رفتن به مطلب

غاز سانان-خوتکاي کاکلي


masi eng

ارسال های توصیه شده

0.jpg

خوتکاي کاکلي

 

نام فارسی : خوتکاي کاکلي

نام انگلیسی : Falcated Duck

نام عربی : حذف أعقف

نام علمی : Anas falcata

توضیحات : مشخصات: نر و ماده همشکل نیستند اردکی است روی آبچر از خانواده مرغابی که شبیه خوتکا است ولی از آن بزرگتر است. پرنده نر قسمت اعظم صورتش را پرهای ریز مخملین به رنگ سبز براق با جلای سبز موج دار پوشش داده و آنرا از دیگر خوتکا ها متمایز می سازد. این پوشش سبز مواج مانند کاکلی از پشت سرتا پس گردنش را فرا می گیرد و با تابش نور جلای آن از آبی تا بلوطی تغییر می کند تارکش قهوه ای برنزی است و ادامه اش با پرهای کاکلش همراه می باشد. لکه ای سفید در محل اتصال منقار به پیشانی اش دیده می شود. مرز بین گلوی سفید وپرهای سفید بخش فوقانی سینه اش را نیم طوق هلالی شکل سیاه مایل به سبز در بر می گیرد. ادامه پرهای سفید سینه از پرهای خاکستری رنگی که به صورت نیم دایره هایی بر روی هم چیده شده اند و زمینه فلس مانندی را تداعی می کنند، پوشیده شده است. سینه پرنده ماده نیز چنین است با این تفاوت که رنگ آن قهوه ای است. از ناحیه انتهائی کمر پرنده نر پرهای بلند سیاه نوک تیز با کناره های سفید به طرز زیبائی کنار هم چیده شده و تا انتهای دم و قدری فراتر از آن ادامه دارند و ناحیه دمگاه سیاه این خوتکای زیبا را پوشش می دهند دو لکه سفید، که یکی کوچک و دیگری بزرگتر است در طرفین دمگاه سیاه پرنده نر به چشم می خورند که با رنگ خاکستری بدنش تضاد چشمگیری دارند و در هنگام پرواز به خوبی قابل تشخیص می باشند. لازم به ذکر است که سطح کمری پرنده نر به وسیله حاشیه های سفید پرهای نوک تیز ی که سطح پشتی پرنده را پوشش می دهند سفید به نظر می آید و همچنین آینه بالی سبز خوش رنگی با حاشیه های سفید در هر دو جنس نر و ماده دیده می شوند. منقار و پرده های پای پرنده نر نسبت به پا و انگشتانش تیره تر است. رنگ کلی پرو بال پرنده ماده قهوه ای است و مانند ماده سر سبز و فیلوش حاشیه های روشن تر دور پرها از دور به شکل لکه های منظم قهوه ای ، نخودی دیده می شود. در دوران تولک و یا پر ریزی اوخر فصل تابستان رنگ پرنده نر و ماده تا حدودی به هم نزدیک می شود. رفتار این پرنده مانند سایر اردکهاست ، پروازش سریع، کم دامنه و مداوم است.

زیستگاه : نزدیک برکه ها ، رودخانه ها ، دریاچه ها و باتلاق ها دیده می شود و لانه اش را بر روی زمین ، در نزدیکی آب و در زیر پوشش گیاهی می سازد .

تغذیه : از گیاهان آبزی ، ساقه و برگها و علف های کنار رودخانه ها و کرمها وحشرات پراکنده بروی سطح آب و لارو آنها تغذیه می کند . هنگام تغذيه از گياهان آب‌زي ، سر را به ته آب فرو مي برد و انتهاي بدنش در سطح آب باقي مي ماند.

اندازه : 45-48 سانتی متر

سیخک پا : ندارد

چینه دان : ندارد

بال : دفيف بودنش بيشتر است (بال زدنش بيشتر است)

حلیت : حلال گوشت (حلیت، از نظر شرعی می باشد ولی شکار یا کشتار این پرنده مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد)

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...