رفتن به مطلب

پرواز با آی‌فون‌ نسل چهار!


ارسال های توصیه شده

 

lypr540ah3_gyroscope_p2440shigh.jpg

 

 

دانش > فناوری اطلاعات - اضافه شدن ژیروسکوپ به دیگر ابزارهای موقعیت‌یابی در تلفن‌های همراه آی‌فون نه‌تنها برای دوست‌داران بازی‌ها خبر خوبی است، بلکه می‌تواند شرایط ایده‌آلی را برای گسترش نرم‌افزاری واقعیت افزوده فراهم کند.

محبوبه عمیدی: استفاده از فناوری قرن نوزدهم برای تحت‌تأثیر قرار‌دادن علاقمندان به فناوری‌های تازه و توسعه ابزارهای الکترونیکی امروزی کمی عجیب به نظر می‌رسد؛ اما مطابق

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، اپل قصد دارد با استفاده از ژیروسکوپ و به کار‌گیری یک فناوری 200‌ساله در آی‌فون‌های آینده، برگ برنده تازه‌ای را برای تلفن‌های همراه این شرکت رو کند. استیو جابز اضافه شدن این حسگر تازه را یک امکان عالی برای علاقمندان به بازی‌ها معرفی کرده، اما انحصار این فناوری به بازی‌های دیجیتال کمی بعید به نظر می‌رسد.

امروزه جی.پی.اس، قطب‌نما و شتاب‌سنج‌های به کار گرفته‌شده در تلفن‌های هوشمند تشخیص موقعیت این ابزارها را تقریبا روی هر نقطه از این کره خاکی ممکن کرده‌اند. می‌شود موقعیت این تلفن‌ها را نسبت به قطب شمال مغناطیسی، حرکت آنها به سمت بالا‌و‌پایین، چپ‌و‌راست و جلو و عقب تشخیص داد. اما این موقعیت و جهت‌یابی هنوز چیزی نیست که بتواند توسعه‌دهندگان جاه‌طلب نرم‌افزارهای اختصاصی آی‌فون را راضی کند.

نیک بلک، مؤسس شرکت کلاودمید که سازنده پلتفرم‌های نقشه‌برداری و تشخیص موقعیت در سانفرانسیسکو است، می‌گوید: «شتاب‌سنج می‌تواند به شکل سه‌بعدی نشان دهد که تلفن همراه دارد در کدام جهت حرکت می‌کند اما نمی‌تواند اطلاعاتی در مورد شکل چرخش تلفن همراه حول محور عمودیش به ما بدهد. قطب‌نما جهت حرکت را تنها روی یک صفحه نشان می‌دهد و در نتیجه نشانه‌ای از حرکت رو به بالا یا پایین وجود نخواهد داشت».

اگر تلفن‌های همراه را هواپیماهای مجهز به قطب‌نما و سایر ابزارها در نظر بگیریم، باز هم اطلاعات موقعیتی کافی نیستند، تنها ژیروسکوپ است که می‌تواند هم‌زمان چرخش حول محورهای عمودی و افقی را به ما نشان دهد.

گرافیک مجازی

علاقمندان به بازی‌های مجازی احتمالا اولین گروهی هستند که این تفاوت را در آی‌فون‌های آینده احساس خواهند کرد. به عنوان مثال دوست‌داران نرم‌افزارهای شبیه‌سازی پرواز که به کمک این فناوری می‌توانند از همان ابزارهای ناوبری استفاده کنند که در دنیای حقیقی در اختیار خلبانان قرار دارند.

اما بلک معتقد است با اضافه‌شدن ژیروسکوپ ما به سطح ایده‌آلی از واقعیت افزوده دست خواهیم یافت، همان چیزی که در نسل سوم آی‌فون تلاش برای دستیابی به آن آغاز شده و اساس پروژه‌هایی مانند کینکت (ناتال) متعلق به مایکروسافت است. در واقعیت افزوده ما به کمک ابزارهای مجازی درک بهتری از دنیای حقیقی خواهیم داشت. جی.پی.اس و قطب‌نما تعبیه‌شده در تلفن همراه ما موقعیت و جهت دوبعدی را نشان می‌دهند، کافی است دوربین تلفن را به سمت ساختمان روبرو بگیریم تا بتوانیم با استفاده از ارتباط بی‌سیم و گرافیتی مجازی محل را شناسایی کنیم.

بلک می‌گوید: «اما بدون اطلاعات سه‌بعدی که ژیروسکوپ در آینده برای ما فراهم خواهد کرد، احتمال خطا و انحراف نتایج وجود دارد. حسگرهای دقیق‌تر می‌توانند تجربیات ما را لذت‌بخش تر از پیش کنند».

مارکوس تلکینگ از شرکت سازنده نرم‌افزارهای نقشه‌برداری سکوبلر هم با بلک موافق است و می‌گوید: «فکر می‌کنم در دست داشتن یک آی‌فون نسل چهارم حین پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و هر فعالیت دیگری که نیاز به جهت‌یابی دارد، بسیار اطمینان‌بخش باشد».

ژیروسکوپی در ابعاد یک تراشه

اولین ژیروسکپ‌های امروزی که بخش مهمی از سیستم ناوبری هواپیما به‌شمار می‌روند، توسط یوهان بوهننبرگر در جایی که در حال‌حاضر بخشی از آلمان فعلی است اختراع شدند. این ابزارها با ترکیب پیچیده‌ای از چرخ‌های توخالی گردان، بزرگ، شکننده و پر‌مصرف‌تر از آن هستند که بتوانند در ابزارهای کوچکی مانند تلفن‌های همراه به کار گرفته شوند.

ژیروسکوپ‌های امروزی نسخه‌های میکروالکترومکانیکی از این ابزار هستند که توسط شرکت‌هایی مانند اینوونسنس در کالیفرنیا ساخته شده‌اند و به خوبی می‌توانند در تلفن‌های همراه به کارگرفته شوند. این ابزارهای بسیار‌سبک که روی یک ریزتراشه نصب می‌شوند از یک آرایه عمودی شامل دو ستون ایستاده که هر یک شامل سه دیاپازون با بسامد ارتعاشی متفاوت هستند، تشکیل شده‌اند که با تغییر جهت گردش تغییر رزونانس می‌دهند و امکان تعیین دقیق گردش سه‌بعدی را فراهم می‌کنند.

نشریه بازار الکترونیک ای.ای.تایمز پیش‌بینی کرده است تا آغاز سال جدید میلادی -دی‌ماه 1389- ژیروسکوپ به جزیی از تمامی تلفن‌های هوشمند جدید تبدیل شود. به نظر می‌رسد اینوونسنس و دیگر شرکت‌های سازنده ژیروسکوپ‌های میکروالکترومکانیکی سال پرکاری را پیش‌رو داشته باشند.

*********

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...