رفتن به مطلب

عناصر جاذبه شهری


ارسال های توصیه شده

شش عنصر برای جاذبه شهری وجود دارند:

 

1) خرده فرهنگ مبتنی بر فعالیت:

اساس هر جاذبه ای، یک فعالیت و گروهی از مردم هستند که به طور مشتاقانه، علاقمندانه و قابل مشاهده، مشغول انجام آن فعالیت می باشند. هیچ جاذبه شهری بدون فعالیت یک گروه کاری به عنوان پایه و اساس آن نمی تواند به وجود آید. با اینکه بسیاری از افرادی که با آن گروه، ارتباط ندارند از جاذبه آن استفاده خواهند کرد، ولی انرژی اصلی آن باید از یک گروه کاری دارای خرده فرهنگ مبتنی بر فعالیت، ناشی شود. یک گروه دارای ارزش و هویت، کافی نیست زیرا فقط منجر به یک توصیف از زیبایی می شود، بدون اینکه هیچ گونه الگوی کاری خاص در مرکز آن وجود داشته باشد. جنبه های زیبایی شناختی از هویت یک گروه کاری، باید بصورتی که در ادامه گفته می شود، مورد شناسایی قرار گیرد ولی این فعالیت های یک گروه است که شادی و نشاط را نمایش می دهد. وقتی یک گروه کاری شناسایی می شود، در اینصورت جاذبه به وسیله ترکیب با پنج عنصر دیگر (در ادامه) که مستقیما اختصاص به حمایت و توصیف سبک زندگی، فعالیت ها، هویت و ارزش های مربوط به آن فعالیت دارند، به وجود می آید.

8bbo5hgltilmvwhzpnf.jpg

 

2) خرده فروشی تخصصی:

خرده فروشی مربوط به فعالیت، نیاز به ارائه شدن دارد. به عنوان مثال، برای جذابیت ورزشی، فروشگاه هایی که وسایل ورزشی را می فروشند، باید وجود داشته باشند و فروشگاه های مواد غذایی نیز برای جذابیت غذایی لازم هستند. خرده فروشی ها نیز باید تا آنجا که ممکن است، برای گروه کاری اصلی خوشایند باشند، به گونه ای که به ارائه کالاهای با کیفیت و مورد نیاز برای حمایت از آن فعالیت بپردازد (مثل غذاهای کمیاب برای جاذبه غذایی؛ لوازم کوهنوردی خاص برای یک جاذبه تفریحی در مکان باز و غیره). علاوه بر جاذبه اصلی خرده فروشی، خرده فروشی های دیگر مثل کافه ها، به حمایت از نیازهای روزانه مردمی می پردازند که به کار و تفریح در منطقه جذابی که فراهم شده است، مشغول می باشند.

0ligwmfimw755yjg65p6.jpg

 

3) تولید و ساخت:

فضای تولیدی و فعالیت هایی که مستقیما مربوط به ساخت یا تعمیر لوازمی که فروخته می شوند و یا در رابطه با آن هستند و دیگر کاربردهای مربوط به آن، یکی از مهمترین عناصر جاذبه است. تولید، یکی از جنبه های کلیدی “اصالت” است و موجب اطمینان افرادی می شود که در آن فعالیت ها مشغول هستند و لوازم مربوطه هر روز تولید و ارائه می شوند. این یک نکته کلیدی است که یک جاذبه را از یک مرکز خرید که در آن کالایی تولید نمی شود، متمایز می کند.

x6g3inl242waiiz5kyhd.jpg

 

4) آموزشی، نهادی، اداری:

کاربری های آموزشی و تربیتی باید به گونه ای در نظر گرفته شوند که موجب بکارگیری افراد و ایجاد تجارتی گردند که مستقیما مربوط به آن فعالیت می شود، همچنان که دانشجویان را وارد فضا می نماید تا زمینه یادگیری و مرور در مکان ایجاد گردد. مدیران و مشاغل اداری، موجب ایجاد یک اقتصاد محلی با ثبات تر می شوند و انرژی دانشجویان باعث ایجاد یک احساس قابل مشاهده از انرژی و اصالت در مکان می گردد. همچنین حضور مربیان موجب ایجاد یک ترکیب عقلانی و منطقی از پرسش و بحث می شود که بستگی به فرهنگ گروه کاری در آن مکان دارد. وجود تمام فعالیت ها و جذابیت ها، باعث رونق اقتصادی می شود.

dpi6gvz5swjtsaki6qr7.jpg

 

5) وقایع برنامه ریزی شده:

اینگونه وقایع باید به صورت جذاب در طول سال به گونه ای انجام شوند که گروه های کاری را از مناطق دیگر و بر اساس یک برنامه منظم به آنجا بکشاند و بدین وسیله به ارائه فرصت هایی برای پیوند دادن جامعه با این فعالیت ها بپردازند و در ابتدا جاذبه را برای تماشاگرانی که احتمالا بعدا به عنوان شرکت کنندگان خواهند بود، فراهم نماید.

96nkgqq6p3wtjiqtujf8.jpg

 

6) طرح و فرم شهری:

فرم شهر (ساختمان ها و مناظر) باید به گونه ای طراحی شوند که با هویت و زیبایی گروه خرده فرهنگ فعالیتی تناسب داشته باشد. لایه اول طراحی، تضمین این نکته است که به طور فعالانه و قابل مشاهده، برای حمایت از فعالیت ها، به همراه یک برنامه غنی در قلمروی عمومی حرکت می نماید. جنبه دیگر، تضمین دقیق زیبایی های ذاتی و اصلی فعالیت و خرده فرهنگ آن است که باید بر فرم، تسلط داشته باشد. مثلا یک جاذبه تفریحی در یک مکان رو باز، نیازمند فرم متفاوتی است تا موجب شود که گروه کاری در آن احساس راحتی نماید و در محلی نباشد که دارای جاذبه های پر زرق و برق، خودروهای سفارشی و غذاهای گران قیمت می باشد. این رویکرد طراحی شهری می تواند به شکل ساده تر، دقیق تر و ماهرانه تر ارائه شود و بستگی به این دارد که کدام یک مناسبتر هستند. نکته کلیدی این است که کاری کنیم که آن فعالیت جاذب، تا حدودی متفاوت با فضای اطرافش باشد زیرا به دلیل منحصر بفرد بودنش، جذاب و خاطره انگیز می شود و گروه کاری در آن واقعا احساس راحتی می نماید. سرانجام اینکه طراحی شهری باید موجب آسان سازی گردهمایی های مردم شود و به دیگر جنبه های فرم خوب شهری مثل شفافیت، مقیاس انسانی و موارد دیگر توجه داشته باشد.

swb194i8h8ykvagmqv.jpg

 

xgptllhknauhxep9s0s8.jpg

 

منبع: سایت آقای شهردار

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...