رفتن به مطلب

فضاپیمای جونو بعد از ۵ سال بالاخره با موفقیت در مدار مشتری قرار گرفت


Imaaan

ارسال های توصیه شده

Juno-Jupiter.jpg

 

فضاپیمای جونو در سال 2011 توسط ناسا با هدف کشف اطلاعات بیشتر درباره‌ی بزرگترین سیاره‌ی منظومه شمسی، مشتری، و چگونگی شکل‌گیری این سیاره و به طور کلی کل منظومه، به فضا پرتاب شد

 

درست بر طبق محاسبات و پیشبینی‌های دانشمندان ناسا، این فضاپیما توانست پس از طی مسافتی بسیار به سیاره مشتری برسد. از آن‌جایی که سرعت پرواز جونو برای رسیدن به مشتری بسیار زیاد بوده، برای در مدار این سیاره قرار گرفتن این فضاپیما، می‌بایست سرعت آن که در طول مسیر حدود 3 میلیارد کیلومتری‌اش تا مشتری حدود 257هزار کیلومتر در ساعت بوده، کم می‌شد. روشن شدن موتوری مخصوص، مانند یک سرعت‌گیر این کار را انجام خواهد داد. اما این به همین سادگی‌ها نیست؛ چرا که یک اشتباه بسیار کوچک می‌تواند 1.1 میلیارد دلار هزینه‌ای را که برای جونو صرف شده، به باد دهد. در زیر مسیری که جونو طی کرده را به صورت شماتیک می‌بینید (به دلیل حجم بالا، قدری صبر کنید):

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

اما بامداد امروز، ساعت 7:48 صبح به وقت تهران، درست طبق برنامه، موتور سرعت‌گیر جونو روشن شد تا بتواند به صحت و سلامت این فضاپیما را در مدار قرار دهد. طبق محاسبات این موتور باید برای 35 دقیقه و 1 ثانیه کار می‌کرد تا سرعت جونو را به حد کافی برای پذیرش مدار مشتری برساند. با تأخیری حدود 1 ثانیه‌ای نسبت به مدت زمان محاسبه شده، خبر خاموش شدن این موتور و در مدار قرار گرفتن جونو ساعت 8:23 صبح به وقت تهران به مقرّ ناسا در کالیفرنیا رسید و باعث شادمانی بسیار مهندسین شد. اسکات بولتون، محقق اصلی پروژه جونو، گفت:

 

“به عقیده‌ی من این سخت‌ترین کاری بوده که ناسا تاکنون انجام داده است!”

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

جونو برای رسیدن به فاصله‌ی مورد نظر از مشتری که حدود 5000 کیلومتری از سطح آن است، باید از میان گرد و غبارهای فراوان و تشعشات بسیاری که از مشتری ساطع می‌شوند عبور می‌کرد و همین موضوع یکی از مهمترین نگرانی‌های دانشمندان بود.

 

 

53 روز طول خواهد کشید تا جونو بتواند یک دور کامل دور مشتری بزند و در بیشتر این 53 روز، فاصله‌ی آن از مشتری زیاد خواهد بود و دور از این تشعشات و ذرات ریز قرار دارد. اما بعد از 53 روز، جونو مجدداً به مشتری نزدیک خواهد شد. در زمان این نزدیکی، جونو با عبور از میان تشعشات و ذرات گرد و غبار مشتری، از قطب شمالی آن به سمت خط استوای مشتری حرکت خواهد کرد و سپس با نزدیک شدن به قطب جنوبی آن مجدداً از مشتری فاصله خواهد گرفت. تمام این پروسه که به Perijove موسوم است، تنها چند ساعت طول خواهد کشید. اما همین چند ساعت است که جونو بیشترین اطلاعات را از مشتری جمع‌آوری کرده و به زمین خواهد فرستاد.

تجهیزات جونو میزان آب موجود در اتمسفر مشتری و همچنین میزان جاذبه‌ی آن را به دقت اندازه‌گیری خواهد کرد. این محاسبات به ناسا کمک خواهد کرد تا بفهمد که آیا مرکز مشتری متراکم است یا خیر. این اطلاعات به ما در فهم چگونگی تشکیل این غول منظومه شمسی در 4.6 میلیارد سال پیش، کمک می‌کند.

 

جونو قرار است در ابتدا 2 بار در مسیری 53 روزه به دور مشتری بچرخد. در اولین دور که 6ام شهریور به پایان می‌رسد، تمام دستگاه‌های جونو روشن خواهند بود. در دومین دور چرخش به دور مشتری که احتمالاً 28ام مهر ماه تمام می‌شود، موتور اصلی جونو روشن می‌شود تا آن را در مداری 14 روزه از مشتری قرار دهد. سپس جونو تا آخرین روز مأموریتش در همین مدار 14 روزه خواهد ماند. به طور کلی قرار است جونو 37 بار در طول 20 ماه به دور سیاره مشتری بچرخد و سپس با شیرجه به سمت مشتری، به مأموریتش پایان بخشد.

 

جونو تنها فضاپیمایی‌ست که تا امروز این حد به سیاره مشتری نزدیک شده است. جونو در طی حرکتش به دور مشتری چند وقتی یکبار روی آفتاب را به خود خواهد دید و این زمانی‌ست که صفحات خورشیدی آن نیروی لازم برای مخابره‌ی جدیدترین اخبار به زمین را فراهم خواهند کرد.

 

 

منبع: فارنت

لینک به دیدگاه

چون بيشتر از يه ويدئو توي يه پست نميشه قرار داد، دومي رو اينجا ميذارم:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...