رفتن به مطلب

غاز سانان-مرگوس بزرگ


masi eng

ارسال های توصیه شده

0.jpg

مرگوس بزرگ

 

نام فارسی : مرگوس بزرگ

نام انگلیسی : Common Merganser

نام عربی : بلقشة عادية

نام علمی : Mergus merganser

توضیحات : پرنده ای است آبزی با بدنی کشیده و فرم بندی زیبا که اغلب اوقات خود را در آب سپری می کند. فرم بدنش کاملا برای غواصی و شکار ماهی در زیر آب مناسب است و قرار گرفتن پاهایش تقریبا در انتهای بدن، غواصی در زیر آب را برایش راحت می کند. در هنگام شنا و همچنین در پرواز بدنی کشیده دارد. در پرواز گردنش را رو به جلو و کشیده نگه می دارد. به هنگام پرواز، مسافتی را بر روی آب می دود و سپس از سطح آب جدا می شود. سر پرنده نر به رنگ سبز تیره با جلای براق است که تا بخشی از گردن نیز ادامه دارد. بدن و سینه بزرگش سفید رنگ و روی کمرش تیره رنگ است. دمش خاکستری تیره و شاه پر های بالش نیز به رنگ سیاه است. در فصل زاد و لد معمولا سفیدی شکمش به رنگ صورتی متمایل می شود. سر پرنده ماده به رنگ قهوه ای بلوطی است و کاکلی دنباله دار از پرها در پشت سرش دیده می شود. گلویش سفید رنگ است و سطح پشتی کمرش خاکستری رنگ است که تا کنار پهلو هایش ادامه دارد. شاهپر های اولیه بالش تیره تر و متمایل به قهوه ای است و یک آینه بالی سفید رنگ نیز دارد. رنگ چشمانش قهوه ای و پاها و منقارش قرمز رنگ می باشد. پروازش پر توان و با بال زدن های نسبتا تند همراه می باشد. رنگ پر و بال پرنده نابالغ شبیه به پرنده ماده است با این تفاوت که رنگ شکمش سفید است.

زیستگاه : در رودخانه های تند و پر تلاطم با جریان سریع آب، دریاچه ها و آبگیرهایی که پر درخت هستند، دیده می شود و در تنه درختان آشیانه می سازد.

تغذیه : از ماهی ها ، قورباغه و سایر جانوران آبزی کوچک تغذیه می کند. برای شکار ماهی ها به زیر آب می رود و به دنبال آنها برای چندین دقیقه شنا کرده و پس از شکار به سطح آب باز می گردد

اندازه : 65 سانتی متر

سیخک پا : ندارد

چینه دان : ندارد

بال : دفيف بودنش بيشتر است (بال زدنش بيشتر است)

حلیت : حلال گوشت (حلیت، از نظر شرعی می باشد ولی شکار یا کشتار این پرنده مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد)

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...