رفتن به مطلب

علائم ابتلا به زوال عقل که نادیده گرفته می‌شوند


ارسال های توصیه شده

هر سال بیش از 9.9 میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا می شوند به این معنی که در هر 3.2 ثانیه یک نفر به این بیماری مبتلا می شود، با این حال زوال عقل در مراحل اولیه علائمی دارد که اغلب افراد متوجه آن نمی شوند.

 

با افزایش تداوم شمار افراد مبتلا به زوال عقل، اقدامات زیادی برای تشخیص زودهنگام این بیماری در حال انجام است. سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که 65.7 میلیون نفر تا سال 2030 و 115.4 میلیون نفر در سال 2050 به این بیماری مبتلا شوند.

با وجود شمار رو به رشد ابتلا به زوال عقل، مراحل اولیه ابتلا به این بیماری اغلب بسیار خفیف است به همین دلیل تا زمان پیری ابتلا به زوال عقل در این افراد نادیده گرفته می شود.

در این گزارش به علائم مهمی که بسیاری از مردم آنها را نادیده می گیرند، اشاره شده است:

 

*** تغییرات نامحسوس در حافظه کوتاه مدت

اختلال در حافظه علامت اولیه ابتلا به زوال عقل است این اختلال اغلب با مشکلات نامحسوس در حافظه کوتاه مدت شروع می شود مانند فراموش کردن محل قرار دادن یک شیی و یا تلاش برای به یادآوردن علت ورود به یک اتاق مشخص .

فرد مبتلا به زوال عقل می تواند اتفاقاتی را که سال ها پیش صورت گرفته است به یاد آورد اما نمی تواند بیادآورد که صبحانه چه خورده است.

 

*** نوسانات خلقی

تغییر در خلق و خو در بیمار مبتلا به زوال عقل شایع است. اما شخص مبتلا نمی تواند این تغییر را در خود تشخیص دهد و این مشکل توسط اطرافیان فرد مبتلا تشخیص داده می شود.

افراد مبتلا اغلب تغییرات شخصیتی را تجربه می کنند و این وضعیت اغلب قضاوت آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.

یک نوع معمول تغییر شخصیت که از زوال عقل دیده می شود تغییر رفتار از شیوه خجالتی به دوستانه و اجتماعی است.

 

*** اختلال در یافتن کلمات مناسب

فرد مبتلا به زوال عقل نمی تواند لغات مناسب را برای بیان خود بیابد محاوره با آنها مشکل است و برای رسیدن به نتیجه وقت بیشتر از معمول باید صرف کنید.

 

*** مشکل در انجام وظایف عادی

تلاش بیشتر برای انجام وظایف عادی می تواند علامت این باشد که فرد در مراحل اولیه زوال عقل بسر می برد.

این وضعیت معمولا با مشکل داشتن در انجام کارهای پیچیده تر مانند تراز بستانکاری و بدهکاری و یا انجام بازی هایی که قوانین زیادی دارند، آغاز می شود.

 

*** بی تفاوتی

بی تفاوتی یا بی حالی معمولا در مراحل اولیه زوال عقل رخ می دهد

فرد مبتلا به این علائم، علاقه خود را به سرگرمی ها و یا فعالیت ها از دست می دهد که برخی اوقات به این معنی است که آنها به نظر می رسد در صرف وقت با دوستان و خانواده بی احساس و بی علاقه هستند.

 

*** دشواری در پیگیری روال داستان

درست همانطور که فرد مبتلا به زوال عقل در پیدا کردن و استفاده از لغات مناسب برای مکالمه مشکل دارد، پیگیری مطالبی نیز که تعریف می شوند، برای این افراد دشوار است؛ به طوری که می توان گفت تلاش برای پیگیری مکالمات و یا برنامه های تلویزیونی از علائم اولیه بیماری زوال عقل است.

 

*** کاهش حس جهت یابی

حس جهت یابی و یا جهت یابی فضایی معمولا با ابتلا به زوال عقل شروع به وخیم شدن می کند، به این معنی فرد مبتلا علائمی را که پیشتر می شناخت، دیگر نمی شناسد و جهت هایی را که معمولا استفاده می کرد، فراموش می کند؛ این موضوع می تواند پیروی از یک سری جهت ها و دستورالعمل های گام به گام را برای وی دشوار سازد.

 

*** تکرار کردن

کاهش حافظه و تغییرات رفتاری که با زوال عقل شروع می شوند، باعث می شود که افراد مبتلا وظایف روزانه خود را تکرار کنند و یا سوال هایی را که در یک گفت گو به آنها پاسخ داده شده است، دوباره تکرار کنند.

همچنین می تواند گاهی اوقات به وسواس در جمع آوری وسایل منجر شود.

 

*** تلاش برای سازگاری با تغییر

نبود توانایی در تطابق یافتن با تغییر، یک علامت معمول در مراحل ابتدایی زوال عقل است زیرا نبود توانایی در به یاد آوردن افراد آشنا و یا پیگیری مطالبی که دیگران در حال گفتن آن هستند، می تواند باعث ترس از تغییر شود.

به همین دلیل، افراد مبتلا به زوال عقل به انجام کارهای روزمره علاقه مند هستند، اما از امتحان تجربه های جدید واهمه دارند.

 

منبع: خبرآنلاین

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...
  • 2 هفته بعد...

هیچکدوم و ندارم فقط حس میکنم الان مثلا درس میخونم مطالب و فراموش میکنم همیشه هم این مشکل و داشتم به خاطر این خلاصه مینوشتم ولیییییییییییییبازم حس میکنم این یه مشکل

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...