رفتن به مطلب

چگونه خودمان کمپوست درست کنیم؟


ارسال های توصیه شده

[TABLE=width: 730, align: right]

[TR]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: White, align: right][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: White, align: right] طرز تهیه کمپوست: چگونه خودمان کمپوست درست کنیم؟

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: White, align: center] [TABLE]

[TR]

[TD=bgcolor: #eeeeee] آماده شدن کمپوست خوب تقریبا یک سال طول میکشد تا دقیقا به چیزی تبدیل شود که کشاورزان و باغداران به آن نیاز دارند. [/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: White, align: right][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: White, align: center] compost002tw.jpg[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: White, align: right][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: White, align: right]

استفاده از کمپوست یکی از مهمترین دلایل موفقیت اکثر باغبانان و کشاورزان است. کمپوست به خصوص در کشاورزی ارگانیک برای موفقیت حیاتی است. بنابراین اگر به فکر پرورش گل و گیاه هستید باید حتما از کمپوست استفاده کنید. برای خریداری کمپوست میتوانید به مراکز فروش تجهیزات و لوازم باغبانی یا گلخانه ها مراجعه کنید. اما خودتان هم میتوانید با هزینه بسیار کم و یا حتی بدون هزینه اضافی، کمپوست درست کنید. در اینجا با روش درست کردن کمپوست بیشتر آشنا میشوید.

ترکیبات کمپوست

کمپوست چیزی به جز مواد آلی پوسیده نیست. محتویات تشکیل دهنده کمپوست عبارتند از:

 

-برگ

-چمن درو شده

-مواد حاصل از هرس گیاهان

-زباله های خانه مانند سبزیجات، پوست میوه ها، پوست تخم مرغ، تفاله چای و قهوه

 

بخشی از زباله های خانه را که به درد کمپوست میخورد جمع آوری کنید و داخل سطل یا توده کمپوست بریزید.

مخزن یا محل نگهداری کمپوست

 

میتوانید گوشه حیاط را که استفاده نمیکنید به توده کمپوست اختصاص دهید. بیشتر افرادی که قصد جدی در تولید و نگهداری کمپوست دارند، سطح مخصوصی برای این کار تهیه میکنند.

 

20160906191901Nargil_ir.jpg-

استفاده از توری، فنس یا سیم مفتول برای نگهداری کمپوست

 

یکی از ساده ترین راههای تهیه مخزنی برای نگهداری کمپوست، استفاده از فنس و یا توری فلزی است که باید آن را به شکل حلقوی در بیاورید (میتوانید با سیم مفتولی خودتان توری بسازید). طول توری نباید کمتر از 3 متر باشد اما میتواند به هر اندازه ای که میخواهید بزرگ باشد. همین که توری را به شکل دایره در آوردید، میتوانید از آن به عنوان مخزن کمپوست استفاده کنید. دقت کنید مخزن را در جلوی مسیر عبور و مرور نگذارید اما جایی باشد که بتوانید به راحتی از آن استفاده کنید.

 

34791792a18078d7ed126ed0970356c5.jpg -

 

استفاده از بشکه برای نگهداری کمپوست

یکی دیگر از انواع مخزن کمپوست بشکه یا گالن (مانند گالنهای نفت) است. با استفاده از دریل سوراخ هوا کش دور تا دور بشکه و کف آن ایجاد کنید. سوراخ کردن بشکه را از کف شروع کنید و تا ارتفاع حدود نیم متری ادامه دهید. این روش کمک میکند هوا به داخل توده کمپوست نفوذ کند.

 

how-to-make-compost-tea-1a.gif -

استفاده از جعبه برای نگهداری کمپوست

نوع دیگر مخزن کمپوست استفاده از جعبه های چوبی یا پلاستیکی است. این جعبه ها را میتوانید با قیمت بسیار کم و یا حتی رایگان از مراکز میوه و تره بار تهیه کنید.

 

 

composting-400x600.jpg

 

 

چگونه کمپوست درست کنیم؟

طرز تهیه کمپوست برای باغچه بسیار آسان است. فرقی نمیکند چه طرحی برای مخزن کمپوست انتخاب کرده اید، در هر صورت اصول تهیه کمپوست خانگی از جمله محتویات آن مانند برگ و چمن یکسان است.

ابتدا برگها و چمن درو شده و شاخ و برگ هرس شده را بریزید و سپس زباله های آشپزخانه را به آن اضافه کنید. این کار را ادامه دهید تا جایی که مخزن کمپوست پر شود. آماده شدن کمپوست خوب تقریبا یک سال طول میکشد تا دقیقا به چیزی تبدیل شود که کشاورزان و باغداران به آن نیاز دارند.

بسته به اندازه مساحت خاکی که میخواهید در آن کمپوست بریزید، ممکن است بیشتر از یک مخزن کمپوست نیاز داشته باشید به خصوص در صورتی که از روش بشکه استفاده میکنید. در مورد مخزن کمپوست ساخته شده با توری همین که مخزن پر شد و فرایند آماده شدن یا به اصطلاح پخت آن در حال انجام بود، میتوانید مخزن را بردارید و از آن برای ساخت یک توده دیگر کمپوست استفاده کنید.

همان طور که متوجه شدید کار تهیه کمپوست بسیار آسان است. هر مخزنی که انتخاب کنید اگر همین الان کار تهیه کمپوست را شروع کنید، برای سال بعد مقدار زیادی کمپوست عالی خانگی خواهید داشت و در کار باغبانی و پرورش گل و گیاه بسیار موفق تر خواهید بود.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...