رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

خانه ضیاییان ( هنر سرای شیراز)

خانه ضیاییان که تنها باقیمانده از چندین منزل مسکونی خاندان ضیاییان است ، در مرکز شهر شیراز و در محله قدیمی سنگ سیاه واقع شده است .

این خانه با قدمتی در حدود 150 تا 200 سال ، مطابق منازل مسکونی دوره قاجار در شیراز ساخته شده و اجزا و عناصر آن مشابه با دیگر خانه های قدیمی شیراز ؛ نظیر خانه زینت الملک ، خانه سعات ، خانه فروغ الملک و صدها خانه بجامانده در بافت قدیم شهر می باشد .

اگر چه که در مقایسه با منازل خانواده های اعیان و اشرافی قوام و مشیر ، در این خانه از تزیینات داخلی و گچبری و آیینه کاری های نفیس خبری نیست ، اما کاشی کاری های نفیس آن در نوع خود بی نظیر است .

خاندان ضیاییان که از تجار معتبر شیراز بوده و به امر تجارت داروهای گیاهی به ویژه با هند مبادرت ورزیده و از اولین موسسان داروخانه های امروزی در ایران به شمار می رفتند . چندین حجره از بازار وکیل به این امر اختصاص داشته است .

کاشیکاری های منقوش این منزل که شامل شمایل مبارک ائمه معصومین ، پیامبران اولوالعظم ، پادشاهان باستان ایران زمین ، شخصیت های اساطیری و حتی سران و شاهان دیگر ممالک معاصر با قاجاریه می باشد ، بر گرفته از پیشه و موقعیت اجتماعی و فرهنگی این خانواده بوده که می توان با مروری سریع بر آن ، تاریخ را به سرعت ورق زد .

این منزل در دو طبقه بنا شده ، که طبقه اول شامل سرداب ، حمام ، مطبخ ، انبار و اصطبل می باشد . در کنار راهروی ورودی ، دالانی مسدود به چشم می خورد که راه زیر زمینی این خانه به دیگر خانه های مجاور متعلق به این خاندان بوده است .

در طبقه دوم اتاق های سه دری کوچک و بزرگ متعددی با کاربری های متفاوت وجود داشته ، اتاق های شرقی به صورت تو در تو به هم راه داشته و در مقابل آن ایوان سراسری قرار دارد . هم اکنون این مکان به عنوان هنرسرای شیراز دایر و کلاس های هنری متعددی در آن برگذار میشود.

czhqtn0om4e147iksdqp.jpg

 

x5l8atmwb0k8i39baeqp.jpg

tf048w6g5dzhil9ovpeq.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...