اتلاف حرارت، کاهش آلودگی صوتی و ضد حریق کردن ساختمان ها استفاده می شود.

کاربرد پشم سنگ به همراه پوشش فلزی بر روی سقف ها یک سیستم مدرن را ارائه می دهد که در حین کارآمد بودن، دارای طراحی ساده و هزینه پایین تری است.

 

 

عایق کاری سقف های شمالی با پشم سنگ

 

از عایق پشم سنگ هم می توان برای عایق کاری سقف گرم (در خط خرپا) و هم برای عایق کاری سقف سرد، یا شمالی (در خط سقف) استفاده کرد.

در سیستم های با راندمان عایق کاری بالا، این بدین معنا است که می توان از فضای انبار هم استفاده کرد و این فضا را قابل سکونت کرد. استفاده از عایق پشم سنگ باعث ایجاد مزایای اضافی دیگری مانند عایق صوتی بودن و ایجاد آرامش صوتی و محافظت در برابر حریق می شود.

 

نوسازی سقف های مسطح با عایق صوتی حرارتی پشم سنگ

 

با توجه به مقرارت جدیدی که در زمینه ساخت و ساز وجود دارد، استفاده از عایق پشم سنگ تخته ای برای عایق کاری سقف های ساختمان های تجاری و مسکونی باعث می شود که راندمان حرارتی این ساختمان ها در ایده ال ترین حالت باشد.

از عایق پشم سنگ تخته ای نیز می توان برای مرمت و افزایش راندمان حرارتی سقف های ساختمان های ساخته شده استفاده کرد.

 

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

کارخانه سامسونگ تیانجین، یکی از بزرگترین کارخانه ها حتی در خارج از مرزهای کره می باشد. برای عایق کاری سقف این کارخانه از عایق ضد حریق پشم سنگ استفاده شده است.

کارخانه سامسونگ کره در منطقه در حال توسعه ی اقتصادی-فنی تیانجین قرار دارد. کل مساحت این کارخانه در حدود 315500 متر مربع می باشد و مبلغ سرمایه گذاری شده برای آن در حدود 500 میلیون یوان می باشد.

کارخانه سامسونگ تیانجین عمدتا توسط فریم های بتنی تقویت شده فریم های فلزی نوع gate ساخته شده است. برای عایق کاری سقف این کارخانه از عایق صوتی حرارتی پشم سنگ استفاده شده است.

کاربرد پشم سنگ در عایق کاری سقف این کارخانه نه تنها باعث ایمنی آن در برابر حریق شده است بلکه دوام بالای پشم سنگ استفاده شده باعث شده که استحکام مکانیکی سقف کارخانه افزایش یابد.

عایق پشم سنگ قادر است درجه حرارت بسیار شدید را تحمل کند که این باعث محافظت از سازه کارخانه در برابر حریق می شود. همچنین در هنگام آتش سوزی گاز سمی تولید نمی کند که باعث خفگی افراد به دام افتاده در حریق شود.

 

 

علاوه بر این عایق کاری سقف کارخانه با پشم سنگ باعث شده که راندمان حرارتی آن بالا رود و انرژی کمتری صرف گرم کردن محیط در زمستان و همچنین خنک کردن محیط کارخانه در تابستان شود.

مزیت دیگر پشم سنگ عایق صوتی بودن آن است که این محیط کار آرام تری را برای کارکنان کارخانه فراهم می کند. آکوستیک خوب تاثیر بسزایی بر شرایط محیط کار دارد.

کاربرد عایق پشم سنگ در عایق کاری سقف این کارخانه باعث شده که از نظر کارایی انرژی و همچنین پایداری، این ساختمان محافظت شود. پشم سنگ یک عایق پایدار است و این در ساخت و سازهای پایداری بسیار مهم می باشد، بعلاوه بعد از پایان عمر ساختمان می توان آن را بازیافت کرد و دوباره مورد استفاده قرار داد.

 

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

این ساختمان 5 طبقه در سال 1962 میلادی ساخته شده است و مساحت آن 65246 متر مربع می باشد. در سال 2000 به منظور افزایش رفاه ساکنان، این ساختمان تعمیر و بازسازی شده که از جمله موارد بازسازی، عایق کاری صوتی و حرارتی این ساختمان بوده است.

 

به منظور عایق کاری صوتی و حرارتی این ساختمان از عایق صوتی و حرارتی پشم سنگ استفاده شده است که همزمان دارای هر دو ویژگی می باشد. عایق پشم سنگ ضریب انتقال حرارت پایینی دارد و به همین دلیل یک عایق حرارتی با راندمان بالا به حساب می آید و همچنین ضریب جذب صوت بالایی نیز دارد.

از پشم سنگ هم در عایق کاری دیوارها و سقف ساختمان و هم به منظور عایق کاری سیستم گرمایشی آن استفاده شده است. عایق کاری این ساختمان باعث شده که میزان مصرف آن 67% کاهش یابد که این موجب شده هزینه های نگهداری و تعمیر این ساختمان به طور قابل ملاحظه ای کاهش یابد.

مزیت دیگر پشم سنگ ضد حریق بودن آن است که این ویژگی باعث شده ایمنی این ساختمان بالا رود. پشم سنگ مقاومت ترین عایق حرارتی در برابر حریق می باشد و به همین دلیل به عنوان عایق ضد حریق نیز شناخته می شود.

ضخامت عایق پشم سنگ بکار رفته برای عایق کاری دیوارهای آن 80 میلیمتر و ضخامت عایق بکار رفته در سقف این ساختمان 250 میلیمتر بوده است.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

عایق کاری مرکز خرید "Kröpcke" با عایق ضد حریق پشم سنگ، در بازسازی این مرکز خرید توجه ویژه ای به کیفیت عایق ضد حریق شده است.

گفته می شود که مرکز "Kröpcke" در سال 1972 در مرکز یک شهر بزرگ در شمال آلمان ساخته شده است. مدیریت جدید این مرکز در سال های 2009 تا 2014 اقدام به بازسازی این ساختمان کرده است که در بازسازی آن از عایق غیر قابل احتراق پشم سنگ استفاده شده است تا از سازه فولادی آن در برابر آتش سوزی های احتمالی محافظت شود.

ساختمان قدیمی "Kröpcke" یک ساختمان بزرگ با بتن های کهنه و با ساختاری عظیم و تاریک بوده است. نوسازی این ساختمان، که در دو مرحله ساخت و ساز صورت گرفته است، باعث شده 19000 متر مربع فضای خرده فروشی و اداره ایجاد شود. کیفیت این بازسازی برای مدیریت جدید بسیار مهم بوده است مخصوصا حفاظت از ساختمان در برابر حریق، بنابراین از عایق پشم سنگ تخته ای برای محافظت بنا در برابر حریق استفاده شده است.

 

 

پشم سنگ تخته ای، تخته های ضد حریق، سبک، حمل و نصب آسان

 

تمام ستون ها و میله های فلزی در ساختمان نوسازی شده ی "Kröpcke" با تخته های عایق ضد حریق پشم سنگ پوشانده شده اند. یک طرف این پنل های عایق حرارتی مقاوم در برابر فشار با پوششی از فویل آلومینیومی شبکه ای تقویت شده اند.

بسته به مقدار U/A اجزاء سازه فلزی، قسمت های مختلف سازه بوسیله یک یا دو لایه عایق حرارتی به ضخامت 25 تا 35 میلیمتر عایق کاری شده اند.

برای نصب عایق حرارتی پشم سنگ تخته ای، از چسب ویژه ای استفاده نشده بلکه تخته های پشم سنگ بوسیله پیچ به سازه فلزی نصب شده اند. استفاده از پیچ باعث شده نصب عایق مستقل از دما باشد و اجازه می دهد روند نصب عایق حتی در زمستان نیز با سرعت ثابت ادامه پیدا کند.

 

 

نصب آسان پشم سنگ تخته ای

 

علیرغم ابعاد زیادی این ساختمان، راحتی و تمیزی برش دادن تخته های عایق پشم سنگ باعث شده که روند پروسه سریع باشد، حتی در مناطقی که نیاز به اجرای جزئیات زیادی برای عایق کاری سازه در برابر حریق است. برای مثال یکی از این مناطق فلنج های بین میله های فلزی و نمای جدید بتنی است.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...